Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Mooi kleuren!

Haha, wij aquarianen zijn ook nooit tevreden hè :-P

Heb ik ook last van... ;-)

Naar aanleiding van een ander posting over het verwijderen/voorkomen van flap hierbij mijn visie.

mijn ervaring: (dit kan bij een ieder anders zijn, dus niet gaan zagen over mijn denkwijze en werkwijze)
1- is dat flap meestal onstaat door een ophoping van ditritus.
2- vaak op plekken waar puisalg of andere soorten hardnekkige algen groeien, waar dus ook het ditritus aan blijft hangen.
3- meestal een indicatie is dat je wel een wat meer afwisselende stromings patroon kan gebruiken.

oplossingen:
1- tot voor kort zwoor ik op powerfilters om flap te bestrijden. (3K pomp omwikkeld met watten)
dit is in ieder geval handig om een bestaande plaag te minderen. Je moet dan uiterlijk om de 2-3 dagen de watten uitspoelen(niet vervangen voor nieuwe). Het overtollige ditritus moet eruit.
nadeel: Vrij arbeids intensief. Hiermee ben ik gestopt omdat ik de stroming in de bak aangepast heb. Nu 4 pompen i.p.v. 2 pompen en stroming zodanig uitgekiend dat er nergens lang vuil blijft liggen.

2- bodem en bestaand flap afhevelen. zand met het afgehevelde water in ton laten staan zonder verlichting en een powerfilter op zetten en verschonen tot het water helder is, dan pas mag het zand terug in de aquarium. Bodem afhevelen en verversen is een must om de circkel te doorbreken. Als je de filter steeds verschoond, zie je ook wat voor troep uit de zandbodem komt.

3- Meer afwisselenden stroming in de bak introduceren. dit kan d.m.v. timers op elke pomp individueel geschakeld, het het liefst met een andere tijd interval. Dit is de lange termijn oplossing en vereist nagenoeg geen onderhoud meer als je de stromingspatroon goed uitkiend. Het probleem is dan, wel waar zet je de LPS koralen zoals druifjes, toortjes, hamertjes e.d. Vaak op een een beperkt aantal plaatsen in de dooie hoeken van de pompen.

4- een bacterie cultuur introduceren, lieftst in de sump als de lichten uit zijn.

ik gebruik geen chemicaliën en ander kuren.

5- ik gebruik watten in de sump als extra biomassa, maar dat is volgens de gangbare norm een nitraatbom. Mijn nitraat is is 0,2 en ik moet nitraat aanvullen met calcium nitraat anders merk ik dat mijn koralen te bleek worden.
Mijn gedachte hierachter is dat de cyano en ditritus die toch aanwezig zijn, in het duisternis van de sump hun gang kunnen gaan, dan krijgen we niet de beschermlaag (groen of paars) waar wij zo van balen.

Als je wilt experimenteren hou dan ook steeds je relevante waarden in de gaten.

wordt vervolgt.......... als ik meer bedenkt.....

Laatst bewerkt:
De euphyllia Glabresens (toorts koraal) lijk het beter te gaan doen

wat is veranderd:
1- nitraat handmatig toegediend was 0,2 .... nu is het niveau tussen 0,5 - 2,5
2- fosfaat was 0,1 ...... nu 0,00 - 0,02
3- handmatig ijzer toedienen was < 0,06 ..... nu 0,05 - 0,1

inmiddels ben ik wel 1 van de 2 koppen kwijtgeraakt.

Bijlagen

• IMG_0294 glabresens.jpg
    IMG_0294 glabresens.jpg
    42,9 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:
heb vandaag ff een volledig test run gedaan voor mijn vrienf RobT:

Salinity: 33,3 = 1,022
kH: 4,4 Salifert
kH met tetra druppeltest = 3,5 !!!
PH: 7,99
Ca: 420
Mg: 1620
NO3: 0,2
PO4: 0,08
Fe: 0,0 niet meetbaar

zo te zien moet je heel snel je kH gaan ophogen rob met 3x 50gr NaHCO3 (3dgn)

Laatst bewerkt:
ik heb nu 2 doseer pompen tot mijn beschikking voor het rif
vanaf vogende week ga ik 2 doseer containers maken van 2,8 liter waarbij de inhoud binnen 6 dagen moet worden gedoseerd.
op basis van de gemeten en daarbij berekende tekorten zal ik 2 mengsels maken van toevoegingen.

1e container word een mengsel van:
1- NaHCO3 + Na2CO3 (berekende hoeveelheid)
2- Ijzer sulfaat oplossing
3- Kalium Jodide oplossing

2e container word een mengsel van:
1- Magnesium Chloride
2- Calcium Chloride
3- Strontium Chloride
4- Boorzuur (boron)
5- Kalium Bromide
stoffen en hoeveelheid is afhankelijk van de te corrigeren behoefte.

Laatst bewerkt:
het is weer een tijd geleden dat ik op he forum was.
druk bezig met complete verbouwing van het interieur.
Alle vertrekken in het huis de plafond gespoten en de muren met structuurpleister voorzien.

