Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Koeler instellingen

Jpilot

Junior Lid
Het word weer langzaam warmer dus wil graag op voorhand alles op orde hebben.
Welke instellingen gebruiken jullie voor je koeler ?

Ik heb de verwarming ingesteld via een Inkbird controller. Bak is netjes stabiel tussen de ingestelde 24.8 en 25,0.
Nu kan ik daar natuurlijk ook de koeler op aansluiten, maar ik vroeg mij af wat de beste setup is.

Ik kan de Inkbird de controle laten nemen, maar de koeler zelf heeft ook instellingen die standalone misschien beter werken dan de Inkbird. Ik verwacht namelijk dat de Inkbird geforceerd gaat Jojo'en ( ik geloof dat daar instellingen voor zijn ) Plus dat de compressor ook redelijk wat tijd nodig heeft om te koelen.

Wil iemand zijn ervaring delen m.b.t. zijn instellingen ?

Koeler is redelijk overkill omdat het hier onder het platte dak snel 30+ word.

Paul, dank. Doe ik nog iets met de optie voor koelvertraging ?
Dus koeler instellen op 25 graden. INKBIRD ook. Pomp voor de koeler gewoon voor die tijd al laten draaien neem ik aan ivm stilstaand water in de koeler ? Of gewoon via het koel stopcontact van de INKBIRD ?

Wat is een acceptabele ( dagelijkse ) schommeling in temperatuur voor een zeeaquarium. Hebben we het dan over 1 a 2 graden of tiendes van een graad ?

Screenshot bijgevoegd met de INKBIRD opties. Nog niet afgesteld op koelen momenteel.
IMG_1104.png

Niks doen met die inkbird voor koelen. Je maakt het te ingewikkeld.

Koelerpomp continue laten draaien en de thermostaat van de koeler zijn werk laten doen met de instellingen die Paul al aangaf. Das alles.

Niks doen met die inkbird voor koelen. Je maakt het te ingewikkeld.

Koelerpomp continue laten draaien en de thermostaat van de koeler zijn werk laten doen met de instellingen die Paul al aangaf. Das alles.
Top ! dank voor de info.
Laat ik het verwarmings element wel draaien op de inkbird in de zomer maar dan op 23.5 bijvoorbeeld ? Ik verwacht het niet nodig te hebben maar als backup in een koude nacht ? Of helemaal uit en het weer in de gaten houden ?

Gewoon instellen en aan laten. Uiteraard zorgen dat niet beide degelijk ingeschakeld zijn.
Kans is groot dat de verwarming in de zomer helemaal niet inschakelt. Nu zal die dat nog wel doen in de nacht als de temperatuur in de kamer nog ver daalt.

Geen idee wat die koelvertraging doet. Staat er iets over in de handleiding

Houd de temperatuur een tijdje in de gaten, een beetje wisselen overdag en nacht is geen probleem maar moet niet teveel worden een graad is niet erg

Dank.
Ik geloof dat de koelvertraging precies doet wat het zegt. die schakelt de koeler pas in na een paar minuten. Ik zie in de praktijk niet echt een reden waarom dat nodig is. Ik merk bij mijn oude koeler juist dat de compressor echt even 10 minuten nodig heeft voor het koelen begint. Niet heel vreemd op zich want een koelkast is ook niet binnen 2 minuten koud.
Alleen nog even slangen kopen. Nooit geweten dat 22 mm slangen zo duur zijn zeg.

Dan zal het een instelling zijn om te voorkomen dat de compressor bij elke wisseling van temperatuur rond het schakelmoment in en uit schakelt, blijkbaar is dat niet zo goed voor de levensduur.

Alleen nog even slangen kopen. Nooit geweten dat 22 mm slangen zo duur zijn zeg
Snuffel eens naar "slang Cristallo levensmiddelen"
Zo uit mijn hoofd iets van € 1,50 á € 2,-per meter voor de 20 mm inwendige diameter

Snuffel eens naar "slang Cristallo levensmiddelen"
Zo uit mijn hoofd iets van € 1,50 á € 2,-per meter voor de 20 mm inwendige diameter
Thanks, heb gisteren maar gewoon van die goedkope groene slang gekocht, maar ook niet bijzonder goedkoop. Alles staat in iedergeval klaar als het warm word. Alleen nog even een paar rondes spoelen met osmosewater en dan kan de zomer beginnen.

johan dank voor je toevoeging, zal eens mailen wel materiaal het is want het staat er niet bij .

