Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Hanna PH Checker

Sophia2468

ZeewaterForum lid
Goedemiddag,
Ik weet niet of er hier mensen zijn die problemen hebben met de Hanna PH
Checker die nu ongeveer 6 maanden op de markt is.
Ik had dit probleem wel, het gaf bijna elke keer een waarde van 8.6. aan.
Ik heb een Salifert test aangeschaft en dit was rond de 8.1/8.3.
Ik heb Hanna verschillende keren aangeschreven en natuurlijk volgens hun deed ik het fout.
Ik heb alle Checkers van Hanna en de PH test is de gemakkelijkste van alle en waar je weinig fout mee kan doen.
Na het velen zeuren van mij hebben ze een nieuwe gestuurd omdat deze onder garantie valt.
En ja, ik heb met beide een test gedaan.
De nieuwe gaf 8.1 aan en de oude 8.6.

Bijlagen

• IMG_9604.jpeg
    IMG_9604.jpeg
    175,3 KB · Weergaven: 5
  • IMG_9605.jpeg
    IMG_9605.jpeg
    94,8 KB · Weergaven: 5
Geen enkele colorimetrische test voor pH is betrouwbaar genoeg. Je bent je geld weg aan het gooien.

Maar hoezo dan? Hanna geeft een nauwkeurigheid aan van 0,2. Dan zal het toch geen zooi zijn?
Binnen het meetbereik waar wij in geïnteresseerd zijn is +/-0,2 ENORM.
Dus dat ding kan nog zo netjes gemaakt zijn, het is gewoon niet nauwkeurig genoeg. En nauwkeurigheid zegt ook niks over accuratesse.

Het is inherent aan hoe de pH schaal is gedefineerd, dat een colorimetrische test altijd onnauwkeurig zal zijn.

Als dat ding 8,0 meet kan de werkelijke pH tussen de 7,8 en 8,2 liggen. Bij 7,8 zou ik actie ondernemen, bij 8 of 8,2 niet.
En dit alles gaat er vanuit dat de accuratesse spot on is. Maar dat zal niet zo zijn en je kan em niet eens ijken...

Kortom, waardeloze test voor een zeeaquarium.

Een degelijke elektrische pH meter/meetpen die je netjes kan ijken en twee cijfers achter de komma meet is de aangewezen pH test voor een zeeaquarium en die zijn ook nog eens goedkoper dan die checker. Negentig euro! Wtf 🤯
Zelfs de pH meetpen van Hanna zelf (HI08103) is goedkoper dan die pH checker. :ROFLMAO:

Hoog tijd dus om zelf kritisch na te gaan denken, ipv te geloven dat ieder (duur) product van een (bekend) merk 'geen zooi zal zijn'...

Laatst bewerkt:
Ik denk dat jullie allemaal gelijk hebben.
Na een een week de nieuwe Hanna checker gebruikt te hebben geeft deze ook niet de juiste waarden aan.
De vorige checker gaf elke keer veel te hoog 8.6 en knippert.
De nieuwe checker die Ik van Hanna gekregen heb geeft veel te laag aan.
Die geeft elke dag 7.9 aan.
Wanneer al je water waarden goed zijn is Alkalinity en PH ongeveer gelijk.
Alkalinity is bij elke dag 8.2/8.3
Ik doe nu ook een PH test met Salifert daar geeft het ook elke 8.2/8.3 aan.
In mijn ogen is die Salifert test meer nauwkeurig.
Ik denk dat het wel klopt want mijn koraal en vis is allemaal top.

De KH en de PH hoeven niet perse gelijk te zijn. Als jij dat fijn vindt dan mag je dat aanhouden. Maar een KH van 9 en een pH van 8.0 kan ook. Kleine nuance in je denken.
De Salifert test is ook nog steeds een colorimetrische test met de zelfde marges. Salifert levert goede testen. Maar elke afzonderlijke testkit moet je op zich zelf beoordelen. Dus aanbeveling voor pH is een meetpen.

Ik denk dat jullie allemaal gelijk hebben.
Na een een week de nieuwe Hanna checker gebruikt te hebben geeft deze ook niet de juiste waarden aan.
De vorige checker gaf elke keer veel te hoog 8.6 en knippert.
De nieuwe checker die Ik van Hanna gekregen heb geeft veel te laag aan.
Die geeft elke dag 7.9 aan.
Wanneer al je water waarden goed zijn is Alkalinity en PH ongeveer gelijk.
Alkalinity is bij elke dag 8.2/8.3
Ik doe nu ook een PH test met Salifert daar geeft het ook elke 8.2/8.3 aan.
In mijn ogen is die Salifert test meer nauwkeurig.
Ik denk dat het wel klopt want mijn koraal en vis is allemaal top.
Salifert pH is ook weer een colorimetrische test. Net zo ongeschikt als alle andere pH tests die je tot nu toe hebt gebruikt.

Dat de Salifert een waarde geeft waar je blij mee bent zegt niks. Je bent jezelf nu gewoon voor de gek aan het houden.

Een KH van 8,2-8,3 is prima. Maar het is een keuze. Er zit geen logica achter om die overeen te laten komen met de pH waarde. De KH van de oceaan is 6,5.

Salifert pH is ook weer een colorimetrische test. Net zo ongeschikt als alle andere pH tests die je tot nu toe hebt gebruikt.

Dat de Salifert een waarde geeft waar je blij mee bent zegt niks. Je bent jezelf nu gewoon voor de gek aan het houden.

Een KH van 8,2-8,3 is prima. Maar het is een keuze. Er zit geen logica achter om die overeen te laten komen met de pH waarde. De KH van de oceaan is 6,5.
Ok, geef me dan eens advies welke test goed is want je vertelt alleen welke niet goed is.

Back
Bovenaan