Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Hoe vaak voeren ?

Marcel oosterhof

ZeewaterForum lid
Ik heb een nanobakje 60 liter draait 6 weken, gaat goed behalve nitraat blijft hoog rond de 25 alle overige waterwaarden zijn goed naast wat koraal heb ik de volgende dieren;

- 2 clownsvissen (nog erg klein 3 cm)
- 1 gele goby (2 cm)

- kokerworm
- zandzevende zeester

Ik doe wekelijks 10 liter waterwissel
Ik filter over zeolith xpro en heb een skimmertje dat bij de bak hoort

De aquariumwinkel adviseert het volgende om nitraat te verminderen

Minder gaan voeren !
================
- voer moet binnen 1 a 2 minuten op zijn
- voer voortaan om de dag ipv iedere dag

Ik weet wel dat dit een goed advies is maar ik raak in verwarring omdat op dit forum vaak wordt geadviseerd dagelijks of zelfs 2 x per dag voeren

Is er een ervaren iemand die mij kan adviseren ?

2 maal per dag minder voeren is idd beter.
Op die manier blijft er minder voer achter in je bak en belast je het water minder....
Grtz jack

En wat je voert is ook belangrijk.
Die 1 a 2 minuten is een redelijke richtlijn voor vlokken en diepvries, maar zeker niet voor pellets.

Met zo weinig vissen en dergelijke meer honkvaste vissen, zou ik zeker geen vlokken voeren maar pellets of diepvries. En de diepvries dan met een pipet.
Dat kan je heel gericht voeren en dan zie je ook dat het op gaat. Vlokken verdwijnen grotendeels achter de stenen en je hebt geen snel zwemmende vissen of opruimploeg die alle hoeken en gaten afgaan naar de restjes. Die zandzevende zeester gaat niet achter voedselresten aan.

Je hebt alleen drie carnivore vissen (relatief grote belasting) en geen noemenswaardige opruimploeg. Neem er een paar kleine heremietjes bij en wat Nassarius slakken. Die reduceren voedselresten tot detritus en daar kan je zeester wat mee.

Laatste, waarom niet ook even 20 Liter per week wisselen?
Je hebt een kersverse bak die nog nauwelijks in balans is. Deze kan die hulp wel even gebruiken.

Dank je wel ik voer idd diepvries om de dag een andere smaak dus dat gaat goed.
Sinds een week dus in hele kleine porties ze hebben het binnen 30 seconden op

Ik heb een poetsgarnaal gehad maar die at steeds aan de pluim van de kokerworm dus heb die teruggebracht ik zal eens informeren naar de slak die je noemt. Ik heb sinds kort idd wat bruine alg (net echt schokkend) misschien kan hij dit opeten :-)

Mijn bak is 60 liter maar met reefrock erin effectief 50 liter water is een 20 liter waterwissel niet iets te veel van het goede mijn waterwaarden zijn (muv nitraat door teveel voeren) nu eindelijk volgens het boekje, verstoor ik het daar niet mee ?

kleine heremietkreeftjes zeker doen erg leuk om te zien rondscharrelen en wat meer wisselen kan ook geen kwaad
Maw ga met mijn voorganger mee

Dank je wel ik voer idd diepvries om de dag een andere smaak dus dat gaat goed.
Sinds een week dus in hele kleine porties ze hebben het binnen 30 seconden op

Ik heb een poetsgarnaal gehad maar die at steeds aan de pluim van de kokerworm dus heb die teruggebracht ik zal eens informeren naar de slak die je noemt. Ik heb sinds kort idd wat bruine alg (net echt schokkend) misschien kan hij dit opeten :)

Mijn bak is 60 liter maar met reefrock erin effectief 50 liter water is een 20 liter waterwissel niet iets te veel van het goede mijn waterwaarden zijn (muv nitraat door teveel voeren) nu eindelijk volgens het boekje, verstoor ik het daar niet mee ?
10 a 15% waterwissel is meer dan genoeg. Triton raad altijd rond de 15% aan dus is 9 liter op 60. Zeevissen kunnen gerust even op dieet, ze gewoon goed blijven opvolgen. Voor de nitraat, veel aquarium houders draaien tussen 10 en 20 (afhankelijk van wat je wil houden) eventueel de hoekjes zoeken waar vuil kan ophopen. Hangt ook een beetje af van hoelang je bak draait, 6 weken is zeer kort om de nitraat goed te hebben Ook omdat er al vis inzit ,zou in eerste instantie verder laten indraaien!

