Even een oud topic nieuw leven inblazen

Ik probeer ook zoveel mogelijk te automatiseren en inzicht te krijgen in Home Assistant, dat gaat steeds beter. Dit is mijn huidige Home Assistant-dashboard. Schakel ik de aF4 in, dan krijg ik extra opties met betrekking tot de voerautomaat.
Het is een work in progress
Afschuimer, stromingspompen, opvoerpomp, Reefmat en ATO-pomp zijn van Red Sea en ook op die manier gekoppeld. Als er iets afwijkends is, krijg ik uiteraard een notificatie op mijn telefoon, maar de Google Homes roepen het ook om.
Wanneer de afschuimer vol zit (status full-cup) wordt deze automatisch geleegd d.m.v. een doseerpomp. De ATO-pomp geeft een alarm als het dagelijks toegevoegde water 20% buiten het dagelijks gemiddelde komt en wordt volledig uitgeschakeld wanneer het verschil 70% bereikt. Dit is een failsafe mocht er iets defect raken in het automatische vulproces. Ook krijg ik een melding wanneer er niet gevuld wordt.
Daarnaast heb ik twee lekkagesensoren. Bij de sensor die in de sump zit, worden de opvoerpomp, skimmer en ATO-pomp uitgeschakeld wanneer deze wordt geactiveerd. Bij een lekkage bij het ATO-vat wordt alleen het deel m.b.t. de RO uitgeschakeld. Uiteraard gebeurt dit alles met de nodige notificaties.
Voor temperatuurgebruik maak ik gebruik van de sensoren van de Alkatronic (displaytank) en Red Sea(sump) en ik heb nog een aparte luchttemperatuursensor in de kast van de sump staan ten behoeve van de ventilatie. Helaas is het (nog) niet gelukt om de temperatuur van de Inkbird-temperatuurcontroller beschikbaar te krijgen in Home Assistant.
Energieverbruik is een leuke extra, maar voor de automatiseringen doe ik hier niets mee.
Voor de pompen geldt groen is goed; is er iets afwijkends, dan wordt het icoon rood. Ik heb een Red Sea bak en valve en ook ik kreeg het niet voor elkaar om deze volledig correct in te stellen. Geen probleem als je thuis bent, maar als je wat langer weg bent, wel. Ik heb nu twee zeewatergeschikte vlotters toegevoegd aan de overflowbox het water moet tussen deze twee vlotters blijven. Komt het eronder, dan gaat het vermogen van de pomp iets omhoog totdat het water weer op niveau is. Bij een te hoog niveau gebeurt precies het tegenovergestelde. Dit werkt perfect niveau blijft ten alle tijde goed. Tijdens mijn laatste reis bleek dit een probleem te zijn: het niveau was te laag en door de luchtbellen die je hierdoor in je Reefmat krijgt, loopt de rol veel sneller door, met als gevolg dat de rol veel eerder op was dan verwacht.
Voor de RO-automatisering gebruik ik een magneetventiel op mijn osmoseapparaat én nog eentje op mijn osmosevat. Deze worden iedere ochtend een half uur ingeschakeld. Ze zouden in principe ingeschakeld kunnen blijven omdat er een optische sensor inzit die de toevoer ook zou moeten sluiten, maar dit is meer als failsafe zodat hij nooit teveel kan vullen. Door op het icoon te klikken, kan ik ze handmatig inschakelen; dit gebruik ik bijvoorbeeld om handmatig even een vat te vullen. Beide magneetventielen worden door een slimme stekker geschakeld (Shelly)
De verlichting (ReefLED) groen is goed. Valt de temperatuur buiten de range óf zijn ze uitgeschakeld zonder reden dan zie ik dat direct. Plankton wordt momenteel niet gebruikt en staat daarom uit. De UV gaat aan wanneer de OLI boven de '0' komt en blijft dan enkele dagen aan, waarbij het de OLI-waarde van dat moment volgt.
De Red Sea Reefdose wordt nu niet gebruikt; deze wordt alleen ingezet in de ‘vakantie’-modus met aF4.
Dan de waterwaarden dit alles komt van de Alkatronic en Mastertronic. Dat is mijn laatste toevoeging geweest, deze worden nu volledig vanuit Home Assistant aangestuurd en uitgelezen. Ik gebruik de Focustronic app dus niet meer. Voor mij werkt dit een stuk sneller en stabieler. Ik kan nu volledig los vanuit de cloud draaien. Na het zien van de software werd dit toch wel een serieuze prioriteit. Laat ik zo zeggen: serienummers online delen is nooit een goed idee, maar zeker bij de apparatuur van FT niet

Ik was eerder ook helemaal klaar met de apparatuur van FT, maar nu na diverse (hardware)aanpassingen, werkt het voor mij eigenlijk supergoed. Ook voor de onderdelen ben ik na een zoektocht niet meer afhankelijk van FT.
Op dit moment ben ik tevreden met hoe alles werkt. Ik heb alles in één overzicht en veel wordt automatisch aangestuurd zonder dat ik erbij na hoef te denken. Ik vind het prettig dat ik niet meer de verschillende apps hoef te gebruiken en uiteraard is het gewoon leuk om zo een beetje te ‘knutselen’. Het hoofddoel is echter autonoom draaien tijdens langere reizen en ik denk dat dit steeds beter gaat. Na iedere reis blijkt overigens dat ik iets ben vergeten, maar dat is dan ook weer een moment om het beter te maken. Gek genoeg gaat er altijd iets ‘fout’ wat niet gebeurt wanneer je gewoon thuis bent.
Wat ik graag nog zou toevoegen is een saliniteitssensor. De MT gebruikt per test zo'n 200 ml water en de afschuimer is 2 L wanneer vol. In drie weken telt dat wel op. Hiervoor wil ik nog een oplossing regelen. Mocht iemand een suggestie hebben, dan hoor ik dat graag. De Red Sea Reefsense is een kanshebber, maar helaas nog niet beschikbaar.
Wat ook best een probleem kan zijn of worden, is de afhankelijkheid van Home Assistant. Ik draai deze thuis op redundant hardware, maar ook dit kan kapot. Ik maak mezelf dus wel onafhankelijk van de cloud, maar introduceer hiermee ook weer een nieuwe afhankelijkheid. Het is niet zo dat wanneer ik de stekker uit Home Assistant trek het aquarium uitvalt, maar wel dat een hoop automatiseringen binnen een dag uitval voor problemen kunnen zorgen. Ik weet goed hoe ik dit kan ondervangen. Misschien heeft iemand hier al eerder bij stilgestaan?