Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Nog twee :)

Bijlagen

• opp22.10.13d.jpg
    opp22.10.13d.jpg
    104,3 KB · Weergaven: 84
  • opp22.10.13c.jpg
    opp22.10.13c.jpg
    104 KB · Weergaven: 81
En nog twee: het is een luxeprobleem: mijn groene Acropora formosa groeit tot aan het oppervlak. Om te voorkomen dat dit één grote bonk zou worden, is het dus tijd te snoeien. Ik heb als experiment een aantal van deze kapot gegroeide toppen ondersteboven op een steksteentje gelijmd, eens zien of er zo sneller een voetschijf wordt gevormd en deze takken zo nog een leven als een nieuwe kolonie kunnen krijgen...

opp22.10.13a.jpg
Acropora formosa vanaf het wateroppervlak.

opp22.10.13b.jpg
En een aantal stekken. De tweede van rechts is zo'n ondersteboven geplakte stek.

Erg mooi Tanne,
Gebruik jij nog steeds het licht programma wat je heb beschreven op pagina 144 of heb je hem inmiddels aan gepast.
Ik heb hem in mijn orphek atlantik geprogrammeerd, maar vind tijdens het dimmen in de avond er een behoorlijk blauw tijdvak in zitten.

Mvg Brian

Erg mooi Tanne,
Gebruik jij nog steeds het licht programma wat je heb beschreven op pagina 144 of heb je hem inmiddels aan gepast.
Ik heb hem in mijn orphek atlantik geprogrammeerd, maar vind tijdens het dimmen in de avond er een behoorlijk blauw tijdvak in zitten.

Mvg Brian
Brian, heb je even een linkje naar het bewuste bericht? Ik heb mijn account zo ingesteld dat ik meer dan standaard berichten per pagina zie, ik zit nog lang niet aan pagina 144 ;) Als ik me niet vergis, heb ik het programma nog zo. Je zou natuurlijk de intensiteit blauw 's avonds sneller af kunnen bouwen en/of de intensiteit wit langzamer...

MY program --> IL 1 (blue)
Point 1 00:00 0%
point 2 08:00 0%
Point 3 09:00 70%
point 4 15:00 70%
Point 5 20:00 70%
point 6 21:00 0%
point 7 24:00 0%

MY program --> IL 3 (blue+uv)
Point 3 09:00 70%
point 4 15:00 70%
Point 5 20:00 70%
point 6 21:30 0% -> i gave extra 30 minute for very cool deep blue food time !!!

MY program --> IL 2 (white)
Point 3 10:00 80%
point 4 12:00 80%
Point 5 17:00 100%
point 6 20:00 0% ---> remember smart dim point from 17:00 to 20:00 go slowly down )

MY program --> IL 4 (white+ red)
Point 3 10:00 80%
point 4 12:00 80%
Point 5 17:00 100%
point 6 20:30 0% ---> i gave extra 30 minte for red to show the red color of corals

Zo zou jij het moeten hebben

...

Zo zou jij het moeten hebben
Ik heb ook even gezocht, inderdaad vond ik 't te blauw. Sinds juni heb ik het volgende programma:
[TABLE="class: cms_table"]
<tbody>[TR]
[TD]channel[/TD]
[TD]1 blue[/TD]
[TD]2 white[/TD]
[TD]3 blue uv[/TD]
[TD]4 white red[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]1[/TD]
[TD]0.00 0%[/TD]
[TD]0.00 0%[/TD]
[TD]0.00 0%[/TD]
[TD]0.00 0%[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]2[/TD]
[TD]8.00 0%[/TD]
[TD]9.00 0%[/TD]
[TD]9.00 0%[/TD]
[TD]8.00 0%[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]3[/TD]
[TD]9.00 70%[/TD]
[TD]10.00 70 %[/TD]
[TD]10.00 70 %[/TD]
[TD]10.00 70 %[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]4[/TD]
[TD]16.00 90 %[/TD]
[TD]16.00 100%[/TD]
[TD]16.00 90%[/TD]
[TD]16.00 100%[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]5[/TD]
[TD]20.00 10 %[/TD]
[TD]20.00 13 %[/TD]
[TD]20.00 10 %[/TD]
[TD]20.00 13%[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]6[/TD]
[TD]21.00 0%[/TD]
[TD]21.00 0%[/TD]
[TD]21.30 0%[/TD]
[TD]21.00 0%[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]7[/TD]
[TD]0.00 0%[/TD]
[TD]0.00 0%[/TD]
[TD]0.00 0%[/TD]
[TD]0.00 0%[/TD]
[/TR]
</tbody>[/TABLE]
Zelf vind ik het zo nog mooier :)

Ik zal straks mijn programma eens aanpassen, kijken of me dat beter bevalt.
Thanx in iedergeval.

