Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

de kokerwormen zijn op zicht niet de moeilijkste want die hebben geen last van de algen.
de algen die zich afzetten zijn helaas niet dezelfde als plankton. Ik heb de ervaring dat de nacht voeding belangerijker is, want dan staan de meeste poliepen ook open. ik voed overdag omdat je de poliepen ook overdag open wilt zien. het is moeilijk te constateren wat wel en niet werkt omdat er vaak een langere tijdspan overheen gaat voordat je de gevolgen van een aktie ziet.

gisteren ben ik rigoreus aan de slag gegaan en heb de meeste gorgonen afgeborsteld met een de grootste borstel van slangen reiniger. nu heb ik de gorgonen voor 80% van de slijm en flap afgeholpen.

Hi van flap heb ik ook last op mijn gorgonen ik heb dat ook afgeveegd, maar die stukken reageren nogal fel en sommige delen daarvan zijn dood, wat ik wel weet is dat gorgonen zich ook overdag kunnen voeden, dat zie je vaak als je gaat duiken en het is daar soms ook aardig klaar, wat wel een feit is is dat er zeer veel stroming aanwezig is.
Ja de algen zijn idd van het harde soort, maar ik heb echt wel de indruk dat de slakjes er kuising in houden, de rode gogoon staat nu weer mooi open, (enkele nog wat takjes (eerder uiteinden) die voorlopig nog toe blijven)

de stukken kunnen het borstelen wel hebben, wat los komt was al verstikt door de flap. natuurlijk geen harde borstel gebruiken. De slangenborstel heeft haren van ~2cm lang, dus is eerder een soort harde kwast

Bijlagen

• - borstel..jpg
    - borstel..jpg
    70,9 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:
vandaag wat metingen verricht:

buiten temp (bewolkt buiig) 22,8 (16:00u)
kamer temp (deuren open) 23,2 (16:00u)

Temp rif = 24,7 (16:00u)
KH rif = 12,2 (salifert), (12,2 op 22/6)
PO4 rif = NUL (redsea=geel), (0,02 op 22/6)
PH rif = 8,0 (tetra) ( weipro=8,07 om 11:00u)
SG rif = 1,023 ( 1,0235 op 22/6)
MG rif = 1300, (1400 op 22/6)
NO3 rif = 5

Temp 2mbak = 24,4 (16:00u)
PO4 2mbak = 0,2, (0,5 op 22/6)
SG 2mbak = 1,0228
NO3 2mbak = 10

Temp specialsbak = 24,5 (16:00u)
PO4 specialsbak = 0,5, (0,5 op 22/6)
SG specialbak = 1,0255, (kraan voor circulatie rif open gezet, was dichtgeslibt)
NO3 specialsbak = 5

NO3 recycleton = 10
NO3 verse fyto + 1ml pokon = 10
PO4 Fytokweek niet te meten omdat de fyto al een kleur heeft is de test niet meer af te lezen.

Laatst bewerkt:
Vandaag was de temp van het rif netjes 24,7 en in de avond maximaal 15,1 graden.
Heb gelijk de alarm ingesteld op 26 graden maximaal. De ervaring leert nu dat sommige acro's, monti's, en euphyllia soorten het niet leuk vinden als de temp langere tijd boven de 27 graden komt. Ze gaan dan langzaam bleken van midden en onderuit.

Bizar bijverschijnsel is dat, als de acro's en monti's het slecht doen gaan de leders explosief groeien.

ik heb ook één portable split-unit airco paraat staan, indien de alarm afgaat gaat de airco tegen de bak blazen. in het ergste geval staat ook nog een andere portable airco klaar voor gebruik.

weer tijd om de GFO van de specialbak en de 2M bak te regeneren.

De resultaten van het filteren over geregenereerde GFO is duidelijk merkbaar
Rif = Nul (voorheen 0,5 > 0,2)
specialsbak = stabiel op 0,5 (door het vele voeren was dit voorheen 2)
2M bak = 0,2 (voorheen 0,5)

Regenereren GFO RIF met NaOH (2 liter HS GFO + 100gr NaOH + 20l osmosewater)

15/6: vandaag de geregenereerde GFO in de sump van de 2M terug gezet, nu is het totaal 1Liter. De 0,5l van de specialsbak gaat na regeneratie bij de 2M bak erbij.

over een paar weken zullen we zien wat het effect is op de fosfaat bij de specials en de 2M bak, nu het gebruikte hoeveelheid GFO in beide bakken verdubbeld is.

11/5: Regenereren GFO RIF met NaOH (60gr/11l osmosewater, 3e keer)

Laatst bewerkt:
mijn nieuwste aanwinsten van afgelopen zaterdag bij WW.
2x doryrhamphus excisus en hun onderkomen
1x Coris formosa in overgangs kleed (helaas nog geen foto)

Bijlagen

• - minibak..jpg
    - minibak..jpg
    104,9 KB · Weergaven: 19
  • - exicus (2)..jpg
    - exicus (2)..jpg
    70,7 KB · Weergaven: 10
  • - exicus..jpg
    - exicus..jpg
    61,6 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:
Eergister bij Glenn geweest. Heel veel opgestoken.

Ook met veel bewondering naar de zeekat zitten kijken.

