Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Kweekkamer voor paardjes, nemo's, garnalen etc...

Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

bedankt stefan,
wat zal ik zeggen, hm...tja.... een aquariaan in hart en nieren? :D
op mijn 12e had ik al met afvalglas mijn eerste aquarium gesneden en geplakt.
deze was 80x50x40 45wh. het 10mm glas die ik beschikbaar had was verrekte moeilijk te snijden toen. uiteindeljk had ik met veel pijn en moeite toch mijn eerste bak.
ik doe pas sinds 3 jaar zeeaquaria. heb er inmiddels nu 9 zoutbakken staan. waarvan 1x de kweekbak dus.

stefan.T zei:
dit is egt mooi om te zien hoe u besig bent met zeepaardjes.
dat vind ik wel een dikke compliment waard:goed: :D :D
ik blijf het volgen en hou ons zeker op de hoogte

Dag 11

vandaag 2 uitvallers
80% water wordt ververst dmv afhelven/poetsen van de bodem en wanden, hier heb ik een special staafje voor gemaakt met een ruwe spons aan het einde. vuil/water gaat mee maar paardjes blijven in de bak. Op de foto's is duidelijk te zien dat de grotere paardjes flink uitgegroeid zijn ten opzichte van de achterblijvers. Dit komt omdat de groter paardje echt alles binnen een uur leeg eten. de kleine zijn echte twijfelaars en hebben daarna geen voer meer, en zo blijven ze klein. Nu staan de kleintjes apart en zwemmen 24uur in het voer. Nu maar afwachten of ze de inhaal slag gaan maken.

men zeg weleens weet waar je aan begint als je zeepaardjes wilt gaat houden.
ik zeg:
weet waar je aan begin als je zeepaardje jong wilt groot brengen. dit is zelf voor mij (een diehard :D ) een hele opgave. de hele dag gesjouw met voer en voorbereidngen ervoor. zelf mijn kids toen ze baby waren koste niet zoveel tijd en inspanning. Zal wel aan mij liggen dat ik alles perfect wilt doen en steeds wilt verbeteren.:D

Bijlagen

• dag12 groot.JPG
    dag12 groot.JPG
    51,5 KB · Weergaven: 40
  • dag12 klein.JPG
    dag12 klein.JPG
    48,5 KB · Weergaven: 36
Laatst bewerkt:
anti drijvers kweekbak

heb een nieuwe anti drijvers kweekaquarium gemaakt voor de jonge paardjes.

in theorie zo deze bak een beter circulatie hebben waardoor drijvers worden tegengegaan. Aan de oppervlakte versmalt de fles waardoor je een snellere stroming krijgt. Daarnaast minder water oppervlakte dus ook minder kans op contact met lucht. De paardjes worden dus eigenlijk gelijk weer onder water geduwd.
hevelen is ook makkelijker want het vuil verzameld zich op de bodem, die bij deze aqua kleiner.

nu nog uitproberen. Bij de volgende schoonmaak beurt gaan de paardjes gedeeltelijk verhuizen.

Bijlagen

• anti drijf bak1.JPG
    anti drijf bak1.JPG
    64,9 KB · Weergaven: 60
  • anti drijf bak2.JPG
    anti drijf bak2.JPG
    59,5 KB · Weergaven: 49
slimme ideeën

hebben mensen op deze forum nog suggesties en ideeën ?
kom maar op met suggesties, ideeën, kritiek etc !
altijd leuk om te brainstormen. ik ben van mening dat je meer leert door juist open te staan voor suggesties en kritiek.

ik hou sinds feb dit jaar paardjes, dit ging gepaard met een redelijke uitval.
ik heb er nu 5 volwassen paardjes over. het probleem was voornamelijk het beschikbaarheid van voer. dit heb ik nu onder controlle. vooral de vrouwtjes zijn er gevoelig voor. ik heb steeds vrouwtjes bijgekocht maar het mocht niet baten. ik heb nu 1 vrouwtje en 4 mannetjes. (de vrouwtjes gingen steeds dood). voorlopig hou ik het ook hierbij.

