Je hebt 2 types van bedrijven:
- Bedrijven die gaan voor een concurrentiële prijs en maximale winst. Dat wil zeggen alle componenten liefst zo goedkoop mogelijk maar wel kwalitatief voldoende, en typisch ook een beperkte kwaliteitscontrole. Als er een procent slecht product tussen zit is dat geen ramp, dan stuur je gewoon een nieuwe op. Veel goedkoper dan te garanderen dat zelfs die laatste % kwaliteit is.
- Bedrijven die gaan voor kwaliteit en daarvoor altijd de beste componenten zoeken, en daarbij licht overdimensioneren. Meestal met uitvoerige kwaliteitscontrole, zodat elk product dat de fabriek uit gaat top is en je quasi geen retours hebt. Dat kost meer omdat je duurdere componenten hebt, duurdere kwaliteitscontrole, en op langere termijn amper vervanging omdat het product veel langer mee gaat.
1e type zijn zowat de meeste merken op de markt, zeker degene die prijs/kwaliteit goed liggen. Enige wat je dan moet bedenken is toch een reserve hebben liggen van de kritieke componenten. Want het kan stoppen met werken op een vervelend moment.
2e type wordt met de dag zeldzamer. Een goed voorbeeld voor mij is GHL en abyzz.
om terug te komen op aquaria, Red Sea zal zeker goed zijn, maar is type 1. Met de kleinere formaten aquaria zou ik ook geen schrik hebben op lekken. Waterbox is volgens mij even goed type 1.
Ikzelf kies voor type 1 voor apparatuur want veel goedkoper en gemakkelijk vervangbaar, maar type 2 voor het aquarium zelf, dat is absolute horror als daar iets mis gaat. Type 2 aquaria vind je volgens mij enkel in maatwerk. Waarbij je een bouwer neemt met goede reputatie, die ook net een glasdikte meer neemt dan je eigenlijk nodig hebt e.d. dan denk ik in eerste instantie aan AquaLife en Van Wolferen, maar er zullen er zeker nog meer zijn.
zelf had ik vroeger lange tijd een juwel rio 180. Na 10 jaar lekte die ook en moest ik silicone vervangen. Geen ramp als het maar zoetwater is, bij een mooi stabiel zeeaquarium is de hele bak om zeep.
Fabrieksaquaria zijn gewoon anders gemaakt. Geen idee wat ze overslaan, glas ontvetten net voor het plakken? Goedkopere silicone? Minder silicone? Silicone machinaal gespoten? Silicone niet of op een andere manier uitgesmeerd?