Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Hoeveel liter bak om te beginnen

Darchorze

ZeewaterForum lid
Ik ben nog aan het rondkijken voor een zoutwater aquarium, en was benieuwd wat jullie suggesties zijn. Wat raden jullie aan kwa grootte van het aquarium voor mensen die willen beginnen? Ook heb ik gehoort dat je minimaal een 60 liter nodig hebt om er 2/3 vissen in te kunnen doen?

Om te beginnen, als ruimte en budget het toelaten zou ik minimaal 200 Liter adviseren.
Een wat groter watervolume is makkelijker onder controle te houden en daardoor vergevingsgezinder.

Als 60 Liter je max is, bekijk dan bijvoorbeeld eens het dagboek van @Marcel oosterhof, daaruit kan je precies leren wat wel en niet te verwachten van een bakje van dat formaat.

Wat betreft het aantal vissen wat ergens in past, dat hangt volledig af van de vissen die je wilt houden.
Als jij 2-3 grote doktersvissen wilt houden, dan is 60 L natuurlijk veel te klein. Wil je 3 dwerg gobies van 2 cm houden, dat kan ook in minder dan 60 Liter.

Dus vertel ons wat jij wilt, dan kunnen we daar advies bij geven.

Laatst bewerkt:
Om te beginnen, als ruimte en budget het toelaten zou ik minimaal 200 Liter adviseren.
Een wat groter watervolume is makkelijker onder controle te houden en daardoor vergevingsgezinder.

Als 60 Liter je max is, bekijk dan bijvoorbeeld eens het dagboek van @Marcel oosterhof, daaruit kan je precies leren wat wel en niet te verwachten van een bakje van dat formaat.

Wat betreft het aantal vissen wat ergens in past, dat hangt volledig af van de vissen die je wilt houden.
Als jij 2-3 grote doktersvissen wilt houden, dan is 60 L natuurlijk veel te klein. Wil je 3 dwerg gobies van 2 cm houden, dat kan ook in minder dan 60 Liter.

Ik zou dit zeker willen onderschrijven. Vanaf 200 liter heb je vaak een aquarium met Sump en een mooi volume om het stabiel te houden. Veel merken als Red sea en aquaja hebben mooie standard modelen rond dit volume en iets hoger wat je zeker goed op weg kan helpen.

Marcel is inderdaad een mooi voorbeeld m.b.t hoe je klein kan starten maar je moet wel open staan voor veel feedback en goed inlezen. Een beetje geluk help ook aardig ;) Ik ben zelf met 400 liter begonnen waar ik gelukkig de ruimte had hiervoor. Ik ben blij dat ik zo "groot" begonnen ben waar dit veel zorgen wegneemt en zeker de rauw randjes er vanaf heeft gehaald.

Bedankt voor je reactie. Ik was zelf wat aan het twijfelen tussen een 60 liter of 90 liter. Zit er dan weer veel meer verschil tussen een 60 en 90 L kwa gevoeligheid van het water of valt dat wel mee? Ik wilde beginnen met een klein beetje koraal, een anemoon en 2 clownvissen + een garnaal. Niet te ingewikkeld dus..

De vuistregel is dat hoe meer volume hoe stabieler een aquarium is. Je hebt met 90L anderhalf keer zoveel dus foutjes zullen wat minder heftig zijn dan bij een 60L. In de praktijk zal het verschil niet noemenswaardig zijn waar beide volumes gewoon klein zijn. Als het je om het even is zal je met 90L toch misschien iets meer leuks proberen dan bij een 60L aquarium: de gemiddelde tepelanemoon zal al een substantieel deel van je 60L opnemen namelijk(afhankelijk van het plekje die die kiest)

Bedankt voor je reactie. Ik was zelf wat aan het twijfelen tussen een 60 liter of 90 liter. Zit er dan weer veel meer verschil tussen een 60 en 90 L kwa gevoeligheid van het water of valt dat wel mee? Ik wilde beginnen met een klein beetje koraal, een anemoon en 2 clownvissen + een garnaal. Niet te ingewikkeld dus..

Voor nemo's en een symbiose anemoon is 90 Liter al best krapjes.
Een tepelanemoon (best houdbare symbiose anemoon) wordt behoorlijk groot (schijf van makkelijk 20-30 cm of meer doorsnee, met even lange tentakels) en vermeerderd zich makkelijk.

Heb je enig idee, wat er gebeurt als de tentakels van een anemoon een ander koraal raken?
In een kleine ruimte blijft er van "een klein beetje koraal en een anemoon" al gauw alleen een anemoon over....

Doktersvissen zijn sowieso niet geschikt voor een Nano. Ik zou zeggen; begin niet te klein.

