Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Home Assistant integratie voor aquarium – wie heeft ervaring

Bazz

ZeewaterForum lid
Beste forumleden,

We zijn nog maar pas met onze bak begonnen, maar we zijn nu al helemaal verslaafd aan deze prachtige hobby!

Zoals velen hier waarschijnlijk wel herkennen, is het ook meteen een vrij kostelijke bezigheid. Daarom wil ik graag wat zekerheid inbouwen en automatisering toepassen via Home Assistant.

Mijn idee is om stap voor stap meer inzicht en controle te krijgen over onze installatie.

Monitoring & Controle:
Is de verlichting nog aan?
Draait de pomp nog?
Is het verwarmingselement nog actief?
Werkt de wavemaker nog?

Inzichten in stroomverbruik:
Ik wil kunnen zien hoeveel stroom elk component gebruikt, zodat ik beter inzicht krijg in de kosten en eventueel kan ingrijpen bij afwijkingen.

Toekomstplannen – waterwaarden monitoren:
Op termijn zou ik ook graag automatische monitoring doen van waterwaarden (zoals temperatuur, pH, geleidbaarheid, etc.), maar dat is voorlopig nog toekomstmuziek.

Heeft iemand al iets gelijkaardigs opgezet met Home Assistant of andere domotica?

Welke hardware (slimme stekkers, sensoren, etc.) gebruiken jullie hiervoor?

Tips zijn meer dan welkom 🙏

• Haha
Reactions: MvB
Diverse apparaten met wifi waaronder fleecefilter , temperatuurmeter , voederautomaat te bekijken in app. Bij problemen melding in app en e-mail.

voor de andere apparaten slimme stekkers. Aan/ uitzetten op afstand en eventueel verbruik aflezen.

2 x camera 1 in woonkamer waarop mijn bak te zien is en eentje in het meubel van aquarium die de sump laat zien.

Dat klinkt wel ongeveer waar ik momenteel mee bezig ben, mijn nieuwe bak moet uiteindelijk 100% op homeassistant gaan draaien en daarbij tegelijk ook onafhankelijk van de HA serverstatus standalone door kunnen draaien. Momenteel is dat nu voor de nieuwe bak de thermostaat en de de ato. Totale kosten: niet veel, het is dat ik "dure" temperatuursensoren gekocht heb en dubbel uitgevoerd, maar voor de kale (niet op din-rails) variant denk ik dat de ato en thermostaat nu 50euro gekost hebben inc pomp, sensoren en esp (meer is het eigenlijk ook niet). Ondertussen ben ik nog bezig met het verbeteren van de firmware van m'n voerautomaat zodat die ook standalone kan draaien, ben ik bezig met het schema reserve engineeren van mijn lamp om die te kunnen herprogrammeren, en zitten er nu tussen een deel van de apparatuur zigbee plugs met power monitoring (heb er weer 10 besteld van de week). Meer info komt uiteindelijk in mijn dagboek, moet er weer even voor gaan zitten om wat updates te maken.

Dat klinkt wel ongeveer waar ik momenteel mee bezig ben, mijn nieuwe bak moet uiteindelijk 100% op homeassistant gaan draaien en daarbij tegelijk ook onafhankelijk van de HA serverstatus standalone door kunnen draaien. Momenteel is dat nu voor de nieuwe bak de thermostaat en de de ato. Totale kosten: niet veel, het is dat ik "dure" temperatuursensoren gekocht heb en dubbel uitgevoerd, maar voor de kale (niet op din-rails) variant denk ik dat de ato en thermostaat nu 50euro gekost hebben inc pomp, sensoren en esp (meer is het eigenlijk ook niet). Ondertussen ben ik nog bezig met het verbeteren van de firmware van m'n voerautomaat zodat die ook standalone kan draaien, ben ik bezig met het schema reserve engineeren van mijn lamp om die te kunnen herprogrammeren, en zitten er nu tussen een deel van de apparatuur zigbee plugs met power monitoring (heb er weer 10 besteld van de week). Meer info komt uiteindelijk in mijn dagboek, moet er weer even voor gaan zitten om wat updates te maken.
Klinkt goed, ik begin eerst met 5 slimme stekkers en daarop wat simpele condities opbouwen.
Ik ga die van IKEA proberen. Heb er nog verschillende van blitzwolf liggen maar dat durf ik niet meer aan(2 zijn er doorgebrand)

Welke temp sensor gebruik jij? Werkt die op batterij?

Hoe jij ergens online een dagboek bij?

De temperatuur lees ik uit via een esp32 met daarop esphome, met daarop 2 stuks ds18b20 temperatuursensoren aangesloten (de epoxyversie ipv de rvs versie). De heater wordt vervolgens met een relais geschakeld, hetzelfde trucje gebeurd op diezelfde esp via 2 optische sensoren en een relais voor het ato pompje.
Kwa slimme stekkers gebruik ik TNCE zigbee stekkers die ik direct uit China haal. Deze gaan er uiteindelijk weer grotendeels tussenuit zodra ik met minder adapters ga werken en er meer via DC gaat lopen ipv AC. Ik gebruik ze nu eigenlijk alleen voor powermonitoring, en om de opvoerpomp uit te zetten.
Mijn dagboek is hier te vinden: https://www.zeewaterforum.info/forums/threads/experireef-170.217700/
Heb hem alleen al een tijd niet geupdate ook al draait ie alweer even. Ik zal eens kijken of ik daar van de week verandering in kan brengen.

Heb aardig wat apparaten die via apps lopen en meldingen maken als er iets mis is. Ook een webcam op de bak gericht, om op afstand te kijken of er wat mis is.
Moet heel eerlijk zeggen na een paar weken gebruik je dat allemaal nooit meer.
Meldingen zul je nauwelijks krijgen als het goed is want dan is er iets mis, en in de realiteit gaat er niet zo veel mis als je je dagelijkse rondje doet.
Webcam op de bak doe je niks mee want wat wil je zien ? Lekkage... En dan ? Tegen de tijd dat je thuis komt is je bak leeg.
Sensoren zijn in het begin leuk, maar wil je de hele dag kijken naar 24.9 , 25,0 25,1 ? Ik kijk er nooit meer naar.
Heaters hebben al een thermostaat ingebouwd die zonder hulp prima hun werk doen.
Als je overal slimme stekkers tussen gaat zetten creeer je alleen maar een extra mogelijkheid voor problemen.
Energie meting heb ik ook op de koeler. Leuk in het begin maar once you know you know. Vandaag sprong de koeler 6x aan, gisteren 4x. Ik geloof het wel.

Eigenlijk gebruik ik alleen de apps om apparatuur even stil te zetten bij een waterwissel.
Misschien dat ik er anders over zou denken bij 10 000 liter met duizenden euro's aan koralen en vissen.

Het is vooral allemaal makkelijk als je eens weekje of langer van huis bent.
Met een camera op de bak zie je vaak in een oogopslag hoe het er voorstaat. Ook wat de hond en kat doen want pak het grootse gedeelte van de woonkamer.

De voederautomaat eens extra aanzetten op afstand en dan bekijken doe ik ook wel als ik van huis ben voor meerdere dagen.

Begonnen met home assistant omdat al de verschillende apps begonnen te irriteren en niet konden samenwerken. Paar jaar later ons aquarium aangeschaft. Verwarming, lamp, filter en CO2 op slimme stekkers gezet. Weer even later de standaard lamp vervangen door een LED-strip versie met een “daglicht-“ regeling. Omdat de led-strips en de regeling tegenvielen ook, een esphome versie gemaakt en nu aan het testen met pH, TDS en geleidbaarheid. Waarschijnlijk is ook dit een project waar nooit een echt einde aan gaat komen…

Hoi Bazz.

Home Assistant is heel goed te combineren.

Zelf gebruik ik een Pi met daarop ReefPi met wat extras om alles uit te lezen en aan te sturen.
  • verwarming (-s18b20)
  • koeling(PWM) (-s18b20)
  • LED (PWM)
  • Stroming(PWM)
  • PH
  • geleidbaarheid
  • ATO
  • en 16v relaisbord voor 230 wcd's

Hiermee heb ik een standalone systeem wat niet afhankelijk is van de rest van mijn woning(Dit zou ook heel goed met ESP kunnen). Vervolgens heb ik dit weer aan mijn Hoas systeem gekoppeld waarmee ik het hele huis beheer.

Ik ben ook aan het doe-het-zelver-en met ESPHome en home assistant. Maar onder het motto van beter goed gejat dan slecht verzonnen… zou je misschien je setup (hardware, aansluitingen codes) willen delen?

Ik ben ook aan het doe-het-zelver-en met ESPHome en home assistant. Maar onder het motto van beter goed gejat dan slecht verzonnen… zou je misschien je setup (hardware, aansluitingen codes) willen delen?
Ik draai hier nu op 1 hoofd ESP32 voor de bak, hier draait nu de thermostaat en ATO op, vrij simpel schemaatje met van die standaard arduino relais voor nu en simpel stukje code. Nog niet helemaal foolproof/failsafe gemaakt dus nog niet gepubliceerd, draait desondanks al bijna een half jaar op die manier, grootste issue is dat ATO niet meer zou schakelen als de sensor niet schakelt nadat de pomp al aangestaan heeft. Kastlicht zit er ook in, maar afgekoppeld, heb ergens een interferentie zitten op de sensorlijn, waarschijnlijk ergens een slechte verbinding dus die is nu losgekoppeld. Koeling moet ik nog inbouwen, samen met nog wat dingen. Uiteindelijk komt de code wel online te staan. Maar nu is ie echt nog te gevaarlijk om zomaar te gebruiken.

Ik heb niet altijd alles even goed bijgehouden. Maar zal proberen te posten wat ik heb.

Mijn hele project is gebaseerd op onderstaande: https://reef-pi.github.io/
Hier heb ik een paar fotos van de uitwerking: https://www.zeewaterforum.info/forums/threads/reef-250-liter.191644/ ( en verder nooit bijgehouden........ zal zo ook eens een update posten)

En hieronder nog een onvoltooid oud schema

Bijlagen

• Schermafbeelding 2025-07-30 194957.png
    Schermafbeelding 2025-07-30 194957.png
    158,4 KB · Weergaven: 23
Even een oud topic nieuw leven inblazen:) Ik probeer ook zoveel mogelijk te automatiseren en inzicht te krijgen in Home Assistant, dat gaat steeds beter. Dit is mijn huidige Home Assistant-dashboard. Schakel ik de aF4 in, dan krijg ik extra opties met betrekking tot de voerautomaat.

1770990616097.png

Het is een work in progress

Afschuimer, stromingspompen, opvoerpomp, Reefmat en ATO-pomp zijn van Red Sea en ook op die manier gekoppeld. Als er iets afwijkends is, krijg ik uiteraard een notificatie op mijn telefoon, maar de Google Homes roepen het ook om.

Wanneer de afschuimer vol zit (status full-cup) wordt deze automatisch geleegd d.m.v. een doseerpomp. De ATO-pomp geeft een alarm als het dagelijks toegevoegde water 20% buiten het dagelijks gemiddelde komt en wordt volledig uitgeschakeld wanneer het verschil 70% bereikt. Dit is een failsafe mocht er iets defect raken in het automatische vulproces. Ook krijg ik een melding wanneer er niet gevuld wordt.

Daarnaast heb ik twee lekkagesensoren. Bij de sensor die in de sump zit, worden de opvoerpomp, skimmer en ATO-pomp uitgeschakeld wanneer deze wordt geactiveerd. Bij een lekkage bij het ATO-vat wordt alleen het deel m.b.t. de RO uitgeschakeld. Uiteraard gebeurt dit alles met de nodige notificaties.

Voor temperatuurgebruik maak ik gebruik van de sensoren van de Alkatronic (displaytank) en Red Sea(sump) en ik heb nog een aparte luchttemperatuursensor in de kast van de sump staan ten behoeve van de ventilatie. Helaas is het (nog) niet gelukt om de temperatuur van de Inkbird-temperatuurcontroller beschikbaar te krijgen in Home Assistant.

Energieverbruik is een leuke extra, maar voor de automatiseringen doe ik hier niets mee.

Voor de pompen geldt groen is goed; is er iets afwijkends, dan wordt het icoon rood. Ik heb een Red Sea bak en valve en ook ik kreeg het niet voor elkaar om deze volledig correct in te stellen. Geen probleem als je thuis bent, maar als je wat langer weg bent, wel. Ik heb nu twee zeewatergeschikte vlotters toegevoegd aan de overflowbox het water moet tussen deze twee vlotters blijven. Komt het eronder, dan gaat het vermogen van de pomp iets omhoog totdat het water weer op niveau is. Bij een te hoog niveau gebeurt precies het tegenovergestelde. Dit werkt perfect niveau blijft ten alle tijde goed. Tijdens mijn laatste reis bleek dit een probleem te zijn: het niveau was te laag en door de luchtbellen die je hierdoor in je Reefmat krijgt, loopt de rol veel sneller door, met als gevolg dat de rol veel eerder op was dan verwacht.

Voor de RO-automatisering gebruik ik een magneetventiel op mijn osmoseapparaat én nog eentje op mijn osmosevat. Deze worden iedere ochtend een half uur ingeschakeld. Ze zouden in principe ingeschakeld kunnen blijven omdat er een optische sensor inzit die de toevoer ook zou moeten sluiten, maar dit is meer als failsafe zodat hij nooit teveel kan vullen. Door op het icoon te klikken, kan ik ze handmatig inschakelen; dit gebruik ik bijvoorbeeld om handmatig even een vat te vullen. Beide magneetventielen worden door een slimme stekker geschakeld (Shelly)

De verlichting (ReefLED) groen is goed. Valt de temperatuur buiten de range óf zijn ze uitgeschakeld zonder reden dan zie ik dat direct. Plankton wordt momenteel niet gebruikt en staat daarom uit. De UV gaat aan wanneer de OLI boven de '0' komt en blijft dan enkele dagen aan, waarbij het de OLI-waarde van dat moment volgt.

De Red Sea Reefdose wordt nu niet gebruikt; deze wordt alleen ingezet in de ‘vakantie’-modus met aF4.

Dan de waterwaarden dit alles komt van de Alkatronic en Mastertronic. Dat is mijn laatste toevoeging geweest, deze worden nu volledig vanuit Home Assistant aangestuurd en uitgelezen. Ik gebruik de Focustronic app dus niet meer. Voor mij werkt dit een stuk sneller en stabieler. Ik kan nu volledig los vanuit de cloud draaien. Na het zien van de software werd dit toch wel een serieuze prioriteit. Laat ik zo zeggen: serienummers online delen is nooit een goed idee, maar zeker bij de apparatuur van FT niet ;)Ik was eerder ook helemaal klaar met de apparatuur van FT, maar nu na diverse (hardware)aanpassingen, werkt het voor mij eigenlijk supergoed. Ook voor de onderdelen ben ik na een zoektocht niet meer afhankelijk van FT.

Op dit moment ben ik tevreden met hoe alles werkt. Ik heb alles in één overzicht en veel wordt automatisch aangestuurd zonder dat ik erbij na hoef te denken. Ik vind het prettig dat ik niet meer de verschillende apps hoef te gebruiken en uiteraard is het gewoon leuk om zo een beetje te ‘knutselen’. Het hoofddoel is echter autonoom draaien tijdens langere reizen en ik denk dat dit steeds beter gaat. Na iedere reis blijkt overigens dat ik iets ben vergeten, maar dat is dan ook weer een moment om het beter te maken. Gek genoeg gaat er altijd iets ‘fout’ wat niet gebeurt wanneer je gewoon thuis bent.

Wat ik graag nog zou toevoegen is een saliniteitssensor. De MT gebruikt per test zo'n 200 ml water en de afschuimer is 2 L wanneer vol. In drie weken telt dat wel op. Hiervoor wil ik nog een oplossing regelen. Mocht iemand een suggestie hebben, dan hoor ik dat graag. De Red Sea Reefsense is een kanshebber, maar helaas nog niet beschikbaar.

Wat ook best een probleem kan zijn of worden, is de afhankelijkheid van Home Assistant. Ik draai deze thuis op redundant hardware, maar ook dit kan kapot. Ik maak mezelf dus wel onafhankelijk van de cloud, maar introduceer hiermee ook weer een nieuwe afhankelijkheid. Het is niet zo dat wanneer ik de stekker uit Home Assistant trek het aquarium uitvalt, maar wel dat een hoop automatiseringen binnen een dag uitval voor problemen kunnen zorgen. Ik weet goed hoe ik dit kan ondervangen. Misschien heeft iemand hier al eerder bij stilgestaan?

@sidd jouw panel heeft mij geïnspireerd om homeassist eens te installeren. Ik vond het altijd onzin want ik had alles al via apps, maar verveling speelde ook een rol.
Heb homeassist als test even draaien op een VM. Voor de grap eens gekeken of ik alles wat ik heb draaien aan verschillende apps kon integreren en met wat googlen heb ik eigenlijk alles binnen een paar uur op mijn dashboard werkend. Tuya, Smartlife was simpel, RedSea reefbeat was wat moeilijker maar werkt ook.
Jebao nog niet gelukt. Kan natuurlijk via wifi stekkers wel gewoon aan/uit schakelen maar dan mis je de functionaliteit van de power settings.