Je draait makkelijker zonder afschuimer en met een maandelijkse wissel van 10%.

Een afschuimer op een nano geeft meer verstoringen dan meerwaarde.

Je draait makkelijker zonder afschuimer en met een maandelijkse wissel van 10%.

Een afschuimer op een nano geeft meer verstoringen dan meerwaarde.

Ik vraag me als beginner echt af of je gelijk hebt. Natuurlijk een skimmer schuimt ook wat goede bacteriën af dat is waar maar dat compenseer ik door steeds nieuwe bacteriën toe te blijven voegen het lijkt me alleen maar lastiger om als beginner zonder skimmer te werken en maar 1 x per maand een net opgestarte bak een waterwissel geven ?
gaat dat echt werken

En dat brengt me ook tot het lastige van dit forum ik krijg voor een en hetzelfde probleem “nitraat verlagen” allemaal tegengestelde adviezen en helaas is dat hier heel vaak zo en tja als leek is het onmogelijk om te beoordelen wie er dan gelijk heeft

Misschien klopt alles wat je zegt juist wel dat is het lastige ik kan het niet beoordelen maar mijn skimmer uitzetten en 4 weken wachten om een waterwissel te doen lijkt me bijna niet het nitraat lager te brengen ?

En dat brengt me ook tot het lastige van dit forum ik krijg voor een en hetzelfde probleem “nitraat verlagen” allemaal tegengestelde adviezen en helaas is dat hier heel vaak zo en tja als leek is het onmogelijk om te beoordelen wie er dan gelijk heeft

Ben het met je eens dat dat vaak lastig is, daarom is het prettig als mensen ook melden dat ze het met iemand eens zijn (al is het dmv een ‘like’) zodat je een beetje kunt zien wat de algemene tendens is.
Dit in combinatie met je eigen (zelf)kritische gezonde verstand (zo te lezen lukt dat best) kan je vaak verder helpen.
Daarnaast kan het soms verhelderend zijn om iemands dagboek te bekijken voordat je advies van diegene opvolgt.

Simpele feit is, er zijn meerdere wegen naar Rome.

De absolute waarheid bestaat in vele gevallen niet in deze hobby. Heel veel advies is gebaseerd op persoonlijke en andermans ervaring en is daarmee verre van bewezen. Check de bron van de informatie en bepaal dan de waarde ervan.

Een nano is nog weer een ander verhaal dan een grotere bak. Daar is het juist makkelijk om met relatief grote en frequente waterwissels te draaien. Met of zonder afschuimer kan allebei. Op je bacterie huishouding zal het weinig invloed hebben. Verre weg de meeste bacterien leven op/in/aan het substraat en NIET in de water kolom.

Je bak is nog maar 6 weken oud. Voor zo'n klein volume heb je al een flink belastende bezetting.
De dieren die je nu hebt kunnen prima leven bij een nitraat van 25, dus zorg nu voor rust, regelmaat en stabiliteit. Zo kan je bak verder rijpen en zal het nitraat vanzelf dalen.
En ja, iedere week 30% verversen is ook rust, regelmaat en stabiliteit. Het gaat erom: kies een aanpak en blijf erbij. Constant reageren op de wind van de dag, dat helpt juist averechts.

Met andere woorden: Jij bent de regisseur van het geheel en bepaald en houdt de koers. Micromanagement werkt veelal tegen je.

Simpele feit is, er zijn meerdere wegen naar Rome.

De absolute waarheid bestaat in vele gevallen niet in deze hobby. Heel veel advies is gebaseerd op persoonlijke en andermans ervaring en is daarmee verre van bewezen. Check de bron van de informatie en bepaal dan de waarde ervan.

