Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Kh Dsr zelf mixen
welke verhouding?

maximus.m

Senior Forumlid
Even een vraag voor de Dsr gebruikers onder ons.
Ik gebruik de toevoeging kh+ van Dsr in de kant en klare vorm (de kant en klare kannen dus).
Nu is het zo dat ik inmiddels een redelijk grootverbruiker ben geworden en zit aan ongeveer 400 ml per dag 😉
dus een kannetje van 10 liter gaat niet lang meer mee.
Nu wil ik eigenlijk zelf gaan mengen
 maar dan met de poedervorm van kh+ van Dsr.
Dus zelf een kannetje van 10 liter aanmaken.
Is er iemand die weet welke verhouding ik moet gebruiken om de zelfde verhouding te krijgen als wat in de kant en klare kannen zit?
Ik wil wel gewoon de poedervorm van Dsr blijven gebruiken.
Ik hoor graag jullie ervaringen 👍
Gr Marc.

Pff, al even geleden dat ik dsr geprobeerd heb, maar tien der tijd stond dit in de calculator, in één van de tabbladen vermeld hoe je de standaard oplossing moest maken.

450 gram natriumbicarbonaat op 5 liter osmose water. Eerst oplossen in warm water en dan aanvullen tot 5 liter (staat trouwens gewoon in de DSR calculator)

Even een vraag voor de Dsr gebruikers onder ons.
Ik gebruik de toevoeging kh+ van Dsr in de kant en klare vorm (de kant en klare kannen dus).
Nu is het zo dat ik inmiddels een redelijk grootverbruiker ben geworden en zit aan ongeveer 400 ml per dag 😉
dus een kannetje van 10 liter gaat niet lang meer mee.
Nu wil ik eigenlijk zelf gaan mengen
 maar dan met de poedervorm van kh+ van Dsr.
Dus zelf een kannetje van 10 liter aanmaken.
Is er iemand die weet welke verhouding ik moet gebruiken om de zelfde verhouding te krijgen als wat in de kant en klare kannen zit?
Ik wil wel gewoon de poedervorm van Dsr blijven gebruiken.
Ik hoor graag jullie ervaringen 👍
Gr Marc.

Ho! Wacht even.

Bedoel je dat je nu KH-buffer gebruikt?
KH+ wordt voor zover ik kan zien alleen als poeder verkocht.

KH-buffer is NIET hetzelfde als KH+ opgelost in water.

KH+ is natriumBIcarbonaat
KH-buffer is natriumcarbonaat (zonder bi) opgelost in water.
Ja dat is een essentieel verschil.

Je kan KH-buffer zelf maken door natriumcarbonaat (= DSR pH+) op te lossen in water. Volgens mij gewoon het recept op de pot pH+ volgen.

Ik typ dit op mn mobiel en kan nu effe niet bij de exacte getallen

Laatst bewerkt:
Deze gebruik ik nu

Bijlagen

• 1DA59B59-D40D-4DA2-9A00-17A02E2A69BA.jpeg
    1DA59B59-D40D-4DA2-9A00-17A02E2A69BA.jpeg
    110,7 KB · Weergaven: 44
En deze wil ik zelf op gaan lossen dan.

Bijlagen

• 90D69767-5D1E-46F2-874B-DE7680FA6FFE.jpeg
    90D69767-5D1E-46F2-874B-DE7680FA6FFE.jpeg
    45,4 KB · Weergaven: 46
Deze gebruik ik nu

Ja, buffer dus. Dat is natriumcarbonaat in water.

En deze wil ik zelf op gaan lossen dan.

Dat is natriumBIcarbonaat.
Daarmee zal je pH beduidend lager uit gaan komen en dat gaan je steenkoralen zeker niet waarderen.

N.B. Ook zit er niet evenveel alkaliniteit in een gram bicarbonaat als in een gram carbonaat en is bicarbonaat minder goed oplosbaar in water. Dus met KH+ zal je niet dezelfde KH concentratie van de oplossing kunnen behalen.

