Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Martin V

Ik kon er niet toe komen om hem in 4 stukken te maken.Er zijn weer stenen verwijderd en ik heb hem toch weer in de bak geplaatst !!

Mvg,

Martin.

die heeft iig weer mooi van het zonnetje kunnen genieten ;)
volgens mij ben je echt de eenige die dit doet.
in mijn optiek geweldig!!
en je weet het, mocht er iets afbreken of klaar zijn om te delen hou ik mij ten zeerste aanbevolen.
en deze voorlopig lekker heel laten hoor.
is echt een pracht exemplaar.

Ik snap het Martin, z'n mooi groot, gezond, stuk. Maar eens komt de tijd!! Wellicht in tweeen dan?!

Alex ik heb nog weer zo veel ruimte kunnen creëren dat het koraal nog een jaar bij mij in de bak blijf staan.Een twee euro muntje en zoals hij nu is doe je niet zo maar weg !!

Mvg,

Martin.

Gaaf Martin. Dit is zo ongeveer t beroemdste koraal in nederland 👍. Zou erg jammer zijn als je deze moet opsplitsen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Dennis, hoe zo het beroemdste koraal in Nederland ? Ik heb in al die jaren wel meerdere grote stukken gehad zoals Lobo`s en acanstrea`s !!

Mvg,

Martin.

Dennis, hoe zo het beroemdste koraal in Nederland ? Ik heb in al die jaren wel meerdere grote stukken gehad zoals Lobo`s en acanstrea`s !!

Mvg,

Martin.
Ja maar die gingen niet zonnebaden op t terras [emoji23] [emoji23]
Die lobo die jij had is ook geweldig en die groene favia. Weet je nog allemaal waar ze staan?

Ja maar die gingen niet zonnebaden op t terras [emoji23] [emoji23]
Die lobo die jij had is ook geweldig en die groene favia. Weet je nog allemaal waar ze staan?

Hahaha maar dat kun je ook niet bij alle koralen doen Dennis! De lobo staat in Borne pas geleden nog gezien. De favia is voor 4 jaar terug naar Hollys reef gegaan in Veldhoven.Jordy is ook weer gestopt,en daarna is de favia naar martje mijn dreamreef gegaan.Volgens mij is het koraal er niet meer (heel jammer) want ik heb een paar keer gevraagd om Foto`s en nooit gezien.
Wel heb ik zelf nog een aflegger gehouden die inmiddels ook al weer mooi groot geworden is!!

Mvg,

Martin.

Ik zou hem ook niet in zomaar in 4 stukken slaan. Ik zou eerder op zoek gaan naar een adres met een bandzaag en rondom een rand afzagen. Zo behoud je een aantrekkelijke vorm van het koraal.

Anthony ik heb met deze zaag al vele soorten koraal gezaagt,ancastrea `s acro`s en meerdere soorten maar met de turbie gaat dat niet lukken !!

Mvg,

Martin.

Bijlagen

• 004 - kopie (2).jpg
    004 - kopie (2).jpg
    44,3 KB · Weergaven: 52
Anthony ik heb met deze zaag al vele soorten koraal gezaagt,ancastrea `s acro`s en meerdere soorten maar met de turbie gaat dat niet lukken !!

Mvg,

Martin.

Voor veel situaties zal die zaag volstaan, maar voor wat forser koraal heb je inderdaad wat anders nodig:

C-40-CR-Custom.jpg

Hoogte tot 11 cm en je kunt er stukken tot 12cm breed mee afzagen.

Ik heb met zo'n machientje het formaat van mijn Turbinaria ook weer passend kunnen maken voor situatie. Verrassend hoe snel een koraal kan herstellen en weer een nieuwe knalgele groeirand aan maak.

Afbeelding_20160827122528917.jpg

ik hen niet van die mooie zagen als jullie, ik doe het net als meneer pastoor, ik breek hem met de hand.
Alleen ik heb zelf nu ook een ancastrea staan die behoorlijk groot begint te worden.
Kan ik die met een bandzaag ECHT zo door de midden zagen??

In mijn optiek voelt dat net of ik een dier zijn nek omdraai!!!:confused:

Voor veel situaties zal die zaag volstaan, maar voor wat forser koraal heb je inderdaad wat anders nodig:

Bekijk bijlage 462879

Hoogte tot 11 cm en je kunt er stukken tot 12cm breed mee afzagen.

Ik heb met zo'n machientje het formaat van mijn Turbinaria ook weer passend kunnen maken voor situatie. Verrassend hoe snel een koraal kan herstellen en weer een nieuwe knalgele groeirand aan maak.