zijn er aquarianen op dit forum die zeepaardjes houden ? ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Hoever zijn jullie met de kweek gekomen? Doen jullie dit nog actief? Waarom je gestopt bent met de kweek/houden van paardjes.(indien van toepassing)

vandaag getest met zoetwater en wat zweefvuil. het ziet veelbelovend uit.
de stroming lijkt beter dan met een vaas. Of het ook beter werkt, dat weten we pas als de paardjes erin zitten. dat wordt woensdag dus.

stefan.T zei:
dat ziet er slim uit :goed:

Hoi Glenn,

Kun jij eens uitleggen hoe jij de volwassen paardjes voert? Ik heb helaas alles moeten opruimen (en heb er geen meer) maar ik heb toch wel het gevoel overgehouden dat je eigenlijk 'levende mysis' moet hebben. Voer jij levende mysis?

Ik voerde ingevroren mysis welke ik aanreikte met lipovit en imunovit maar denk toch dat dat onvoldoende was.

Ik zou als jij die mogelijkheid hebt ook zo snel mogelijk beginnen met het voeren van kleine levende mysis (moeten de paardjes wel groter zijn uiteraard).

Groet Ron,

in den beginne heb ik ze voornamelijk 2/3x per dag met diepvries mysis gevoerd.
periode feb-mei (incidenteel levende mysis). vanaf mei ben ik begonnen met lenvende mysis, daarvoor heb ik in de tuin 5 curver bakken van 20 liter in serie staan in de schaduw met een eiwit afschuimer erop. ik haal één keer in de week levende mysis en kieper die in de bakken. ze krijgen nu 2x per dag levende myss vanuit deze bakken.
ik heb zelf het gevoel dat je ze het best met levende mysis kan houden. Sinds ik levenden mysis geeft zijn de paardjes ook altijd mooi rond. Met diepvries was dat stukken minder. Maar als ik kijk wat ik al aan paardjes kwijt bent, kan ik niet zeggen dat ik meer of minder kwijt bent geraak voor of na de periode van de levende mysis.

nieuw nestje geboren 22okt 8:00 AM

vandaag om 8:00 weer een nestje zeepaardjes.
het begint hier op een paarden renstal te lijken:D
Gelijk de nieuw ontworpen kweekaqua getest, die werk perfect. Alle paardjes blijven van de waterspiegel vandaan.
op de plaatjes zie je links de experimentele anti-drijf aqua en rechts de groter broers en zussen.

Bijlagen

• kweek22okt-1.JPG
    kweek22okt-1.JPG
    61,3 KB · Weergaven: 48
  • kweek22okt-2.JPG
    kweek22okt-2.JPG
    60,5 KB · Weergaven: 45
  • kweek22ok-3.JPG
    kweek22ok-3.JPG
    65,6 KB · Weergaven: 44
dag 11/12/13 kweek1

dag 11/12 en 13 respectievelijk 4/6/4 uitvallers.
dagelijks het gebruikelijk hevelen en voeren. bij de grotere paardjes vaas verminder ik de brachionis tot nul. Vanaf nu alleen naupi voeren verrijkt met liquifry. De kleine exemplaren vaas krijgt een mix van brachionis en naupli.
de grotere exemplaren eten me bergen met naupli en schijten de hele vaas vol. ik moet wel 2 keren per dag de bodem hevelen :mad: anders is iet volledig bedekt met afval.
je ziet ze dan wel als een speer groeien.:D

de teller met afvallers staat momenteel op... 36

in het begin waren de afvallers voornamelijk zwakke exemplaren. (voer was er genoeg)
later is het drijven steeds vaker de oorzaak van het afvallen, ik schat 25% van de afvallers.