Laatst bewerkt:
De verpakking van KH buffer zegt dat 16,7 mL de KH van 100 Liter water doet stijgen met 1 KH.

Dus in 16,7 mL zit 100 KH.
Dat betekend dat er 6000 KH in een liter KH-buffer zit.

In 1 gram natriumbicarbonaat (NaHCO3) zitten 33,38 KH punten.

In 1 gram natriumcarbonaat (Na2HCO3) zitten 52,91 KH punten.

Voor een oplossing van 6000 KH/L heb je dus:
- 6000/33,38 = 179,76 gram NaHCO3 nodig.
- 6000/52,91 = 113,40 gram Na2CO3 nodig.

De maximale oplosbaarheid van NaHCO3 is 96 gram/Liter is bij 25 graden C. Die 180 gram die nodig is om KH-buffer de juiste concentratie te geven gaat em dus sowieso niet worden met NaHCO3. Fysisch chemisch onmogelijk bij kamer temperatuur en atmosferische druk.

Als je de pot pH+ erop naleest zie je dat het na oplossen in de voorgeschreven hoeveelheid water dezelfde KH concentratie geeft als KH-buffer. Als je de inhoud van het potje voor het maken van een 5L oplossing naweegt (heb ik al weleens gedaan) dan vindt je dat er precies 5x113,40 gram = 567 gram in zit. Dus pH+ = natriumcarbonaat.

Laatst bewerkt:
Dus ik heb een pot ph+ nodig dus om het geen te maken wat in de kannetjes zit onder de naam kh+ph+ ez-buffer om mijn kh op peil te houden.
Als ik het goed begrijp.

Laatst bewerkt:
Dus ik heb een pot ph+ nodig dus om het geen te maken wat in de kannetjes zit onder de naam kh+ph+ ez-buffer om mijn kh op peil te houden.

Yes.

De grootste pot pH+ is goed voor 20 Liter oplossing en kost €40. Dus twee keer zo goedkoop als KH-buffer.

Maar je zou ook elders zeer zuivere natriumcarbonaat kunnen kopen.
Dan ben je per liter oplossing nog maar €0,61 tot €1,03 kwijt ipv 2 euro/L

Yes.

De grootste pot pH+ is goed voor 20 Liter oplossing en kost €40. Dus twee keer zo goedkoop als KH-buffer.

Maar je zou ook elders zeer zuivere natriumcarbonaat kunnen kopen.
Dan ben je per liter oplossing nog maar €0,61 tot €1,03 kwijt ipv 2 euro/L

Ik heb toch wel zulk onmetelijk respect voor jou Rene. Ongekend wat jij van dit soort dingen weet. Goud.

Deze laatste tips ga ik ook eens even nader onderzoeken đŸ„ž

Ik gebruik nu de natriumbicarbonaat van DSR (450gr. op 5 liter) en houd mijn dKh met de Alkatronic tussen de 8.4 en 8.6 met een pH van tussen de 8.05 en de 8.20. Als ik over zou stappen op natriumcarbonaat zou ik dus meer kH in mijn oplossing hebben en gaat mijn Alkatronic dus minder doseren wat weer goedkoper is. Maar wat gaat dat dan doen met mijn pH? Die hoeft eigenlijk niet veel hoger denk ik.

De pH van natuurlijk zeewater rond koraalriffen is hoger dan 8,2. 8,3 is optimaal. Ja er zijn uitzonderingen in redelijk afgesloten baaien en in de buurt van riviermondingen.

Bij een pH van 8,3 groeit een steenkoraal normaal, bij een lagere pH trager. Om het calciumcarbonaat skelet aan te leggen is namelijk een pH van 8,3 of hoger nodig. Als de pH van het water hieraan gelijk is hoeft het koraal geen energie te steken in het verhogen van de pH in zijn/haar weefsel.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je uitleg. Dan ga ik vast beginnen met het bijmengen van Natriumcarbonaat volgens het recept uit het boekje van Tanne. Als mijn Natriumbicarbonaat op is kan ik dan altijd besluiten om helemaal over te stappen op Natriumcarbonaat. Ik neem aan dat jij ook alleen op Natriumcarbonaat draait? Ik heb trouwens nog pH+ staan van DSR. Volgens jou is dat dus gewoon pure Natriumcarbonaat?

Bedankt voor je uitleg. Dan ga ik vast beginnen met het bijmengen van Natriumcarbonaat volgens het recept uit het boekje van Tanne. Als mijn Natriumbicarbonaat op is kan ik dan altijd besluiten om helemaal over te stappen op Natriumcarbonaat. Ik neem aan dat jij ook alleen op Natriumcarbonaat draait? Ik heb trouwens nog pH+ staan van DSR. Volgens jou is dat dus gewoon pure Natriumcarbonaat?

Op basis van de gegevens op het etiket kan het niet anders dan dat pH+ natriumcarbonaat is.

De KH component van Tropic Marin Original Balling (de moeder van alle Balling-achtige methoden) is 20% natriumcarbonaat en 80% natriumbicarbonaat.

Producten/merken als ATI essentials+, Triton Core7, Modern Reef etc etc. Gebruiken ook allemaal natriumcarbonaat (mogelijk deels natriumhydroxide) en geen enkel spoortje bicarbonaat.

Hydroxide is nog pH verhogender dan carbonaat.

Ik heb zelf de pH en KH meer uit elkaar getrokken en draai natriumhydroxide en natriumbicarbonaat. Waarbij een van beide wordt gedoseerd afhankelijk van de pH.
pH > 8,32 dan natriumbicarbonaat
pH <= 8,32 dan natriumhydroxide

Mijn pH komt nauwelijks nog onder de 8,3.
Maximum van de pH komt op 8,4-8,42 als ik de dag thuis ben en 8,45-8,48 als ik de dag niet thuis ben.

Laatst bewerkt:
Erbe 2307
Als ik het goed begrijp groeit sps niet met een te lage ph.
Ik meet alleen mijn kh en die blijft mooi stabiel op 8, maar sps groei bij mij altijd moeilijk.
Ph meet ik eigenlijk nooit.
Me bak draait al 3jaar met stabiele waardes en top verlichting , maar sps heb ik opgegeven.
Tot dat ik dit topic voorbij zag komen en me opeens bedacht, hee zal het mijn ph zijn.

Erbe 2307
Als ik het goed begrijp groeit sps niet met een te lage ph.
Ik meet alleen mijn kh en die blijft mooi stabiel op 8, maar sps groei bij mij altijd moeilijk.
Ph meet ik eigenlijk nooit.
Me bak draait al 3jaar met stabiele waardes en top verlichting , maar sps heb ik opgegeven.
Tot dat ik dit topic voorbij zag komen en me opeens bedacht, hee zal het mijn ph zijn.
Het geldt voor alle steenkoralen.
SPS en LPS, zijn termen die we in de hobby bedacht hebben. Ze hebben geen wetenschappelijke, anatomische, fysiologische grondslag.

Hoe lager de pH hoe langzamer steenkoralen groeien, tot op een gegeven moment de pH zo laag is dat groei onmogelijk is geworden.
De gevoeligheid hiervoor verschild van soort tot soort.

Herinner ik mij goed dat je zonder afschuimer draait? Of verwar ik je nu met iemand anders?
Het zou de pH ook niet helpen.

Meten is weten. Zeker tijd om even de pH testen. Meet dan 's ochtends voordat de lampen aangaan.
Leen/haal even een digitale pH-pen. Die druppel testjes voor pH zijn erg onbetrouwbaar.

Laatst bewerkt:
Hoe kom je aan deze info? Of hoe is dit te berekenen?
Het internet en wat middelbare school scheikunde.
Aan de hand van de definitie van alkaliniteit/KH en molmassa's.

Laatst bewerkt:
Yeah meer omdat ik op hetvolgende kom:

Natriumbicarbonaat --> 33,33 KH
Natriumcarbonaat --> 52,85 KH
Ja, nou prima toch...
Afrondingsverschillen.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan