Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Manonichthys Alleni plotseling gestorven

hensie44

ZeewaterForum lid
Van de ene op de andere dag is deze Manonichthys Alleni gaan hemelen. Dit is de 2de vis waarbij ik dit waarneem. Een paar weken eerder zag ik een Chromis viridis rondzwemmen met eenzelfde beschadiging. Dit heeft het nog 2 dagen volgehouden is daarna ook gestorven.

BELANGRIJK: de beschadiging aan de vis is maar aan één kant!

De vraag is natuurlijk wat er aan de hand is, ik kan het volgende bedenken, maar geen van de verklaringen vind ik zelf overtuigend:
  1. De vis is ergens in het nauw gekomen en heeft zich los moeten wurmen.
  2. De vis heeft een sprong gemaakt en is tegen een lamp aangekomen of glasrand aangekomen
  3. Mijn poetsvis Labroides Dimidiatus is te overijverig geweest is
  4. Een van de andere vissen heeft een hap genomen. Maar voor zover ik weet staat geen van de vissen die ik heb daarom bekend. Een lijst van mijn huidige vissen bestand tref je hier aan. Naast vissen heb ik natuurlijk diverse soorten slakken, rood, blauw en oranje kreeften (max 3 cm) en enkele zeeëgels Mespilia Globulus
  5. ??
Als iemand dit herkend ben ik benieuwd naar jullie ervaring.

1649450705845.png
De verwonding in iets meer detail.
1649450883793.png

5. dit ziet eruit als Uronema marinum

Hoe lang had je die Chromis viridis?
Uronema komt met name erg veel voor bij Chromis. Al helemaal bij pas geïmporteerde Chromis die onvoldoende quarantaine hebben gehad.
Of heb je in het verleden eerder Chromis gehad die zijn overleden, voordat je deze had toegevoegd? Uronema marinum overleeft namelijk gewoon in je systeem, dus bij introductie van een nieuwe vatbare vis kan die weer geïnfecteerd worden

Laatst bewerkt:
René, dank je, ik vrees dat je gelijk hebt. Daar lijkt het helaas inderdaad verdacht veel op.
Ik weet het niet 100% zeker maar ik meen dat ik de Manonichthys Alleni 2 dagen daarvoor nog vrolijk zonder beschadiging heb zien rondzwemmen. Deze parasiet is dus erg snel in zijn vernietigende werking :-(.

Ik heb nog 7 andere Chromis viridis rondzwemmen die vooralsnog geen tekenen vertonen. Ik heb een half jaar geleden 4 nieuwe Chromissen toegevoegd. Daarvan is er nu nog één in leven.

Lees even goed de link naar humble.fish en vooral de update onderaan die pagina. Het ontstaan van de rode zweren is het eindstadium van de ziekte. Dat het dan snel kan gaan is dus niet gek.

Back
Bovenaan