Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Kweekkamer voor paardjes, nemo's, garnalen etc...

Er staan al 2 artemia kweken in de sump te draaien. 24 uur na elkaar opgezet.
Tijd besteed 2x 2 minuten.
Een 48 oude kweek staat in een viskom met diepvries fyto, zonder beluchting. Tijd besteed aan scheiden naupli en opzetten viskom 15 minuten.

Ben benieuwd hoe je artemia kweek 'tools' eruit zien. Wil zelf ook wat opstarten, maar is er oa nog verschil in eitjes en waarmee breng je ze groter?

Ben benieuwd hoe je artemia kweek 'tools' eruit zien. Wil zelf ook wat opstarten, maar is er oa nog verschil in eitjes en waarmee breng je ze groter?

Simpel ! Een omgekeerde fles in de sump.
Ik deed al artemia kweken in de sump. Nu gaat het richting paardjes.
Gewoon van hobby.de artemia eitjes.
Volgende fase ,....... als ik er doorheen komt is mysis.

greetings, GlennF

Mooi om te zien, hoop dat het lukt om ze groot te brengen!
Verrijk je de naupli ? Geeft ze meer voedingswaarde
succes met ze!

Vandaag de eerste uitvaller verwijderd.
Deze ging op de bodem liggen.
Als ze op de bodem gaan liggen of gaan drijven zijn het meestal zwakke exemplaren die in principe verloren zijn.
Het verwijderen is beter voor de rest van de populatie. Ze schijnen de anderen (met name de drijvers) er mee aan te stekken.

greetings, GlennF

Er worden geen wissels gedaan en het zeepaarden system staat gewoon op het rif aangesloten.
Alle water water wordt door het rif gerecycled. Zelfs artemia kweekwater wordt uit het gerif gehaald wordt zo in het rif / sump terug gedumped na het uitkomen
100% recycling , niks gaat verloren.

greetings, GlennF

Jammer van de uitval! Weet je hoe dat komt drijvers en zinkers? Aan oppervlakte lucht binnen krijgen of iets?
ze laten de naupli eten als ze oud genoeg zijn om te eten, Dan's Feed halen ze de beste resultaten mee. TMF Almere verkocht het
Tim heeft het een keer hier op het forum beschreven
seahorsesource.com kan je kijken voor wat ze gebruiken aan voeding voor naupli anders
staan wat producten ervoor op.
Wil je wel wat Dan's Feed opsturen als je het wil proberen, laat maat weten

Jammer van de uitval! Weet je hoe dat komt drijvers en zinkers? Aan oppervlakte lucht binnen krijgen of iets?
ze laten de naupli eten als ze oud genoeg zijn om te eten, Dan's Feed halen ze de beste resultaten mee. TMF Almere verkocht het
Tim heeft het een keer hier op het forum beschreven
seahorsesource.com kan je kijken voor wat ze gebruiken aan voeding voor naupli anders
staan wat producten ervoor op.
Wil je wel wat Dan's Feed opsturen als je het wil proberen, laat maat weten

Het uitval is een natuurlijke selectie.
In de natuur overleef er niet zoveel als je denk. Als je nagaat hoeveel moeite gedaan word en de voer concentratie er hier aanwezig is en de afwezigheid van vijanden halen we uit een nestje bij een gelukte kweek een hoger rendement.
Natuurlijk speelt water kwaliteit een rol.
Masr dat is pas een probleem als ze massaal dood gaan. B.v. op een dag de helf van de kweek zien gaan.
Voorals nog ben ik noet echt van plan alles op alles te zetten om de kweek te redden. In het verleden heb ik dit gedaan en dat wssnook geen groot succes.
Nu ga ik meer relaxed te werk.:)

Ik heb tim nooit ontmoet maar we kennen elkaar wel.... we zijn elkaar zelfs een aantal keren net misgelopen.

greetings, GlennF

Het uitval is een natuurlijke selectie.
In de natuur overleef er niet zoveel als je denk. Als je nagaat hoeveel moeite gedaan word en de voer concentratie er hier aanwezig is en de afwezigheid van vijanden halen we uit een nestje bij een gelukte kweek een hoger rendement.
Natuurlijk speelt water kwaliteit een rol.
Masr dat is pas een probleem als ze massaal dood gaan. B.v. op een dag de helf van de kweek zien gaan.
Voorals nog ben ik noet echt van plan alles op alles te zetten om de kweek te redden. In het verleden heb ik dit gedaan en dat wssnook geen groot succes.
Nu ga ik meer relaxed te werk.:)

Ik heb tim nooit ontmoet maar we kennen elkaar wel.... we zijn elkaar zelfs een aantal keren net misgelopen.

greetings, GlennF

Met natuurlijke selectie heeft het (natuurlijk) niks te maken Glenn, dat bestaat niet in een aquarium...maar misschien is het een tip om de laatste Coral Magazine te lezen, daar staat een relatief eenvoudige methode in om de verkeerd gevulde zwemblaas van de 'drijvers' te herstellen. Een soort compressiekamer maken met een plastic fles en klemmen.

