Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

vanmiddag heb ik de zeolite filter in mijn sump geplaatst.
deze staat direct op de overflow uitstroom van mijn overloop, waardoor ik geen extra pomp nodig heb om de zeolite filter te laten draaien.

op dit moment staat een OR6500 als enige pomp in de sump die het volgende bediend:
1- opvoer naar RIF
2- doorvoer naar Refugium
3- doorstroom d.m.v. bypass voor GFO reactor
4- doorstroom d.m.v. overloop voor Zeolite filter
5- doorstroom via overlooop naar Afschuimer
6- retourwater Refugium gaat via een filter compartiment waarin watten zit.

vandaag gemeten:

Fosfaat= iets gestegen 0,08 => 0,1 mg/l
oorzaak: meer vissen , veelvuldiger voeren dan voorheen (3x per dag)

Nitraat= iets gestegen 0,2 => 1mg/l
dit is niet zo dramatisch, want is was al van plan de nitraat kunstmatig te gaan verhogen.
ik heb een tekort aan nitraat . streef waarde = 2-2,5 mg/l
ik heb op de 1400l vandaag 1ml Calcium nitraat oplossing gedoseerd. Dit moet een verhoging opleveren van 1mg/l

het streven is een verhouding Nitraat : Fosfaat te krijg van ~ 16:1. (redfield ratio)
nu is de ratio ~ 1:1 daardoor wordt overtollige fosfaat ook niet benut, omdat nitraat de limieterende factor is.

Gisteren morgen (28/2) vond ik de restanten van een grote rode tepel anemoon in mijn tunze pomp en de afschuimer was vol geschuimd. Hij was blijkbaar gaan lopen en kwam de pomp op zijn weg tegen.
je kan wel stellen dat ze hersenloos zijn.:)

ik ben er ook tevreden mee sander. Alleen eiland 4 moet ik nog wat mee doen, maar had er geen zin meer in na hele dag bezig zijn was de inspiratie uitgeput.

nu heb ik volop ruimte om de steenkoralen te gaan plaatsen.

Heel mooi die 3 eilanden zo. Vind het een flinke vooruitgang, alle dieren zien er ook mooi en gezond uittopjes

Grtz, Sander

Laatst bewerkt:
helaas denk ik dat de lipvis het niet gered heeft. Na dag 1 heb ik hem niet meer terug gezien. Hij zag er ook echt niet meer uit, een hele witte was over zijn lijf en een heleboel stippen.

gelukkig hebben de andere vissen geen stip gehad.

Filament Lipvis is niet lekker
gisteren zat hij helemaal onder de stip.
gelijk veelvuldig gevoer met diverse diepvries gedrenkt in malachiet groen.

Omdat de huidige fosfaat reactor compleet in een ton staat te regeneren , heb ik maar een nieuwe reactor gebouwd.
ik had nog wat zeer fijne anti Fosfaat korrels (polymeer) liggen (van JP gekregen). Aangezien die korrels zeer licht zijn, heb ik de stroming special moet aanpassen, door een eigen pomp met een kraan te monteren. Bovendien heb ik ook een nylon kous over de bovenzijde geplaats om te zorgen dat de korrels niet uitspoelen.

Bijlagen

• IMG_9808 fosfaat reactor2.jpg
    IMG_9808 fosfaat reactor2.jpg
    48,3 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:
het reinigen van de ruit doe ik voortaan weer alleen nadat de lichten uit zijn.
het lijk erop dat bij overdag reinigen de losgemaakte algen binen een paar uur weer op de ruit zit.
schoonmaken nadat de lichten uit zijn leverd een stuk minder aanslag op.
dit heb ik geconstateerd nadat ik de voorruit en achteruit op verschillende tijdstippen heb gereinigd.

Regeneratie van de Rowaphos / HS antiphos leverde een effectiviteit op van 1,086ppm bij 1400l
de vorige regeneratie op 8/1/2012 leverde op 4,63ppm bij 1400l

dat kan 2 dingen betekenen.
1- de vorige keer is meer fosfaat uit de bak opgenomen. (fosfaat probleem > 0,2)
2- de regeneratie van de laaste keer is minder effectief geweest (zonder verwarming)

ik ga voorlopig uit van de eerste situatie, omdat ik daarvoor een hogere fosfaat gehalte (probleem) in de bak had.

volgende regeneratie is weer over ~ 2 maanden. (mischien zelfs langer)

Laatst bewerkt:
Ruiten waren gisteren nog redelijk schoon. Ik heb net de ruiten weer preventief gereinigd.
ik vermoed nu dat het extreem vuil worden van de ruiten voornamelijk veroorzaakt is door de rode tepel anemoon die op 28/2 in de tunze pomp is vermalen.

Momenteel moet ik elke dag mijn ruit weer reinigen omdat deze een groene waas krijgt.
reden: meer vissen, meer voeren. (2-3x daags fosfaat 0,08>0,1)

Laatst bewerkt:
Gisteren mijn ronde denhaag gedaan:

Mooie deal gesloten met Robin van WW:
1x XL Orange Tubistrea. zeer mooie en volle exemplaar. Er liggen nog hele mooie stukken daar, maar ik had de mooiste.:p
1x Groene Anthellia (Glove Coral). zocht ik al heel lang naar.
1x Acanthurus Lineatus. lekker klein exemplaar.
De prijzen waren zeer goed , maar ben ook nog gematst.
Nog bedank voor die super goeie deal Robin.

Bij SF heb ik ook een hele mooie Fox gescoord.

Marco en Erik het was weer gezellig en dank voor je service en de gezelligheid.

Vandaag mijn stekkenbak leeggehaald en in het rif gezet.
Alles ff tijdelijk en plek gegven om te kijken hoe ze het doen.
Volgende week ga ik beginnen met alles te plakken.

Tevens de stekkenbak gekoppeld aan het Refugium, die weer op het Rif staat.
Alles staat nu op één systeem. Sump, afschuimer en techniek van stekkenbak buiten werking gesteld, maar niet afgebroken. Het kan zo weer in werking worden gesteld.

Vandaag was ik even wezen kijken bij AC. Helaas voor mijn portemonee bleef het niet alleen bij kijken en heb ik weer e.a. meegenomen.
1x mooi grote stuk groene button met een orange hartje
1x Fel groene Acropora ....
1x Fel groene Acropora Granulosa
1x groene montipora superman met blauwe groeipunten
1x Merulina achtige plaat koraal (lijkt op een oor maar dan op steen)

Alles heb ik een tijdelijke plek in het rif gegeven.
gelijk 2x globus mespilla egels uit het rif verwijder omdat ze mijn nog niet geplakte stekken steeds eraf gooien

moet binnenkort nieuw KZ lampen gaan plaatsen.

morgen ochtend vervang ik zowieso 1 lamp die te weinig licht geeft (is dus echt op)

Laatst bewerkt:
Door alle veranderingen in het rif, heb ik nu toch last van stip in de bak.
ga ff niks meer doen in het rif en goed voeren met malachiet groen.

knoflook ga ik niet meer gebruiken, omdat ik de vorige keer dat ik het gebruikt heb last kreeg van een bruine aanslag en verhoogde kans op flap.

de laatste tijd is nogal wat veranderd aan opbouw, koralen en visbestand.
ook de filament lipvis die onder de stip zat heeft niet echt een positieve bijgedrage geleverd.

Back
Bovenaan