Van een kleine ( nano bak ) is echt wel wat moois te maken maar groter is in principe gewoon makkelijker stabiel te houden.
En als ze nog klein zijn kunnen een paar anemoon visje nog wel in een 60 of 90 liter .
Maar ze worden groter en dan is het verre van ideaal om ze er in te laten .
Dit is ook 1 van de redenen dat wij nu groter zijn gegaan ze zaten in de 30 liter Nano die wij hadden overgenomen en mee gestart zijn in de zeewater hobby en we zijn nu gewoon een beetje aan ze gehecht geraakt .
Ze hebben bij ons nu geen anemoon meer was een klein anemoontje en deze hebben ze letterlijk dood geswaffeld .
Ze hebben nu hun intrek genomen in een redelijk groot hamer koraal en dat gaat tot nu toe goed .
Maar ons advies of begin met een wat grotere bak als je die kwijt kunt en er het budget voor hebt .
Of zet een mooie Nano op zoals bijv Marcel heeft gedaan maar hou het dan bij bewoners die hier echt in kunnen .
En in kunnen blijven ook als ze hun volwassen grote bereikt hebben .

Dank voor de complimenten in dit topic.

De vuistregel is hoe groter des te makkelijker en des te meer mogelijkheden. Speelt budget een rol, maw je wilt niet direct duizenden euro’s investeren dan is een nano 60 liter een relatief goede oplossing.

Maar realiseer je dat een klein bakje verdomd moeilijk is om te houden. Het woord moeilijk is misschien niet eens het juiste woord, het is behoorlijk intensief. Als er bij mij een slak doodgaat dan merk ik dat al terug in mijn waterwaarden. Wekelijkse waterwissels van 20% zijn nodig. Onbalans in je bak met alle gevolgen van dien ligt door het kleine watermassa altijd op de loer. Je werkt zonder sump, je hebt weinig ruimte, je visbestand moet je echt minimaliseren kortom veel extra factoren om rekening mee te houden.

Maar het kan wel er zijn genoeg voorbeelden op dit forum van mensen die een mooie nano hebben maar het is zeker niet de eenvoudigste manier van aquarium houden.

kijk eens of een red Sea reefer 170 desnoods een goede 2e hands haalbaar is

Welkom Olav!

Goed dat je je hier hebt aangemeld. Het is interessant hier op dit forum de ervaringen van anderen te lezen. Ik denk ook dat je veel aan mijn boeken zult hebben. In het eerste deel staat de basis helder uitgelegd, in het tweede deel de verdere stappen tot in detail. Ook staat er een uitgebreid vraag & antwoord deel in. Alle informatie en beelden zijn uniek en zijn beslist een aanvulling op wat je op fora en social media leest. De betere aquariumzaak heeft ze op voorraad, anders is dit bijvoorbeeld ook een optie: https://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresultaten/N/8299/filter_N/14033+8293/sc/books_all/index.html?searchtext=tanne+hoff&sort=releasedate&view=list . In België ook bij de Standaard Boekhandel.

Als je de ruimte hebt, zou ik voor de wat grotere optie kiezen. Prijstechnisch is het opzetten van een bak van 90 liter niet noemenswaardig duurder dan een bak van zo'n 60 liter. Wel kun je er meer dieren in kwijt. Voor een tweetal Amphiprion percula of ocellaris is 90 liter krap, maar m.i. nog net te doen. Wat zou je verder willen houden?

Ter inspiratie een filmpje van mijn bak:

Welkom Olav!

Goed dat je je hier hebt aangemeld. Het is interessant hier op dit forum de ervaringen van anderen te lezen. Ik denk ook dat je veel aan mijn boeken zult hebben. In het eerste deel staat de basis helder uitgelegd, in het tweede deel de verdere stappen tot in detail. Ook staat er een uitgebreid vraag & antwoord deel in. Alle informatie en beelden zijn uniek en zijn beslist een aanvulling op wat je op fora en social media leest. De betere aquariumzaak heeft ze op voorraad, anders is dit bijvoorbeeld ook een optie: https://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresultaten/N/8299/filter_N/14033+8293/sc/books_all/index.html?searchtext=tanne+hoff&sort=releasedate&view=list . In België ook bij de Standaard Boekhandel.

Als je de ruimte hebt, zou ik voor de wat grotere optie kiezen. Prijstechnisch is het opzetten van een bak van 90 liter niet noemenswaardig duurder dan een bak van zo'n 60 liter. Wel kun je er meer dieren in kwijt. Voor een tweetal Amphiprion percula of ocellaris is 90 liter krap, maar m.i. nog net te doen. Wat zou je verder willen houden?

Ter inspiratie een filmpje van mijn bak:
Bedankt voor de reactie, ik zal inderdaad eerst dit boek gaan aanschaffen om te oriënteren. Ik weet op dit moment nog te weinig af van alles. Moet alleen even kijken hoe ik dit ga bestellen aangezien ik in Spanje woon en de verzendkosten naar de 20€ gaan.. maar zal dat even uitzoeken. bedankt voor alle tips!

