Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

maatstreep cuvette Hanna checker

gerard_zzz

ZeewaterForum lid
Deze week heb ik nieuwe cuvettes gekocht voor mijn Hanna checker phosphorus ulr. Bij het testen vul ik het glaasje altijd met een spuitje van 10ml. Bij de vorige glaasjes kwam dat dan op de maatstreep uit. Bij de nieuwe cuvette hou ik meer dan 1 ml over. Als ik het oude en nieuwe glaasje naast elkaar zet, zit de maatstreep op precies dezelfde hoogte. Blijkbaar is de dikte van het glas toch net iets anders.

Mijn vraag is nu wat ik het beste kan aanhouden, de maatstreep of het spuitje. Mijn redenering is dat het gaat om een verhouding tussen de hoeveelheid water en de reagens die er in gaat en dat ik daarom de hoeveelheid van het spuitje moet aanhouden. Maar klopt deze redenering?
Wie kan hier een zinnig antwoord op geven?

Overigens hebben ze voor die glaasjes een belachelijke prijsverhoging doorgevoerd. Vorig jaar kostten 2 glaasjes inclusief dekseltje iets van 8 euro. Nu 1 glaasje zonder deksel voor dezelfde prijs.
 
Zijn dit originele cuvettes?
Ik heb jaren terug eens reserve gekocht.
Deze waren verpakt in een gesealde Hanna verpakking en per 4 verpakt.

Kosten toen iets van rond de € 6 á € 7 per stuk. (Sindsdien maar geen meer laten vallen op de plavuizen vloer)
 
Ja, ik zou inderdaad de 10 ml volume aanhouden en niet de maatstreep.

Maar nu vraag ik mij af of de nieuwe cuvettes niet van dikker glas zijn of een iets kleinere diameter hebben.
Zo ja, beïnvloed dat dan niet de meetwaarde?
 
Ja, ik zou inderdaad de 10 ml volume aanhouden en niet de maatstreep.

Maar nu vraag ik mij af of de nieuwe cuvettes niet van dikker glas zijn of een iets kleinere diameter hebben.
Zo ja, beïnvloed dat dan niet de meetwaarde?
Ik heb alleen de fosfaat checker dus hoe het bij de rest van de checkers zit weet ik niet. Maar de eerste meting die de checker doet is een soort van nulmeting, vervuiling van het water, krassen op de cuvet. Dus dan verwacht ik dat de dikte van het glas niet uit hoeft te maken want die wordt door de nulmeting gecorrigeerd.

maar goed dat is mijn verwachting
 
Nulmeting klopt.

Echter durf ik niet zo te stellen of de meting wel correct blijft bij afwijkende glas dikte of cuvette diameter.

De breedte van de vloeistof bepaald volgens mij de doorzichtigheid van de kleur.

Maak maar eens een lichte ranja in een vaste mengverhouding.
Doe je deze ranja in een longdrinkglas dan je kunt er doorheen kijken.
Dezelfde mengverhouding in een 20 cm brede glazen vaas is dat een stuk lastiger.
Het zelfde geldt voor de glasdikte. (Bekende groene waas bij dik floatglas)

Als de glazen wand dikker is, heeft de vloeistof minder invloed op de te meten kleur lijkt mij.
 
Zijn dit originele cuvettes?
Ik heb jaren terug eens reserve gekocht.
Deze waren verpakt in een gesealde Hanna verpakking en per 4 verpakt.

Kosten toen iets van rond de € 6 á € 7 per stuk. (Sindsdien maar geen meer laten vallen op de plavuizen vloer)
Ja het zijn originele cuvettes. Staat nu met zwarte letters Hanna op, dat was bij de vorige niet. Hanna raadt aan om de glaasjes elk jaar te vervangen, ik neem aan dat het, behalve dat zij er financieel beter van worden, toch ook wel beter is om een schone, krasvrije cuvette te hebben.
 
Ik heb alleen de fosfaat checker dus hoe het bij de rest van de checkers zit weet ik niet. Maar de eerste meting die de checker doet is een soort van nulmeting, vervuiling van het water, krassen op de cuvet. Dus dan verwacht ik dat de dikte van het glas niet uit hoeft te maken want die wordt door de nulmeting gecorrigeerd.

maar goed dat is mijn verwachting
Je bedoelt met de nulmeting de eerste keer dat je het glaasje er in doet zonder reagens neem ik aan?
 
Ik zal in elk geval met een referentie-vloeistof kalibreren; dan kan ik er wat zekerder van zijn dat het goed zit.

Ook nog even op het Amerikaanse forum Reef2Reef gekeken. Daar zijn verschillende mensen die constateren dat de maatstreep vaak niet klopt.
 
Laatst bewerkt:
Ja het zijn originele cuvettes. Staat nu met zwarte letters Hanna op, dat was bij de vorige niet. Hanna raadt aan om de glaasjes elk jaar te vervangen, ik neem aan dat het, behalve dat zij er financieel beter van worden, toch ook wel beter is om een schone, krasvrije cuvette te hebben.
Oei , ik gebruik altijd hetzelfde cuvetje sinds 2007 voor 4 verschillende testen 😊 Enkel maar uitgespoeld al die tijd .
Heeft geen invloed op de meetwaarden .
 