ik krijg het nog druk. Over 14 dagen weer een nestje. De naaldjes en anemoonvissen staan ook al op stapel. Eitjes van de anemoonvissen zijn op de 19e gelegd en komen de 26/27 oktober uit.

vaas eruit !

de speciale anti-drijf bak werkt tot op heden perfect, nog geen drijvers gezien. en ook geen uitvaller van de 2e kweek. van de eerste kweek heb ik een aantal hardnekkige drijvers in deze bak gedaan en ik zie verbetering. Een aantal waren reddeloos verloren en zijn ook doodgegaan. De vaas met de brede boven kant (midden in de kweekbak) heb ik uit bedrijf genomen omdat ik vermoed dat deze de oorzaak is van een verhoogd aantal drijvers.
ik ga nog een nieuwe anti-drijf bak maken met een kleine wijziging. hoe die gaat worden dat zien jullie wel binnenkort wel.

Mega Plankton Reactoren

Mijn plankton reactoren draaien nu op volle toeren.
na dat rommeltje met tonnen door mijn woonkamer heen werd het tijd de boel op te ruimen. vanaf nu heb ik ~55 liter fytoplankton en 55 liter Brachionis ten allen tijde staan. Beide culturen zijn super geconcentreerd en direct geschikt om te voeren aan de kweken. ik hou nu zelfs over om te voeren aan mijn rif aquarium.

Bijlagen

• mega plankton reactor.JPG
    mega plankton reactor.JPG
    58,4 KB · Weergaven: 61

Heb je uberhaupt nog wel tijd voor je rifaquarium:p

Glenn ik heb deze topic net doorgelezen pff wat een berg werk zit hierin zeg. Echt fantastisch hoe je het allemaal voor elkaar hebt gekregen:goed::goed:

Ik ga deze topic vaker bekijken, blijf ons alsjeblieft op de hoogte houden!

Groetjes,
Leon

Hey Glenn,

Waar haal jij je tijd vandaan joh :D echt super cool ziet het eruit.. ik kom echt snel weer een keer buurten.. en uiteraard RESPECT voor hetgeen wat je doet.. en tot in detail al je bevindingen uitleggen en alle fouten proberen te corrigeren tot een goede kweek! SUPER!! hoop echt dat het gaat lukken dan is vrouwtje ook blij haha.

tot snels

26okt = Drama

kweek1 dag 14/15/16/17/18 respectievelijk 4/4/8/6/8 uitvallers.
kweek2 dag 1/2/3/4 respectievelijk 0/0/3/25 uitvallers.

26 okt is voor kweek1 de 18e dag en voor kweek2 de 4e dag.

vandaag waren er zoveel uitvallers waardoor ik vermoede dat er wat drastisch mis was! Kweek2 was niet zo'n groot nestje, het lijkt erop dag ongeveer de helft is weggevaagd. Na heel wat gedoe met dooie diertje verwijderen en bodem hevelen en extra voeren. stopte ik mijn hand in de aqua om de fles te verwijderen, toen voelde ik dat het water kouder was dan normaal. Gelijk de thermometer erbij gepakt en wat blijkt de temp stond op 22graden. dacht eerst aan een kapote verwarming en wou deze verwijderen. Bij het verwijderen merkte ik dat de stekker er slap in zat. Na wat bewegen aan de stekker sprong het lampje aan. !@#$%^&** .....Kl#te .....wandcontactdoos. Moet nu net die gebruikte contact uitgelubberd zijn.
mogelijk zijn de dooien,op dagen waar er meer dan 3 uitvallers waren veroorzaakt door een schommelende temperatuur.

het ging juist zo goed..... van kweek2 had ik tot dag3 geen uitval.
nog speciale anti-drijf aqua gemaakt (die prima werken).... en nu dit....Sh#t...

rif gaat gewoon zijn gangetje, staat er prima bij. Alleen nog mijn nieuwe kalkreactor instellen, gaat wat moeizaam. heb de aanzuiging voor koolzuur circulatie net ietsje te hoog gebouwd. mogelijk gaat ik dit weer modificeren. dat wordt dan modificatie nr.3.

