Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Martin V

Toen ik voor jaren terug ben begonnen met een zeeaquarium wouw niemand iets weten om een bak draaiend te houden zonder waterwissels te doen.
Nu een aantal jaren later zijn er meer aquarianen die ook geen waterwissels meer doen Glenn Tanne Adri en meerdere. Dus het is heel goed mogelijk om dit uit te voeren. Hier worden dan ook bepaalde methodes gevolgt met goed resultaat.Ik zelf volg geen DSR of Triton methode want dat was er toen nog niet.Voor mij zelf doe ik nog altijd het zelfde zoals ik ook ooit begonnen ben en het werkt nog steeds!!

Grt,

Martin.
Martin jou bak heeft er altijd mooi bij gestaan daar kunnen anderen een puntje aanzuigen. Jij was toen al revolutionair bezig en je heb het fingerspritzen gefuhl....
Toen ik nog stond aan te modderen met mijn bak en er achteraf bekeken geen hout van snapte en toch een redelijk bak had, had jij al jaren een mooie bak .

Toen wij elkaar de eerste keer ontmoeten bij jou thuis samen met dennis dakine, bleek dat we samen wel meer gemeen hadden, zonder dat we dat van elkaar wisten. ik deed ook al sinds eind 2004 geen wissels, maar had de huidige kennis en het "gefuhl" niet .

Toen ik in de chemie dook en mij die kennis eigen gemaakt had, heb ik ingezien dat ik destijd, maar ook zoveel anderen eigenlijk heel weinig van essentiele waterchemie weten en het vaak nattevinger werk en steeds achter de feiten aanlopen was.

ik heb het een missie gemaak om die kennis te delen met anderen om deze niet verloren te laten gaan.
Het heeft mij veel tijd gekost, maar de beloning is de vele bedankjes van mensen die nu een mooi rif kunnen neerzetten.

wij kunnen samen het voorbeeld geven, grenzen verleggen en anderen inspireren, zodat ook zij deze mooie hobby met plezier kunnen ervaren.

ooit was de hobby alleen voor nerds, de elite en mensen met diepe zakken.

Door ons voorbeeld, is het ook weggelegd voor de echte liefhebbers.

Laatst bewerkt:
Toen ik voor jaren terug ben begonnen met een zeeaquarium wouw niemand iets weten om een bak draaiend te houden zonder waterwissels te doen.
Nu een aantal jaren later zijn er meer aquarianen die ook geen waterwissels meer doen Glenn Tanne Adri en meerdere. Dus het is heel goed mogelijk om dit uit te voeren. Hier worden dan ook bepaalde methodes gevolgt met goed resultaat.Ik zelf volg geen DSR of Triton methode want dat was er toen nog niet.Voor mij zelf doe ik nog altijd het zelfde zoals ik ook ooit begonnen ben en het werkt nog steeds!!

Grt,

Martin.

Hi Martin,

ook al kan ik mijn bak nog (lang) niet vergelijken met de van jou, Glenn of Tanne doet het me toch goed om mijn naam in dit rijtje te zien staan en ook
leuk om te weten dat je af en toe dus ook meekijkt in mijn dagboek.

Met elke methode of manier is het mogelijk om een bak te laten floreren, ik denk dat de liefde en plezier in de hobby hier ook een rol bij spelen.
En ook niet geheel onbelangrijk, observeer en kijk wat er gebeurd.

Keep up the good work.

groet
Adri

Het is duidelijk dat jou methode prima werkt, Martin. Dus daar is geen noodzaak in om iets te veranderen. Blijft een prachtbak!

Ik zelf ben destijds begonnen met een RSM250 en heb daar een leuk bakje van kunnen maken op de traditionele manier met balling en waterwissels. Dit werkt prima, maar ik heb ook veel problemen gekend met de waterwaarden. Inmiddels overgestapt op deels DSR en gecombineerd met de KH, CA en MG zouten die ik altijd al gebruikte zie ik mijn huidige bak groeien. Ik pas geen waterwissels toe, maar mocht het nodig zijn dan schroom ik niet om water te wisselen. Kortom ik gebruik mijn eigen methode en gebruik producten uit de DSR range waarmee ik het gevoel heb om mijn waterwaarden in de klauw te hebben.

Het belangrijkste voor mij is dat ik nog elke dag kan genieten van deze hobby! En dat zie je hoop ik weer terug in de manier waarop de bak erbij staat!

Knap Martin, je hebt zeker een goed gevoel voor de hobby!! Complimenten! Ik wil me ook meer gaan toeleggen i.r.t. de kennis en het minderen van de waterwissels.

Gr B

Barry..... ik ben ook dol blij dat Martin mij heeft geholpen en ook nog de komende periode blijft helpen want hier kan ik heel veel van opsteken.

Mvg Jarno.