Brian

Ik heb ook even gezocht, inderdaad vond ik 't te blauw. Sinds juni heb ik het volgende programma:
[TABLE="class: cms_table"]
<tbody>[TR]
[TD]channel[/TD]
[TD]1 blue[/TD]
[TD]2 white[/TD]
[TD]3 blue uv[/TD]
[TD]4 white red[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]1[/TD]
[TD]0.00 0%[/TD]
[TD]0.00 0%[/TD]
[TD]0.00 0%[/TD]
[TD]0.00 0%[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]2[/TD]
[TD]8.00 0%[/TD]
[TD]9.00 0%[/TD]
[TD]9.00 0%[/TD]
[TD]8.00 0%[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]3[/TD]
[TD]9.00 70%[/TD]
[TD]10.00 70 %[/TD]
[TD]10.00 70 %[/TD]
[TD]10.00 70 %[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]4[/TD]
[TD]16.00 90 %[/TD]
[TD]16.00 100%[/TD]
[TD]16.00 90%[/TD]
[TD]16.00 100%[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]5[/TD]
[TD]20.00 10 %[/TD]
[TD]20.00 13 %[/TD]
[TD]20.00 10 %[/TD]
[TD]20.00 13%[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]6[/TD]
[TD]21.00 0%[/TD]
[TD]21.00 0%[/TD]
[TD]21.30 0%[/TD]
[TD]21.00 0%[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]7[/TD]
[TD]0.00 0%[/TD]
[TD]0.00 0%[/TD]
[TD]0.00 0%[/TD]
[TD]0.00 0%[/TD]
[/TR]
</tbody>[/TABLE]
Zelf vind ik het zo nog mooier :)

Ik zal straks mijn programma eens aanpassen, kijken of me dat beter bevalt.
Thanx in iedergeval.

Brian
En? Al geprobeerd?

De afgelopen maand heb ik twee schitterende aquaria (MartinV en GlennF) bezocht waarin niet/nauwelijks wordt ververst. Ook al was ik erg onder de indruk, blijf ik bij m'n eigen regime. Gisteren viel hoog tij op een gunstig tijdstip dus heb ik 150 liter vers zeewater gehaald. (Tip voor iPhone-gebruikers, er zijn erg handige apps om de tijden van de waterstanden per locatie te zien, ik heb de app 'Waterstanden' gedownload op m'n telefoon).

Vannacht heb ik het water opgewarmd, ik heb er zo'n 800 gram zout bij moeten doen om het zoutgehalte op de gewenste 35 promille te krijgen en 't water gaat er zo in.

Bijlagen

• ververs25.10.13.jpg
    ververs25.10.13.jpg
    47,4 KB · Weergaven: 107
En? Al geprobeerd?

De afgelopen maand heb ik twee schitterende aquaria (MartinV en GlennF) bezocht waarin niet/nauwelijks wordt ververst. Ook al was ik erg onder de indruk, blijf ik bij m'n eigen regime. Gisteren viel hoog tij op een gunstig tijdstip dus heb ik 150 liter vers zeewater gehaald. (Tip voor iPhone-gebruikers, er zijn erg handige apps om de tijden van de waterstanden per locatie te zien, ik heb de app 'Waterstanden' gedownload op m'n telefoon).

Vannacht heb ik het water opgewarmd, ik heb er zo'n 800 gram zout bij moeten doen om het zoutgehalte op de gewenste 35 promille te krijgen en 't water gaat er zo in.

Ik heb het programma er gisteren in gezet, maar was in de avond niet thuis.
Vanavond ga ik het op mijn gemak eens bekijken.
Ik laat het weten wat ik er van vind.

Dat zijn zeker mooie bakken, heb die van glenn deze maand 3x gezien en blijft imposant om te zien.
Die van jouw staat ook op mijn lijstje om eens te bezoeken.

Ik heb het programma er gisteren in gezet, maar was in de avond niet thuis.
Vanavond ga ik het op mijn gemak eens bekijken.
Ik laat het weten wat ik er van vind.

Dat zijn zeker mooie bakken, heb die van glenn deze maand 3x gezien en blijft imposant om te zien.
Die van jouw staat ook op mijn lijstje om eens te bezoeken.
Ik ben benieuwd, laat maar weten als je eens in de buurt bent.

Zojuist de hengelaarsvis gevoerd, hij eet nog altijd uit de pincet. Tijdens het voeren kwam hij tot net onder het wateroppervlak. Hij is nu (van puntje van z'n neus tot staartpunt) 3,7 cm lang. Toen ik hem kocht (april 2011) was hij circa 1,5 cm groot.

Bijlagen

• hengelaar26.10.13.jpg
    hengelaar26.10.13.jpg
    32,3 KB · Weergaven: 64
Ik ben benieuwd, laat maar weten als je eens in de buurt bent.

Zojuist de hengelaarsvis gevoerd, hij eet nog altijd uit de pincet. Tijdens het voeren kwam hij tot net onder het wateroppervlak. Hij is nu (van puntje van z'n neus tot staartpunt) 3,7 cm lang. Toen ik hem kocht (april 2011) was hij circa 1,5 cm groot.

Mooie beesten altijd die hengelaars:biggrin:
Het programma is veel mooier/beter. Oogt veel natuurlijker, de koralen waarderen het ook, ze gaan langzaam bij beetje dicht, hoezeer het licht dimt. Ik vind het top.
We maken binnenkort een afspraak. Neem wel even contact met je op.

Brian

En? Al geprobeerd?

Haal je het gewoon van de kust is dat niet vuil dan ?

Laatst bewerkt:
Mooie beesten altijd die hengelaars:biggrin:
Het programma is veel mooier/beter. Oogt veel natuurlijker, de koralen waarderen het ook, ze gaan langzaam bij beetje dicht, hoezeer het licht dimt. Ik vind het top.
We maken binnenkort een afspraak. Neem wel even contact met je op.

Brian
Ik hoor 't wel Brian :)

Tanne, leuk even kennis gemaakt te hebben :)!
Van hetzelfde Marjan, ik las dat het toch een wat kleinere leder werd.. Volgens mij zijn je man en je zoon verstandige mensen. ;-) Ben benieuwd naar de nieuwe foto's.

Haal je het gewoon van de kust is dat niet vuil dan ?
Gewoon aan de kust ja, bij de boothelling bij de Brouwersdam. Het water is niet vuil als je op het juiste moment (vlak voor hoog tij) schept.

Gisteren bij Aqua Compleet een aantal stekken weggebracht. Ik heb zelf een erg mooie Acropora gekocht, ik ben benieuwd hoe hij gaat worden. Daarnaast als test een Jebao WP 25. Ik wil hem gebruiken aangesloten op de UPS, de huidige Tunze Streamer doet het niet helemaal goed daarop. De WP25 werkt op laagstroom en zou m.i. minder last moeten hebben van de niet perfecte wisselstroom uit de UPS. Het lijkt er op dat mijn theorie klopt, hij draait als een zonnetje. Nu eens testen hoe lang de UPS het volhoudt en hoe de WP25 verder bevalt. Eerste indruk is wat mij betreft positief, ze hebben een mooie kopie gemaakt van de Tunze Streamers. ;)

Overigens: ook gisteren de laatste dosis PhycoPure toegevoegd, het flesje met zoöxanthellen. Ik heb geen positieve maar ook geen negatieve verandering gezien. Ik ben er van overtuigd dat het geen kwaad kan dit af en toe toe te voegen, maar of het ook toegevoegde waarde heeft in een gezonde bak vind ik moeilijk te beoordelen.

Waterwaarden getest:
- temperatuur 24,2
- Sg 1.025
- Ca 390 mg/l
- KH 7
- fosfaat: 0-0,03 mg/l
- nitraat: circa 20 mg/l

Alles prima in orde, alleen het zoutgehalte mag iets lager, dat staat nu op circa 36 promille, ik streef naar 35 promille. Ca hoog ik eenmalig op en ik heb de doseerpomp wat hoger afgesteld, ik heb nog nooit lager af hoeven te stellen, de groei blijft maar toenemen.

Verder vandaag toevoegingen gedaan: deze week sporenelementen van ReefCorner, 3 druppels spongepower, 15 ml B-Balance en 2 capsules Fauna Marin Reef Vitality. Ballingzouten (KH, Ca, Mg, Sr) en Grotech ABC sporenelementen gaan dagelijks geautomatiseerd, bovenstaande is de zaterdagse toevoeging van deze week. Volgende week weer een verversing of Fauna Marin sporenelementen.

Overigens vorige week als test een Jebao WP25 pompje meegenomen bij Aqua Compleet. Eerste indruk: erg stil en hij houdt het ruim drie uur vol op mijn UPS. De niet-laagstroom Streamers van Tunze ratelen heel irritant op de UPS, dit is een hele verbetering omdat ik nu bij stroomuitval drie uur lang stroming heb. Ik hoef me daar dus een stuk minder zorgen om te maken.

Overigens: er loopt een Duits onderzoek naar de oorzaken van cyanobacteriën. Raymond (Dogue09) heeft het vertaald, als je mee wil werken, graag! Hier kun je de enquete invullen.

