Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

grotere bak van aquaglenn

Helemaal mee eens, een zandbed werkt pas echt als er minstens 10cm ligt. Het heeft een dikke laag nodig om een zuurstofarm gebied te krijgen..
Het principe van de dastaco ( of turbochalk van aquacare) blijkt niet erg universeel toepasbaar. Hier bedoel ik mee dat het per bak verschilt of het een ramp wordt of goed werkt.
voor de zekerheid zou ik hem gewoon gaan regelen met een ph-sonde en het vlotter-regel-apparaat ertussenuit halen.. je houdt dan een normale ca-reactor over, zonder de eventuele risico's van een in mijn ogen in experimentele fase verkerend systeem ..

Dat je stopt is begrijpelijk, ik ben ook gestopt omdat ik wat meer tijd wil overhouden voor andere hobbys zoals duiken.
Als een hobby zoveel geld gaat kosten gaat de lol er snel af, we doen het ten slotte om er blij van te worden.
Je hebt helemaal gelijk wat toevoegingen betreft. Een systeem zou normaal moeten kunnen draaien met waterwissels en een goede afschuimer. Neem Eriks advies mee in je overweging, een goede zandbodem kan een hoop betekenen voor je systeem. Google Anthony Calfo eens gecombineerd met de woorden DSB (deep sand bed) , hij heeft het geintje echt onder de knie.

Hopelijk krijg je weer goede hoop en zie je het wat zonniger als je dit probleem het hoofd kunt bieden.

Hallo Dirk,

Het zou jammer zijn als je ging stoppen,Ik kan je misschien helpen ,ik heb twee tonnen waar 500 liter per stuk in kunnen.

Dan kun je de gewenste waterwissel doen,dat in combinatie met zandverversing/aanvulling kom je er weer boven op.

Ooit was ik eens bij je,en was toen onder indruk van je bak en de passie die je had,dat je het samen met je vrouw deed
Ik bedoel het onderhoud en aquascapen

Het zou jammer zijn als je gaat stoppen
Grtzz Aad

Zeker voor natte levendzand gaan Dirk, anders krijg je weer een Po4 probleem in de bak. lipvissen hebben nu eenmaal een dikke zandbodem nodig. Zij houden de zandbodem ook los, en verhinderen het dichtslippen er van. Lipvissen slapen altijd op de zelfde plaats. Het heeft alles zijn voor en nadelen. Ik ben blij dat je doorgaat, als je vragen hebt zal ik deze proberen te beantwoorden. Stop ook met toevoegen van spoorelementen, meestal is er een teveel aanwezig door de vele waterwissels.
Nog veel succes.
Groetjes Erik

Rob en erik,
Ik probeer het eens om voor een dikkere zandbodem te gaan, moet dit echt levend zand zijn , of de gewone zandbodem !
nadeel van levend zand , mijn lipvissen woelen dit nogal om 's avonds , daarom dat ik een dunne zandbodem hield

alvast bedankt voor de hulp en steun :goed::)

Ik heb hier nog 220liter vaten staan Dirk, die je zo mag gebruiken.

Hallo Aad,
bedankt voor je aanbod ,maar de afstand is wat ver en de middelen om de vaten te transporteren heb ik niet ,maar ik kijk of ik in de buurt iets kan regelen
En ja,inderdaad de passie was groot :p, we zullen proberen met een serieuze waterwissel en het nog een kans geven :)

gr..

indien ik een dikkere zandbodem ga aanbrengen , moet ik dan de huidige bodem eerst verwijderen of mag ik gewoon het nieuw levend zand erboven op storten ?

gr..

Dirk,

zou zeker de huidige bodem er niet uithalen. Zou die mogelijks stofzuigen om het teveel aan detritus eruit te halen.
Daarna zou ik gelijkdelijkaan nieuw levend zand mengen met de huidige bodem. Niet alles in één keer erin gooien.

Succes ermee en hou er de moed in. :)

Hoi Dirk,
met de hulp van Aïssa komt het zeker weer goed.:goed:
Gr. Erik

Hoi Dirk,

Heb je sindsdien nog grote waterwissels gedaan? Het inbrengen van "levend nat" zand heeft je nitraatwaarde over +/- maand niet meer doen zakken of vergis ik mij!

Grtz,

Kurt

eergisteren met hulp van Aissa , de dastaco reactor terug opgestart !
waterwaardes zijn nu :
NO3 : 25mg/L
CA : 400
KH : 7,4
Mg : 1230

we houden het verder in het oog ;)

Hoi Dirk,
Door zo een grote waterwissels te doen sterven telkens heel veel bacteriën af. De zandbodem heeft tijd nodig om een biomassa op te bouwen, dit kan wel een maand of drie in beslag nemen voor je er de werking van kunt meten. De wodka methode zal zeker je systeem helpen om je nitraat naar onder te brengen, maar dit moet je dagelijks doen. De werking ervan kun je eerst na 25 dagen meten. laat je niet ontmoedigen als je niet dadelijk een resultaat kunt meten van het levendzand, het resultaat komt nog wel maar heeft zijn tijd nodig. Als je wekelijks een 5% waterwissel doet in combinatie met de wodka methode zul je na een kleine maand wel resultaten zien in de bak. Forseer het niet, en gooi niet te veel producten in de bak die niet nodig zijn.
Groetjes Erik

Kurt,
volgens mij heeft 't levend nat zand er niks aan gedaan ( wel moeilijk te bepalen natuurlijk ) maar is het door de grote waterwissels , telkens 300 liter per keer
misschien dat ik nu de wodka methode maar es moet proberen om het nitraat naar 5 te krijgen

gr.

erik,
vanaf de problemen begonnen zijn ,ben ik, gestopt met de toevoegingen.

ik had rekening gehouden dat de dikkere zandbodem niet direct resultaat zou geven .
No3 staat momenteel nog op 25
Kh is van 7 naar 7,7 gegaan met de opstart van de reactor
vandaag van start gegaan met de wodka methode , zullen zien he !

groeten

Back
Bovenaan