Uiteraard dus een filmpje. (sorry geluid is een beetje hol)

http://www.youtube.com/watch?v=-fe-RtQb_O8

En wel op 1080P zetten.

gisteren was best een mooie zonnige dag en bij thuiskomt om 21:00u was de kamer temp 25,1 en het rif was 25,5 graden.
Alle ramen en lamellen waren gedurende de hele dag door gesloten.

Net de geregenereerde GFO voor de 2M bak en de Specialsbak terug gezet, we kunnen weer een maand verder.
De rowaphos GFO van het rif gaat nu in behandeling met 60gram Naoh.

Vandaag naar zierikzee gereden en heb wat mooie format kleine zand garnalen gevangen.
een klein gedeelte hou ik levend in de speciemmer met afschuimer en de rest is ingevroren (16 zakjes).
Verser dan dit kan niet en dat ik ook te merken aan de paardjes.
Ze eten lieven de ingevroren garnalen dan dutch mysis, wat op zich al het best in de handel verkrijgbare ingevroren mysis is.
ik had nog wat liggen van de vangst van eind april, en die is nog van prima kwaliteit.
nog zo´n vangst dan beb ik voer tot het begin van volgend seizoen (eind april).

vandaag was het 28 graden buiten, kamer temp was opgelopen tot 26 graden, om 14:00 de deuren en lamellen dichtgezet. Van 17:00u-20:00u de airco aangezet en het bleef binnen rond de 25,5 graden. Het rif bleef al die tijd rond de 25,1 graden.

Laatst bewerkt:
dinsdag een lipvis "allocoris gaimard" opgehaald bij frank
Ik heb hem in de refugium gezet samen met de 2 dwerg koraalduivels
Hij was er vermagerd na 2 weken in de sump bij frank, maar ik heb goed hoop. Hij eet al vollop en zwemt door de bak heen op zoek naar voedsel.

Bijlagen

• - coris gaimard..jpg
    - coris gaimard..jpg
    73,4 KB · Weergaven: 24
metingen:

SG rif = 1,0234
PO4 rif = 1 (redsea)
het gaat ook niet goed met de acro's e.d. koppeling naar specialsbak verwijderd en we zien de verder ontwikkeling wel.
1L rowaphos regenereren met 72gr NaOH in 15L osmose water (met circulatie 24h)
KH rif = 13,4 (salifert) (tetra=10)
MG rif = 1430 (salifert)
CA = 450 (redsea)

SG 2M bak = 1,0229
PO4 2M bak = 1
2L HS GFO regenereren met 160r NaOH in ~17L osmose water (met circulatie 24h)

Laatst bewerkt:
aangezien GFO een relatief lange uitwisseltijd heeft om fosfaat te binden ben ik gaan experimenteren met filteren over staalwol.
eergisterenhet rif van 21:00 tot 2:00 gefilterd over reepje van ~15cm - resultaat niet noemens waardig
gisteren 11:00 tot vanmorgen 11:00 (24uur) - resultaat een volle 1 is nu gezakt naar ~0,8
vanmorgen nieuwe staalwal geplaatst en weer 24u afwachten.
tevens de specialsbak en 2M voorzien van staalwol.
ik vermoed dat de laatse regeneratie van de gfo niet goed gegaan is (te kort in osmose water gespoeld)
Eergisteren stond alle GFO eerst 24u in NaOH en sinds gister morgen in osmosewater te borrellen. Vanmorgen het water van de 2L HS GFO vervangen en weer op borrelen gezet. Het water was erg bruin.

Laatst bewerkt:
dinsdag de complete zandbodem van het rif verwijderd, ook onder de stenen vandaan geblazen.
sinds dien lijkt de PH stabieler te blijven en niet onder de 8,17 (11:00u) te komen. De dagen ervoor ging het van 8,15 richting 7,90 in de ochtend.

PO4 rif gemeten om 9:00 = 0,5 mg/l (het gaat de goed kant op)
PO4 2M bak gemeten 10:30 = 0,2 mg/l
PO4 Specialsbak (11:30) = 0,2 mg/l
Staalwol op de 2M bak (760l) en Specialsbak (450l) werkten effectiever. Het water was 2 uurtjes na plaatsing staalwol gedurende de hele dag wazig).
in het rif heb ik dezelde hoeveelheid op 2300L toegepast en dat had iets minder effect. (specialsbak heb ik nu afgekoppeld van het rif want dit was te problematisch en heeft me nu al bijna al mijn acro's en monti's gekost. Sommige soorten zijn wel erg taai, en doen het zelf nu nog goed.

staalwol van rif en specialbak na 24uur vervangen. 2M bak niet vervangen om effect na 48 uur te meten.

voorlopige conclusies:
staalwol werkt gewoon veel sneller dan rowaphos !
verzuurde zandbodem (door ditritus) haalt je PH omlaag !

speciaalsbak met 18L osmose water aangevuld (verdamping)
2M bak met 12L osmose water aangevuld

Laatst bewerkt:
PO4 rif gemeten om 14:00 = 0,1 (was 0,5 mg/l)
PO4 2M bak gemeten 14:00 (50u) = 0,2 mg/l (was na 24u ook 0,2, dus na 24 geen effect meer)
PO4 Specialsbak (11:30) = 0,2 mg/l (niks gewijzigd, de bron van alle ellende door teveel voeren)

Alle bakken weer voorzien van nieuwe staalwol (rif dubbele hoeveelheid)

Back
Bovenaan