Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Leonardo's 2e zeeaquarium

Bij de vorige post had ik geschreven dat de Gobie (Amblyeleotris Guttata) uit het water was gesprongen en was verdwenen. Wat schets mijn verbazing bij het schoonmaken van de sump. Zie ik daar een Gobie zitten?
Kennelijk heeft hij maar liefst 1,5 maand in de overloop gezeten en is tijdens het verversen van het water via de leiding de sump in gegaan (heeft kennelijk de film Finding Memo gezien :)).
Nadat ik hem gevangen had dook hij onmiddellijk ergens tussen de rotsen. Verwacht dat hij daar voorlopig zal blijven zitten maar over enkele weken wel tevoorschijn zal komen, net als de andere Gobie die ook ruim 2 weken verscholen zat. Eind goed al goed hoop ik dus. Verbazingwekkend dat hij daar zolang heeft gezeten,

Bij de vorige post had ik geschreven dat de Gobie (Amblyeleotris Guttata) uit het water was gesprongen en was verdwenen. Wat schets mijn verbazing bij het schoonmaken van de sump. Zie ik daar een Gobie zitten?
Kennelijk heeft hij maar liefst 1,5 maand in de overloop gezeten en is tijdens het verversen van het water via de leiding de sump in gegaan (heeft kennelijk de film Finding Memo gezien :)).
Nadat ik hem gevangen had dook hij onmiddellijk ergens tussen de rotsen. Verwacht dat hij daar voorlopig zal blijven zitten maar over enkele weken wel tevoorschijn zal komen, net als de andere Gobie die ook ruim 2 weken verscholen zat. Eind goed al goed hoop ik dus. Verbazingwekkend dat hij daar zolang heeft gezeten,
Dit klinkt erg bekend , wij hebben ook wel eens zo'n voorval gehad. Blij dat ie er weer is !

Blij dat die er weer is inderdaad. En daarna nooit meer gezien..........

Tot gisteren, toen zag ik hem ineens uit een rots schieten (dus weer ruim 1,5 maand verstopt gezeten). Vandaag nogmaals gezien en begon zowaar te eten. Een stuk magerder en kleiner dan de andere Gobie maar aangezien die nu eindelijk tevoorschijn kwam met voeren zal hij het wel overleven en heb goede hoop dat ik hem nu wel vaker zal zien.

Gisteren een pistoolgarnaal gekocht voor mijn Gobie. Na ongeveer 4 minuten na inzetten begon hij als een gek te graven. Na ongeveer 2 uur dacht de Gobie, er gebeurd daar wat en ja hoor de Gobie zwom er op af. Na een tijdje dook de Gobie in het holletje van de Pistoolgarnaal en sindsdien zijn ze onafscheidelijk. Het holletje zit prachtig in het zicht aan de linker kant zodat alles goed te zien is.

Wat een prachtig gezicht die 2 en wat een ongelovige karakterverandering van de Gobie. Van een rustig visje die af en toe een beetje heen en weer zwom is hij veranderd in een soldaat die letterlijk op wacht staat. Elke vis die in de buurt komt probeerd hij weg te jagen op een "angstjagende" manier. Dat wil zeggen bek wijd open en vinnen opgezet.
Ondertussen de garnaal graven, graven en nog een graven waarbij lijkt dat hij nooit moe wordt.

Dit is de eerste keer dat ik een Gobie met Pistoolgarnaal heb. Had er veel over gelezen maar in het echt zie je pas wat een bijzonder schouwspel het is. Nu maar hopen dat de andere Gobie (had ze als stelletje gekocht) erbij komt op ten duur, dan is de familie compleet.
Lang verhaal en tot slot uiteraard wat foto's.

IMG_8244.jpeg
Gisteren: De Gobie voor het eerst in de buurt van het hol van de Pistoolgarnaal op de zandheuvel die de garnaal heeft opgeworpen.

IMG_8260.jpeg IMG_8263.jpeg
En vandaag, beide onafscheidelijk.

Ook nog even wat minder nieuws wat ik vergeten had te vermelden, helaas was de vijlvis Cryptocentrus leptocephalus 2 weken geleden al overleden, heb ik dus niet lang gehad. At gewoon prima maar op 1 of andere manier toch niet gered.

Leuker nieuws, ongeveer 3 weken geleden een nieuwe Halichoeres melanurus gekocht. Vond het een mooie vis en is nog eens makkelijk te houden ook dus er zwemt er weer eentje rond.
Voor het eerst de beide Gobies op de foto kunnen zetten. Zijn helaas geen stelletje meer maar hopelijk gaat dit veranderen, ze hebben elkaar tenslotte bijna een half jaar niet gezien. De Gobie die dood gewaand was komt in ieder geval af en toe te voorschijn en eet zo nu en dan iets. Is nog wel vreselijk schuw maar ik verwacht dat dit wel zal veranderen.

