Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Re: Update NIEUWE BAK

En meer... ;)

Bijlagen

• acro25.4.05a.jpg
    acro25.4.05a.jpg
    90,4 KB · Weergaven: 54
  • acro25.4.05b.jpg
    acro25.4.05b.jpg
    132,6 KB · Weergaven: 48
  • acro25.4.05c.jpg
    acro25.4.05c.jpg
    98,1 KB · Weergaven: 44

En als laatste de schuimer, kalkreactor en (tijdelijke?) wervelbedfilter :)

Michel: de foto met die blauwe juffer gaat nog wel van die drie, maar wat betreft die andere twee heb je helemaal gelijk... Ga ik gauw wat aan doen :)

Bijlagen

• bk25.4.05.jpg
    bk25.4.05.jpg
    89,1 KB · Weergaven: 71

Hoi Tanne,

Hoe dan ook, het blijft een voorbeeld van een bak.

Tanne....de opbouw van je bak is nog mooier dan de vorige...en hij ziet er alweer prachtig uit!!

Bedankt voor de stekken!!

Goed om te zien dat het weer voor de wind gaat !
Laat maar komen die fotos !!! :goed: :cool:

Foto's volgen weer... Vandaag weer ververst, wat stukken beter geplaatst, het zand vervangen... Nu is het water nog wat helderder aan het worden, morgen ofzo maak ik wel weer wat nieuwe foto's!

Heb je die navarchus en die vlinders eigenlijk nog in je bak zitten, want die waren echt geweldig mooi

groetjes duboisi

Waar blijven die fotos nou ? ;)

He Tanne,

Wat mij opvalt is dat je techniek wel erg op elkaar staat, geeft dat geen problemen bij het onderhoud?

Gr, Wim.

Duboisi... Vlinders heb ik al jaren niet meer helaas. Wel zwemmen er nog keizers in: een pauwkeizer, Pygoplites diacanthus, een koppel Centropyge argi en een koppel C. loricula.

Wim, inderdaad staat de techniek erg dicht op elkaar, maar gezien de beperkte ruimte, het formaat van sommig toebehoren en toch ook wel de hoeveelheid toebehoren zijn er eigenlijk geen andere mogelijkheden. Onderhoud is goed mogelijk; alle apparatuur is goed bereikbaar. Overigens behoeft de meeste van mijn apparatuur weinig onderhoud. Ik selecteer hier bewust op, enkele andere selectiecriteria zijn onder andere betrouwbaarheid, geruisloosheid en storingsgevoeligheid. Zeker omdat ik best vaak van huis ben vind ik dit zeer belangrijk. De inhoud heeft voor mij zeer grote waarde, ik bezuinig liever niet op de spullen die nodig zijn het geheel ook in mijn afwezigheid goed te laten functioneren. 'Bedieningsgemak' is -zeker voor de verzorgers tijdens mijn afwezigheid- ook zeer belangrijk.

Zeewaterfan en jwre... Dank je! Hier twee nieuwe foto's! Een overzichtsplaatje dat ik vanmiddag gemaakt heb en een foto van een mooi nieuw koraal dat alweer een tijdje in mijn bak staat.

Bijlagen

• overz73.jpg
    overz73.jpg
    105,2 KB · Weergaven: 156
  • acro1.5.05.jpg
    acro1.5.05.jpg
    108,6 KB · Weergaven: 59

Zo, en dan kunnen wij nu verder dromen dat wij ooit zo'n mooie bak mogen krijgen !! :goed:
Echt een juweel Tanu !

Tanne,
Je bak staat er opnieuw heel prachtig bij! Jou aquarium is voor mij een lichtend voorbeeld en ik hoop ooit jou resultaten te benaderen!

Wat ik mij eigenlijk afvraag is hoe je die monitopora onderhoud (snoeit)? Kan je hier gewoon stukken afsnijden zonder enig probleem?
William

Reefer,

Dank je wel!

