Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Leonardo's 2e zeeaquarium

Het aquarium ziet er erg mooi uit!
 
Bedankt voor de reacties Wouter en Robert.

Even weer een kleine update.
Alles doet het nog prima, het Druifjeskoraal werd dermate groot dat het Druifjeskoraal de strijd aanging met het Blaasjeskoraal. Omdat ik niet wilde afwachten wie er zou winnen (zou eigenlijk niet weten wie omdat beide behoorlijk agressief zijn) heb ik het Druifjeskoraal flink kleiner gemaakt. Helaas liet ik het koraal uit mijn handen vallen, tegen de vooruit, waardoor er een flinke kras op mijn glas zit :mad:, een flinke tegenvaller dus.

Ook heb ik de verlichting op 55% gezet. Ondanks het warme weer (32 graden) slaat de koeler nu zeer weinig aan dankzij de LED verlichting, Vandaag maar 2 maal in plaats van 5 a 6 keer toen ik nog de T5 had :D. Scheeld dus een hoop herrie en een hoop stroom.

Verder nog meer leuk nieuws, gisteren een nieuwe Acropora Formosa kleur groen/blauw gekocht, staat nu nog even op de bodem maar komt te staan op de kale plek achter het Druifjeskoraal (tussen de grijze Montipora en de Tricolor).
Nu even wat foto's

Strijd tussen beide koralen.
IMG_2895.JPG

Resultaat na het snoeien van het Druifjeskoraal
IMG_2906.JPG

De nieuwe Acro
IMG_2904.JPG
 
Ziet er erg mooi uit!

Gebruik je echt maar 1 CoralCare boven een 100x55x50 bak?
 
Ziet er erg mooi uit!
Gebruik je echt maar 1 CoralCare boven een 100x55x50 bak?

Dank je. Ja, de bak wordt verlicht met 1 Coral Care en deze hangt 22 cm boven het wateroppervlak. Gaat prima, alleen aan de zijkanten iets minder licht al zie je dat op het oog niet. De meeste koralen die laag aan de zijkant staan hebben minder licht nodig (oren e.d.) en dat is dus geen probleem (al groeit/kruipt mijn Rainbow Montipora op rechts vooraan op de steen die op de grond staat ook prima dus kennelijk krijgt hij genoeg licht).
 
Vorige week eindelijk de stopcontacten 🔌van het aquarium geaard (huis uit 1972 dus ik had geen aarde in de huiskamer; aardlek 30 mA had ik wel al eerder geïnstalleerd). Eigenlijk veel te laat maar nu dus een stuk veiliger. Heb tevens meteen een aardpen aangeschaft voor in de sump dus daardoor nog een stuk veiliger werken :)

Koralen en vissen doen het voor de rest prima en de groei zit er goed in. Alleen nu wat last van paarse flap hetgeen ik eerder heb gehad in vorige zomers. Waarschijnlijk ontstaan door het warme weer en de wisselende temperaturen. Ik heb Chemieclean in huis (fantastisch spul) dus dat gaat voor de vakantie van 3 weken nog even in de bak anders vrees ik dat het in deze 3 weken fout gaat. De vakantiehulp doet namelijk alleen het hoognodige d.w.z. water bijvullen en voeren en zonodig mijn vaatje KH wisselen.

Zal over een paar dagen nog een paar foto's plaatsen.
 
Zou nog wat foto's plaatsen maar was er bij ingeschoten. Bij deze dan.

1386C31D-878F-413A-900A-866CDA6420E3.jpeg4EC3F24E-FA7D-4419-B48B-4F1328E0F92F.jpeg67BD46BD-979C-45EE-96A9-456357E59816.jpegC200A5C2-1457-4D10-B5E0-5B6E18347E2E.jpeg6E48875C-EE75-4645-A909-DF3E85850BDB.jpeg8BFBB631-F3D6-4A77-BED5-B6E6DC7D077A.jpeg

De Fungia is nog herstellende maar gaat er gelukkig steeds beter uitzien.

Voor de rest geen idee hoe het met de bak gaat. Ben namelijk al 2 weken op vakantie (foto's waren net voor de vakantie gemaakt). Altijd spannend hoe de bak eruit zal zien als je terug komt. Bak wordt nu onderhouden door dochter en zoon, volgens hun gaat het prima dus daar vertrouw ik dan maar op.
 
Alweer een poosje geleden omdat er eigenlijk weinig te melden is. Koralen doen het prima, de waterwaardes zijn weer OK. Merk dat sinds de Coral Care er hangt de koralen beter licht krijgen, o.a. te zien aan de Hysterix. Bij de vorige verlichting (6 maal 39W T5) ging de Hyterix na verloop van tijd aan de binnenkant dood en dat is nu veel minder het geval.
Omdat ik even niets te doen had heb ik een lijstje gemaakt over hoe lang ik (ongeveer) mijn huidige vissen in mijn bezit heb, sommige zwemmen al een behoorlijke tijd rond.

Clownvissen 11 jaar
Gele dokter 9 jaar
Groene juffer 8 jaar
Paarse Fridmanies 7,5 jaar
Kaudernies 4,5 jaar
Gobie Amblyeleotris aurora 3,5 jaar
Dwergkeizer Bispinoza 2,5
Lipvis Halichoeres melanurus ruim 1,5 jaar

Tot slot enkele foto's waarbij opvalt dat de tekening van de Halichoeres melanurus behoorlijk veranderd is, vergelijk de foto van post 249 maar eens met de onderstaande foto.

IMG_3512.JPG

IMG_3526.JPG

IMG_3503.JPG

IMG_3504.JPG

IMG_3527.JPG
 
Had ik nog nooit op de foto gezet maar toch wel mooi/leuk vind ik. Mijn Indonesische schijfanemonen groeien tegen de zijruit aan. Het leuke is dat deze laag begonnen en inmidels naar boven zijn gekropen (als dat tenminste het goede woord is). 2e foto zijn de anemonen welke ik op het steen heb, vlak naast de zijruit Deze zijn inmiddels behoorlijk groot in doorsnede geworden.
Over de zijruit zelf, deze maak ik maar zelden schoon. Omdat het mij niet stoort (zijruiten zie ik niet aan de buitenkant) en omdat de algen prima eten is voor mijn Gele dokter en Bispinoza dwergkeizer.

IMG_3530.JPG

IMG_3531.JPG
 
Weer een tijd geleden dat ik een post heb geplaatst. Nu niet heel veel tijd voor de bak omdat ik helaas weer geopereerd moest worden (moet geen gewoonte worden :)) dus alleen het hoognodige wordt gedaan. Tijdje geleden veel stekken verkocht en verder niet veel nieuws alleen dat alles er goed bijstaat en dat de groei van de koralen er ook goed in zit.

Even tot slot wat foto's van de bak
image5.jpeg
image0.jpeg
image1.jpegimage2.jpegimage3.jpegimage4.jpeg
 
Bovenaan