De Pistioolgarnaal zwerft een beetje door de bak. De zeer mooie plek vooraan werd verruild door een plek achter in het aquarium (dus nauwelijks zichtbaar) maar zit sinds vandaag precies in het midden van de bak, gelukkig nu wel weer redelijk goed zichtbaar. De Gobie verhuisd steeds vrolijk mee. Hopelijk blijven ze nu op de plek zitten, zand ligt er voldoende dus dat kan het niet zijn.

Tot slot nog een paar foto's.
IMG_8270.jpeg
Beide Gobies

IMG_8266.jpeg
En maar weer eens een overzicht van de bak

Laatst bewerkt:
De 2e hands UPS was geen succes en ging defect na ongeveer 1 maand. Omdat ik niet wilde dat ik zonder noodstroom zou gaan zitten als de spanning uit zou vallen (hetgeen inmiddels steeds meer een risico gaat worden gezien de situatie op het net) heb ik uiteindelijk mij iets mijzelf cadeau gegeven :).
De aanschaf is de Ecoflow Delta 3 classic geworden. Ik heb alleen het hoognodige aangesloten namelijk de opvoerpomp en 1 stromingspomp wat een totale belasting van 58 W betekend. Hierdoor kan ik het ongeveer 15 uur uitzingen indien de spanning uitvalt. Lang genoeg lijkt mij.

IMG_8340.jpeg

Laatst bewerkt:
De Pistoolgarnaal doet zijn werk fantastisch. Iets te goed naar mijn zin want hij maakt er een ongelovige troep van :ROFLMAO:
Onderhand heeft hij al door de halve bak heen gegraven.
Iedere keer komt hij weer ergens anders te voorschijn terwijl de Gobie hem trouw volgt en het hol fel verdedigd.
Soms nauwelijks te zien maar nu op een mooie plek vooraan in de bak. Hoop dat hij nu eindelijk hier blijft zitten maar ik vrees het ergste ;)
Alhoewel nu overal gaten en zand is het een prachtig gezicht, moet uiteraard alleen niet te gek worden. Het zand is in ieder geval nu voldoende in beweging, mijn Zandzevende zeester doet nog steeds zijn best maar wordt nu totaal verslagen.

IMG_8374.jpeg IMG_8384.jpeg

IMG_8386.jpeg

De andere Gobie heeft inmiddels ook zijn plek gevonden. ze zijn nog steeds geen vrienden maar laten elkaar redelijk met rust, zolang ze maar niet te dicht bij elkaar komen. Dan blijft het alleen bij dreigen dus geen veldslag gelukkig.
Hier alle twee in beeld, de ene links en de andere rechts.

IMG_8388.jpeg

IMG_8374.jpeg

Leuke foto!😆👍

Dankjewel @LALA. De Rode Koraalklimmer zit regelmatig in de buurt van de Gobie met de Pistoolgarnaal. De Gobie begint dan vaak te dreigen maar dat doet de rode rakker echt helemaal niets en die blijft dan ook gewoon zitten. Overigens echt een vreselijk leuk visje die Koraalklimmer met een heel leuk karakter.

Zo zeg, weer een tijd geleden. Is ook niet zoveel nieuws, alleen mijn avontuurlijke Gobie heeft het uiteindelijk toch niet gered. De rest van de vissen zwemmen er lustig op los.
De Gobie met Pistoolgarnaal hebben eindelijk een vaste plek gevonden. Aan de lijnkerkant mooi in het zicht.

Verder weinig tijd voor het onderhoud vanwege privé omstandigheden, alleen het noodzakelijke wordt gedaan.
Ondanks dat het onderhoud op een laag pitje staat op het moment heb ik weinig problemen. Koralen groeien niet snel maar staan er goed bij.

De oranje oren werd ik zat. Vaak liet een oor los en kwam ergens in de bak op een plaats waar ik ze niet wilde hebben. Aan de linkerkant op het glas zijn zijn ze dus verwijderd. Hier en daar zit er nog een oranje oor in de bak maar langzamerhand worden deze ook weggehaald. Alleen sommige zijn lastig bereikbaar dus nog niet alles is weg.
Tot slot nog maar een paar foto's

IMG_8516.jpeg

IMG_8546.jpegIMG_8454.jpeg
IMG_8455.jpeg
IMG_8456.jpeg

Back
Bovenaan