Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Marcel’s Reefer 350 (01-01-2021)

Is dit de wierenlamp van tunze ?

ja dit is een tunze lamp, maar dit is wel de full spectrum 8850. Voor wieren wordt vaak de tunze 8831 gebruikt van 9 watt. De full spectrum is max 26 watt.

Tijd voor een update:

De bak draait eigenlijk prima, geen hele gekke dingen meegemaakt. Nog wel wat last van wat alg plukken, maar dat vindt ik niet heel gek bij een bak van 3,5 maand jong. Alleen jammer dat de slakken meer op het glas zitten dan de stenen :ROFLMAO: Ondanks Nitraat en fosfaat practisch niet meetbaar zijn toch algen groei in de bak, het cheato wierenfilter groeit de laatste weken nagenoeg niet meer (staat 2x 4 uur per dag aan). Ik voer 2 a 3 diepvries blokjes per dag, verspreid over 4x per dag.

Waardes:
Zout: 33 ppt
KH=8.3
CA=430
MG=1260
no3=+/- 0,1
po4=0

Wat ik erg gaaf vindt om te zien is het groepje anthiassen,, 1,5 maand geleden 4 stuks gekocht en ze doen het super goed, ze eten voor 20...sinds 2 weken is het meeste dominante exemplaar begonnen met zijn makeover van vrouw naar man. Eerst begonnen de vinnen een beetje paars te worden en later ook zijn lichaam en stekel begon te groeien. Ik had nooit gedacht dat dit binnen 1,5 maand al zou plaats vinden...

3 weken geleden een pincetvis gekocht, gelijk na aankomst thuis in het aqurium zag ik een wit plekje op zijn staartvin, Ik dacht gelijk aan stip maar dat bleek het niet te zijn, plekjes werden langzaam groter en zwart en vallen er dan af, werden er wel steeds meer en ook op beide borstvinnen. Maar sinds vorige week eet de pincet super goed 20 mysis per dag ofzo, hij trekt het nog net niet uit de pipet. Ik laat de mysis nu ook weken in gardlic guard, de plekjes op de vinnen is nu al bijna gehalveerd, dus goede hoop dat deze vis nu flink aansterkt en helemaal gezond wordt :)

Hieronder wat foto's van hoe de bak er nu bij staat en van de het anthias mannetje.

Ik lees wekelijks met veel plezier andermans dagboeken maar betrap mezelf erop zelf weinig te posten. Vandaag maar eens een update met wat foto's :) bak draaid bijna een jaar nu🥳

Bak draait momenteel goed, KH verbruik is laatste maanden/weken extreem toegenomen, ik blijf KH dosering wekelijks verhogen. Grote monti, stylo en Calendrium stukken groeien hard en ook de paarse kalkalgen groeien als kool op de stenen.

Naast 3 blokjes diepvries die ik per dag voer doseer ik nog nitraat om de waarde op 5 te houden.
Fosfaat is laatste weken eindelijk stabiel op 0.03 zonder toevoegingen of verwijderaars.

Afgelopen zomer heb ik fosfaat en nitraat op 0 gehad wat resulteerde in Dino's vandaar dat ik nu bewust nitraat op 5 wil houden en fosfaat ook meetbaar tussen 0.03-0.06

Sinds vorige week ben ik overgestapt van losse colombo doseringen CA, MG, KH en ALL-IN one naar ATI PRO #1 en #2 doseringen, ik benieuwd of ik verschil ga zien in groei of kleur van de koralen, so far, so good.

bak1.jpg
bak3.jpg
bak2.jpg

De bak draait inmiddels een jaar 🥳 wat ups and downs gehad. In de zomer een paar maanden dino's door te lage nutrients, maar na het toevoegen van nitraat, fosfaat en bacterien was het na 2,5 maanden verdwenen. nu probeer ik bewust nitraat op 5 te houden en fosfaat op 0.03-0.06. Fosfaat doseer ik momenteel niet en is al 6 weken stabiel op 0.03. Nitraat is echter wat lastiger en is nu weer omhoog geschoten, ik dacht zelf 8 maar ICP test wees uit 15 mg/l🧐 even stoppen met nitraat doseren dus...

De koralen zijn afgelopen jaar goed gegroeid, het zijn ook niet de moeilijkste. De stylo's, montipora's, calendrium en zoa's zijn zeker 3x tot 5x groter geworden in een klein jaar. Sinds deze maand wat lastigere Acro's toevoegd, ik ben benieuwd hoe die er over een jaar bijstaan.

Vissen gaan goed, ik zit op 4 diepvriesblokjes per dag en met al het thuiswerken tegenwoordig kun je dit mooi spreiden over de dag. 1,5 maand geleden een dwergkeizer gekocht (bicolor) maar deze was helaas niet welkom, de vossekop (vredige vis lees je overal) bleef hem aanvallen totdat de vinnen kapot waren en de vis zo uitgeput was dat hij is gaan hemelen. Ik heb alles geprobeerd, paar dagen in een visval wennen in de bak en dan in de nacht loslaten, spiegel voor de bak gezet etc, ging allemaal even goed totdat de vossekop de bicolor weer zag 🤼‍♂️. Zou het kunnen komen omdat de bicolor ook geel is?

Een klein jaar het na het opstarten heb ik ooit 2 turbo's en of stuk 5 Trochus Histrio slakken gekocht, Turbo zijn helaas gestorven tijdens de dino uitbraak maar de Trochus zijn inmiddels 40-50 volwassen exemplaren... en vandaag na 20% waterwisselen zag ik een hele hoop slakken sperma de bak in spuiten 🤭🤭 in weet niet hoe dit precies werkt en of er ook eitje worden losgelaten etc...maar waarschijnlijk was de waterwissel een trigger, hebben mensen dit wel eens vaker gezien na een waterwissel?

Zoals gezegd dus vandaag 20% waterwissel gedaan, ICP gaf toch aan:
wat aan de hoge kant: Copper 18 ug/L, ZINC 62 ug/L en Nickel 10 ug/l en
wat aan de lage kant: Potassium 345 mgl/, strontium 4.47 mg/l en fluorine 0.63mg/l

Over maand nog een keer 20% waterwisselen en dan nieuwe ICP.

Ik ben gestart met real reef rock en haal bijna alle gekochte koralen gelijk van het steentje en plak deze zelf op mijn rif. Ondanks Toch is het goed om te zien hoe een bak rijpt en je afvraagt waar het vandaan komt. Wanden van de sump ziten ineens vol met kleine kokerwormpjes en een mega spons op een steen in de sump. ook leven er in de sump colonies vlokkreefjes. snachts in bak ook als je met een zaklamp kijkt maar met 4 lipvissen en een pincet kunnen die beter overdag verstoppertje spelen :ROFLMAO:

Steen uit de sump:

spons.jpg

Back
Bovenaan