Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Marc's Reefer 250

Dat zou je idd kunnen Marc! 😊 Denk dat ik jou zeker blij kan maken met mooie en niet moeilijke, sterke soorten(y)
Als je toe bent aan Anancropora of Acropora kan ik altijd tegen die tijd wel ergens een stek van maken, kan je zo op komen halen

Veel dank!! 😀
Als het zo ver is stuur ik wel een berichtje, eerst even van majano af zijn nu het makkelijk kan

Je kan ook altijd een of meerdere pepermunt garnalen in de bak plaatsen om het probleem voor altijd te vorkomen. Allerlaatste glasanemonen hoeft je dan ook niet meer zelf steeds checken :D Heb hier nog steeds tenminste 3-4 geloof ik

Je kan ook altijd een of meerdere pepermunt garnalen in de bak plaatsen om het probleem voor altijd te vorkomen. Allerlaatste glasanemonen hoeft je dan ook niet meer zelf steeds checken :D Heb hier nog steeds tenminste 3-4 geloof ik
Pepermunt garnalen eten geen deelanemonen helaas... heb er een tweetal zitten nog en doen hun werk wel bij glasanemonen, maar van majano willen ze niks van weten.
Ik heb ook een vijlvis maar die heb ik niks behalve voer zien eten met de rest x)

Nee! Deelanemonen eten ze idd niet, maar ik dacht dat je alleen van glasanemonen last had..... Die Vijlvis misschien nog te klein? Heb persoonlijk geen ervaring met deze vissen maar wel met Pincetvis., die had ik wel en terwijl die nog klein was keek ze ook niet eens naar de glasanemonen, pas later wel toen al volwassen was

Nee! Deelanemonen eten ze idd niet, maar ik dacht dat je alleen van glasanemonen last had..... Die Vijlvis misschien nog te klein? Heb persoonlijk geen ervaring met deze vissen maar wel met Pincetvis., die had ik wel en terwijl die nog klein was keek ze ook niet eens naar de glasanemonen, pas later wel toen al volwassen was

Ja het kan inderdaad dat de vijlvis nog te klein is :) ik las in ieder geval dat er een kans bestond dat vijlvissen wel majano en glasanemonen at, dus misschien dat ik in de toekomst geen last heb van beide.

Nieuwe Rainford’s Goby zwemt al een paar dagen vrolijk rond. Ik ben blij met mn nieuwe kleintje :)
Verder ook al een paar dagen geen deelanemoon meer gezien dus goede hoop dat het voorbij is, ik blijf wel waakzaam.
Verder zien alle koralen, op een goniopora na, er goed en fluffy uit.
IMG_7943.jpgIMG_7946.jpgIMG_7949.jpgIMG_7950.jpgIMG_7951.jpgIMG_7952.jpgIMG_7954.jpgIMG_7974.jpgIMG_7975.jpgIMG_7585.jpg

Zoek de bron van koper, zink.
Afgelopen week even alle apparaten en magneten langs geweest maar kon geen roest of metaal die er slecht aan toe was zien. Ik hou het nog verder in de gaten en zal doorgaan met wekelijkse waterwissels tot het water mooi in balans is.
Het is mij ook opgevallen dat KH verbruik weer gemeten wordt, dus ben ook weer begonnen met exact op hetzelfde tijdstip te meten tussen 2 dagen in wat het verbruik is en doseerapparaat weer aan het werk te zetten. Ga vaker meten kijken of het stabiel blijft :)

Iets meer dan een weekje geleden nog bij @LALA geweest. Mooi om te zien hoe de stekjes er nu al bij staan, vooral de acropora toont meer kleur al :)

Toen ik meteen hem heb ingezet:
55612C3D-7799-403B-9D8A-016287F4B336.jpg

En vandaag:

IMG_8142.jpg

De overige stekjes doen het ook goed
IMG_8158.jpgIMG_8166.jpgIMG_8139.jpgIMG_8140.jpg

Deze blijft mooi:
IMG_8164.jpg

Er is maar een goniopora die maar niet open wil gaan, heb hem net verplaatst om te kijken of het stroming is. Dit is het overzichtje :)
IMG_8148.jpg

Bijlagen

• IMG_8148.jpg
    IMG_8148.jpg
    212,7 KB · Weergaven: 16
de andere deel van dat acrotje krijgt hier in de stekkenbak ook steeds meer zijn originele kleur en dat was natuurlijk al voorspelbaar want in de stekkenbak heb ik maar een klein visje en PO4/NO3 zijn minimaal. In de hoofdbak kreeg die Acro steeds meer bruin kleur vanwege hogere PO4 als met de stekkenbak vergelijken. Ik blijf Acro's heel erg mooi vinden en kan soms slecht tegen om weer een of andere te proberen maar niet elke soort is voor hier geschikt. 😬Bij sommige koralen komt kleur juist mooier in mijn stekkenbak 😅