Bedankt voor de reactie, ik zal inderdaad eerst dit boek gaan aanschaffen om te oriënteren. Ik weet op dit moment nog te weinig af van alles. Moet alleen even kijken hoe ik dit ga bestellen aangezien ik in Spanje woon en de verzendkosten naar de 20€ gaan.. maar zal dat even uitzoeken. bedankt voor alle tips!
Buiten het boek om zou ik vooral lekker veel op diverse fora en internet lezen. Er zijn naast enkele basisprincipes zoveel mogelijkheden om een zeeateraquarium te houden. Je kunt bijv dagboeken kiezen om te gaan lezen. Kies er een aantal uit waarbij het watervolume verschilt en lees wat er goed gaat, waar het juist mis gaat of waar verbeteringen mogelijk waren. Dát leer je nl echt niet uit boekjes.

Ik heb dus een leeg aquarium gekocht ( 90 liter) zonder sump. Ik wil hier alleen ( levend) steen in gaan doen en over een tijdje 2 clownvissen toevoegen. Als ik het goed begrijp heb ik voor de basis genoeg aan : een pompje, een wavemaker, een eiwitafschuimer, levend steen, dood steen, levend zand, verwarming, testsetjes en normaal led licht aangezien ik er geen koraal in ga doen. ( ik denk dat ik de eerste periode zeewater uit de winkel haal en daarna een osmose apparaat ga aanschaffen en zout om het zelf te maken). Zou iemand dit kunnen bevestigen? En als ik iets verkeerd zeg mij zonodig verbeteren / aanvullen?

Je zou kunnen overwegen het zand en de afschuimer achterwege te laten. Met deze bezetting en elke week een waterwissel van 20% waarbij je de stenen afblaast en de bodem netjes schoonmaakt gaat dat prima m. i.

Ik heb dus een leeg aquarium gekocht ( 90 liter) zonder sump. Ik wil hier alleen ( levend) steen in gaan doen en over een tijdje 2 clownvissen toevoegen. Als ik het goed begrijp heb ik voor de basis genoeg aan : een pompje, een wavemaker, een eiwitafschuimer, levend steen, dood steen, levend zand, verwarming, testsetjes en normaal led licht aangezien ik er geen koraal in ga doen. ( ik denk dat ik de eerste periode zeewater uit de winkel haal en daarna een osmose apparaat ga aanschaffen en zout om het zelf te maken). Zou iemand dit kunnen bevestigen? En als ik iets verkeerd zeg mij zonodig verbeteren / aanvullen?
Wanneer je eerst aangeeft dat je nog aan het oriënteren bent en nog van niets weet, maar vervolgens binnen enkele dagen aangeeft wel al een aquarium te hebben aangekocht, dan kun je inderdaad beter zoals nu gericht je vragen stellen over de mogelijkheden van dát aquarium. Scheelt een hoop antwoorden (en tijd van reageerders) die eigenlijk niet eens van toepassing zijn.

Vwb een aquarium met anemoonvissen: ze hebben wel graag iets om in te vertoeven, ook nakweek zoekt graag nog een anemoon of iets vergelijkbaars op.

Wanneer je eerst aangeeft dat je nog aan het oriënteren bent en nog van niets weet, maar vervolgens binnen enkele dagen aangeeft wel al een aquarium te hebben aangekocht, dan kun je inderdaad beter zoals nu gericht je vragen stellen over de mogelijkheden van dát aquarium. Scheelt een hoop antwoorden (en tijd van reageerders) die eigenlijk niet eens van toepassing zijn.

Vwb een aquarium met anemoonvissen: ze hebben wel graag iets om in te vertoeven, ook nakweek zoekt graag nog een anemoon of iets vergelijkbaars op.
Desnoods een neppe plastic anemoon. Die worden ook geaccepteerd bij gebrek aan beter. Worden ook veel gebruikt in kweeksystemen voor anemoonvissen.
Een echte anemoon stelt veel hogere eisen aan water, verlichting en stroming dan de anemoonvissen.

Klaarblijkelijk is het doel: ik moet zo snel mogelijk en door budget beperkingen zo goedkoop mogelijk nemo’s in de huiskamer te hebben.

Laatst bewerkt:
Desnoods een neppe plastic anemoon.
Een echte anemoon stelt veel hogere eisen aan water, verlichting en stroming dan de anemoonvissen.

Klaarblijkelijk is het doel: ik moet zo snel mogelijk en door budget beperkingen zo goedkoop mogelijk nemo’s in de huiskamer te

Plastic vissen erbij maakt het nog wat makkelijker (sorry grapje tussendoor) …… 👍 succes met de opstart bereid je goed voor. Deze dieren leven van nature graag in symbiose met een anemoon.

natuurlijk dit maakt het wat moeilijker maar ook veel uitdagender en veel leuker om straks naar te kijken.

Back
Bovenaan