Met het rif gaat alles prima. Acro's en alle steenkoralen groeien en komen steeds beter op kleur.
de water waarden zijn aardig stabiel.
vandaag de volgende metingen gedaan:
Salinity=34,2
KH= 9,9
PH= 8,08
Mg= 1320 met MgCl aangevuld tot 1350
Ca= 440
NO3= 0,2 met calcium nitraat iets verhoogd

Vanaf volgende week ga ik mijn jodium en strontium waarden gericht op peil brengen. Daarna ga ik wat doen aan het Boor niveau. ik moet nog uitzoeken wat de dosering is en welk elementen te mengen zijn in één doseer container.

gisteren Picasso dokter uit het rif gevangen omdat hij niet van mijn Trachyphyllia kon afblijven.
de keus was picasso eruit of trachyphlia eruit. Ik geef nu toch de vorang aan de koralen.
zeker omdat ik nog een aantal trachyphyllia soorten erbij wilt.

hij zwemt nu rond in het refugium.
moet ff een nieuw huisje voor hem gaan zoeken.
binnenkort komt hij in de advertenties

Ik zie zo nu en dan wat van je voorbij gaan op het forum.
Maar dit... Prachtige bak ook al ben je zelf niet helemaal tevreden :biggrin:. Steenkoralen zien er op de foto ook schitterend uit.

Ook jammer dat je picasso weg gaat doen, maar inderdaad soms moet je keuzes maken. Ik heb er vorrige week 1 jong exemplaar van 3 cm gehaald. Hij doet het goed en van begin af aan lekker levendig. De stress viel mij ook mee van het visje. Vaak hoor je dat ze op hun zij gaan liggen. Maar deze heeft daar geen tijd voor.

Mijn beginners bakkie begint leuk te worden. Wil alleen meer kleur erin en steen koraal. Ik heb 2 stukkjes steen koraal erin staan en doen het prima (niet al te moeilijke uiteraard maar wel felle kleuren). Jouw stekjes doen het nog steeds perfect.
Ik zelf zal eerst een grotere kalkreactor (ipv AC500 kalkreactor) willen en ik wil een hogere lichtbak gaan maken nog steeds zodat ik ledverlichting kan plaatsen voor betere resultaten en mooie dieren. Maarja welk jaar ik dat ga doen...

Jij nog plannen voor verlichting? Of liggen die nog op de lange baan?

Groeten maik

dank je maik.
leuk te horen dat alle stekken het goed doen.
de picasso inderdaad een gevoelige vis in het begin.
bij steenkoraal moet je goed op je KH,Ca en Mg gaan letten, het kan soms erg hard gaan.
Qua verlichting blijf ik voorlopig lekker op T5

ik ga morgen weer wat metingen doen want ik zie dat een paarse arcro steeds lichter wordt van kleur.
ook ben ik vandaag begonnen met een nieuwe recept Jodide toe te voegen.

Ik zie zo nu en dan wat van je voorbij gaan op het forum.
Maar dit... Prachtige bak ook al ben je zelf niet helemaal tevreden :biggrin:. Steenkoralen zien er op de foto ook schitterend uit.

Ook jammer dat je picasso weg gaat doen, maar inderdaad soms moet je keuzes maken. Ik heb er vorrige week 1 jong exemplaar van 3 cm gehaald. Hij doet het goed en van begin af aan lekker levendig. De stress viel mij ook mee van het visje. Vaak hoor je dat ze op hun zij gaan liggen. Maar deze heeft daar geen tijd voor.

Mijn beginners bakkie begint leuk te worden. Wil alleen meer kleur erin en steen koraal. Ik heb 2 stukkjes steen koraal erin staan en doen het prima (niet al te moeilijke uiteraard maar wel felle kleuren). Jouw stekjes doen het nog steeds perfect.
Ik zelf zal eerst een grotere kalkreactor (ipv AC500 kalkreactor) willen en ik wil een hogere lichtbak gaan maken nog steeds zodat ik ledverlichting kan plaatsen voor betere resultaten en mooie dieren. Maarja welk jaar ik dat ga doen...

Jij nog plannen voor verlichting? Of liggen die nog op de lange baan?

Groeten maik

Laatst bewerkt:
Door de verbouwing van de woonkamer,hal en boven verdieping is de aandacht naar de aquarium ff wat minder geweest.
1- De koolzuurfles was opgeraakt
2- daarna was de doseerpomp op de één of ander manier lucht gaan aanzuigen.
3- daaropvolgend was de dosering van de koolzuur te laag.

tevens had ik al 2 weken niet meer gemeten door de bouw werkzaamheden.

Door deze op één volgende situaties is mijn Calcium 330 en magnesium 1245.
inmiddels ben ik bezig dit handmatig op te hogen met CaCl2 en MgCl.

De koralen reageren hier op door hun kleur te verliezen (flets) en de aardbei gaat al een week niet meer open. Ook heb ik op 10 mei een Ph dip gehad naar 7,7 (overdag). Normaal komt mijn Ph overdag niet lager dan 7,95.

inmiddels gaat de aardbei weer open sinds ik de waarden aan het ophogen bent.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan