De bak draait inmiddels een jaar

wat ups and downs gehad. In de zomer een paar maanden dino's door te lage nutrients, maar na het toevoegen van nitraat, fosfaat en bacterien was het na 2,5 maanden verdwenen. nu probeer ik bewust nitraat op 5 te houden en fosfaat op 0.03-0.06. Fosfaat doseer ik momenteel niet en is al 6 weken stabiel op 0.03. Nitraat is echter wat lastiger en is nu weer omhoog geschoten, ik dacht zelf 8 maar ICP test wees uit 15 mg/l

even stoppen met nitraat doseren dus...
De koralen zijn afgelopen jaar goed gegroeid, het zijn ook niet de moeilijkste. De stylo's, montipora's, calendrium en zoa's zijn zeker 3x tot 5x groter geworden in een klein jaar. Sinds deze maand wat lastigere Acro's toevoegd, ik ben benieuwd hoe die er over een jaar bijstaan.
Vissen gaan goed, ik zit op 4 diepvriesblokjes per dag en met al het thuiswerken tegenwoordig kun je dit mooi spreiden over de dag. 1,5 maand geleden een dwergkeizer gekocht (bicolor) maar deze was helaas niet welkom, de vossekop (vredige vis lees je overal) bleef hem aanvallen totdat de vinnen kapot waren en de vis zo uitgeput was dat hij is gaan hemelen. Ik heb alles geprobeerd, paar dagen in een visval wennen in de bak en dan in de nacht loslaten, spiegel voor de bak gezet etc, ging allemaal even goed totdat de vossekop de bicolor weer zag

. Zou het kunnen komen omdat de bicolor ook geel is?
Een klein jaar het na het opstarten heb ik ooit 2 turbo's en of stuk 5 Trochus Histrio slakken gekocht, Turbo zijn helaas gestorven tijdens de dino uitbraak maar de Trochus zijn inmiddels 40-50 volwassen exemplaren... en vandaag na 20% waterwisselen zag ik een hele hoop slakken sperma de bak in spuiten

in weet niet hoe dit precies werkt en of er ook eitje worden losgelaten etc...maar waarschijnlijk was de waterwissel een trigger, hebben mensen dit wel eens vaker gezien na een waterwissel?
Zoals gezegd dus vandaag 20% waterwissel gedaan, ICP gaf toch aan:
wat aan de hoge kant: Copper 18 ug/L, ZINC 62 ug/L en Nickel 10 ug/l en
wat aan de lage kant: Potassium 345 mgl/, strontium 4.47 mg/l en fluorine 0.63mg/l
Over maand nog een keer 20% waterwisselen en dan nieuwe ICP.
Ik ben gestart met real reef rock en haal bijna alle gekochte koralen gelijk van het steentje en plak deze zelf op mijn rif. Ondanks Toch is het goed om te zien hoe een bak rijpt en je afvraagt waar het vandaan komt. Wanden van de sump ziten ineens vol met kleine kokerwormpjes en een mega spons op een steen in de sump. ook leven er in de sump colonies vlokkreefjes. snachts in bak ook als je met een zaklamp kijkt maar met 4 lipvissen en een pincet kunnen die beter overdag verstoppertje spelen
Steen uit de sump: