Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

haha..... mijn verhaal is nog lang niet klaar, maar jij ben een zeer oplettende lezer.

Daarom noem ik het de "basis recept".
toepassing van het basis recept is voor de situatie wanneer je juist deze voedings en spore elementen niet wenst.
b.v. in het geval van het sturen van waarden d.m.v. verdunnen.

iets waar we in onze hobby niet van bediend worden door de gangbare manier van Aquariumhouden.

Bovenstaande heb ik samengevat tijdens de "ff niks te beleven" momenten.

Voeding en spore elemente komen later aan de orde.
a.o. Ijzer, jodide, Strontium, Boor, Nitraat, Fosfaat.

Ik zie op je foto's dat alles er fris bij staat, dus kennelijk pas je je recept voor kunstmatig zeewater met succes toe. Wat in het recept niet is opgenomen zijn sporenelementen, op welke wijze dek je de behoefte daar aan?

Laatst bewerkt:
Deze gorgoon is in de loop van de jaren al meer dan 50x gestekt. (ik ben de tel kwijt:confused:)
en ik kan je verzekeren dat het niet van die "zielige stekjes" waren hoor.
Onlangs (3 weken terug) weer 16 stekken gemaakt en weggebracht bij de handel.

m.v.g. Glenn

Bijlagen

• uploadfromtaptalk1350942438586.jpg
    uploadfromtaptalk1350942438586.jpg
    100,8 KB · Weergaven: 45
Laatst bewerkt:
Prachtig Glenn!
(had ook niet anders verwacht)
Aan jouw gedrevenheid kan menig aquariaan nog een voorbeeld aan nemen!

Dank je Jan,

Ik heb een doel en hou mij bezig met zaken die mij (en anderen) wat kunnen opleveren. Het doel is mijn eigen horizon verbreden en de geest scherp houden (wat een egoist hé):p. Ik ben niet het type die de weg kiest die iedereen bewandeld (maar dat wist je al). Die wegen zijn al "ondekt" zeg ik maar.

Zoals je gemerk heb, hou ik ook niet van kleinzielige discusies, die in mijn inzicht nergens naartoe leiden (behalve het uitlokken van de discussie als hoofddoel). Ik besteed mijn energie liever in positieve zaken die een eind resultaat hebben.

Prachtig Glenn!
(had ook niet anders verwacht)
Aan jouw gedrevenheid kan menig aquariaan nog een voorbeeld aan nemen!

Laatst bewerkt:
Op de foto is te zien hoe een euphyllia anchora zich aan het herstellen is. Het zachte weefsel wordt om de randen aangemaakt en zal op een gegeven moment gaan hechten en verder doorzetten op het skelet.
Bij verslechterende omstandigheden gaat het omgekeerd, tot de kam zichtbaar wordt.
Het aanzet voor verslechtering was een nitraat van 5 > 10 > 25+ binnen 2 weken tijd.
Het herstel moment begon toen de nitraat onder de 10 ging.

Mijn conclusie:
Euphyllia Anchora houden op
Fosfaat = 0,02- 0,08
onder de 0,02 wordt hij licht tot transparant, maar blijft leven. Of dit op lange termijn ook zo is en of de groei beperkt wordt weet ik nog niet.
Nitraat = 0,5 - 5 is goed te doen. Boven de 25 is zelfs op korte termijn funest.
Calcium = 440 , maar hij vind hij alles best, gaf geen krimp bij 3 weken een Ca van 370.

m.v.g. Glenn

Bijlagen

• uploadfromtaptalk1350955219893.jpg
    uploadfromtaptalk1350955219893.jpg
    51,5 KB · Weergaven: 39
  • uploadfromtaptalk1350955248017.jpg
    uploadfromtaptalk1350955248017.jpg
    50 KB · Weergaven: 40
Laatst bewerkt:
Volgens mij worden Softkoralen toch echt ondergewaardeerd als ik deze foto's zo zie.

Ik ben er redelijk recent weer een beetje mee begonnen om een aantal mooie soorten op de juiste plekken bij te plaatsen maar zo mooi heb ik het nog niet voor elkaar. Na de herinrichting van afgelopen weekend staan ze in ieder geval mooier qua plek nu nog qua uitstaan!

Wel schrik ik van je felgekleurde zeeappel. Deze heeft mij eenkeer mijnhele bak gekost. Er nooit meerin bij mij hoemooi deze ook is.

Wel leuk dat jij niet alleen je successen deelt maar ook als ts juist niet goed gaat. En waarom ook niet,daar leren we allemaal toch van. Ook bij mij gaat er zo nu en dan iets helemaal anders als dat ik verwacht/denk/vind etc en ik schaam me daar helemaal niet voor om het te vertellen.

Ga zo door Glenn, blijf ik je dagboek lezen :)

Gr Jan

Hier ontstaat daadwerkelijk flap door:
- Dooie hoek, dus ditritus hoopt zich op.
- Direct in de verlichting.
- Omdat de ceriantus daar zit gaan de vissen, garnalen etc. niet erheen om op te ruimen. Het word dus alleen maar erger.

m.v.g. Glenn

Bijlagen

• uploadfromtaptalk1350996808806.jpg
    uploadfromtaptalk1350996808806.jpg
    53,4 KB · Weergaven: 38
Volgens mij worden Softkoralen toch echt ondergewaardeerd als ik deze foto's zo zie.