Martin je hebt een hele mooie bak en ik hoop nog veel van je te lezen, De manier van werken spreekt mij enorm aan.
Ben zelf net begonnen en moet mijn draai nog vinden maar soms zie je door de bomen het bos niet meer zoveel mensen zoveel manieren van aquarium houden��
Gr Riekelt

Verstuurd vanaf mijn LG-V500 met Tapatalk

Dank je Riekelt voor het compliment,

Ik ben eind 1998 begonnen met zeewater en ik gebruik nog steeds de zelfde werkwijze. Ik stap hier ook niet van af omdat dit voor mij de methode is die goed bij mij past, en heb daar in al die jaren veel ervaring mee opgedaan!!

Niet de eerste en zeker niet de laatste die het zal zeggen maar Martin wat een mooie bak heb je

Dank je wel Nick,mooi dat jij ook in mijn dagboek kijkt!!

Grt,

Martin.

Helemaal mee eens Nick,ben nog even langs geweest echt prachtig om te zien hoe Martin`s bak erbij staat topjes

Mvg Jarno.

Jarno jou bak mag er ook zijn, geweldig zoals jij het tot nu toe heb gedaan. De koraaltjes zijn toch al wat gegroeid en blijven mooi op kleur!!

Grt,

Martin.

Altijd feest fotos van Martin gr jaap

Jaap bedankt,

Martin jou bak heeft er altijd mooi bij gestaan daar kunnen anderen een puntje aanzuigen. Jij was toen al revolutionair bezig en je heb het fingerspritzen gefuhl....
Toen ik nog stond aan te modderen met mijn bak en er achteraf bekeken geen hout van snapte en toch een redelijk bak had, had jij al jaren een mooie bak .

Toen wij elkaar de eerste keer ontmoeten bij jou thuis samen met dennis dakine, bleek dat we samen wel meer gemeen hadden, zonder dat we dat van elkaar wisten. ik deed ook al sinds eind 2004 geen wissels, maar had de huidige kennis en het "gefuhl" niet .

Toen ik in de chemie dook en mij die kennis eigen gemaakt had, heb ik ingezien dat ik destijd, maar ook zoveel anderen eigenlijk heel weinig van essentiele waterchemie weten en het vaak nattevinger werk en steeds achter de feiten aanlopen was.

ik heb het een missie gemaak om die kennis te delen met anderen om deze niet verloren te laten gaan.
Het heeft mij veel tijd gekost, maar de beloning is de vele bedankjes van mensen die nu een mooi rif kunnen neerzetten.

wij kunnen samen het voorbeeld geven, grenzen verleggen en anderen inspireren, zodat ook zij deze mooie hobby met plezier kunnen ervaren.

ooit was de hobby alleen voor nerds, de elite en mensen met diepe zakken.

Door ons voorbeeld, is het ook weggelegd voor de echte liefhebbers.

Dank je wel Glenn voor deze mooie omschrijving,

Heel knap van je dat je zo diep bent gegaan en alles hebt uitgezocht om de DSR voor elkaar te krijgen. Dat heeft je ook heel veel tijd gekost om dat allemaal uit te werken en op papier te krijgen.Jou aquarium staat er ook geweldig mooi bij en dat mag gezegd worden Glenn.De chemie speelt daar ook een grote rol in en dat is ook het bewijs voor wat er nu staat.

Maar nu even wat anders,mijn werkwijze samen te vatten in een topic ga ik niet doen Glenn. Dit is voor mij onbegonnen werk en zou niet weten hoe ik dat klaar moet krijgen.
Ik kan een klein beetje met de computer over weg en moet alles met een vinger typen,vandaar dat er in mijn dagboek ook geen uitgebreide verhalen staan.Ik vind de hobby nog steeds leuk om te doen en wil de mensen hier om me heen graag helpen als ze me daarom vragen!!

Grt,

Martin.

Jaap bedankt,

Dank je wel Glenn voor deze mooie omschrijving,

Heel knap van je dat je zo diep bent gegaan en alles hebt uitgezocht om de DSR voor elkaar te krijgen. Dat heeft je ook heel veel tijd gekost om dat allemaal uit te werken en op papier te krijgen.Jou aquarium staat er ook geweldig mooi bij en dat mag gezegd worden Glenn.De chemie speelt daar ook een grote rol in en dat is ook het bewijs voor wat er nu staat.

Maar nu even wat anders,mijn werkwijze samen te vatten in een topic ga ik niet doen Glenn. Dit is voor mij onbegonnen werk en zou niet weten hoe ik dat klaar moet krijgen.
Ik kan een klein beetje met de computer over weg en moet alles met een vinger typen,vandaar dat er in mijn dagboek ook geen uitgebreide verhalen staan.Ik vind de hobby nog steeds leuk om te doen en wil de mensen hier om me heen graag helpen als ze me daarom vragen!!

Grt,

Martin.
Dank je martin,
Ik kan alleen maar Respect hebben voor jou besluit en idd vergt het veel energie als je alles wilt uitleggen aan iedereen.
Daarbij is het vaardig gebruik van een toestenbord idd handig.

Hi Martin,

ook al kan ik mijn bak nog (lang) niet vergelijken met de van jou, Glenn of Tanne doet het me toch goed om mijn naam in dit rijtje te zien staan en ook
leuk om te weten dat je af en toe dus ook meekijkt in mijn dagboek.

Met elke methode of manier is het mogelijk om een bak te laten floreren, ik denk dat de liefde en plezier in de hobby hier ook een rol bij spelen.
En ook niet geheel onbelangrijk, observeer en kijk wat er gebeurd.

Keep up the good work.

groet
Adri

Liefde en plezier hebben in de hobby spelen zeker mee Adri.Dat is ook aan jou bak te zien hoe de dieren er bij staan topjes!!Als je dat blijft volhouden word dat ook beloond en krijg je er wat voor terug!!

Grt,

Martin.

Het is duidelijk dat jou methode prima werkt, Martin. Dus daar is geen noodzaak in om iets te veranderen. Blijft een prachtbak!

Ik zelf ben destijds begonnen met een RSM250 en heb daar een leuk bakje van kunnen maken op de traditionele manier met balling en waterwissels. Dit werkt prima, maar ik heb ook veel problemen gekend met de waterwaarden. Inmiddels overgestapt op deels DSR en gecombineerd met de KH, CA en MG zouten die ik altijd al gebruikte zie ik mijn huidige bak groeien. Ik pas geen waterwissels toe, maar mocht het nodig zijn dan schroom ik niet om water te wisselen. Kortom ik gebruik mijn eigen methode en gebruik producten uit de DSR range waarmee ik het gevoel heb om mijn waterwaarden in de klauw te hebben.

Het belangrijkste voor mij is dat ik nog elke dag kan genieten van deze hobby! En dat zie je hoop ik weer terug in de manier waarop de bak erbij staat!

Dat is ook belangrijk genieten van iets waar je mee bezig bent Bas. Proberen balans te vinden die bij jou bak past zodat de dieren goed groeien en mooi op kleur zijn!!
Ik doe zelf alles handmatig en kijk wat de bak nodig heeft.Zo hou ik ook de controle goed in handen voor zowel de vissen als de lage dieren.

Grt,

Martin.

Knap Martin, je hebt zeker een goed gevoel voor de hobby!! Complimenten! Ik wil me ook meer gaan toeleggen i.r.t. de kennis en het minderen van de waterwissels.

Gr B

Dank je Barry,

Leuk toch de zeewater hobby,je blijft er mee bezig!!

Welk soort bak heb jij Sepp hoe groot en wat zit er in ?

Grt,

Martin.

Barry..... ik ben ook dol blij dat Martin mij heeft geholpen en ook nog de komende periode blijft helpen want hier kan ik heel veel van opsteken.

Mvg Jarno.

Jij hebt ook wel mazzel Jarno dat je niet zo heel ver van me weg woont, en dan is het ook nog leuk om te doen. (we zijn er voor om elkaar te helpen toch)

Grt,

Martin.

Hoi Martin,

Het zal vast ergens beschreven staan maar kan het zo vlug niet vinden maar kan je uitleggen wat je eigenbouw kalkreactor in houd?
Met andere woorden, wat moet ik mij hierbij voorstellen?

Hoi Martin,

Het zal vast ergens beschreven staan maar kan het zo vlug niet vinden maar kan je uitleggen wat je eigenbouw kalkreactor in houd?
Met andere woorden, wat moet ik mij hierbij voorstellen?

Ik heb voor jaren terug zelf een kalkreactor gemaakt van een eheim filter en dat werkte goed. De reactor moet voldoende volume hebben om het aquarium te kunnen verzadigen zodat de koralen niet tekort komen.De reactor moet een goeie doorstroming hebben zodat het filtermateriaal goed opgelost word. Voor de instroom kun je infuus gebruiken en druppelsgewijs laten druppelen. Door een paar dagen te meten kun je het infuus instellen door sneller of wat langzaam te laten druppelen.Ook kun je bij de uitstoom nog een cola flesje gebruiken met koraalbreuk om daar vloeistof overheen te laten lopen voor dat het naar de sump gaat!! Co2 stel je af met een blazen teller.Als je een beetje handig bent moet het lukken!!

Grt,

Martin.

Nog een fototje van de ouwe bak 5 jaar terug!!

Grt,

Martin.

Bijlagen

• 008 - kopie (4).jpg
    008 - kopie (4).jpg
    63,7 KB · Weergaven: 110
Back
Bovenaan