Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Als ik het dus goed begrijp kan ik dus ook gaten boren in het levend steen en dan met of cement of purschuim de pvc buizen vast zetten. En dan op die manier opstapelen? Moet ik dan verder nog ergens opletten

De buis dient sla een soort bewapening/stevigheid, de pur of cement om de boel vast te zetten. Pur zet vanzelf uit en en ik geloof dat de steen niet al te droog/stoffig moet zijn, anders pakt het niet
Dit geld ook voor cement. Dus voor je begint ff alles nat spuiten en dan laten afdruipen.
cement moet je een beetje inkloppen zodat het een soort pudding wordt, dan hecht het beter.

mijn huidige filter pilaar van cement en levend steen is na 2 maanden nagenoeg volgegroeid met paarse kalkwier
http://www.zeewaterforum.info/forum...ia-Verzameling&p=675404&viewfull=1#post675404

foto is van mijn huidige filter pilaar

Bijlagen

• - filter pilaar..jpg
    - filter pilaar..jpg
    75 KB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt:
Dankje glenn voor je reactie. Kan ik als ik purschuim gebruik de stenen naar opdragen meteen terug plaatsen in mn bak of moet ik daar mee wachten heb nu namelijk 80 kilo levend steen er in liggen. En dan wil ik er voor gebruiken. Wil dit dus ook niet te lang op het droge hebben.

ik zou wel ff wachten met terug zetten tot pur uitgehard is, want aan het lucht te ruiken is dat zeer gemeen spul, zeker als je vissen in heb zou ik oppassen.

ik heb weleens van iemand apenhaar op levend steen gehad die 24 uur op het droge gelegen heeft en die deed het nog hog voor 90 procent. Hij ging na een dag al weer open staan. ( thuis in en specie ton, niet in de zon)
sommige koralen kunnen best taai zijn. (geen steenkoralen)

probleem met kitten is dat je geen holtes mee kunt vullen, anders gaat het je een vermogen aan kit kosten en het heeft een droogtijd per mm, dus hoe dikker de kit hoe progressief langer de droogtijd

Dankje glenn voor je reactie. Kan ik als ik purschuim gebruik de stenen naar opdragen meteen terug plaatsen in mn bak of moet ik daar mee wachten heb nu namelijk 80 kilo levend steen er in liggen. En dan wil ik er voor gebruiken. Wil dit dus ook niet te lang op het droge hebben.

PH rif= 8,22 (14:00u)
PH kalkreactor 6,30
Kalkreactor vulling +16cm
koolzuur niveau = +5cm
Dagelijks vul ik het verdampingswater gedeeltelijkmet kalkwasser aan ~20 liter

Sind ik dit doe komt mijn PH niet meer onder de 8,10, bovendien lijkt na het onluchten van de reactor de luchtbel niet meer terug te komen en het kalk wordt ook zichtbaar verbruikt. (1 week = 1cm verbruikt)
Bovendien heb ik de uitstroom van de reactor aangepast en deze bove de reactor niveau laten uitkomen. Dit helpt tegen het aanzuigen van valse lucht.

Oke dus dan moeten de stenen een paar uur buiten de bak blijven met purschuim tot het hard is. Dit duurt niet al te lang geloof ik. Hoelang denk je dat het duurt voordat purschuim zijn luchtje en troep kwijt is zeg maar. Ik heb er idd vissen en al bepaalde koralen in zitten dus moet goed opletten wat ik doe

ik zou geen risico nemen en een apart, specie emmer met zoutwater om de steen niet te lang zonder water te laten zitten en daar de stenen laten uitpuren tot alle geur weg is en de pur uitgehard is.

dus steen boren > pvc doorsteken > pur tussen de stenen en pvc spuiten > 20-60 min uitharden > in bak met water voor als je het nog niet vertouwd maar niet je levend steen niet volledig om zeep wilt helpen.

als het volledig uitgehard is kom er geen vieze lucht meer vrij.

begin eerst met één pilaar om uit te proberen.

oh en nog iets over pur, t hecht beter aan natte oppervlakken :) (geleerd tijdens het klussen)

PH rif = 8,09(7:30) > 8,19(12:00) > 2,29(19:15) (gedurende de dag 20l kalkwater druppelend in sump)
buiten temp = 25,7 (19:30)
kamer temp = 24,4 (7:30) > 27,3(19:15)
specialsbak temp = 25,2 (7:30) > 25,8(19:15
rif temp = 25,4 (7:30) > 26,1(19:15)
hoekbak temp = 25,9 (7:30), thermostaat ~één graad lager gezet > 26,3(19:15)
2M bak = 24,8 (7:30) > 25,8(19:15)

Laatst bewerkt:
specialsbak met gorgonen gaat niet erg super.
in de afgelopen tijd zijn er een aantal gorgonen langzaam af gaan takelen.
dit zijn de volgende:
de blauwe gorgoon (volledig weg alleen nog tak over)
de rose menella met witte poliepen (volledig weg alleen nog tak over)
de paarse menella met licht paarse poliepen (volledig weg alleen nog tak over)
2 blauwe menella met paarse en licht blauwe poliepen (doen het nog, maar de heft van de takken is al weg)
de diep paarse menella (mager en takken beginnen kaal te raken)
voorts zijn er de afgelopen maan 3 kokerwormen gesneuveld. (ze verloren hun kroon en gingen uit de koker hangen)
Als met al zit ik in dubio of ik nog nieuw ga halen. Eerst moet ik weten waarom dan pas ga ik nieuwe halen.

wat ik wel gemerkt heb van de menella soorten is dat als ze eenmaal aan het aftakelen zijn je ze niet meer goed krijg.
ik vermoed toch dat het balans tussen voeren en het fosfaat gehalt een belangerijk rol spelen.

Laatst bewerkt:
Hi Glenn, jouw dagboek is voor ons een inspiratiebron en we hebben er al heel veel uit geleerd, waarvoor onze dank :o Ik heb echt bewondering voor jouw bakken, laten we zeggen dat je ene beetje ene leidraad bent voor onze latere aquarium setup topjes
Wij hebben ook twee gorgonen en een hele boel kokerwormen, die hebben het ook lastig gehad (kroon verliezne en dicht blijven) maar we hebben een hele boel slakken bijgestoken (met huisje en naaktslakken, algeneters) die over de gorgonen kruipen en ze afgrazen en sindsdien gaat het beter. Ook hebben we het zoutgehalte naar de 1,023 gebracht en de hardheid rond de 8 en ik heb er een stromingspomp redelijk recht opgezet (welliswaar maar een 2500l) en ik moet zeggen dat ik het rooskleuriger inzie (eerlijk is eerlijk ik heb de blauwe vorm nog niet durven proberen, wel een rode met gele poliepen en een gele met witte poliepen). Ik vrees dat de fosfaat voor veel algen zorgt die zich gaan afzetten op de poliepen en dit de grogonen doet toegaan, we hebben de algen nodig als voeding maar ze mogen zich niet afzetten, ik heb me al afgevraagd of het nuttig zou zijn om de bak aftedekken van het daglicht als we er niet zijn (ideetje)
We voederen nog veel maar meer gericht, 's morgens vlokken voor de vissen, 's middags vloeibaar voedsel voor invertebraten en 's avonds diepvriesvoer voor de vissen en de specialekes, en af en toe slaan we bewust eens over (in de zee is er ook niet altijd een masale aanvoer van voedsel), we proberen het uit en we zien wel verder (de kokerwormen staan er nu al bijna een jaar, de grogonen slechts een tweetal maanden)

Back
Bovenaan