Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Het gaat ook weleens fout.
Hier zie je een 3 jaar oude gonio die last heeft van necrose op 2 plekken.
Het trekt op met 0,5cm per dag.
In die tempo is dit koraal met een paar weken een dood stuk steen.
De normale oplossing is opbreken en alles ruim in het gezond weefsel afsnijden.20230305_142618.jpg20230305_142719.jpg20230305_142728.jpg20230305_142642.jpg

Laatst bewerkt:
Ben je niet bang dat dit afstervende weefsel je andere koralen kan gaan infecteren/besmetten?
Nee, na jaren dit soort "fratsen" uit te halen weet ik waar de grenzen liggen en hoever je ze kan rekken.
Ik ben van mening dat veel "ziekten" voorvloeien uit verzwakte koralen die dan vatbaarder worden voor het minst geringste.
Daaruit redenerend is het zaak condities te scheppen dat de koralen gezond zijn en blijven.

Dit koraal veroorzaakte dat de waterkwaliteit in een nieuw opgestart bak volledige in de waar gestuurd werdt.
Het water was met een paar uren troebel.
De reden waarom ik dit experiment doet is tweeledig. 1) om te kijken of dit koraal te redden is 2) om de impact op een gerijpt systeem te toetsen. (Grenzen opzoeken/relaties leggen)

Behalve troebel water wat veroorzaakt werdt door de vissen die het dood weefsel eraf pikten was er niet veel te zien aan de koralen.
De waas was vergelijkbaar met het voeren van een halve mossel aan de vlinders. Waarmee ik intussen wel bent gestopt, het had meer nadelen dan voordelen. De vissen werden er niet gezonder op en het aquarium was de hele avond troebel. De aanwezige filterfeeders gingen het niet minder of slechter op doen.
Meten van de nutrienten doe ik al niet, omdat het nutteloos is in dit stadium. 1 koraal op 3200 liter doet in principe niks....20230314_210627.jpg

Ik denk dat het pikken van de vissen op zich wel goed is. Ze breken dat slijm waardoor het gaat drijven en dan kun je het mechanisch affilteren. Anders zou het eerst op moeten lossen en dan heb je er meer last van denk ik

Volgens mij zie ik nog wel wat leven op die foto. Welke kleur was de gonio?
Klop helemaal, de vissen laat ik toe om het rotzooi op te ruimen. Als het schoon is plaats ik de kooi over het koraal om het eventueel nog levensvatbare ook een kans te geven.

Laatst bewerkt:
Zelfs de besten onder ons maken soms domme fouten.
Maar zelfs dan is er geen reden om te huilen, het zijn mooie decoratieve stukken.
54cf6ad4b4f06633f18cd84be147eeed.jpg
3593a5659006fb1537a0bcfdf9da3f7a.jpg
89274975495d58ed0e3a3489d6b0032f.jpg

Dit koraal veroorzaakte dat de waterkwaliteit in een nieuw opgestart bak volledige in de waar gestuurd werdt.
Het water was met een paar uren troebel.
De reden waarom ik dit experiment doet is tweeledig. 1) om te kijken of dit koraal te redden is 2) om de impact op een gerijpt systeem te toetsen. (Grenzen opzoeken/relaties leggen)

Behalve troebel water wat veroorzaakt werdt door de vissen die het dood weefsel eraf pikten was er niet veel te zien aan de koralen.
De waas was vergelijkbaar met het voeren van een halve mossel aan de vlinders. Waarmee ik intussen wel bent gestopt, het had meer nadelen dan voordelen. De vissen werden er niet gezonder op en het aquarium was de hele avond troebel. De aanwezige filterfeeders gingen het niet minder of slechter op doen.
Meten van de nutrienten doe ik al niet, omdat het nutteloos is in dit stadium. 1 koraal op 3200 liter doet in principe niks....Bekijk bijlage 609948
Wat voor gaas gebruik jij om de koralen te beschermen?

Back
Bovenaan