Ik ben er redelijk recent weer een beetje mee begonnen om een aantal mooie soorten op de juiste plekken bij te plaatsen maar zo mooi heb ik het nog niet voor elkaar. Na de herinrichting van afgelopen weekend sttan ze in ieder geval mooier qua plek nu nog qua uitstaan!

Wel leuk dat jij niet alleen je successen deelt maar ook als ts juist niet goed gaat. En waarom ook niet,daar leren we allemaal toch van. Ook bij mij gaat er zo nu en dan iets helemaal anders als dat ik verwacht/denk/vind etc en ik schaam me daar helemaal niet voor om het te vertellen.

Gr Jan

Hoi jan,

Het nadeel van softies is dat ze veel ruimte claimen, en de kleuren toch vaak in dezelfde spectrum zit. Op een paar uitzonderingen na is het geel/bruin > beige > roze/bruin, met soms gedeeltelijk groen.
Met de juiste verlichting komen de subtiele kleur nuances meestal beter tot hun recht.

Haha.... ik doe nog veel meer dat ik hier niet vermeld.
Alleen de relevante zaken waaruit er wat te leren valt vermeld ik, anders blijf ik typen.

Stel je eens voor dat ik 8 maanden terug vermelde dat ik met zout aan het experimenteren was, dan zou ik dat gezeik van betweters over mijn heen krijgen.
Zoals redelijk vaak het geval is als iemand net iets anders doet.

Lezen, vragen, suggesties en af en toe complimenten is voor een ieder vrij, maar niet zit te wachten op betweters die alleen kritiek kunnen leveren.

m.v.g. Glenn

Over de zeeappel maak ik me minder zorgen dan een altijd loerende stip probleem.
Dat heeft mij verscheidene malen inmiddels een kapitaal aan vissen gekost.
In mijn ogen is dat een 1000 keer grotere risico waar we mee leven.

Natuurlijk kan je de risico van een zeeappel gaan verhogen door hem in een 100 liter bak te gaan zetten.

Hoe is het bij jou gegaan met de zeeappel?

Ik ben er redelijk recent weer een beetje mee begonnen om een aantal mooie soorten op de juiste plekken bij te plaatsen maar zo mooi heb ik het nog niet voor elkaar. Na de herinrichting van afgelopen weekend staan ze in ieder geval mooier qua plek nu nog qua uitstaan!

Wel schrik ik van je felgekleurde zeeappel. Deze heeft mij eenkeer mijnhele bak gekost. Er nooit meerin bij mij hoemooi deze ook is.

Gr Jan

m.v.g. Glenn

Na tig tijd rustig op zijn plekkie toch lopen en dan in de stromingspomp tercht komen. Dat kostte al mijn vis met uitzondering van een Mandarijn (een grote kluit slijm) en een Jack die zijn hol had dichtgegooid. Zelfs veel leders losten op.

Dit was een 130x50x60 en tja de eiwitschuimer (berlin) van toen staat niet in de schaduw van de huidige natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Gisteren had ik het idee dat de koralen een stuk beter uitzagen en de kleuren meer aanwezig waren. Ook zag ik op bijna alle koralen groeipunten en de poliepen stonden meer open.
De fox koraal stond groter dan ooit open. Ook koralen die nog aan het sukkelen waren van de Ca dip tijdens de vakantie stonden er beter bij.
Maar ik dacht "ik zal mij wel verbeelden".

m.v.g. Glenn

Vandaag is het weer meetdag.
Wat meteen opviel was dat de Ca en Mg na een hele tijd stabiel te zijn geweest, nu flink waren gedaald.
Ca 430 > 405
Mg 1320 > 1290 was voorheen opvallend stabiel op 1350
In die periode was er ook niet veel groei.

Nu wordt wat ik gisteren al consteerde bevestigd. De steenkoralen beginnen te groeien en verbruiken.

Wat is er veranderd sinds de vorige (slappe) periode?
1- Fosfaat van 0,00 > 0,08 > 0,16 > 0,10 gebracht.
2-Nitraat van 0,0 > 0,2 > 0,5 > 2 > 5 > 10 > 25+ > 5 gebracht.
De stappen zijn van tussentijdse metingen waarbij ik 1-2 week lang een overshoot had van zowel fosfaat en nitraat. Momenteel staat alles op de maximale van de kritische waarden (nog aan de goeie zijde).
Mijn streven is beide nitraat en fosfaat richting de helft van de huidige waarde te sturen.

Wat ook veranderd is sinds 6 dagen, is 2 extra blauwe lampen erbij.
Van 8x T5/55W > 10x T5/55W.
Een vsa was sinds 20/7 stuk.

m.v.g. Glenn

Laatst bewerkt:
Oh ja,
Gisteren nog de laaste 2 deelanemonen met azijn verdelgd.
Eentje, de laatste van een groepje was al langere tijd een doorn in mijn oog en die andere was met een button van robt meegelift en daarna in mijn rif geklomen.
Heb flink wat 5% azijn verbruikt (1ml), omdat ik geen zin had in een nabehandeling. Ik heb ze vandaag niet meer gezien en de plek is verkleurd door het azijn.

m.v.g. Glenn

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan