Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Die gonio heeft dus nooit een teken van leven meer laten zien? Na het bad van 40 graden gewoon langzaamaan afgestorven.

Mooi weer Glenn! Hoe is het trouwens met de special goinios, die ene die uit je tuin kwam en langzaam weer tot leven kwam in je bak en de gonio die ergens in ca. 40 graden water had gestaan.
Dit is de lazarus koraal oftewel de zombiegonio20230526_163215.jpg

Bijlagen

• 20230526_163222.jpg
    20230526_163222.jpg
    165,2 KB · Weergaven: 22
  • 20230526_163227.jpg
    20230526_163227.jpg
    164,7 KB · Weergaven: 24
  • 20230526_163234.jpg
    20230526_163234.jpg
    167 KB · Weergaven: 24
De Treef1200
Dit aquarium is van nostalgische waarde.
Dit is de zoetwaterbak uit 1994 die in 2004 omgebouwd is naar een zeewaterbak.
Daar is zoveel over geschreven en het staat aan de basis van mijn zeewater successen.

In okt 2021 is de inhoud (met water en al) overgezet naar de nieuwe 3100 liter panoramareef.
In dec 2021 vind ik het zonde om weg te gooien en het koste mij minder moeite de kitnaden opnieuw te sealen dan de boel af te voeren, dus is het weer gevuld en heeft het een nieuwe plek en naampje gekregen.
Het is sindsdien het referentie aquarium voor het 1 kanaals doseersysteem geworden.

Vandaag ben ik weer happy met wat ik kan delen.

Laatst bewerkt:
De Treef1200
Dit aquarium is van nostalgische waarde.
Dit is de zoetwaterbak uit 1994 die in 2004 omgebouwd is naar een zeewaterbak.
Daar is zoveel over geschreven en het staat aan de basis van mijn zeewater successen.

In okt 2021 is de inhoud (met water en al) overgezet naar de nieuwe 3100 liter panoramareef.
In dec 2021 vind ik het zonde om weg te gooien en het koste mij minder moeite de kitnaden opnieuw te sealen dan de boel af te voeren, dus is het weer gevuld en heeft het een nieuwe plek en naampje gekregen.
Het is sindsdien het referentie aquarium voor het 1 kanaals doseersysteem geworden.

Vandaag ben ik weer happy met wat ik kan delen.
Hoe werkt dat 1 kanaals systeem dan? In de zin van welke componenten houdt het dan in balans? kH, calcium, etc?

Hoe werkt dat 1 kanaals systeem dan? In de zin van welke componenten houdt het dan in balans? kH, calcium, etc?
Eigenlijk alles wat noodzakelijk is om zich te kunnen meten met de andere doseer systemen.
Kh, Ca, Mg, K, Sr, B, I, Mn Carbon
Het doet dus zowel macroelement aanvullen als nutrienten aansturen.

Hallo Glen ,
Begint dit gaas niet te roesten en komen er ook geen zware metalen vrij?
Sommigen gaan helemaal paranoia als ze roest ergens zien..
ik maak me daar niet zo druk om.

Ik gebruik al jarenlang ijzerdraad te pas en onpas in al mijn aquaria. Als je mijn aquaria kent dan weet je ook dat deze er altijd prima bij staan. Als 99% van de koralen het doet ga ik ook niet de moeite doen om een ICP test op te sturen.

20230713_184223.jpg20230713_184306.jpg20230713_184349.jpg

Bijlagen

• 20230713_183854.jpg
    20230713_183854.jpg
    91 KB · Weergaven: 33
  • 20230713_184435.jpg
    20230713_184435.jpg
    84,6 KB · Weergaven: 31
  • 20230713_184417.jpg
    20230713_184417.jpg
    104,6 KB · Weergaven: 31
Ijzer zou ik ook niet van wakker liggen, dat heeft je bak nog in redelijke hoeveelheden nodig. Ijzerroest smijt ik er met de kilo in, en ijzerchelaat gaat erin als meststof voor refugium en koraal. Maar pas op met verzinkte metalen, koper, lood,...

