Omdat ik vermoede dat er iets niet klopte, heb ik een vandaag een fosfaat meting gedaan en komt tot de conclusie dat mijn fosfaat weer erg laag was n.l. 0,00<0,02. (mijn trachiphyllia en sommige acro's werden weer te licht)
ik heb de volgende situaties gehad:
1- 2004-2008, (PO4=0,1 - NO3<0,2) Altijd al een fosfaat gehad van 0,1ppm alles bloei en groeit (oude redsea test).
2- 2009-2010, (PO4=0,16-0,64 - NO3<0,2) Door verwaarlozing vanwege kweek experimenten en azooxantelle koralenbak zat ik op 0,16-0,64ppm.
Alle koralen gingen kapot m.u.v. vingerleder, spaghettileder, groene sinularia, Lobophytum, paarse oren, kroepoek, fijne en medium gorgonen, blauwkoraal, broccolileder, kenyaboom, xenia, sterpoliep. Deze soorten gingen zelfs explosief groeien waardoor mijn nitraat ook nog steeds nihiel was. (0,64 was korte tijd, en dat vonden de leders ook niet fijn)
3- 2011 tot heden, (PO4=0,00-0,02-0,04-0,08 / NO3=2-10-25+). In deze periode was/ben ik bezig met middelen om zowel de fosfaat als nitraat positief en negatief te beinvloeden. Hierdoor heb ik verschillende waarden kunnen toepassen in mijn rif en hoefde ik niet te wachten tot de situatie zich eventueel voordeed. Hierdoor leer ik momenteel best veel over Het gedrag van verschillende koraal soorten. Momenteel zit ik met een mix van 115 koraal species in mijn rif en moet ik dus een grote gemene delen zien te vinden voor al deze soorten. Algemeen wordt verondersteld dat de eisen van leders en acro soorten totaal verschillend en niet te combineren zijn in een aquarium
Een typisch leer voorbeeld is de Xenia.
hiervan wordt in de meeste winkels gezegd "het is vreemd spul, hij doet het of heel goed of helemaal niet in een bak".
ook ik heb perioden gehad waar de xenia hij het prima deed, maar ook perioden dat alles xenia afstierf.
ik kom tot de constatering dat ze afsteiven bij een fosfaat < 0,02. dezelfde xenia die aan het afsterven was ging ineens weer herstellen en groeien toen ik de fosfaat van 0,02 naar 0,08 bracht.
Gisteren constateer ik weer dat de xenia is aan het minderen was en wat blijk na een meting vandaag, fosfaat 0,00<0,02.
Omdat ik sinds feb2012 de middelen heb om de waarden te sturen, heb ik dus ook de situatie gehad waarbij ik de fosfaat en nitraat tot een obsolute nul heb kunnen benaderen. Daardoor verkeer ik nu ik een situatie die zelden voorkomt, een tekort aan fosfaat en nitraat in een zeeaquarium.
Gedurende de periode april 2012-heden moest ik dus de fosfaat en nitraat handmatig en afgewogen toedienen om de "ideale waarden" te bereiken
Door dit tekort ben ik " een extreem zuinige voederaar" op een gegeven moment extreem veel gaan voeren. Gevolg een voor mij ongekende situatie fosfaat 3 weken terug op 0,16 en nitraat op 25+.
Deze heb ik d.m.v. een waterwissel en de fosfaat filter binnen 1 week weer terug op 0,08 en 15.
Ook ben ik met azijn "een variant van de vodka methode" bezig en het schijnt te werken. Ik doseer dagelijks 10ml azijn (op 1500l) in via het refugium.
mijn nitraat is van 25+ naar 5+ binnen één week. (1 week is mijn meet periode)
vandaag is de situatie dus fosfaat 0,00,0,02 en de nitraat 5+
ik ben bezig met het introduceren van een koolstof bron om nitraat en fosfaat om te zetten.
na wat gelezen te hebben lijkt het mij in de huidige situatie waar ik in verkeer nuttig om hiermee te gaan experimenteren.