En eh, op www.hippozoo.de kan je lezen dat het in Duitsland illegaal is om zeepaardjes dood te laten gaan...beschermde diersoort ben je verplicht goed te verzorgen...iets om over na te denken voor je gaat kweken ;)

Hoi. Ze zijn zeker met Erectus succesvol met kweken, waterkwaliteit en voedingswaarde van het voer is erg bepalend hierbij..maar goed ik heb er alleen heel veel over gelezen, geen ervaring hoor,
weet wel dat het heel erg veel werk is ze grootbrengen, hoop dat het lukt.
deze site staat heel veel info op, http://www.fusedjaw.com/Category/breeding/ over voeding en set-up echt van alles.
heb zelf Tim wel ontmoet, erg leuk was het en heel interessant...zoveel als hij over zeepaardjes weet, gaaf

Met natuurlijke selectie heeft het (natuurlijk) niks te maken Glenn, dat bestaat niet in een aquarium...maar misschien is het een tip om de laatste Coral Magazine te lezen, daar staat een relatief eenvoudige methode in om de verkeerd gevulde zwemblaas van de 'drijvers' te herstellen. Een soort compressiekamer maken met een plastic fles en klemmen.

En eh, op www.hippozoo.de kan je lezen dat het in Duitsland illegaal is om zeepaardjes dood te laten gaan...beschermde diersoort ben je verplicht goed te verzorgen...iets om over na te denken voor je gaat kweken ;)

Het is een illusie om 300-400 zeepaardje groot te brengen. Dus hier kan ik me een partij druk om maken, maar daar gaan ze het niet beter van doen. :)
Er zullen altijd zwakke exemplaren zijn in elke nest, dus de natuur is al in de ontwikkel fase bezig met het toekennen van kansen.

Het idee van de compressie kamer kan van pas komen mocht het echt een struikelblok worden.

Ik ben geen kweker, de dieren gaan spontaan leggen, daar doe je niks aan.
Bij de meesten verdwijnen ze in de filter en maken geen schijn kans. Hier heb ik al een honk verder genomen dan de meesten. Als er een kans was dan had ik het wel benut. Ik weet uit ervaring dat het gedaan is met die exemplaren.
Ik benoem de situatie zoals het is en maak er geen drama van, maar relativer de boel nuchter. Keuzes moeten er gemaakt worden, ook in tijd en de energie die we kunnen vrijmaken. Van emotioneel reageren is nog geen paardje beter opgegroeid.:)

De reden dat ik ze verwijder is dat ze zich vastgrijpen aan andere "gezonde" paardjes, hierdoor worden die ook belemmerd bij het eten en raken uitgeput. Je ziet dan op den duur cluster van paardjes die massaal sterven.

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Hoi. Ze zijn zeker met Erectus succesvol met kweken, waterkwaliteit en voedingswaarde van het voer is erg bepalend hierbij..maar goed ik heb er alleen heel veel over gelezen, geen ervaring hoor,
weet wel dat het heel erg veel werk is ze grootbrengen, hoop dat het lukt.
deze site staat heel veel info op, http://www.fusedjaw.com/Category/breeding/ over voeding en set-up echt van alles.
heb zelf Tim wel ontmoet, erg leuk was het en heel interessant...zoveel als hij over zeepaardjes weet, gaaf

Het voordeel van de erectus, barbouri en de zosterea is dat ze vanaf geboorte artemia naupli accepteren. Reidi's zijn wat dat betreft lastiger, omdat je de hele brachionus en fyto circus moet opzetten.

Als je het begin van deze dagboek leest zie je dat ik geen newbee meer bent in het kweken.

greetings, GlennF

Ik snap je hoor Glenn, mijn opmerking was niet bedoeld als wijzend vingertje...alleen dat van natuurlijke selectie, dat kan ik NIET accepteren als excuus ;)
Een aquarium is geen natuur. Als de omstandigheden in een aquarium niet optimaal zijn en er treedt sterfte op onder dieren, dan is dat geen natuurlijke selectie ;)

Het feit dat ouderdieren veel meer jongen produceren dan (onder natuurlijke omstandigheden) kunnen overleven, dat is een bewijs voor 'struggle for life'. Individuele organismen moet 'vechten' (concureren) om te overleven.
Je spreekt van natuurlijke selectie wanneer binnen een populatie, de beter aan de heersende omstandigheden aangepaste organismen meer nakomelingen kunnen produceren dan andere, waardoor - mits de betere eigenschappen overerven - de beter aangepaste organismen in een volgende generatie in verhouding een groter deel van de populatie uitmaken.

Wanneer jij nu die zeepaardjes opfokt die het beter doen in een aquarium, en dat is erfelijk ...dan ben je bezig met selectie, natuurlijk of niet ;)

En eh, ik vind het mooi wat je doet thumbs up

Back
Bovenaan