Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Spelen met de elementen Glenn.
Temperatuur verlagen onder de 24 graden zorgt voor rem in groei.
Lichtintensiteit hoeft maar 6 uur per dag maximaal te zijn.
Verlaging van ca en kh naar ongeveer 380 en 7 maar bij dit soort wijzigingen zal je moeten spelen met de nutriënten natuurlijk om de kleur mooi te houden.
Het zal dus wel zoeken worden naar andere verhoudingen als die je nu aanhoud.
Maar groei remmen met mooie koralen is zeker mogelijk.
Net als het tegenovergestelde dat iedereen doet door lang maximaal te verlichten met ruime ca en kh waarden en voldoende nutriënten.
In aquaria laten we koralen harder groeien dan in de natuur en in de natuur zijn ze zeker mooi op kleur toch.
Groet
Eric Jan

Wat grappig. Glenn zo zou je dit in de toekomst in je calculator kunnen verwerken, en zo iets van verschillende instellingen met verhoudingen programmeren.
Zodat de gebruiker vooraf zelf in kan stellen wat voor gewenste resultaat hij wil behalen.
Zo ben je die gekke copycat van jou weer een stapje voor, en kan je de excel sheet beter beveiligen, en uitijndelijk misschien zelfs koppelen aan een persoonlijk id van de gebruiker en die voor t gebruik van deze sheet een klein aanschaf bedrag moet betalen [emoji6]

Wat grappig. Glenn zo zou je dit in de toekomst in je calculator kunnen verwerken, en zo iets van verschillende instellingen met verhoudingen programmeren.
Zodat de gebruiker vooraf zelf in kan stellen wat voor gewenste resultaat hij wil behalen.
Zo ben je die gekke copycat van jou weer een stapje voor, en kan je de excel sheet beter beveiligen, en uitijndelijk misschien zelfs koppelen aan een persoonlijk id van de gebruiker en die voor t gebruik van deze sheet een klein aanschaf bedrag moet betalen [emoji6]

wat ik niet weet en getest heb kan ik niet verwerken in mijn calculator.
ik ga altijd uit van mijn eigen en ervaringen en ervaringen van andere DSR gebruikers.

Beveiligen is teveel werk. ik ga dan bergen werk verzetten om de boel dicht te timmeren. Mijn kennnis daarin reikt op dit moment ook niet zo ver.

geld ontvangen voor amateuristische programeerwerk begin ik niet aan.
Veel is gerealiseerd door anderen die ook wat hebben ingebracht (oibobo en palmexotica)
Tevens zou ik daarmee voorbij gaan waarvoor ik met de uitleg van de methode bent begonnen. Een open en begrijpelijke methode neer te zetten.

Laatst bewerkt:
ok... apart.. ik zal daar eens over gaan nadenken. ik dacht dat je dat al ergens verteld had.

Klopt Glenn.
Bij Triton maar toen hadden we het erover dat je doordat je met verhoogde nutriënten werkt je door hogere kh en ca een grotere groei zou kunnen realiseren.

Groet
Eric Jan

Klopt Glenn.
Bij Triton maar toen hadden we het erover dat je doordat je met verhoogde nutriënten werkt je door hogere kh en ca een grotere groei zou kunnen realiseren.

Groet
Eric Jan
haha.. en ik werk met verhoogde nutrients[emoji12] .

ga ik echter lager dan zie ik toch dat de koralen gaan lijden en ook slechter kleuren.

haha.. en ik werk met verhoogde nutrients[emoji12] .

ga ik echter lager dan zie ik toch dat de koralen gaan lijden en ook slechter kleuren.

Uitgaande van de natuurlijke waarde in zee heb je verhoogde nutriënten ja.
Maar alleen nutriënten verlagen zonder verandering in ca en kh geeft natuurlijk verandering in kleur doe je dit in verhouding verlagen zou de kleur goed moeten blijven misschien moet je hier zelfs ook iets met lichtintensiteit spelen of iets in je andere waarden.
Redelijk onbekend terrein natuurlijk normaal wil iedereen meer groei.

Groet
Eric Jan

Uitgaande van de natuurlijke waarde in zee heb je verhoogde nutriënten ja.
Maar alleen nutriënten verlagen zonder verandering in ca en kh geeft natuurlijk verandering in kleur doe je dit in verhouding verlagen zou de kleur goed moeten blijven misschien moet je hier zelfs ook iets met lichtintensiteit spelen of iets in je andere waarden.
Redelijk onbekend terrein natuurlijk normaal wil iedereen meer groei.

