Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Hoihoi!

Rickstra

New member
Hallo Allemaal!

Ik zal me even voorstellen

ik ben Rick ben 29jaar oud en woon samen met me vrouwtje in het mooie Bathmen.

al weer wat jaartjes actief in zoetwater
Tot halve wegen vorig jaar een 1,5 meter bak gehad met verschillende maanvissen en pleco's door een verhuizing naar deze kant van het land de bak weg gedaan naar een bekende.

nu begon het weer een paar weken terug te kriebelen en heb ik een nieuwe bak opgestart met sinds afgelopen weekend een heuse channa pulchra blue,

nu zijn we medio volgendjaar van plan om te gaan verhuizen en willen we samen een zee water aqarium gaan opstarten.
voor ons beiden onbekend terrein.

wel hebben we een beetje idee wat we willen

aqarium word een juwel rio 240/350.
Graag willen we een sump of interne delen om dit mooi te kunnen weg werken.

wie heeft tips ?

alvast bedankt!

Foto is van ons huidige bak :)
 

Bijlagen

  • 654FEAA0-BD20-423F-B5AC-C3B8B0B75DCA.jpeg
    654FEAA0-BD20-423F-B5AC-C3B8B0B75DCA.jpeg
    83,4 KB · Weergaven: 24
Welkom!

De juwel rio is een zoetwaterbak en heeft geen overloop en doorvoeren.
Vanuit hier de raad om te starten met een echte zeebak om te voorkomen dat je al met een achterstand begint.

Lees wat dagboeken door om een indruk te krijgen welke merken het goed doen, of ideeën op te doen voor een bak op maat.
 
Welkom!

De juwel rio is een zoetwaterbak en heeft geen overloop en doorvoeren.
Vanuit hier de raad om te starten met een echte zeebak om te voorkomen dat je al met een achterstand begint.

Lees wat dagboeken door om een indruk te krijgen welke merken het goed doen, of ideeën op te doen voor een bak op maat.
Bedankt voor je andwoord!

We zijn juist zeer te spreken over juwel bakken en willen dan ook deze gaan laten aanpassen voor sump. Als we niet voor intern spullen gaan ( had gezien dat juwel ook een seaskimmer aanbied ).

straks heb ik ook een gesprek bij onze aqarium zaak om te praten over te mogelijkheden.

ze hadden ook een instap bak wat ik zelf aan de kleine kant vind nog kleiner dan een 80bak voor 875,-

Hebben jullie anders tips kwa bakken?
 
Voor zoetwater is een Juwel prima, maar de aanpassingen zijn allemaal niet nodig als je meteen een zoutwaterbak aanschaft zoals een Red Sea.
Ik probeer je alleen maar voor een valse start te behoeden.
Qua prijs zal het elkaar niet veel ontlopen (zeker als je de extra werkzaamheden op een juwelbak en de losse sump / leidingwerk mee rekent)
 
Voor zoetwater is een Juwel prima, maar de aanpassingen zijn allemaal niet nodig als je meteen een zoutwaterbak aanschaft zoals een Red Sea.
Ik probeer je alleen maar voor een valse start te behoeden.
Qua prijs zal het elkaar niet veel ontlopen (zeker als je de extra werkzaamheden op een juwelbak en de losse sump / leidingwerk mee rekent)
Ik begrijp je!

aan wat voor bakken moet je dan denken?
Red sea hoor ik veel mensen over inderdaad :)
 
Red sea reefers, eheim, waterbox heeft ook leuke bakken!

Wat Patrick zegt, het zijn dekosten en de moeite niet waard om een juwel om te bouwen.
Zoek eens 2e hands naar een leuke kale bak en je komt voor relatief weinig heel ver! zo heb ik een keer een red sea reefer 250 zonder verlichting maar wel met wat extra dingetjes gekocht voor 250 euro....en heb daar heel veel plezier van gehad!
 
Red sea zie je inderdaad heel veel en zijn ook mooie bakken , wij hebben pas een nieuwe bak gekocht .
En wij hebben gekozen voor een waterbox op advies van de leverancier en moet zeggen geen spijt hiervan .
Mooi afgewerkte bak heel strakke kitnaden zeer degelijk meubel van gelamineerd multiplex .
Alles mooi facet geslepen ( ook de sump ) en standaard met schuifkraan ipv kogelkraan .
En wat voor ons ook mooi was meubel ook leverbaar in eiken ipv alleen zwart of wit .
En in de maat die wij hebben genomen ( marine X 60.2 , reefer 170 ) standaard 150 euro goedkopen dan de Red Sea .
En inderdaad als je niet al die Juwel bak hebt om om te bouwen gewoon in 1 keer gaan voor een echte zeewater bak .
Hou er ook rekening mee dat ook de meubels van Juwel niet echt geschikt zijn om zonder aanpassingen een sump te plaatsen .
 
Red sea zie je inderdaad heel veel en zijn ook mooie bakken , wij hebben pas een nieuwe bak gekocht .
En wij hebben gekozen voor een waterbox op advies van de leverancier en moet zeggen geen spijt hiervan .
Mooi afgewerkte bak heel strakke kitnaden zeer degelijk meubel van gelamineerd multiplex .
Alles mooi facet geslepen ( ook de sump ) en standaard met schuifkraan ipv kogelkraan .
En wat voor ons ook mooi was meubel ook leverbaar in eiken ipv alleen zwart of wit .
En in de maat die wij hebben genomen ( marine X 60.2 , reefer 170 ) standaard 150 euro goedkopen dan de Red Sea .
En inderdaad als je niet al die Juwel bak hebt om om te bouwen gewoon in 1 keer gaan voor een echte zeewater bak .
Hou er ook rekening mee dat ook de meubels van Juwel niet echt geschikt zijn om zonder aanpassingen een sump te plaatsen .
Bedankt voor je andwoord!.
Dan ga ik hier even na kijken.

de meubel had ik me niet echt zorgen om gemaakt me schoonvader is redelijk handig en had er dan een kast voor gemaakt :).
 
Staat trouwens een Reefer 350 aangeboden bij vraag en aanbod sectie .
Kaal of met techniek .
Hier kan je misschien ook naar kijken is ongeveer zelfde maat als een rio 240 .
 
de meubel had ik me niet echt zorgen om gemaakt me schoonvader is redelijk handig en had er dan een kast voor gemaakt :).
Als je het meubel gemakkelijk zelf kunt maken. Dan kan he ook een bak laten bouwen op maat.
Omdat heel vaak is het meubel het duurste was hier toch toen ik prijzen overal vroeg.
Een bak op maat hoeft echt niet veel geld te kosten.

Hier kan je voor bij je lokale lfs zijn of van Wolveren of aqualive enzo.
Wel een tip ga niet bij nicks aquaria hiervoor.
 
lijkt me erg interessant om te zien
Maar waar kan ik je dagboek bekijken?
 
Hey wat leuk! Een mede Bathmenaar! Als je een keer hulp nodig hebt hoor ik het graag, ik woon in Loo dus dat is om de hoek voor je😄.

Ik heb zelf geen Red Sea gekocht maar een aquarium van Aquaja. Tot nu toe super tevreden over.
 
Welkom Rick!

Goed dat je je hier hebt aangemeld. Het is interessant hier op dit forum de ervaringen van anderen te lezen. Ik denk ook dat je veel aan mijn boeken zult hebben. In het eerste deel staat de basis helder uitgelegd, in het tweede deel de verdere stappen tot in detail. Ook staat er een uitgebreid vraag & antwoord deel in. Alle informatie en beelden zijn uniek en zijn beslist een aanvulling op wat je op fora en social media leest. De betere aquariumzaak heeft ze op voorraad, anders is dit bijvoorbeeld ook een optie: https://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresultaten/N/8299/filter_N/14033+8293/sc/books_all/index.html?searchtext=tanne+hoff&sort=releasedate&view=list . In België ook bij de Standaard Boekhandel.

Voor wat betreft je idee over een Juwel-bak: het is niet onmogelijk. Maar ombouwen is veel werk, je hebt weinig ruimte in de onderkast voor een sump en misschien wel het grootste probleem: de gesloten lichtkap. Er is weinig goede verlichting beschikbaar die in die beperkte ruimte kan, met de daarbij behorende hoge luchtvochtigheid. Daarbij heb je bij een zeeaquarium ook veel meer licht nodig dan bij zoetwater. Je moet dus de hitte af zien te voeren. Opwarming van aquaria met een gesloten lichtkap is een serieus probleem. Ik raad je aan het nog eens te her-overwegen.


Ter inspiratie een filmpje van mijn bak:
 
Bovenaan