Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Re:Update Nieuwe Bak

hoi tanne,

als eerste zoals alle andere hier zeggen mooie bak houden zo ;D

maar vraagje, was jij het bodemsubstraat ?? en zo nee waarom niet ??

groetjes ray,

[quote author=rijmpje link=board=76;threadid=8180;start=150#msg76422 date=1084397960]
hoi tanne,

als eerste zoals alle andere hier zeggen mooie bak houden zo ;D

maar vraagje, was jij het bodemsubstraat ?? en zo nee waarom niet ??
[/quote]
Ik was het niet alleen, ik magnetiseer het ook ;Dhttp://www.zeewaterforum.net/forums/index.php?board=1;action=display;threadid=10111. Ik vervang het substraat, omdat ik 't nooit meer zo schoon krijg als 'nieuw'. De koralen reageren erg goed op deze behandeling. Dit moet je natuurlijk niet doen met een pas gestart systeem! Ondanks het feit dat ik de bodem bij elke verversing stofzuig, komt er een partij bagger mee, dat kan je je bijna niet voorstellen..

En ik wil de bak niet zo houden, hij moet nog mooier worden, hij staat nog geen twee jaar!

Hoi Tanne,

Gebruik je voor verlichting alleen 2 x 150W HQI en blauw of maak je ook nog gebruik van T5

[quote author=Raymond. link=board=76;threadid=8180;start=150#msg76437 date=1084429875]
Hoi Tanne,

Gebruik je voor verlichting alleen 2 x 150W HQI en blauw of maak je ook nog gebruik van T5
[/quote]

Alleen genoemde hqi en blauw, meer niet :)

Wel hangt de verlichting zeer dicht op het wateroppervlak, slechts zo'n 13 cm ertussen.

Dan moet mijn verlichting ook voldoende zijn. 2 x 250W hqi en 4x 9watt blauw. Dan heb ik het met name over de blauwe verlichting.

Vindt als alleen de blauwe branden het wel wat donker.

Zoals beloofd wat actiefoto's van het schoonmaken.

Eerst het oude zand weggezogen, samen met zo'n 100 L water.

drab.jpg

Hier een emmertje met drab...

wegzand.jpg

Vrijwel al het zand is weg. In het kopje zitten grove stukjes die de slang dreigden te verstoppen.

Tijdens het verversen een paar foto's gemaakt van drooggevallen koralen...

verversen13.5.04.jpg

verversen13.5.04a.jpg

En wat later...

bodem.jpg

Een schone bodem met mooie Fungia's

overz54.jpg

En een nieuw overzichtsplaatje :)

Tanne,

Hebben de koralen geen last van dat droogstaan tijdens je verversing?

Wim B.

P.S. Bij mij de koralen dat absoluut niet prettig, sterker nog ze overlijden op den duur.

Wim B.

Hoi,

Koralen die op de riffen in de getijdenzone leven, zijn hier speciaal voor aangepast.

Koralen die hier niet tegen kunnen, zul je daar dus ook niet tegen kunnen.

Acro's e.d. moeten dit zonder rpobleem aankunnen.

Euphyllia's e.d. zullen wel beschadigen, en deze zal je dan ook niet bij eb droog vinden staan.

Groeten Sander

[quote author=Wim B link=board=76;threadid=8180;start=165#msg76554 date=1084477344]
Tanne,

Hebben de koralen geen last van dat droogstaan tijdens je verversing?

Wim B.

P.S. Bij mij de koralen dat absoluut niet prettig, sterker nog ze overlijden op den duur.

Wim B.
[/quote]

Als het niet te lang duurt, en je de koralen af en toe nat spettert, is er weinig aan de hand. Niet alle koralen kunnen er tegen. Hystrix bij voorbeeld gaat dood bij zulke acties! Hoe de andere koralen 't doen, zie je zelf. Elke twee weken vallen ze droog tijdens het verversen. Duurt 't te lang, gebeuren er inderdaad enge dingen als afsterven van weefsel aan de toppen et cetera. Deurbel en telefoon negeer ik dus tijdens deze actie!

Nu twee dagen na de verversing. Ik heb de hele bak op de foto gekregen :)

overz55.jpg

[quote author=Tanu link=board=76;threadid=8180;start=165#msg76502 date=1084461669]
Zoals beloofd wat actiefoto's van het schoonmaken.
[/quote]

Tanne,
Dat is duidelijk (wat een troep er in het zand zit). Ik ga dit in het vervolg ook doen, lijkt mij een zeer goed idee om zo veel mogelijk van de vuilophoping in de bak weg te krijgen.
Zoals je misschien al wel weet ben ik momenteel nog met de planning bezig van mijn nieuwe aquarium, maar na hoeveel tijd na het opstarten zou dit veilig kunnen? Natuurlijk zal de bezetting in het aquarium de eerste maanden nogal klein zijn, dus in het begin is dit misschien ook niet nodig.
In mijn huidige bak is dit nogal moeilijk om te doen, aangezien mijn levend steen op dhet koraalzand staat. Dat doe ik nooit meer!!

PS: zou je ook eens een foto kunnen posten van de zijkant AUB. Ik zie dat je een bruggetje hebt wat naar achteren loopt. Wat mij vooral interesseert is hoe dit eruit ziet van de zijkant bekeken (met het oog op mijn inrichting).
Groetjes, William

[quote author=warijs link=board=76;threadid=8180;start=165#msg76763 date=1084634784]
PS: zou je ook eens een foto kunnen posten van de zijkant AUB. Ik zie dat je een bruggetje hebt wat naar achteren loopt. Wat mij vooral interesseert is hoe dit eruit ziet van de zijkant bekeken (met het oog op mijn inrichting).
Groetjes, William
[/quote]
U vraagt, wij draaien :D

Helaas zitten er te veel koralen voor om de brug goed te kunnen zien.

overzzij1.jpg

overzzij2.jpg

[quote author=Tanu link=board=76;threadid=8180;start=165#msg76596 date=1084515300]
Als het niet te lang duurt, en je de koralen af en toe nat spettert, is er weinig aan de hand. Niet alle koralen kunnen er tegen. Hystrix bij voorbeeld gaat dood bij zulke acties! Hoe de andere koralen 't doen, zie je zelf. Elke twee weken vallen ze droog tijdens het verversen. Duurt 't te lang, gebeuren er inderdaad enge dingen als afsterven van weefsel aan de toppen et cetera. Deurbel en telefoon negeer ik dus tijdens deze actie!
[/quote]

Mijn Hystrix staat droog tijdens verversen (ca 5 cm). Tot nu toe nog geen negativen effecten van gezien.

Groeten
Dunc@n

[quote author=Dunc@n link=board=76;threadid=8180;start=165#msg76948 date=1084785174]
Mijn Hystrix staat droog tijdens verversen (ca 5 cm). Tot nu toe nog geen negativen effecten van gezien.[/quote]

Heb tot twee keer toe een stekje geplaatst in het gebied dat normaal droogvalt bij verversen. Beide stekken hebben het niet gered. Verder heb ik nog nooit een stek van mijn hystrix dood weten te krijgen ;D

Hey Tanne

Zeer mooie foto's
Ik zag dat je had gereageerd op mijn vraag bij Aqua-Compl..t.
Is dit de kalkreactor die je in gebruik hebt ???

Groete Jack

Nee, da's bijna dezelfde reactor. De mijne heeft een grotere doorsnede en is iets korter. De mijne is denk ik wat nieuwer dan de jouwe, de mijne is nog geen twee jaar oud.

kalkreactor.jpg

Zo eentje heb ik. Plaatje geleend van de website van Aqua Compleet.

Back
Bovenaan