Vandaag de stekkenrek die als scheidingsrooster tussen panoramareef sectie2/3 dient vervangen voor vogelgaas van de hornbach.
Ik vond het schoonhouden van de stekkenrek teveel werk en had geen vervangende met die maat liggen.
Nu zien de vissen elkaar beter en ik zie ook meer.
Nu maar afwachten hoe lang het zo schoon blijft.
Ik heb nog 4,2 meter vogelgaas liggen.....20230726_203533.jpg20230726_203641.jpg20230726_203648.jpg

Vandaag de stekkenrek die als scheidingsrooster tussen panoramareef sectie2/3 dient vervangen voor vogelgaas van de hornbach.
Ik vond het schoonhouden van de stekkenrek teveel werk en had geen vervangende met die maat liggen.
Nu zien de vissen elkaar beter en ik zie ook meer.
Nu maar afwachten hoe lang het zo schoon blijft.
Ik heb nog 4,2 meter vogelgaas liggen.....Bekijk bijlage 618051Bekijk bijlage 618052Bekijk bijlage 618053
Dacht altijd dat je absoluut geen ijzer constant in de bak mocht hebben. Maar lijkt wel mooi zo valt het indd minder op.

Vind die vlinders en keizers ook gaaf zeker die grote maar durf het niet aan houd van lps en wil langzaam steeds meer hamers en torches

Dacht altijd dat je absoluut geen ijzer constant in de bak mocht hebben. Maar lijkt wel mooi zo valt het indd minder op.

Vind die vlinders en keizers ook gaaf zeker die grote maar durf het niet aan houd van lps en wil langzaam steeds meer hamers en torches
Op zich is ijzer geen probleem, maar ik durfde dit inderdaad ook niet aan. Ik was altijd bang dat het een negatief effect zou gaan hebben.

Het zou verdomd handig zijn als dit langdurig zou kunnen staan. Sowieso ga ik wat vogelgaas halen zodat ik voortaan vissen beter kan overwennen. Want als het een week of 2 in je bak staat zal het echt niet opmerkelijke schade aanbrengen. En om grotere vissen in te wennen aan het bestaande bestand is dat vogelgaas wel handig.

Hou ons op de hoogte @GlennF . Ik ben benieuwd of het stiekem ergens flink gaat roesten. Een puntje hier of daar is niet erg. Je zou de kopse kanten van de draden eventueel met een lijmpistool kunnen voorzien van een laagje.

Over ijzer in zeewater heb ik al genoeg bewijs geleverd dat het prima kan. Voor mij is het de normaalste zaak en ik struikel letterlijk erover. Dus niet onlogisch dat het onderwerp steeds naar voren komt.
Ik had het natuurlijk ook gewoon kunnen verzwijgen, maar daar is een goed gedocumenteerd dagboek als dit niet voor.

Vlinders zijn mooi en weliswaar zeer nuttige bewoners van een met koralen gevuld aquarium. Zeker de semilarvatus zijn prachtig en vanaf het begin een droomvis van mij geweest
Ik hoef nooit meer om te kijken naar plagen als majano, aptasia, asters anemomen en ongewenste woeker zoas....
Je moet alleen de juiste balans in het dierenbestand vinden

Laatst bewerkt:
Op zich is ijzer geen probleem, maar ik durfde dit inderdaad ook niet aan. Ik was altijd bang dat het een negatief effect zou gaan hebben.

Het zou verdomd handig zijn als dit langdurig zou kunnen staan. Sowieso ga ik wat vogelgaas halen zodat ik voortaan vissen beter kan overwennen. Want als het een week of 2 in je bak staat zal het echt niet opmerkelijke schade aanbrengen. En om grotere vissen in te wennen aan het bestaande bestand is dat vogelgaas wel handig.

Hou ons op de hoogte @GlennF . Ik ben benieuwd of het stiekem ergens flink gaat roesten. Een puntje hier of daar is niet erg. Je zou de kopse kanten van de draden eventueel met een lijmpistool kunnen voorzien van een laagje.
Het doel van mijn dagboek is naslag, inspiratie en educatie. Het motiveert en inspireert mij en anderen hopelijk ook.

Natuurlijk gaat het roesten, maar dat vind ik prima zo...

ik ergens in dit dagboek (jaren geleden) ook zo'n vissen wen kooi gemaakt en ik het aquarium gehangen aan (je raad het nooit) ijzerdraad (haha)
20230728_065107.jpg20230728_065132.jpg
Deze kooien worden zo weer hergebruik als het nodig is. ik heb daar totaal geen eng gevoel bij.

Back
Bovenaan