Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Hi Glenn, ik volg met belangstelling je avonturen met de staalwol, daar we ook continue bezig zijn met het fosfaat te bestrijden. Ik heb een vermoeden dat fosfaat zich in het begin opslaat in de stenen en tegen dat je de hogere waardes ziet er al heel wat in je bak zit en dat het dan verwijderen wel even duurt. Ikzelf gebruik nu dispophos van coral-shop, dat werkt redelijk goed, maar ik vrees dat het blijvend te gebruiken zal zijn, is wel nog redelijk duur, dus staalwol kan een goedkoper alternatief zijn.

Hey Glenn,

Nu ook dit dagboek helemaal gelezen en kan gewoon niet anders zeggen als dat het heel wat tijd en volharding moet kosten. Vraagje hoeveel klonen heb jij van jezelf???;).
Zou graag ook een keer samen met mijn vriend langs willen komen als dat mag. Hier in de regio zitten ook niet erg veel winkels waar ze zoutwater artikelen verkopen dus dat wordt dan ook een leuk dagje shoppen eraan vast. je hebt eerder al een bericht gewijd aan winkels bij jou in de buurt erg fijn om te weten.

kortom echt super en hou volactionactionaction.
ik kan zelf niet wachten om te beginnen maar na een dip in de financien komen we nu weer langzaam overeind dus hoop snel ook te starten.

Goetjes jessica

het is inderdaad een avontuur....
al het andere was niet afdoende, vandaar..
het kan in ieder geval geen kwaad voor de levende have is mijn conclusie, en de fosfaat gaat echt fors omlaag.

oorzaak van al deze problemen ligt aan het voer regime van mijn specialsbak , met daaruit waarschijnlijk voortvloeien het verzuren van de zandbodem van mijn rif, waarna de PH omlaag ging en ik koraal sterfte kreeg, waardoor er een fosfaat probleem onstaat met meer koraalsterfte. Met name de acro's en monti's moeten het ontgelden.

het is dus een vicieuse circel wat je dus moet doorbreken, in dit geval voeren minderen, afkoppelen specialsbak en over staalwol filteren.

Hi Glenn, ik volg met belangstelling je avonturen met de staalwol, daar we ook continue bezig zijn met het fosfaat te bestrijden. Ik heb een vermoeden dat fosfaat zich in het begin opslaat in de stenen en tegen dat je de hogere waardes ziet er al heel wat in je bak zit en dat het dan verwijderen wel even duurt. Ikzelf gebruik nu dispophos van coral-shop, dat werkt redelijk goed, maar ik vrees dat het blijvend te gebruiken zal zijn, is wel nog redelijk duur, dus staalwol kan een goedkoper alternatief zijn.

haha... soms blijk een dag meer uren te hebben dan je denk...
als je in de buurt ben geef maar een gil.
AC zit hier 10min vandaan

Hey Glenn,

Nu ook dit dagboek helemaal gelezen en kan gewoon niet anders zeggen als dat het heel wat tijd en volharding moet kosten. Vraagje hoeveel klonen heb jij van jezelf???;).
Zou graag ook een keer samen met mijn vriend langs willen komen als dat mag. Hier in de regio zitten ook niet erg veel winkels waar ze zoutwater artikelen verkopen dus dat wordt dan ook een leuk dagje shoppen eraan vast. je hebt eerder al een bericht gewijd aan winkels bij jou in de buurt erg fijn om te weten.

kortom echt super en hou volactionactionaction.
ik kan zelf niet wachten om te beginnen maar na een dip in de financien komen we nu weer langzaam overeind dus hoop snel ook te starten.

Goetjes jessica

Nou Glenn zou toch maar eens aan iets zwaarders als rohaphos gaan denken.

Deze PO4 is echt veel te hoog.

Hoe is het met de groei van je koralen dan?
Die zullen ook wel redelijk stil staan.

Afgelopen woensdag nieuwe D&D 75 osmose apparaat met silicaat filter opgehaald (475l/d bruto)
Donderdag alles geinstalleerd met een buffer bak van max. 50L.

PO4 rif = iets lager dan 0,1 echter nog geen 0 (~0,07)
PO4 2Mbak = 0,1
PO4 Specialbak = 0,2 (6/9)
PO4 D&D osmose = NUL (vol geel)

Laatst bewerkt:
baby paardjes bak vandaag volledig verschoond, alle glas anemonen en kwallen verwijderd.

RIF: rowaphos verwijder en opnieuw in regeneratie met 13l vers osmose en 70gr NaOh - nu zit er weer staalwol in de filter.

bruishoutjes van RIF hoekbak en Specialbak vervangen.

Laatst bewerkt:
Het is reuze interessant om je dagboek door te lezen.
Vooral over de mooie gorgonen (mooie foto's trouwens).
Jammer dat ze moeilijk te houden zijn,ze geven wel een mooie kleur in je aquarium.

dank je richards,
ik vind die kleuren ok prachtig.
Als ik het fosfaat probleem overwonnen heb ga ik een nieuwe poging wagen om toch wat meer met de gorgonen en dendro's te doen. nu moet ik ff doorbijten.

Het is reuze interessant om je dagboek door te lezen.
Vooral over de mooie gorgonen (mooie foto's trouwens).
Jammer dat ze moeilijk te houden zijn,ze geven wel een mooie kleur in je aquarium.

metingen zaterdag 25 sept.2010
PO4 rif = 0,1
PO4 Specialsbak = 0,5:mad: staalwol ingezet
PO4 2M bak = 0,1

bij WW een caribische gorgoon gehaald voor specialsbak

Bijlagen

• carib gorgoon -s.JPG
    carib gorgoon -s.JPG
    193,5 KB · Weergaven: 21
  • carib gorgoon macro s.JPG
    carib gorgoon macro s.JPG
    173,5 KB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:
Mooi stekkie, misschien wat voor mijn bakkie!
groeten glen ik ben erik menten
ik heb een zoutwater aquarium
kun je mij daar wat raad bij geven
hoe ik magnesium en calcium het beste kan testen
en hoe ik dat moet onderhouden alvast bedankt gr erik

Back
Bovenaan