Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Lamp in water gevallen.

Hallo,
Mijn eerste bericht hier met meteen een probleem/vraag. Mijn lamp WiFi MaxLed 160W is in het water gevallen. Van de steun gevallen en volledig onder water. Zsm eruit gehaald en eerst deed hij het nog. Maar al vrij snel begonnen er lampen uit te vallen en knipperen. Na een dag is het nog niet veel beter. Is hij overleden of kans dat hij het weer gaat doen na goed drogen?

Alvast bedankt1000001027.jpg

Wilco

Het is als mosterd na de maaltijd maar je had er goed aan gedaan direct actie te hebben ondernomen nadat je hem uit het water had gehaald.

Direct, zo ver als mogelijk, uit elkaar halen en de al natte onderdelen afspoelen met kraanwater. Zout(water) en electronica gaan namelijk slecht samen. Vervolgens zo goed mogelijk laten drogen en weer opnieuw in elkaar zetten.

Je zou de bovenstaande stappen nog kunnen volgen (het is mij ook eens gelukt met een lamp die voor in deel in het aquarium belanden) maar je bent denk ik al te laat.

De hoop nog niet geheel opgeven.

Lamp demonteren en alles met (het liefst osmose) water afspoelen.
Ook proberen om met een schone (verf) kwast proberen om tussen alles componenten te borstelen.
Daarna met spiritus het water en vuil weg spoelen
Vervolgens alle delen drogen. (dit drogen kan eventueel met een haarfohn)

Nu kun je de lamp uitproberen, maar je kan ook nog de volgende stap uitvoeren:
- alle componenten inspuiten met rem reiniger en met een schone (verf) kwast tussen alles componenten proberen te borstelen.
Los gekomen vuil nogmaals wegspoelen met rem reiniger

Geen 100% succes verzekerd, maar geef wel 80% kans van slagen.

Helemaal eens met Aron en Patrick.
Niet geheel met Ozon.

Na een zoutwaterbad en 24 uur aan te hebben gestaan, geef ik misschien 1% kans van slagen. Er zullen nu verbindingen zo gecorrodeerd zijn dat schoonmaken alleen niet meer helpt. Onderspanning staan versnelt het corroderen. Dat er met verloop van tijd steeds meer LEDs uitvielen, suggereert dat dit proces gaande was.
Tevens zullen er waarschijnlijk ook gewoon componenten doorgebrand zijn.

Na schade door zoetwater en niet nat aan te hebben gestaan, zou ik misschien die 80% kans geven.

Laatst bewerkt:
Mocht je zelf niet heel handig zijn is het verstandiger om de lamp gewoon aan te brengen voor reparatie bij je LFS. Is toch vaak goedkoper dan een vervanging.

Mijn hydra viel een tijd terug ook in het water. Dit doordat de plastic klem van de hangbeugel uit het niets afbrak. Binnen no time uit elkaar gehaald en gespoeld met osmose water. Hij deed het nog even, daarna was het klaar met me lamp.

Bedankt allemaal voor de reacties. Denk dus dat ik op zoek moet naar een andere lamp. Ben nu ook niet thuis en kan er morgen pas weer mee aan de hang. Geef het dus weinig kans. Mn budget is echter niet groot. Iemand tips. Het aquarium is een Blue Marine 200.

Bedankt allemaal voor de reacties. Denk dus dat ik op zoek moet naar een andere lamp. Ben nu ook niet thuis en kan er morgen pas weer mee aan de hang. Geef het dus weinig kans. Mn budget is echter niet groot. Iemand tips. Het aquarium is een Blue Marine 200.
Zonde van je lamp.

Als je een gebruikte Philips Coralcare kunt vinden, heb je een uitstekende lamp. Bijkomend voordeel: als hij in het water valt, gewoon afspoelen, afdrogen en klaar.

Hvp lampen top !
En kunnen onder water

Ding niet meer gebruiken. Zelfs al zou hij het nog doen, niet doen. Verschillende piekspanningen zijn op het bord gekomen en de kans dat eea. Gaat doorbranden is groot. Op dit soort lampen lopen relatief hoge stromen op de traces en sommige componenten en dat is gewoon brandgevaarlijk.

Daarnaast heb je het nadat hij in het water is gevallen helaas ook verkeerd aangepakt. Niet meer te redden. Als elektronica nat is geweest. Eerst heel goed drogen en dan pas weer aan. En in het geval van zoutwater zorgen dat er geen zouten achterblijven.

Om door te gaan op je vraag, ik heb een vergelijkbaar aquarium volgens mij. Micmol Thor x erboven. Relatief goedkoop en doet het goed.

Wat Aron al heeft gezegd. Zodra het gebeurde had het uit elkaar gemoeten, uitgewassen moeten worden en optioneel ( in de oven om te drogen ). Al zal hij het nu deels gaan doen, oxidatie zal er verder voor zorgen dat de rest ook sneuvelt.

Ook dan weinig kans, heb het zelf ook gehad, lamp in de bak meteen eruit getrokken en afgespoeld met ,leidingwater, maar de componenten zijn dan al defect omdat de lamp aan staat op het moment dat ie met het water in contact komt dus de meeste elektronica is dan al doorgebrand intern.

Laten repareren is het vervangen van alle interne onderdelen en wordt net zo duur als een nieuwe.

Bel je verzekering, ik heb m toendertijd vergoed gekregen, incl de huur van een tijdelijke andere lamp ivm levertijd geregeld door de verkoper hierdoor een grotere lamp terug gekocht voor dezelfde prijs met dank aan de verkoper uit nijmegen.

Back
Bovenaan