Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Ziet er mooi uit die combinatie van leders, gorgonen en steenkoraal, niet zoals nu velen hebben: een muur van sps.

Complimenten gr. Marcel

dank je wel marcel,
ik werk nog aan de kleuren van de koralen.
hopelijk kan ik later een bak met wat mooiere (felle) kleuren plaatsen.

Filmpje is opnieuw gemonteerd. (ook hier word nog aan de kwaliteit gewerkt, ik ben eenmaal geen professional video editor):o.

het mooist is ie als je het op HD 1080p bekijkt.
<iframe width="420" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/BdnXCLlPmn4" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Ziet er mooi uit die combinatie van leders, gorgonen en steenkoraal, niet zoals nu velen hebben: een muur van sps.

Complimenten gr. Marcel

Laatst bewerkt:
Je bak ziet er weer prachtig uit Glenn! Ik kom hem snel weer in het echt bewonderen als ik mijn leder en slakjes kom ophalen.
mvg Henny

Ik constateer dat ia de afgelopen 10 maanden een aantal koralen bent kwijt geraakt door een aantal factoren.

- Groen blauwe montipora superman - fosfaat 0-0,02
- caliendrum - fosfaat 0-0,02
- Spaghetti leder - fosfaat 0-0,02
- grote anrhelia - fosfaat 0-0,02
- lobophytum - fosfaat 0-0,02
- groene alveopora - fosfaat 0-0,02 + ca 370
- groene Acro met blauwe punten - calcium in de vakantie 370
De belangerijkste oorzaak was een fosfaat gehalte die voor langere tijd de absolute nul was genaderd(redsea test), met daarop volgend een Ca dip naar 370 tijdens de vakantie.

m.v.g. Glenn

Laatst bewerkt:
Vandaag heb ik 2 lampen bijgeplaatst in het rif.
Toen ik vorig jaar besloot om te stoppen had ik er geen aandacht meer aan besteed. Toen de zoveelste vsa stuk ging heb ik de lampen verwijderd.

Met de huidige sps en lps bezetting merk ik nu toch dat ik wat licht mist voor fellere kleuren.

Nadat ik vorige week 2 lampen terug gezet had zag ik de kleuren met sprongen voorruit gaan.
Vandaar dat ik nu terug zit op 12 lampen. Dit was ook de originele bezetting van de periode dat mijn bak optimaal draaide. (Voor de kweek, gorgonen en dendro periode)

Helaas heb ik vandaag nog niet kunnen genieten van de extra lampen , omdat de lichten al uit waren.

Momenteel zit ik met T5 op 0,55 Watt per liter, met een waterhoogte van 60cm.
De lampen staan op 4cm boven het oppervlakte en ik gebruik over de volle oppervlakte reflectoren. Dit resulteerd in een veel hogere rendement van het licht opbrengst.

m.v.g. Glenn

Laatst bewerkt:
Een paar extra lampen doet wonderen. Alleen de kleur weergave al is een verbetering.
Ik ben benieuwd hoe het over 2 weken Ich gaat ontwikkelen.

m.v.g. Glenn

Bijlagen

• uploadfromtaptalk1351678993535.jpg
    uploadfromtaptalk1351678993535.jpg
    91,5 KB · Weergaven: 76
  • uploadfromtaptalk1351679004356.jpg
    uploadfromtaptalk1351679004356.jpg
    92,5 KB · Weergaven: 73
  • uploadfromtaptalk1351679015807.jpg
    uploadfromtaptalk1351679015807.jpg
    100,6 KB · Weergaven: 75
  • uploadfromtaptalk1351679026279.jpg
    uploadfromtaptalk1351679026279.jpg
    82,2 KB · Weergaven: 74
Nieuwe menbraam gehaald voor mijn veld 1800. de oude was inderdaad gescheurd.
Nieuwe erin en hij deed het weer. Afschuimer staat weer als een beest te schuimen na 2 dagen zonder afschuimer en ozon had mijn witborst best veel stip ontwikkeld, waardoor ook de andere vissen wat stip hadden.
Vanmorgen ben ik begonnen een oplossing met malachiet door het voer te mixen.

Laatst bewerkt:
zaterdag middag bij marco langs geweest en een hele mooie XXL flower koraal en een gele sinularia gehaald.

Was er om 14:00 en toen waren de mooiste stukken al weg.
Had ik toch wat eerder van huis moeten gaan.
Al met al toch een geslaagde dag.
Nu het winkeltje van marco er niet meer is, word het wel ff zoeken naar een goeie winkel. Eentje die de moeite neemt om wat aparte spul voor een schappelijke prijs aan te bieden, dat zijn er momenteel niet veel.
Vaak zie je toch het standaard spul die iedereen al 1001 keer gehad heeft. Zo is shoppen dan ook niet meer leuk.
ik veheugde me elke weekend toch weer wat marco voor moois had en nu moet ik het zonder gaan doen.