Bijlagen

• overz151.jpg
    overz151.jpg
    81,8 KB · Weergaven: 120
Laatst bewerkt:
Waterwaarden getest: - temperatuur 24,2 - Sg 1.025 - Ca 390 mg/l - KH 7 - fosfaat: 0-0,03 mg/l - nitraat: circa 20 mg/l Alles prima in orde, alleen het zoutgehalte mag iets lager, dat staat nu op circa 36 promille, ik streef naar 35 promille. Ca hoog ik eenmalig op en ik heb de doseerpomp wat hoger afgesteld, ik heb nog nooit lager af hoeven te stellen, de groei blijft maar toenemen. Verder vandaag toevoegingen gedaan: deze week sporenelementen van ReefCorner, 3 druppels spongepower, 15 ml B-Balance en 2 capsules Fauna Marin Reef Vitality. Ballingzouten (KH, Ca, Mg, Sr) en Grotech ABC sporenelementen gaan dagelijks geautomatiseerd, bovenstaande is de zaterdagse toevoeging van deze week. Volgende week weer een verversing of Fauna Marin sporenelementen. Overigens vorige week als test een Jebao WP25 pompje meegenomen bij Aqua Compleet als test. Eerste indruk: erg stil en hij houdt het ruim drie uur vol op mijn UPS. De niet-laagstroom Streamers van Tunze ratelen heel irritant op de UPS, dit is een hele verbetering omdat ik nu bij stroomuitval drie uur lang stroming heb. Ik hoef me daar dus een stuk minder zorgen om te maken.

Ziet er weer uit en mooie waterwaardes. Ik ben benieuwd naar het pompje in de praktijk. Goed weekend en tot snel. Groeten, Vincent

Overigens: ook gisteren de laatste dosis PhycoPure toegevoegd, het flesje met zoöxanthellen. Ik heb geen positieve maar ook geen negatieve verandering gezien. Ik ben er van overtuigd dat het geen kwaad kan dit af en toe toe te voegen, maar of het ook toegevoegde waarde heeft in een gezonde bak vind ik moeilijk te beoordelen.

hier ook tanne, niks bijzonders kunnen waarnemen en de goniopora is naar de kralen hemel. het is geleidelijk vrij snel versnotterd.

Ziet er weer uit en mooie waterwaardes. Ik ben benieuwd naar het pompje in de praktijk. Goed weekend en tot snel. Groeten, Vincent
Dank je Vincent. Binnenkort doen we weer een kop koffie! :)

hier ook tanne, niks bijzonders kunnen waarnemen en de goniopora is naar de kralen hemel. het is geleidelijk vrij snel versnotterd.
Zonde... Heb jij heel toevallig nog mijn water getest? Ben wel benieuwd :)

Waterwaarden getest:
- temperatuur 24,2
- Sg 1.025
- Ca 390 mg/l
- KH 7
- fosfaat: 0-0,03 mg/l
- nitraat: circa 20 mg/l

Alles prima in orde, alleen het zoutgehalte mag iets lager, dat staat nu op circa 36 promille, ik streef naar 35 promille. Ca hoog ik eenmalig op en ik heb de doseerpomp wat hoger afgesteld, ik heb nog nooit lager af hoeven te stellen, de groei blijft maar toenemen.

Verder vandaag toevoegingen gedaan: deze week sporenelementen van ReefCorner, 3 druppels spongepower, 15 ml B-Balance en 2 capsules Fauna Marin Reef Vitality. Ballingzouten (KH, Ca, Mg, Sr) en Grotech ABC sporenelementen gaan dagelijks geautomatiseerd, bovenstaande is de zaterdagse toevoeging van deze week. Volgende week weer een verversing of Fauna Marin sporenelementen.

Overigens vorige week als test een Jebao WP25 pompje meegenomen bij Aqua Compleet. Eerste indruk: erg stil en hij houdt het ruim drie uur vol op mijn UPS. De niet-laagstroom Streamers van Tunze ratelen heel irritant op de UPS, dit is een hele verbetering omdat ik nu bij stroomuitval drie uur lang stroming heb. Ik hoef me daar dus een stuk minder zorgen om te maken.

Overigens: er loopt een Duits onderzoek naar de oorzaken van cyanobacteriën. Raymond (Dogue09) heeft het vertaald, als je mee wil werken, graag! Hier kun je de enquete invullen.

Hoi Tanne,

Als jou calcium verbruik nu steeds hoger wordt door de groei van de koralen dan moet het middel bij jou toch ook werken of niet ?

Grt,

Martin.

Back
Bovenaan