Bedoel je dat gele stuk wat links van het midden, die slakrop zeg maar? Dat is een Turbinaria mesenterina. Het stuk heb ik zo'n 8 jaar geleden voor vijf gulden gekocht, het was niet veel groter dan een rijksdaalder. Het groeit langzaam maar zeker door. Tot nu toe heb ik er nog NOOIT wat vanaf gebroken. Het skelet is heel hard, dat verklaart ook de trage groeisnelheid. Stekken is mogelijk maar geïnteresseerden hebben pech ben ik bang:

Ik denk dat dit stuk over een jaar of wat een nog dominantere plek in de bak gaat krijgen. Ik wil uiteindelijk een kleiner aantal soorten koralen houden, maar dan grotere stukken. Grote stukken kopen is niet moeilijk, maar zeker na mijn 'ramp' heb ik geleerd de waarde van ZELFgegroeide grote stukken nog meer te waarderen. Dit stuk is een van de dieren die ik echt NIET kwijt wil, samen met een -ogenschijnlijk gewone- Acropora, de Pygo en de gemmatum.

Ik stel me zo voor dat mijn bak over een aantal jaren een aantal écht grote koralen bevat, waartussen uiteraard kleine stukken groeien. Wellicht kan ik t.z.t. met nog minder steen toe, maar de tijd zal het leren. Ik verwacht over een jaar of wat sowieso een andere bak op te starten, maar ook hier is het beeld in mijn kristallen bol niet echt glashelder.

Ik bedoelde inderdaad die 'slakrop'. Ik dacht dat dit een Montipora soort was. Als t'ie zo traag groeit, dan denk ik dat ik in de toekomst ook op zoek ga naar zo'n exemplaar. Ik vind dit echt een mooi koraal wat eigenlijk in elke bak een plaats zou moeten kunnen vinden.

Ik koop eigenlijk ook altijd kleinere stukken koraal. Ik vind het veel leuker als je een klein stuk kan laten groeien in de bak.

Nogmaals ter herinnering, hoeveel steen heb jij ongeveer in je bak zitten?

Reefer zei:
Nogmaals ter herinnering, hoeveel steen heb jij ongeveer in je bak zitten?
Precies weet ik het niet, maar ik denk zo'n 40 kg. Mijn doel is vooral water en koralen in de bak te hebben. Het steen heeft zeker een belangrijke functie maar ik denk dat de meeste liefhebbers het zichzelf onnodig moeilijk maken. Omdat mijn bak eigenlijk een combinatie is tussen steenkoralenbak en vissenbak vind ik zwemruimte, schuilplaatsen en 'zichtbrekers' erg belangrijk.

Je wil niet weten hoe vaak je gigantische vuil-ophopingen tussen de stenen aantreft in de meeste aquaria. In mijn bak kan ik op vrijwel alle plekken de bodem goed schoonhouden en heeft vuil nauwelijks de kans neer te slaan.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik een PUR achter- en zijwand gebruik. Doordat ik hierop ook heel veel koralen geplaatst heb, lijkt het alsof er veel meer steen in de bak gebruikt is. Af en toe vervang ik een stuk steen voor vers steen. De oude steen gebruik ik dan weer voor stekkies :)

Zo'n gele Turbinaria kan ik echt aanraden. Als de waterkwaliteit klopt en hij voldoende licht krijgt wordt hij prachtig fel geel. De randen en de koralieten zijn bijna net zo geel als m'n gele dokters.

Dat ziet er inderdaad prachtig uit. Zo te zien hebben Ab en Willem een leuke klus te doen.

Het schijnt allemaal gelukt te zijn. Helaas kon ik er door omstandigheden niet bij zijn. Ik ben heel benieuwd naar hun bevindingen...

Ik heb alvast wat kunnen genieten :rolleyes: van de adviezen:cool:.
Maar even serieus, het was een aangenaam samenzijn rond de bak:goed:
Wat het opleverd? Ach, dat zien we dit najaar wel.

Back
Bovenaan