Wat voor hardware draait er achter bovenstaande dashboard ? Welke pompen heb je bijvoorbeeld ?
Ik neem aan dat je bij nieuwe hardware speciek iets zoekt wat met home assist werkt, of krijg je alles werkend op wat voor platform dan ook ?

Wat voor hardware draait er achter bovenstaande dashboard ? Welke pompen heb je bijvoorbeeld ?
Mijn pompen zijn allemaal van Red Sea en dus ook via die integratie aan te sturen. De losse sensoren heb ik voornamelijk met ESP-modules gekoppeld en deze kun je in Home Assistant via ESPHome aansturen. Het enige wat een hoop werk heeft gekost is de Focustronic-integratie omdat ik hiervoor de werking zelf heb moeten ontleden en reconstrueren.

Jebao nog niet gelukt. Kan natuurlijk via wifi stekkers wel gewoon aan/uit schakelen maar dan mis je de functionaliteit van de power settings.
Jebao is door iemand anders al uitgezocht, je zou hier eens naar kunnen kijken: https://github.com/chrisc123/jebao_aqua-homeassistant

Ik neem aan dat je bij nieuwe hardware speciek iets zoekt wat met home assist werkt, of krijg je alles werkend op wat voor platform dan ook ?
Wanneer ik nieuwe hardware koop kijk ik er wel naar, maar in principe is alles wel op de een of andere manier te koppelen.

Thanks voor de feedback.

Vond het wel leuk om te zien dat de RedSea module via home assist nog wat meer statistieken geef dan in reefbeat zelf.
Heb de module van Jebao gezien maar snap niet zo goed hoe ik die moet zoeken in homeassist. Geprobeerd via apps, integraties etc maar staat niet in de lijst.
Snap je punt met betrouwbaarheid, hier voelt het enigsinds buggy, maar dat zal mijn ervaring zijn. Merkte dat de verlichting aansturen niet meteen goed werkte, maar dat was een instelling error.

Ik duik er nog even in ;) Alles werkend is een ding, maar een overzichtelijk dashboard is ook weer een vak apart. Zou wel leuk zijn om uiteindelijk een tablet in de kastdeur te hebben hangen om snel wat aan te passen zonder allerlei apps in de telefoon.

Heb de module van Jebao gezien maar snap niet zo goed hoe ik die moet zoeken in homeassist. Geprobeerd via apps, integraties etc maar staat niet in de lijst.
Er zijn diverse manieren om deze toe te kunnen voegen, maar voor jou is dit denk ik het gemakkelijkst aangezien je het op een VM draait.
HACS installeren: https://www.hacs.xyz/docs/use/download/download/#to-download-hacs
Jebao Repo toevoegen: https://github.com/chrisc123/jebao_aqua-homeassistant dit doe je in HACS rechtsboven op de puntjes te klikken, daar op custom repositories te klikken en hier de URL https://github.com/chrisc123/jebao_aqua-homeassistant toe te voegen als integration. In HACS kun je hem dan installeren.

1771487619102.png

Ah tof, thanks. Ik had HACS al draaien om reefbeat aan de gang te krijgen, maar kon maar niet vinden hoe ik naar de jebao github kon zoeken. Blijkbaar al die tijd in de open store gekeken en niet in de community store.
Integratie gedownload, alles herstart. Inloggen lukt ook, hij detecteert 4 apparaten, dat klopt ook. Alleen dan vraagt hij om een ip adres of leeg laten voor cloud. huidige ip geeft een error, evenals 127.0.0.1, leeg laten ook. In de jebao app bij apparaat instellingen staat ook geen ip alleen een mac adres.
Tips ?
1771490529560.png

Volgens de integratie zou je het inderdaad moeten kunnen zien in de app.
  1. Note down the local IP addresses of your pumps using the app (from the individual pump control interface enter the "Settings" menu via icon in top right, then view "Device Information")
Mocht dit niet werken:
- Kijk in je router in de DHCP of ARP/Mac tabel.
- gebruik een IP-scanner op je smartphone of computer en scan je subnet dan kom je ze ook tegen.

Zo had ik het aangepakt. Weet bijna zeker dat ik de 4 juiste adressen heb want alle andere adressen zijn gelabeltd.

Kijk er vanavond nog wel even een keer naar, wel leuke bezigheid.

Back
Bovenaan