Daardoor staat mijn steen koraal er nu niet zo fraai bij. De leders groeien letterlijk de bak uit. ik blijf stekken anders groeit de boel gewoon dicht.

Lange zei:
Heb je uberhaupt nog wel tijd voor je rifaquarium:p

Glenn ik heb deze topic net doorgelezen pff wat een berg werk zit hierin zeg. Echt fantastisch hoe je het allemaal voor elkaar hebt gekregen:goed::goed:

Ik ga deze topic vaker bekijken, blijf ons alsjeblieft op de hoogte houden!

Groetjes,
Leon

hai soeres,
lukken zal het een keer, ik vertikt het (vorlopig) om het op te geven. Ik probeer aan alle "bekende" voorwaarden te voldoen om dit te laten slagen. In dit proces leer ik een heleboel en knutsel er op los. Wat heet een hobby........:D. kweek1 is in ieder geval tot op heden veelbelovend.

mogen avond verwacht ik een nestje sabea anemoon visjes (~200st) , dan kan ik het met die weer gaan proberen. (laatste keer was een fiasco)
Mijn zeenaaldje is ook zwanger en verwacht daarvan het resultaat deze week.

Hoezo druk bezig ???:D

rotterdammer zei:
Hey Glenn,

Waar haal jij je tijd vandaan joh :D echt super cool ziet het eruit.. ik kom echt snel weer een keer buurten.. en uiteraard RESPECT voor hetgeen wat je doet.. en tot in detail al je bevindingen uitleggen en alle fouten proberen te corrigeren tot een goede kweek! SUPER!! hoop echt dat het gaat lukken dan is vrouwtje ook blij haha.

tot snels

27 Okt, drama dag 2

kweek1 dag 18 = 2 uitvallers
kweek2 dag 5 = 36 uitvallers :mad:

kweek 1 verhuist naar de kweekfles 4,5L zijn er 71 stuks over
kweek 2 in een klein fles 2,5L gezet zijn er maar 10 van over

je kan dus gerust zeggen dat kweek2 mislukt is door een $%^&*() stekkerdoos.

inmiddels is het 28/10, de sabea anemoonvissen zijn uitgekomen op 0:20, 80% uitgevangen en verdeeld over 2 bakken, die ik apart ga behandelen. beide bakken voorzien van 4 liter brachionis, die ik aanrijkt met liquifry en 30minuten laat staan voordat ik dit voert.

Zonde van de uitval Glenn. Aan je inzet en motivatie heeft het in iedergeval niet gelegen. Ik heb respect voor hoe je met de hobby bezig bent :goed:. Succes gaat er zeker komen! Hou ons op de hoogte.

Super groot kompliment!

Hallo Glenn,

Tegenslagen zijn niet leuk, maar horen er wel bij. :o ;)

Een super groot kompliment voor je uitgebreide verslagen.
Ze zijn interessant en heel leerzaam.

Groetjes :goed:

GlennF zei:
kweek1 dag 18 = 2 uitvallers
kweek2 dag 5 = 36 uitvallers :mad:

kweek 1 verhuist naar de kweekfles 4,5L zijn er 71 stuks over
kweek 2 in een klein fles 2,5L gezet zijn er maar 10 van over

je kan dus gerust zeggen dat kweek2 mislukt is door een $%^&*() stekkerdoos.

inmiddels is het 28/10, de sabea anemoonvissen zijn uitgekomen op 0:20, 80% uitgevangen en verdeeld over 2 bakken, die ik apart ga behandelen. beide bakken voorzien van 4 liter brachionis, die ik aanrijkt met liquifry en 30minuten laat staan voordat ik dit voert.

Back
Bovenaan