Ik was van plan een verloop stukje te maken van wat pvc slang van de opvoer pomp naar een verloopstukje dus daar ga ik wat anders voor zoeken.

Mijn voorkeur zou zijn om eenmaster pomp te gebruiken voor de aanvoer naar de koeler
Deze hoeft niet extreem groot te zijn. En Jennifer niet opnieuw te gaan inregelen van je overloop.

Verder als de koeling niet meer nodig is blaas je de slangen en koeler even leeg en laat je het geheel lekker staan.

Vervuilt de koeler en slangen een beetje moet je weer aan de gang met de afstelling.

Mijn voorkeur zou zijn om eenmaster pomp te gebruiken voor de aanvoer naar de koeler
Deze hoeft niet extreem groot te zijn. En Jennifer niet opnieuw te gaan inregelen van je overloop.

Verder als de koeling niet meer nodig is blaas je de slangen en koeler even leeg en laat je het geheel lekker staan.

Vervuilt de koeler en slangen een beetje moet je weer aan de gang met de afstelling.
paul ik heb een klein 1000 liter opvoer pompje als toevoer voor de pomp. Op de koeler zitten schroefdoppen om de flow te regelen. Ik meen uit mijn hoofd dat in de gebruiksaanwijzing 800 liter doorstroom word geadviseerd.
Dacht zelf de pomp in in het vak van de afschuimer te zetten. Vers zout water aanmaken, koeler vol laten lopen en weer afvullen tot gewenst niveau. Ik denk dat er een liter of 7 door het systeem draait.
En afstellen moet toch wel bijna dagelijks door dat drama design van een redsea valvue op de overloop.

Met een 1000 liter pomp zal de doorstroom aardig in de buurt van de 800 liter zitten.
Hoe hoger de doorstroming hoe minder het water in de koeler afkoelt. Meet tijdens draaien de temperatuur van het ingaande en uitgaande water en speel eens met de doorstroming.

Ik heb een aanvoer ook via pomp bij de afschuimer en stroomt bij de opvoerpomp weer terug.
Alleen loopt het bij mij via een lange slang door de kruipruimte en wordt dus de pomp aangestuurd door een apex op watertemperatuur.

Afhankelijk van je systeemvollume. Is aanpassen van het zoutgehalte niet nodig op 8-10 liter ga je niet echt veel zakken.

Paul,

Klopt tijdens het schoonspoelen en testdraaien heb ik al ondervonden dat een zeer lage doorstroom uiteraard beter koelt. Misschien dat ik hier wat mee speel omdat de koeler nogal overcapaciteit heeft. Heb hem gratis gekregen, na wat onderzoeken bleek hij wat stevig. 350 tot 750 liter. Ik draai zelf maar 150. Nog even kijken of dat goed gaat.
Aanpassen van het zout was ik niet van plan, ik bedoelde dat ik van plan was extra zeewater aan te vullen om het niveau gelijk te houden. Er verdwijnt immers 8 liter in de chiller, die anders direct door de ATO met osmose word aangevuld.

Koeler heeft ruimte voor een UV lamp en een Heater. Misschien dat ik daar nog naar kijk, maar hoop dat ik hem zo min mogelijk nodig heb. Die oude dingen zijn niet bepaald stil. Bij mij staat hij direct naast de bak, en toevallig zit daar ook een afvoer van een oude haard. Misschien dat ik daar met een slakkenhuis ventilator nog wat warme lucht en vocht weg zuig. Eerst maar eens kijken of de zon gaat schijnen.
Bedankt voor de tips heren, zal nog wel even updaten als alles draait.
Slang binnen gekregen, zo een licht grijze semi transparant. Stug materiaal dus volgens mij is dat wel PVC. Heb de vraag open staan bij de winkel.

Back
Bovenaan