Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

HELP welk Aquarium? red see aquarium of waterbox??

mengs

ZeewaterForum lid
Ik ben zondag naar vivarium geweest en o.a. informatie gevraagd over het te nemen aquarium, een red sea of waterbox. in een vorige topic werd mij afgeraden een red sea te nemen, slechte bak die nog al eens lekt, en de bijgeleverde afschuimers en verlichting niet toereikend of erg stil? echter de verkoper van een stand vertelde juist dat de red sea juist de meest verkochte aquariums zijn en van hele goede kwaliteit. Ik begrijp dat verkopers hun product aan prijzen maar ik ben nu wel erg onzeker over wat een goed zo niet het beste aquarium is? wie heeft er ervaring met de red sea of waterbox. het maakt mij niet uit welke ik wil gewoon beginnen met het beste product.

Ik ben zondag naar vivarium geweest en o.a. informatie gevraagd over het te nemen aquarium, een red sea of waterbox. in een vorige topic werd mij afgeraden een red sea te nemen, slechte bak die nog al eens lekt, en de bijgeleverde afschuimers en verlichting niet toereikend of erg stil? echter de verkoper van een stand vertelde juist dat de red sea juist de meest verkochte aquariums zijn en van hele goede kwaliteit. Ik begrijp dat verkopers hun product aan prijzen maar ik ben nu wel erg onzeker over wat een goed zo niet het beste aquarium is? wie heeft er ervaring met de red sea of waterbox. het maakt mij niet uit welke ik wil gewoon beginnen met het beste product.

Dan pak maar een waterbox maar zeker geen lek sea. Zowel nieuwe als oude types zijn er al veel gaan lekken.

Persoonlijk vind ik dit net zoiets als vragen "welk auto merk is beter, Audi of BMW of ect, ect?". Beide hebben hun voor- en nadelen. Ieder heeft zijn eigen voorkeur.

Die lekken worden dikwijls veroorzaakt door de gebruiker zelf. Als je met een krabber de kit begint te raken dan is dat niet abnormaal. De vraag is wel of dit wel allemaal zo waar is als men beweert misschien is het ook het feit dat Red Sea in totaal 5 jaar waarborg geven dat het misschien meer in de picture komt. Ik heb nog niet gehoord dat andere merken ook 5 jaar garantie geven.
De huidige redsea aquariums met een volledige uitrusting die volledig beheerd wordt via de reefbeat app zijn gewoonweg fantastisch. Ik ben begonnen met een reefer 425 g2 en heb hem geüpgraded met de reefrun apparatuur en de ato+ apparatuur.
Ik ben wel echt fan van de Red Sea aquariums. Zelfs in mijn frag aquarium (op maat laten maken) heb ik de volledige uitrusting van Red Sea gebruikt (enkel de reefdoser is van een ander merk want anders werd het wel een beetje prijzig). Alles netjes bedienbaar vanop afstand overal ter wereld en als er een probleem is wordt je automatisch verwittigd.
Het is wel kenmerkend dat de red sea apparatuur net iets meer bieden dan de overige merken - vaak zijn het maar kleine verschillen maar die net het leven een beetje aangenamer maken - bijvb de skimmer demper heeft een extra rubbertje onderaan om eventueel zeewater dat in de demper terechtgekomen is te verwijderen , bijvoorbeeld ook het instellen van de dosseerder - enkel het totaal per dag invullen en dan je kiezen hoe verdeeld moet worden - hierbij ook geen probleem voor het instellen van de verschillende tijdstippen zodat er geen foutieve interactie kan komen tussen de verschillende producten waarbij je zelf kan instellen hoeveel tijd er minimum tussen de verschillende koppen moeten zitten. En eerlijk gezegd dit is gewoonweg voor al hun apparatuur kenmerkend. En het voornaamste is dat alles naadloos samengevoegd wordt in 1 app. Indien je bijvoorbeeld spotfeeding moet doen kan je met 1 knop in de app de apparatuur stilleggen voor een bepaalde tijd die je zelf kan instellen. Bij de ato+ zit ook een leksensor die wanneer hij afgaat de apparatuur stillegt en je wordt hiervan ook onmiddellijk verwittigd. De apparatuur krijgt ook zeer geregeld online updates.