Ik heb een fosfaat- en een calciummeter van Hanna. Eerlijk gezegd ben ik er niet kapot van. Heb een jaar of 5 geleden een fosfaatmeter url gehad. Deze heb ik na een paar keren gebruik weer terug gestuurd naar mijn leverancier. Als je meerdere metingen na elkaar uitvoerde kreeg ik steeds wisselende resultaten.
In het najaar heb ik toch maar weer 2 meters aangeschaft. Eerlijk gezegd het zijn niet mijn meters. Waarschijnlijk zijn ze niet voor geschikt voor mij. Eerlijk gezegd vertrouw ik de resultaten van mijn gewone meetsetjes meer dan, dan Hanna. Maar dat zal wel aan mij liggen.
Ik ga van de week nog eens even goed de filmpjes van Hanna op YouTube bekijken en dan de setjes nog eens goed uitproberen. Ben ik niet tevreden gaan ze in de verkoop.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een fosfaat- en een calciummeter van Hanna. Eerlijk gezegd ben ik er niet kapot van. Heb een jaar of 5 een fosfaatmeter url gehad. Deze heb ik na een paar keren gebruik weer terug gestuurd naar mijn leverancier. Als je meerdere metingen na elkaar uitvoerde kreeg ik steeds wisselende resultaten.
In het najaar heb ik toch maar weer 2 meters aangeschaft. Eerlijk gezegd het zijn niet mijn meters. Waarschijnlijk zijn ze niet voor geschikt voor mij. Eerlijk gezegd vertrouw ik de resultaten van mijn gewone meetsetjes meer dan, dan Hanna. Maar dat zal wel aan mij liggen.
Ik ga van de week nog eens even goed de filmpjes van Hanna op YouTube bekijken en dan de setjes nog eens goed uitproberen. Ben ik niet tevreden gaan ze in de verkoop.
Daar heb je helemaal gelijk in , die checkers is niks , die gebruik ik ook niet . Ik gebruik al sinds 2005 de c203 van hun , die doet zijn werk gewoon goed . Ulr range , dat is leuk, maar helemaal niet interessant .... LR is goed genoeg voor de hobby . Elke triton test (zeker 30 opgestuurd destijds, inmiddels gestopt met zout ) die ik heb opgestuurd is tot op 0.01 mg/l fosfaat correct geweest met de metingen uit de c203 . Calcium checker is waardeloos , fosfaat ook (ligt aan de reactietijd) . De andere weet ik niet . Voor zoetwater is nitraat is super , nitriet is zowel zoet als zout perfect , fosfaat LR goed op zeewater en zoet , ammonium vind ik zelf wat minder . Belangrijk wel dat je rechtstreeks bestelt bij hun en dus verse zakjes krijgt . 1 keer nieuwe batch gehad (per 100) van hun , omdat die niet goed was ..Hoop dat ik er nog eens 15 jaar aan kan plakken 😊
 
Als je een nauwkeurige weegschaal hebt kan je het controleren met de dichtheid van water dat is 0,998 g per ml.

Hier kan je makkelijk controleren welke cuveten juist zijn.

PS @Robert goed je RO laten doorlopen en daar mee spoelen (minstens 3 keer) en daarna met je te meten zeewater (minstens 3 keer). Daarna meteen ze zeer consistent.
 
Daar heb je helemaal gelijk in , die checkers is niks , die gebruik ik ook niet . Ik gebruik al sinds 2005 de c203 van hun , die doet zijn werk gewoon goed . Ulr range , dat is leuk, maar helemaal niet interessant .... LR is goed genoeg voor de hobby . Elke triton test (zeker 30 opgestuurd destijds, inmiddels gestopt met zout ) die ik heb opgestuurd is tot op 0.01 mg/l fosfaat correct geweest met de metingen uit de c203 . Calcium checker is waardeloos , fosfaat ook (ligt aan de reactietijd) . De andere weet ik niet . Voor zoetwater is nitraat is super , nitriet is zowel zoet als zout perfect , fosfaat LR goed op zeewater en zoet , ammonium vind ik zelf wat minder . Belangrijk wel dat je rechtstreeks bestelt bij hun en dus verse zakjes krijgt . 1 keer nieuwe batch gehad (per 100) van hun , omdat die niet goed was ..Hoop dat ik er nog eens 15 jaar aan kan plakken 😊
Dank voor de info.
Maar waar test je fosfaat en calcium mee?
 
Als je een nauwkeurige weegschaal hebt kan je het controleren met de dichtheid van water dat is 0,998 g per ml.

Hier kan je makkelijk controleren welke cuveten juist zijn.

PS @Robert goed je RO laten doorlopen en daar mee spoelen (minstens 3 keer) en daarna met je te meten zeewater (minstens 3 keer). Daarna meteen ze zeer consistent.
Dank voor de tips. Ik zal dat nu eens gaan uitproberen.
 
Ik heb de fosfaat meter van 2019 en de laatste tijd zat ik net wat te hoog met die waarde dus rowa er in maar het bleef wat te hoog rowa er uit en vloeibare fosfaat ex er in, toch net wat krachtiger en redelijk te meten wat nodig zou zijn.
Tot sommige koralen er niet goed bij stonden dus dan maar ro water testen en ja ook fosfaat.
Druppelset van zwager geleend en ja hoor alles 0 grrr terwijl hanna steeds rond de 0.1 zat
Nu bezig met fosfaat plus maar het blijft jammer van de verloren stukken.
Vraag van mij uit kan ik nog wat met die meter? Of is ie rijp voor de prullenbak
 
Bovenaan