Een nano is nog weer een ander verhaal dan een grotere bak. Daar is het juist makkelijk om met relatief grote en frequente waterwissels te draaien. Met of zonder afschuimer kan allebei. Op je bacterie huishouding zal het weinig invloed hebben. Verre weg de meeste bacterien leven op/in/aan het substraat en NIET in de water kolom.

Je bak is nog maar 6 weken oud. Voor zo'n klein volume heb je al een flink belastende bezetting.
De dieren die je nu hebt kunnen prima leven bij een nitraat van 25, dus zorg nu voor rust, regelmaat en stabiliteit. Zo kan je bak verder rijpen en zal het nitraat vanzelf dalen.
En ja, iedere week 30% verversen is ook rust, regelmaat en stabiliteit. Het gaat erom: kies een aanpak en blijf erbij. Constant reageren op de wind van de dag, dat helpt juist averechts.

Met andere woorden: Jij bent de regisseur van het geheel en bepaald en houdt de koers. Micromanagement werkt veelal tegen je.
Dit is wel één van de weinige hobby's waarop je moet zeilen op de wind van gisteren 😊

Ik vraag me als beginner echt af of je gelijk hebt. Natuurlijk een skimmer schuimt ook wat goede bacteriën af dat is waar maar dat compenseer ik door steeds nieuwe bacteriën toe te blijven voegen het lijkt me alleen maar lastiger om als beginner zonder skimmer te werken en maar 1 x per maand een net opgestarte bak een waterwissel geven ?
gaat dat echt werken

Misschien klopt alles wat je zegt juist wel dat is het lastige ik kan het niet beoordelen maar mijn skimmer uitzetten en 4 weken wachten om een waterwissel te doen lijkt me bijna niet het nitraat lager te brengen ?

Afvragen mag. Gelijk heb ik zeker. Maar goed, je zult zaken zelf moeten ondervinden. Dat is met alles in het leven 😉

Nitraat verlagen is simpel, wodka met azijn 50/50. Elke dag doseren, beginnen met 1ml per 100 liter en dan verder uitbouwen tot het begint te zakken, en dan bouw je de dosering mee af. Tip: Fosfaat krijg je alleen omlaag als nitraat aanwezig is.

Afvragen mag. Gelijk heb ik zeker. Maar goed, je zult zaken zelf moeten ondervinden. Dat is met alles in het leven 😉

Nitraat verlagen is simpel, wodka met azijn 50/50. Elke dag doseren, beginnen met 1ml per 100 liter en dan verder uitbouwen tot het begint te zakken, en dan bouw je de dosering mee af. Tip: Fosfaat krijg je alleen omlaag als nitraat aanwezig is.
In een nieuwe bak een beginneling wodka/azijn laten gebruiken is hetzelfde als zeggen koop rode flap in potjes volgens mij, kan mis zijn

In een nieuwe bak een beginneling wodka/azijn laten gebruiken is hetzelfde als zeggen koop rode flap in potjes volgens mij, kan mis zijn

Heeft daar niets mee te maken. Draai al een jaar zonder afschuimer en 10% wissel per maand... geen flap meer gezien....

Daarnaast gebruik ik al jaren wodka/azijn om nitraat te verlagen... geen flap....

Heeft daar niets mee te maken. Draai al een jaar zonder afschuimer en 10% wissel per maand... geen flap meer gezien....

Daarnaast gebruik ik al jaren wodka/azijn om nitraat te verlagen... geen flap....
Ik wil gewoon zeggen dat wodka/azijn niks voor een beginneling is. Laat een mens eerst eens leren hoe alles werkt en dan pas dingen in de bak kieperen waar men begrijpt wat er gebeurt

Ik wil gewoon zeggen dat wodka/azijn niks voor een beginneling is. Laat een mens eerst eens leren hoe alles werkt en dan pas dingen in de bak kieperen waar men begrijpt wat er gebeurt

Mee eens 👍.

Back
Bovenaan