Laatst bewerkt:
Die lekken worden dikwijls veroorzaakt door de gebruiker zelf. Als je met een krabber de kit begint te raken dan is dat niet abnormaal. De vraag is wel of dit wel allemaal zo waar is als men beweert misschien is het ook het feit dat Red Sea in totaal 5 jaar waarborg geven dat het misschien meer in de picture komt. Ik heb nog niet gehoord dat andere merken ook 5 jaar garantie geven.
De huidige redsea aquariums met een volledige uitrusting die volledig beheerd wordt via de reefbeat app zijn gewoonweg fantastisch. Ik ben begonnen met een reefer 425 g2 en heb hem geüpgraded met de reefrun apparatuur en de ato+ apparatuur.
Ik ben wel echt fan van de Red Sea aquariums. Zelfs in mijn frag aquarium (op maat laten maken) heb ik de volledige uitrusting van Red Sea gebruikt (enkel de reefdoser is van een ander merk want anders werd het wel een beetje prijzig). Alles netjes bedienbaar vanop afstand overal ter wereld en als er een probleem is wordt je automatisch verwittigd.

Werk jij bij redsea ofzo het wordt veel doorgeschoven dat het door krabber komt en wordt er niks vergoed.

Je krijgt zoals op internet staat 2 jaar garantie en na registratie is het met 1 jaar verlengbaar

De apparatuur valt zeker niks van te zeggen en is van goed kwaliteit maar de bakken zou ik zeker niet aan raden om een hoop ellende en verdriet te voorkomen

Werk jij bij redsea ofzo het wordt veel doorgeschoven dat het door krabber komt en wordt er niks vergoed.

Je krijgt zoals op internet staat 2 jaar garantie en na registratie is het met 1 jaar verlengbaar

De apparatuur valt zeker niks van te zeggen en is van goed kwaliteit maar de bakken zou ik zeker niet aan raden om een hoop ellende en verdriet te voorkomen
Ik werk zeker niet bij Red Sea maar ik ken persoonlijk niemand die een lek heeft gehad in een red sea aquarium maar ik hoor wel veel mensen zeggen dat ze lekken. Weet niet of het zo erg is als men zegt. Ik zou toch maar eens vragen als iemand de bewering doet of hij dan iemand persoonlijk kent die een lek heeft gehad. Als je de kit bekijk van mijn aquarium dan lijkt me die wel goed en netjes uitgevoerd te zijn. Het enige waar ik een beetje voor vreesde is dat de voorruit niet op het meubel rust. Deze wordt zwevend als oversteek boven de deurtjes geplaatst. Esthetisch mooi maar de eerste dagen en zeker bij plaatsing ben je er niet gerust in. Uiteindelijk zit daar echt geen beweging in - dus wat dat betreft mag je toch op 2 oren slapen.

Dan pak maar een waterbox maar zeker geen lek sea. Zowel nieuwe als oude types zijn er al veel gaan lekken.

Ow jee… kun je dat iets verder onderbouwen? Bv hoeveel verkocht tegenover hoeveel lek? En dan G1 VS G2? Heb je anders cijfers hoeveel bakken lek zijn? En kun je dat afzetten tegenover WB of andere merken?

Ik denk dat met G1 van red sea wel iets mis was hoor, zoals slechte kit ofzo, ook omdat de G2 zoveel beter in elkaar zit. Ik hoor ook veel berichten dat het voornamelijk 2e hands bakken zijn, maar kan dit nergens onderbouwen anders dan dat ik het op een Amerikaans forum lees.

Het probleem is niet alleen de kwaliteit van de kit , maar ook de kwaliteit van de service en die blijkt gezien de reacties op internet niet best …….

Het probleem is niet alleen de kwaliteit van de kit , maar ook de kwaliteit van de service en die blijkt gezien de reacties op internet niet best …….
fout hoor - en dat kan ik uit eerste bron bewijzen nl mezelf. De eerste reefmats hadden een stepmotor die niet ok was. Na 1 jaar gaven die de geest. Ik heb dit de eerste keer meegemaakt een kleine maand geleden. Op een zaterdagochtend liep mijn reefmat vast. Ik heb onmiddellijk een case bij hun geopend op zaterdag (zij werken van maandag tot en met vrijdag) Maandags om 9u15 een mail ontvangen met instructies. (moest even een video schieten met bepaalde handelingen.). Heb die genomen en bezorgd en de volgende dag werd er al een instructie aan hun magazijn in Frankrijk gegeven om een stepmotor op te sturen (stepmotor van 2de generatie). Donderdags heb ik die al ontvangen. Nu kan je denken dat dit toeval was: mis hoor. 2 weken geleden begaf de de stepmotor van de 2de reefmat. (moet altijd telkens in weekend gebeuren) S maandag al terug antwoord nu wel pas levering op vrijdag vermoedelijk vanwege Allerheiligen is feestdag in Frankrijk en in België.

