Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Goby's eerste zeewateraquarium

Dank beiden :)

Project heeft even in hold gestaan IVM vakantie en drukte op het werk.
Bakje is een tweedehands RedSea Max Nano geworden, met een Aquamedic led armatuur.

Deze week heb ik proefgedraaid met zoetwater, en zonet heb ik de aquascape in mekaar geknutseld.
Al bij al tevreden met het resultaat, al had ik een iets grilliger structuur gewild. Speedcement wilde echter niet meewerken dus dit is het uiteindelijke resultaat geworden.
Nu stilletjes aan de opstart beginnen! Om kosten wat te spreiden ga ik tot na de volledige cycling wachten om een AI Prime aan te schaffen.

Tot snel!

Bijlagen

• 20190720_123430.jpg
    20190720_123430.jpg
    146 KB · Weergaven: 59
  • 20190720_123324.jpg
    20190720_123324.jpg
    153,4 KB · Weergaven: 63
  • 20190720_123312.jpg
    20190720_123312.jpg
    161,5 KB · Weergaven: 55
Hoi Jelle

Inderdaad, RRR gebruikt! Ik was initieel van plan om de opstart te doen middels (enkel) de Red Sea reef mature kit, maar begin intussen toch te overwegen om de bak te "seeden" met een klein stukje echt steen.

Ik mis nog een koppelingsstuk tussen mijn badkamer kraan en de mixedbed. Wanneer deze is aangekomen kan ik eindelijk terug beginnen!

Hey Goby, net als jij start ik met een RS max nano na mijn vakantie. Die staat al een maandje leeg ook met rr rock scape. Warom kies je dan toch nog voor eens stukje echt steen? Ik wilde ook alleen starten met een mature kit van red sea en verder zo de bak zo vrij mogelijk houden van allerlei plagerij. Leek mij veel te schelen toch.
Met groet Ruud

Hey Ruud

Leuk! Een dagboek dat ik dus ga volgen, al was het maar om de verschillen tussen twee identieke situaties te kunnen vergelijken :)

Ik sta nog ietwat sceptisch tov deze starterskit. Het lijkt mij dat een echt stukje steen de diversiteit aan verschillende bacteriestammen in het aquarium vergroot ten opzichte van enkel de kit en dus een stabieler aquarium zal geven. Ik kan me hier echter in vergissen hoor, en om eerlijk te zijn ben ik er nog niet volledig uit omdat ik net als jou een beetje huiverig sta voor het risico om pestsoorten te introduceren. Zeker omdat ik sowieso nog verschillende stammen zal inbrengen met de introductie van verschillende stekjes enzo.

Zoals goby inderdaad aangaf gaat het om meer bacterie stammen toe te voegen. Veel Meer dan dat ze in een potje kunnen stoppen. Desnoods leg je een stukje steen in je sump, werkt ook en hoef je niet bang te zijn.

Zeker een aanrader iig

Okay thnks voor de info. Op de engelse en amerikaans forums starten ze vaak zonder levend steen vandaar. De nano heeft geen losse sump wat voor mij dus ook een reden is. En inderdaad als je rustig start zal tzt met de koralen ook wel wat meekomen.

Tijd voor een update!

De nano draait intussen ruim vier maanden en ik moet zeggen dat ik m'n jeugdige onbezorgdheid ten tijden van mijn eerste bak ENORM mis 😂
Als 28- ten opzichte van de16-jarige toen, maak ik me nu zoveel meer zorgen en overdenk ik alles zo veel meer...
---
De bak heb ik vrij snel een technische upgrade gegeven. De terugvoerpomp bleek onvoldoende sterk om voor genoeg stroming in de bak te zorgen, dus heb ik een stromingspomp bijgeplaatst. De schuimer die een teringherrie maakte en ook veel te nat afschuimde heb ik vervangen door een schuimertje van Tunze (9001). In de loop van de komende dagen ga ik ook (eindelijk) mijn Red Sea Reefled 50 installeren op de bak.
----
Ik leek de opstart met door RRR en de Red Sea Kit kleerscheurloos doorgekomen te zijn, maar wanneer de bioload in de bak omhoog ging werd al snel duidelijk dat het een en het ander nog niet in orde was.

De moeilijke periode

Twee maanden na de opstart was het tijd voor de eerste bewoners: het obligate koppeltje Occelarissen. Deze deden het zeer goed en de bak dag er goed uit, echter, wanneer ik korte tijd daarna enkele turboslakken toevoegde aan het systeem, sloeg de situatie gelijk om. Twee van de slakjes verdwenen vrijwel meteen en heb ik tot op heden ook nooit meer kunnen terugvinden. Vermoedelijk hebben deze vrij snel de pijp aan Maarten gegeven en dus een grote impact gehad op de waterchemie. Plots kon ik terug ammoniak en nitriet meten en werd mijn water verschrikkelijk troebel. Ik had intussen twee testkoralen in de bak staan (een oortje en een Porites) dewelke hier in het begin geen last van leken te hebben. Uiteindelijk heeft het oortje de situatie helaas niet overleeft... De moed zonk me ook vrij snel in de schoenen, omdat ik enkel het beste wil voor mijn dieren en de situatie maar bleef aanslepen. Ik kon verversen wat ik wou, of over kool filteren, natter afschuimen,... niets leek te helpen en de situatie leek dag na dag erger te worden.