Groet
Eric Jan
kijk.. nu ga je praten.
Het is een feit dat iedereen inclusief mijzelf groei als een indicator gebruiken.
Groei controleren/beperken is ook een kunst, dat doen ze ook met een bonsai. als je dat beheerst kan het ook mooi zijn, maar dat is een ander tak van sport.

wie weet wordt groei beperken de nieuwe trend[emoji12]

kijk.. nu ga je praten.
Het is een feit dat iedereen inclusief mijzelf groei als een indicator gebruiken.
Groei controleren/beperken is ook een kunst, dat doen ze ook met een bonsai. als je dat beheerst kan het ook mooi zijn, maar dat is een ander tak van sport.

Ik denk niet dat je groei echt kan beperken ?
Er zal wel een " window of opportunity " zijn waar in wij ons kunnen bewegen .
lager of hoger dan de " window " zou afsterven kunnen betekenen .
idem met Bonsai trouwens .
Een bonsai,S gezondheid wordt geijkt op de groei :)
enkel moeten wortel en top in relatie met elkaar staan anders heeft het sturen van groei en
kleur totaal geen zin .
Wat we doen is manipuleren .
Omdat een levend iets maar tot zo ver te controlleren is ?
Uit eindelijk zou je dan toch weer een stap verder moeten .
Je kan immers niet voor eeuwig " controleren :-)
pfff bonsai en koraal lol lol het is er weer uit .
groetjes Rob Charite

back on topic .... mooie foto's

5f8b13240d56c6c9264adb7fe05cdc0b.jpg

Zo eindelijk is ff tijd gehad je dagboek bij te lezen glenn.
Ben benieuwd wat je ervan gaat maken met de nieuwe bakken straks.
Heb je voor de rest al een id hoe je je rif wilt.
Je bak staat er goed bij man.

Groetjes wesley

Laatst bewerkt:
Bij deze een reactie van het forumbeheer:
Terug naar het onderwerp van deze topic, Glenn zijn aquaria.
Nog meer persoonlijke aanvallen worden niet meer getolereerd hier;)

bak staat er top bij!
Erg mooie op kleur alles.
Ik meen gelezen te hebben dat de schuimer eruit is?

Draait deze bak als nutrient control alleen op dsr carbon en dsr fe?

Merk je al iets van de spontane hevigere aanwezige plankton concentratie?

Om de "niet in de hand te houden groei" wat te beteugelen, zou je ook eens kunnen overwegen de overwegend Formosa- en Montipora-soorten die "het groeiprobleem" veroorzaken, te verwijderen. Dat maakt meteen wat ruimte voor de de plaatsing van langzaam groeiende en meer uitdagende sps-soorten. Ik hoop dat je uiteindelijk ook dit probleem weet te tackelen. Het zou natuurlijk jammer zijn als potentieel geïnteresseerden in DSR, het links laten liggen vanwege de vermeende, niet te beteugelen groei.

edit: je kan natuurlijk ook altijd nog een deel van je t5 vervangen door led.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Glenn,

Laat ik even voorop stellen dat ik je niet onder de gordel wil prikken / steken:)

Ik zou er eens over denken om toch regelmatig ( bijvoorbeeld met een interval van 3 maanden ) een wateranalyse te laten doorvoeren door Triton en de resultaten in je dagboek te publiceren.:o

Alleen al om duidelijkheid te krijgen over de daadwerkelijke waardes binnen de DSR methode.

mijn inziens bereik je hierdoor een hoop discussies te elimineren:) Daarnaast creëer je een transparante omgeving.

gr Ray

kijk.. nu ga je praten.

Bijzonder interessant! met de opkomst van nano aquaria... ik merk ook dat sommige koralen al snel te groot kunnen worden....

bak staat er top bij!
Erg mooie op kleur alles.
Ik meen gelezen te hebben dat de schuimer eruit is?

Draait deze bak als nutrient control alleen op dsr carbon en dsr fe?

Merk je al iets van de spontane hevigere aanwezige plankton concentratie?

Dank je aron.
De schuimer en zelfs powerfilter is eruit.
Ik wilde weten of ik verschil zou zien.
Ik zie subtiele verschillen maar kan er mijn vinger niet op leggen.
Het belangrijkste is dat mijn fosfaat nu gestegen is.
Dat zie ik terug in de kleuren van vooral paarse en roze acropora's.

Als ik een stabiel punt bereikt zal ik de afschuimer weer aanzetten en kijken wat er dan gebeurt.

Helaas is dit een langzaam process omdat ik steeds moet werken naar een stabiel punt voordat ik een voorzichtige conclusie kan trekken.

Ik kan ook maar 1 parameter per keer veranderen om het resultaat niet te beinvloeden.

Ik draai op 0,02ppm fe-trace en wk3 dosering carbonVS. Daarbij doseer ik ook nitraat en fosfaat bij.

Back
Bovenaan