Ik ben fan van aqualife. Op maat gemaakt aan een goede prijs, en je kan de bak gewoon met dikker glas steviger laten plakken. Dikker glas is sterker, maar heeft ook een groter contactoppervlak voor de kit. Op kwaliteit zou ik niet besparen, maar veel kans kost het je niet eens meer geld.

Hoi,

Zelf jaren lang een reefer 350 gehad g1, kit was nooit een probleem. Je moest idd niet grof te werk gaan met bv je flipper in de hoekjes waar de kit zat, dan hapte je er steeds een stukje meer uit. Nadat ik dit zag nooit meer met het mesje tegen het kit geschraapt en het is nooit een probleem geworden. Kwa garantie was het ook prima, de lampen reefled90 zijn met op een gegeven moment gaan knipperen in de lage % licht intensiteit, zonder al te veel moeite nieuwe gekregen.

Nu een waterbox in het bezit maar de doorslag was hier voor mij het diamant glas vs optic white. Het blijft dus echt een persoonlijke keuze, wat vindt jij belangrijk en is het niet ronduit rommel? Ik denk dat beide merken volop verkocht worden met red sea als koploper. Ik dacht dat vooral de xl en de xxl last hadden van de ruit maar dit heb ikzelf nooit onderzocht 😬.

Succes met de keuze!

Erik

Ik werk zeker niet bij Red Sea maar ik ken persoonlijk niemand die een lek heeft gehad in een red sea aquarium maar ik hoor wel veel mensen zeggen dat ze lekken. Weet niet of het zo erg is als men zegt. Ik zou toch maar eens vragen als iemand de bewering doet of hij dan iemand persoonlijk kent die een lek heeft gehad. Als je de kit bekijk van mijn aquarium dan lijkt me die wel goed en netjes uitgevoerd te zijn. Het enige waar ik een beetje voor vreesde is dat de voorruit niet op het meubel rust. Deze wordt zwevend als oversteek boven de deurtjes geplaatst. Esthetisch mooi maar de eerste dagen en zeker bij plaatsing ben je er niet gerust in. Uiteindelijk zit daar echt geen beweging in - dus wat dat betreft mag je toch op 2 oren slapen.

Nou ik heb er gezien waar de ruiten van naar buiten buigen en in de kit blijven hangen dat is gewoon afwachten wanneer het gaat lekken. Met stabilisatiestrippen krijg je dit niet.
Ook heb ik al van meerder gehoord met foto’s en filmpjes van de gescheurde kitnaden zowel aan de zijkant als aan de onderkant.

Ow jee… kun je dat iets verder onderbouwen? Bv hoeveel verkocht tegenover hoeveel lek? En dan G1 VS G2? Heb je anders cijfers hoeveel bakken lek zijn? En kun je dat afzetten tegenover WB of andere merken?

Ik denk dat met G1 van red sea wel iets mis was hoor, zoals slechte kit ofzo, ook omdat de G2 zoveel beter in elkaar zit. Ik hoor ook veel berichten dat het voornamelijk 2e hands bakken zijn, maar kan dit nergens onderbouwen anders dan dat ik het op een Amerikaans forum lees.

Ik ben geen verkoper dus hoe moet ik weten hoeveel er verkocht zijn en lekken? Ik geef alleen mijn advies.

fout hoor - en dat kan ik uit eerste bron bewijzen nl mezelf. De eerste reefmats hadden een stepmotor die niet ok was. Na 1 jaar gaven die de geest. Ik heb dit de eerste keer meegemaakt een kleine maand geleden. Op een zaterdagochtend liep mijn reefmat vast. Ik heb onmiddellijk een case bij hun geopend op zaterdag (zij werken van maandag tot en met vrijdag) Maandags om 9u15 een mail ontvangen met instructies. (moest even een video schieten met bepaalde handelingen.). Heb die genomen en bezorgd en de volgende dag werd er al een instructie aan hun magazijn in Frankrijk gegeven om een stepmotor op te sturen (stepmotor van 2de generatie). Donderdags heb ik die al ontvangen. Nu kan je denken dat dit toeval was: mis hoor. 2 weken geleden begaf de de stepmotor van de 2de reefmat. (moet altijd telkens in weekend gebeuren) S maandag al terug antwoord nu wel pas levering op vrijdag vermoedelijk vanwege Allerheiligen is feestdag in Frankrijk en in België.

Nu begin je over de apparatuur die gewoon goed is en we hebben het over de bakken.

ik ben blij met de reacties en adviezen, ik vergelijk de verschillende merken en hoop een goede keus te maken. ben wel blij met ook positievere reacties over de red sea aquariums. En ik begrijp best dat ieser zijn voor en nadelen heeft, maar wel fijn om voor en tegens te vergelijken.

Persoonlijk vind ik dit net zoiets als vragen "welk auto merk is beter, Audi of BMW of ect, ect?". Beide hebben hun voor- en nadelen. Ieder heeft zijn eigen voorkeur.
dat begrijp ik, misschien is de vraagstelling verkeerd en had ik moeten vragen, wat jullie ervaring is met jullie (merk ) aquarium.

Ik ben geen verkoper dus hoe moet ik weten hoeveel er verkocht zijn en lekken? Ik geef alleen mijn advies.
Je kan zonder die cijfers toch geen advies geven? Dan geef je alleen je mening.

Ikzelf heb lang getwijfeld tussen een rsr170 en wb marine x 60.2. Uiteindelijk voor de laatste gegaan vanwege sump en overflow.

Als Red Sea nou echt zo verschrikkelijk was waren ze er niet meer geweest :).

Dan weten ze dat ze rotzooi verkopen

Je hebt 2 types van bedrijven:
- Bedrijven die gaan voor een concurrentiële prijs en maximale winst. Dat wil zeggen alle componenten liefst zo goedkoop mogelijk maar wel kwalitatief voldoende, en typisch ook een beperkte kwaliteitscontrole. Als er een procent slecht product tussen zit is dat geen ramp, dan stuur je gewoon een nieuwe op. Veel goedkoper dan te garanderen dat zelfs die laatste % kwaliteit is.
- Bedrijven die gaan voor kwaliteit en daarvoor altijd de beste componenten zoeken, en daarbij licht overdimensioneren. Meestal met uitvoerige kwaliteitscontrole, zodat elk product dat de fabriek uit gaat top is en je quasi geen retours hebt. Dat kost meer omdat je duurdere componenten hebt, duurdere kwaliteitscontrole, en op langere termijn amper vervanging omdat het product veel langer mee gaat.

1e type zijn zowat de meeste merken op de markt, zeker degene die prijs/kwaliteit goed liggen. Enige wat je dan moet bedenken is toch een reserve hebben liggen van de kritieke componenten. Want het kan stoppen met werken op een vervelend moment.
2e type wordt met de dag zeldzamer. Een goed voorbeeld voor mij is GHL en abyzz.

om terug te komen op aquaria, Red Sea zal zeker goed zijn, maar is type 1. Met de kleinere formaten aquaria zou ik ook geen schrik hebben op lekken. Waterbox is volgens mij even goed type 1.
Ikzelf kies voor type 1 voor apparatuur want veel goedkoper en gemakkelijk vervangbaar, maar type 2 voor het aquarium zelf, dat is absolute horror als daar iets mis gaat. Type 2 aquaria vind je volgens mij enkel in maatwerk. Waarbij je een bouwer neemt met goede reputatie, die ook net een glasdikte meer neemt dan je eigenlijk nodig hebt e.d. dan denk ik in eerste instantie aan AquaLife en Van Wolferen, maar er zullen er zeker nog meer zijn.

zelf had ik vroeger lange tijd een juwel rio 180. Na 10 jaar lekte die ook en moest ik silicone vervangen. Geen ramp als het maar zoetwater is, bij een mooi stabiel zeeaquarium is de hele bak om zeep.
Fabrieksaquaria zijn gewoon anders gemaakt. Geen idee wat ze overslaan, glas ontvetten net voor het plakken? Goedkopere silicone? Minder silicone? Silicone machinaal gespoten? Silicone niet of op een andere manier uitgesmeerd?

Back
Bovenaan