20191019_100519.jpg
De bak tijdens de lelijke, moeilijke periode. Zeer troebel water en slechte parameters en een niet zo blij uitziend oortje.

De omslag
Na weken van geduld en rigoureus onderhoud begon de situatie eindelijk te verbeteren. Ammoniak en nitriet was niet meer meetbaar, het water werd terug helder, etc. Ik moet wel toegeven dat ik een enorme schrik heb gepakt tijdens deze periode. Naar mijn aanvoelen heb ik de opstart zeer geduldig doorlopen, maar er is dus toch duidelijk iets fout gelopen. Met uitzondering van wat alg op de steen leek de bak nu eindelijk klaar voor enkele koralen...
20191114_071126.jpg
De bak begon er terug normaal en "gezond" uit te zien

Het heden en de toekomst
De laatste paar weken draait de bak best lekker. De waterwaardes zijn goed, het water ziet er helder uit en de dieren zien er blij uit. Uiteindelijk heb ik enkele makkelijkere koraaltjes aangekocht (een Euphyllia, enkele Acans, een Chalice, Platygyra en twee Monti's.) Ze zien er allemaal tot op heden blij en gezond uit. Het enige waar ik niet zo tevreden over ben is dat ik last heb van een bruinige alg op de stenen en ( na enkele dagen) ruiten. Het ziet er niet zo fraai uit, maar uiteindelijk zal dit ook wel weer overgaan zeker?

20191202_204053.jpg

De koralen kleuren vrij mooi onder de verlichting die op dit moment eigenlijk sub-par is. Ik ben enorm benieuwd wat het effect van de Reefled zal zijn op de dieren.

Tot de volgende :)

Weer een schop omhoog :)

Sinds de laatste update draai in met de ReefLed van Red Sea. Blij mee! De koralen reageren enorm goed op deze lamp, hij is makkelijk in te stellen en heeft ook enkele toffe functies (random wolken, maancyclus,..)

Mijn partner begint meer en meer geïnteresseerd te raken in de hobby. In die mate dat ie continu opzoekingswerk doet en zelfs op eigen houtje koralen mee naar huis brengt. (riskant, maar hij weet intussen wel wat kan en niet kan) Tot nu toe een mooie Scolly en twee Euphyllias cadeau gekregen. Mij hoor je niet klagen, maar de bak raakt zo wel snel vol :) Uitkijken naar een grotere bak is op dit moment own ruimtegebrek geen optie, helaas.

Alle koralen staan er goed tot zeer goed bij. Enkel mijn rode Chalice (zie midden op de laatste foto, vorige post) wilt niet meer. Heb al verschillende zaken geprobeerd, maar hij lijkt systematisch stilaan af te sterven, helaas. De Hirsuta Monti die bovenaan int midden stond ben ik bijna verloren. Ik vermoed dat ik overschat heb hoeveel licht deze Monti aankon. Hij staat intussen op de bodem bij te komen en herstelt stilletjes aan. De poliepen staan terug heel mooi uit en het spierwitte skelet begint terug kleur te krijgen.

Enkele foto's :) Excuses voor de zeer blauwe toon, is in werkelijkheid een pak minder. Laat de koralen nu maar goed groeien ^^
20200114_183435.jpg
Nieuwste aanwinst, een mooie Lobo, met dank aan Urban Reef ;)

20200114_221938.jpg
Verzameling Acans. Helaas komen de kleuren niet helemaal mooi over op de foto, maar wat vind ik dit schitterende koralen. Leuk ook om ze bij te voeren.

20200114_190242.jpg
Rechter hoek van de bak begint onder/midden al goed vol te staan. Bedoeling is om op het lege plateau vanboven enkele mooie Stylos te houden tzt

20200114_221838.jpg

20200114_222024.jpg
Overzichtsfoto :)

Update

Bak draait best lekker. Beetje last gehad van een hardnekkige alg op mijn ruiten. Op minder dan 3 uur na reinigen was de ruit al weer overgroeid. Zeer frustrerend... Is ook plots gestopt. Idem voor wat cyano op mn zand. Allicht iets te enthousiast geweest met mijn LPS pellets of fosfaat supplement?

De koralen lijken allemaal happy tot zeer happy. Bepaalde Acan kolonies zijn haast al verdubbeld in grootte... Mn Euphyllias hebben bepaalde dagen kuren, om dan later weer lekker vol open te staan. Geen idee waar het aan ligt, maar ik maak me er niet te druk over. Twee SPS'jes die ik in de bak heb staan (een Monti en een Porites) staan mooi uit en hebben een mooie kleur, maar lijken nog geen millimeter gegroeid te zijn. Kalkalgen groeien er ook nog steeds niet in mn bak. De bak is misschien toch nog niet zo stabiel als ik denk?

Hieronder nog een foto of 2. Wederom mn excuses voor de blauwe schijn. Heb ooit de setting van mn LED tijdelijk aangepast voor het maken van foto's, maar het nadeel aan het Red Sea systeem is dat de lampen hierbij enkele seconden volledig uitvallen. Vissen leken hier enorm hard van de schrikken, dus het is het me uiteindelijk niet waard.
Allemaal nog een fijne zondag gewenst!
20200216_174345.jpg
20200216_181714.jpg20200216_174405.jpg
20200216_174412.jpg

Een top-down shot :)

Ik geniet best wel veel van het langs boven in de bak te kijken, dus misschien bij een volgend project voor een soort lagune set-up kiezen ;)

20200218_205715.jpg

Back
Bovenaan