Ik wil daarom in de hoofdbak juist allen de soorten Acro's laten uitgroeien die goed tegen fosfaat kunnen😛

In ander nieuws: na anderhalf jaar samen heeft een van mijn tweetal nemateleotris magnifica vuurpijlvissen besloten om fikse ruzie te krijgen met de ander. Waarschijnlijk was het toch geen koppel. Het was wel balen want ze zwommen bijna altijd samen, maar het was niet leuk om te zien hoe eentje hard werd afgeraffeld door de tweede voor meerdere dagen. Na de vechtscheiding heb ik eentje kunnen vangen en heb ik hem een ander huis gegeven.

Als ik het nog goed heb hoeven deze niet een koppel zijn om goed samen te blijven terwijl ze nog jong zijn maar met de leeftijd worden ze echt territoriaal daarom misschien later pas ruzie in jouw geval.... goed dat het juist opgelost is (y)

Afgelopen drie dagen was het een heus koraal avontuur. Afgelopen donderdag zijn een buddy en ik langs @basonder14 geweest om zijn eye opener van een aquarium, filterkamer en stekkenbak te bekijken (die heb ik altijd al in het echt willen zien). Dat was echt heel gezellig! Dit was eigenlijk ook wel een voorproefje van wat vrijdag ons te wachten stond.
Afgelopen vrijdag stond het namelijk in de planning om naar Herderen in België te gaan (waar wij bij iemand thuis langs gingen om koralen die wij hadden gereserveerd op te halen). Nu wij toch zo ver moesten hadden wij bedacht dat het ook een leuk idee was om daar echt een heuse koralen dag van te maken en langs Ocean&Lake, Reef Corner en bij iemand anders thuis met een mega stekkenbak te gaan. Wij waren er nooit geweest en wouden die winkels heel graag eens bekijken. Wat het ook echt beter maakte was dat wij langs @Robert58 mochten om zijn bak te zien (en een stylophora en montipora op te halen). Dit was ook echt een bak om naar te kwijlen hoe mooi, en de tussenstop echt de moeite waard! Nogmaals dank dat wij langs mochten komen!
Dit duurde natuurlijk allemaal langer dan gepland en waren pas ver na middernacht terug in Delft, dus vandaag was vooral de grote puzzeldag waar ik welk koraal ging neerzetten. Dit is het (voorlopig) geworden:
IMG_8360.jpgIMG_8356.jpgIMG_8328.jpgIMG_8323 (1).jpgIMG_8321.jpgIMG_8318.jpgIMG_8324.jpg

Afgelopen drie dagen was het een heus koraal avontuur. Afgelopen donderdag zijn een buddy en ik langs @basonder14 geweest om zijn eye opener van een aquarium, filterkamer en stekkenbak te bekijken (die heb ik altijd al in het echt willen zien). Dat was echt heel gezellig! Dit was eigenlijk ook wel een voorproefje van wat vrijdag ons te wachten stond.
Afgelopen vrijdag stond het namelijk in de planning om naar Herderen in België te gaan (waar wij bij iemand thuis langs gingen om koralen die wij hadden gereserveerd op te halen). Nu wij toch zo ver moesten hadden wij bedacht dat het ook een leuk idee was om daar echt een heuse koralen dag van te maken en langs Ocean&Lake, Reef Corner en bij iemand anders thuis met een mega stekkenbak te gaan. Wij waren er nooit geweest en wouden die winkels heel graag eens bekijken. Wat het ook echt beter maakte was dat wij langs @Robert58 mochten om zijn bak te zien (en een stylophora en montipora op te halen). Dit was ook echt een bak om naar te kwijlen hoe mooi, en de tussenstop echt de moeite waard! Nogmaals dank dat wij langs mochten komen!
Dit duurde natuurlijk allemaal langer dan gepland en waren pas ver na middernacht terug in Delft, dus vandaag was vooral de grote puzzeldag waar ik welk koraal ging neerzetten. Dit is het (voorlopig) geworden:
Bekijk bijlage 631504Bekijk bijlage 631505Bekijk bijlage 631506Bekijk bijlage 631507Bekijk bijlage 631508Bekijk bijlage 631509Bekijk bijlage 631510
Ik vond jullie bezoek erg leuk en gezellig.

Ha Marc, leuk dat jullie zijn geweest! Altijd welkom!

Back
Bovenaan