Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

De Equetus is eerlijk gezegd geen aankoop die ik van jou zou verwachten. Niet vanwege de voedselaanname en/of stipgevoeligheid, maar meer vanwege de geadviseerde grootte van een aquarium. Je verwacht geen problemen wat zijn eigen volwassen maat en zwembehoefte betreft?

Schitterende koralen Tanne,je aquarium draait erg goed op zo'n korte tijd.....

De Riddervis is een mooi dier maar heeft straks echt wel veel zwemruimte nodig....
of is de filosofie erachter;Hij groeit niet in de lengte maar in de hoogtePowat

Groeten Pieter

Heb hem zelf ook gehad, echt een prachtige vis. Maar zoals je zelf al aangaf ontzettend stipgevoelig. Hoop dat je er lang plezier van zal hebben!
Die van mij was, eenmaal aan het eten, naast lobstereggs en mysis ook gek op krill.

Ook bij mij heeft deze vis nooit naar koraal opgekeken, verder waren de poets- en bloedgarnalen geen probleem.

Bij mij was het een rustige zwemmer, verwacht dan ook niet dat de grootte van jouw bak problemen op zal leveren.

Wat een prachtige vis, Tanne! Erg bijzonder!

De naam Bernd Mohr zei me niks, dus heb je advies gevolgd. :o Het is iemand die zijn sporen wel verdiend heeft in deze hobby!
Hij is inderdaad schitterend.

De Equetus is eerlijk gezegd geen aankoop die ik van jou zou verwachten. Niet vanwege de voedselaanname en/of stipgevoeligheid, maar meer vanwege de geadviseerde grootte van een aquarium. Je verwacht geen problemen wat zijn eigen volwassen maat en zwembehoefte betreft?

Schitterende koralen Tanne,je aquarium draait erg goed op zo'n korte tijd.....

De Riddervis is een mooi dier maar heeft straks echt wel veel zwemruimte nodig....
of is de filosofie erachter;Hij groeit niet in de lengte maar in de hoogtePowat

Groeten Pieter
Marjan en Pieter, eerlijk is eerlijk: jullie hebben in elk geval gedeeltelijk gelijk. Ik zal niet ontkennen dat dit een impulsaankoop was. Het is binnen de riddervissen één van de kleinste soorten maar hij groeit inderdaad nog. Feit is wel dat ik deze vis in 2013 bij Mexico en Belize en in 2014 bij Cuba uitgebreid heb geobserveerd. Het is een buitengewoon rustig zwemmende vis. Veel andere vissen, ook soorten die duidelijk kleiner blijven, leggen in de natuur veel grotere afstanden af met een veel hogere snelheid dan deze vis dat doet.

Ik zie een beetje een parallel met murenes: de lichaamslengte van een murene is erg groot, maar ik denk dat een bladneusmurene van 80 cm in een bak van 1000 liter op zich 'past'.

Ik hoop dat deze vis zich in mijn aquarium erg lang prettig zal voelen. Als ik merk dat het hem te krap wordt, zal ik zeker actie ondernemen. Ik heb al wat opties achter de hand.

Heb hem zelf ook gehad, echt een prachtige vis. Maar zoals je zelf al aangaf ontzettend stipgevoelig. Hoop dat je er lang plezier van zal hebben!
Die van mij was, eenmaal aan het eten, naast lobstereggs en mysis ook gek op krill.

Ook bij mij heeft deze vis nooit naar koraal opgekeken, verder waren de poets- en bloedgarnalen geen probleem.

Bij mij was het een rustige zwemmer, verwacht dan ook niet dat de grootte van jouw bak problemen op zal leveren.
Mijn Mysis is voor hem nu nog te groot, het visje is denk ik zo'n 4 cm lang. En de Dutch Mysis uit deze levering is erg grof. Ik heb hem wel levende Mysis zien eten. Cyclops en rode plankton pakt hij inmiddels ook. Voor ik naar werk ga voer ik een half blokje, 's middags voer ik nog eens (2 blokjes mysis en 1-1,5 blokje cyclops/lobstereggs/rode plankton) en vaak 's avonds nog een half blokje van een fijn voer. De Anthiassen zijn me erg dankbaar ;)

Hoe lang heb jij hem gehad en waarom heb je 'm nu niet meer?

Heb nog enkele pakjes Dutch mysis van de vorige zending en die zijn wel klein...

Groeten Pieter

Ik hoop dat je er lang van kunt genieten en zeker omdat je ook een ervaring en beeld vanuit de natuur hebt verkregen. Dat maakt het voor jou persoonlijk nog bijzonderder denk ik.
Wel een beetje ja. Ik heb heel veel dieren 'gericht' in de natuur geobserveerd. Ik heb een paar jaar geleden enkele duiken geheel besteed aan Chromodoris-naaktslakjes in de Rode Zee. Vorig jaar heb ik extra gelet op de Equetus-soorten en op Gramma's (baal nog steeds dat ik geen dejongi in het wild gezien heb) en afgelopen zomer heb ik weer meer op keizers, Anthiassen en koraalvlinders gelet. Gelukkig ben ik wel slim genoeg om niet álles wat ik mooi vind impulsief in de bak te plaatsen :p

Je kunt je waarschijnlijk voorstellen dat deze vis met de gedachtegang zoals ik eerder omschreef zeker als ukkie van 4 cm wel heel erg verleidelijk was.... :o

Heb nog enkele pakjes Dutch mysis van de vorige zending en die zijn wel klein...

Groeten Pieter
Dank je wel! Ik loop een dezer dagen wel langs met een paar van mijn pakjes grovere Mysis. Die past weer beter bij jouw vissen ;)

Heb helaas maar zo'n 2 maanden van deze vis mogen genieten.
Net na het inbrengen had de bak te kampen met veel sps sterfte waardoor er meer in de bak gerommeld werd dan normaal.
Dit heeft er voor gezorgd dat ik hem niet meer stipvrij heb kunnen krijgen wat mij helaas mijn halve vissenbestand gekost heeft toentertijd.

Wel een beetje ja. Ik heb heel veel dieren 'gericht' in de natuur geobserveerd. Ik heb een paar jaar geleden enkele duiken geheel besteed aan Chromodoris-naaktslakjes in de Rode Zee. Vorig jaar heb ik extra gelet op de Equetus-soorten en op Gramma's (baal nog steeds dat ik geen dejongi in het wild gezien heb) en afgelopen zomer heb ik weer meer op keizers, Anthiassen en koraalvlinders gelet. Gelukkig ben ik wel slim genoeg om niet álles wat ik mooi vind impulsief in de bak te plaatsen :p

Wat heb je dan een rotleven , alleen maar duiken om de dieren te observeren.....;)

Hoi Tanne,

Je bak staat er prachtig bij ondanks de verhuizing. Alles heeft weer zijn plekje onder de atlantiks gevonden zie ik. ;)
Hoe bevalt de triton methode je tot hiertoe?
Ben wel benieuwd hoeveel ml van elk element je toevoegd, en welke extra verbruiken je tot hiertoe al vastgesteld hebt?

Groeten,
Kristof

Heb helaas maar zo'n 2 maanden van deze vis mogen genieten.
Net na het inbrengen had de bak te kampen met veel sps sterfte waardoor er meer in de bak gerommeld werd dan normaal.
Dit heeft er voor gezorgd dat ik hem niet meer stipvrij heb kunnen krijgen wat mij helaas mijn halve vissenbestand gekost heeft toentertijd.
Zonde! Ik hoop dat die van mij het beter gaat doen.

Tanne,

Hoe staat het met je maricultuur Red Dragon uit Bali? Ik heb er nog geen voor Glenn kunnen regelen, dus een stekje kan hij vast waarderen :).
Glenn, ik zal vandaag een fotootje maken. Ik zal het stekje voor Glenn zeker niet vergeten! :)

Wat heb je dan een rotleven , alleen maar duiken om de dieren te observeren.....;)
Tja... Het waren gewone betaalde vakantieduiken, maar vooral op Cuba en in de Rode Zee duiken was erg relaxed: mijn duikmaatje is instructeur dus kun je met z'n tweeën het water in zonder bij een groep aan te moeten sluiten :)

Hoi Tanne,

Je bak staat er prachtig bij ondanks de verhuizing. Alles heeft weer zijn plekje onder de atlantiks gevonden zie ik. ;)
Hoe bevalt de triton methode je tot hiertoe?
Ben wel benieuwd hoeveel ml van elk element je toevoegd, en welke extra verbruiken je tot hiertoe al vastgesteld hebt?

Groeten,
Kristof
Dank je wel :) Ik voeg op dit moment 340 ml toe. Daarnaast voeg ik wat extra Mn, I, Sr, B, Zn, V, Mo en Ni toe. Alleen de vanadium, molybdeen en nikkel zijn van Triton zelf omdat de zouten van deze elementen wat lastig verkrijgbaar zijn. Van de andere elementen heb ik zelf oplossingen gemaakt. Ik heb de neerslagreacties uitgeschreven en heb op grond daarvan twee flessen gemaakt. Ik ben best tevreden :) De toevoegingen die ik doe zijn werkelijk miniem, het gaat om bij de meeste elementen hooguit om enkele milligrammen per maand. Wat dat betreft zijn de standaard-oplossingen van Triton al zeer compleet en ik denk dat als je niks toevoegt de resultaten al beter zijn dan met menig andere aanpak. Misschien ben ik wel een beetje te perfectionistisch.... ;)

Gisteren een uurtje aan maandelijks onderhoud gedaan: nieuwe oplossingen aangemaakt, kool en fosfaatverwijderaar vervangen en de pomp en venturie van de schuimer goed schoongemaakt. Dat laatste hoort niet bij maandelijks onderhoud maar het werd wel weer eens tijd. Ik vermoed dat de laatste keer waarschijnlijk september of oktober was.

Bijlagen

• pygo_31.5.15.jpg
    pygo_31.5.15.jpg
    63,1 KB · Weergaven: 89
  • equetus_31.5.15.jpg
    equetus_31.5.15.jpg
    65,8 KB · Weergaven: 97
  • nw_11.jpg
    nw_11.jpg
    111,6 KB · Weergaven: 104
  • gorgoon_31.5.15.jpg
    gorgoon_31.5.15.jpg
    89,8 KB · Weergaven: 89
Speciaal voor Tim en Glenn een kiekje van de Red Dragon :)

Bijlagen

• red_dragon_31.5.15.jpg
    red_dragon_31.5.15.jpg
    85,8 KB · Weergaven: 132
Mooie red dragon Tanne!! 😆

Hij doet het goed. Je hebt vrij veel violet (paars) in je spectrum zie ik? Niet erg voor de koralen denk ik maar het valt me op.

Óf hij maakt de foto's met een iPhone. Dan heb je dat effect heel sterk. [emoji1]

Tanna ik zou de foto van die red dragon ook wel een met een echt fototoestel willen zien .
Want het oog wel erg violet zoals tim al zegt .
Maar maakt het er niet minder indruk wekkend om .

m.v.g henk

Back
Bovenaan