Bekijk bijlage 462880

Bedankt voor de goeie tip Anthony,over een jaartje maar eens kijken als hij weer naar buiten gaat !!

Mvg,

Martin.

Geweldig om te lezen dat je een aantal van je koralen al zo lang in bezit hebt!
Nooit bang dat er iets mis gaat.. Bijvoorbeeld tijdens je vakantie?
Ikzelf heb nu sommige dieren nu zeven jaar in mijn aquarium... Lijkt me verschrikkelijk als daar iets aan komt

ik hen niet van die mooie zagen als jullie, ik doe het net als meneer pastoor, ik breek hem met de hand.
Alleen ik heb zelf nu ook een ancastrea staan die behoorlijk groot begint te worden.
Kan ik die met een bandzaag ECHT zo door de midden zagen??

In mijn optiek voelt dat net of ik een dier zijn nek omdraai!!!:confused:

Ja hoor, gaat zonder probleem. Alleen het buitenste laagje is levend weefsel, alles wat er onder zit is dood skelet. De poliepen zijn niet van elkaar afhankelijk. Een Acan skelet is al veel minder hard als dat van een Trubinaria. Natuurlijk moet het wel onder je zaag passen. Met een beetje handigheid zaag je tussen de afzonderlijke poliepen door. Zaag je ze midden door, dan is dat doorgaans ook geen probleem, dan heb je na een tijdje 2 volwaardige poliepen. Natuurlijk bestaat bij zo'n "operatie" kans op infectie. Schoon werken en goede stroming zijn belangrijk.

Dank je Anthony, duidelijk.

Ja hoor, gaat zonder probleem. Alleen het buitenste laagje is levend weefsel, alles wat er onder zit is dood skelet. De poliepen zijn niet van elkaar afhankelijk. Een Acan skelet is al veel minder hard als dat van een Trubinaria. Natuurlijk moet het wel onder je zaag passen. Met een beetje handigheid zaag je tussen de afzonderlijke poliepen door. Zaag je ze midden door, dan is dat doorgaans ook geen probleem, dan heb je na een tijdje 2 volwaardige poliepen. Natuurlijk bestaat bij zo'n "operatie" kans op infectie. Schoon werken en goede stroming zijn belangrijk.

Dat blijft er wel de allermooiste donut over die ik ooit gezien heb..

Geweldig om te lezen dat je een aantal van je koralen al zo lang in bezit hebt!
Nooit bang dat er iets mis gaat.. Bijvoorbeeld tijdens je vakantie?
Ikzelf heb nu sommige dieren nu zeven jaar in mijn aquarium... Lijkt me verschrikkelijk als daar iets aan komt

Hoi Luc,

Eerlijk gezegd ben ik daar niet zo bang voor. De bak draait heel eenvoudig met weinig apparatuur,ingerichte zump als filter - klein afschuimertje - kalkreactor en grondkoeling!!

Voor dat je weg gaat alles van te voren goed na lopen en schoon maken wat er schoon gemaakt moet worden dan geeft het voor mij geen probleem.

Mvg,

Martin.

Je hebt het heel goed verwoord Anthony,als je het op de juiste manier doet kan er weinig fout gaan.Dit had ik niet beter kunnen uitleggen.

Mvg,

Martin.

Daar heb je inderdaad wel gelijk in. Ik vertrouw mijn systeem ook volledig.. maar als je dan op vakantie bent denk je er toch stiekem aan. Murphy's law :)
Hoi Luc,

Eerlijk gezegd ben ik daar niet zo bang voor. De bak draait heel eenvoudig met weinig apparatuur,ingerichte zump als filter - klein afschuimertje - kalkreactor en grondkoeling!!

Voor dat je weg gaat alles van te voren goed na lopen en schoon maken wat er schoon gemaakt moet worden dan geeft het voor mij geen probleem.

Mvg,

Martin.

Dat blijft er wel de allermooiste donut over die ik ooit gezien heb..

Hahaha Piet je kan er van alle figuren van maken als je maar durft,even ter weel ook nog met een rond gat in het midden. Maar dan heb je wel iets bijzonders die je niet overal ziet :cool: !!

Mvg,

Martin.

Ook op dit koraal zit een aflegger !!

Mvg,

Martin.

Bijlagen

• 006 - kopie (2) [].JPG
    006 - kopie (2) [].JPG
    87,7 KB · Weergaven: 69
Back
Bovenaan