Laatst bewerkt:
Omdat ik vermoede dat er iets niet klopte, heb ik een vandaag een fosfaat meting gedaan en komt tot de conclusie dat mijn fosfaat weer erg laag was n.l. 0,00<0,02. (mijn trachiphyllia en sommige acro's werden weer te licht)

ik heb de volgende situaties gehad:

1- 2004-2008, (PO4=0,1 - NO3<0,2) Altijd al een fosfaat gehad van 0,1ppm alles bloei en groeit (oude redsea test).

2- 2009-2010, (PO4=0,16-0,64 - NO3<0,2) Door verwaarlozing vanwege kweek experimenten en azooxantelle koralenbak zat ik op 0,16-0,64ppm.
Alle koralen gingen kapot m.u.v. vingerleder, spaghettileder, groene sinularia, Lobophytum, paarse oren, kroepoek, fijne en medium gorgonen, blauwkoraal, broccolileder, kenyaboom, xenia, sterpoliep. Deze soorten gingen zelfs explosief groeien waardoor mijn nitraat ook nog steeds nihiel was. (0,64 was korte tijd, en dat vonden de leders ook niet fijn)

3- 2011 tot heden, (PO4=0,00-0,02-0,04-0,08 / NO3=2-10-25+). In deze periode was/ben ik bezig met middelen om zowel de fosfaat als nitraat positief en negatief te beinvloeden. Hierdoor heb ik verschillende waarden kunnen toepassen in mijn rif en hoefde ik niet te wachten tot de situatie zich eventueel voordeed. Hierdoor leer ik momenteel best veel over Het gedrag van verschillende koraal soorten. Momenteel zit ik met een mix van 115 koraal species in mijn rif en moet ik dus een grote gemene delen zien te vinden voor al deze soorten. Algemeen wordt verondersteld dat de eisen van leders en acro soorten totaal verschillend en niet te combineren zijn in een aquarium

Een typisch leer voorbeeld is de Xenia.
hiervan wordt in de meeste winkels gezegd "het is vreemd spul, hij doet het of heel goed of helemaal niet in een bak".
ook ik heb perioden gehad waar de xenia hij het prima deed, maar ook perioden dat alles xenia afstierf.
ik kom tot de constatering dat ze afsteiven bij een fosfaat < 0,02. dezelfde xenia die aan het afsterven was ging ineens weer herstellen en groeien toen ik de fosfaat van 0,02 naar 0,08 bracht.
Gisteren constateer ik weer dat de xenia is aan het minderen was en wat blijk na een meting vandaag, fosfaat 0,00<0,02.

Omdat ik sinds feb2012 de middelen heb om de waarden te sturen, heb ik dus ook de situatie gehad waarbij ik de fosfaat en nitraat tot een obsolute nul heb kunnen benaderen. Daardoor verkeer ik nu ik een situatie die zelden voorkomt, een tekort aan fosfaat en nitraat in een zeeaquarium.

Gedurende de periode april 2012-heden moest ik dus de fosfaat en nitraat handmatig en afgewogen toedienen om de "ideale waarden" te bereiken

Door dit tekort ben ik " een extreem zuinige voederaar" op een gegeven moment extreem veel gaan voeren. Gevolg een voor mij ongekende situatie fosfaat 3 weken terug op 0,16 en nitraat op 25+.
Deze heb ik d.m.v. een waterwissel en de fosfaat filter binnen 1 week weer terug op 0,08 en 15.
Ook ben ik met azijn "een variant van de vodka methode" bezig en het schijnt te werken. Ik doseer dagelijks 10ml azijn (op 1500l) in via het refugium.
mijn nitraat is van 25+ naar 5+ binnen één week. (1 week is mijn meet periode)

vandaag is de situatie dus fosfaat 0,00,0,02 en de nitraat 5+

ik ben bezig met het introduceren van een koolstof bron om nitraat en fosfaat om te zetten.
na wat gelezen te hebben lijkt het mij in de huidige situatie waar ik in verkeer nuttig om hiermee te gaan experimenteren.

Laatst bewerkt:
ja dennis,
dat ga ik wel missen van marco altijd van die mooie en leuke verassingen....;).
Ik heb de afgelopen 2-3 jaar nooit spijt gehad van een aankoop bij marco en ik wist altijd dat het een goede deal was.

Ik heb hem nog goed kunnen bekijken en het is formaat 5-6x de gemiddelde flower die in de showroom staat á 55-75 euro.
Als ik het zou willen zou ik er dus 5-6 flinke stukken van kunnen stekken.
Maar dat ga ik lekker niet doen, want hij staat zo mooi op dat plekkie.

Dat is inderdaad een flinke flower Glenn...

Back
Bovenaan