Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Het is dat ik al helemaal vol zit van het kerstmaal hier, maar anders was ik nog ff langsgekomen.. ;-)

(Ik zag in tapatalk alleen maar je melding over kersttoetje en verwachte meer mooie koralenfoto's.. ;) haha.. )

Het is dat ik al helemaal vol zit van het kerstmaal hier, maar anders was ik nog ff langsgekomen.. ;-)

(Ik zag in tapatalk alleen maar je melding over kersttoetje en verwachte meer mooie koralenfoto's.. ;) haha.. )

Haha.... ook ik neem weleens een pauze.
Prioriteit in deze dagen is familie, feest en eten.

greetings, GlennF

WoW, ik heb mijn blauwe t8 maar 8 uur aan en mijn hqi maar 6 uur. Misschien heb ik daardoor amper groei.

Verzonden zonder hinder van enige vorm van kennis !

WoW, ik heb mijn blauwe t8 maar 8 uur aan en mijn hqi maar 6 uur. Misschien heb ik daardoor amper groei.

Ik heb geen ervaring met HQI, dus kan daar ook niks over zeggen.

Ik heb gekozen voor deze belichtingsduur, zodat ik optimaal kan genieten van de aquarium.

greetings, GlennF

Heey Marc ik had in mn oude bak ook hqi en t5 en had de hak 8 uur branden en de t5 14 uur

Ow zie nu net. Las er over heen je gebruikt t8 t8 heeft niet super veel toegevoegde waarde

Probeer is 10 uur hqi en 14 uur t8

En hoeveel kelvin is je hqi ?

Gr Rico

Weet niet hoeveel kelvin. Is 2 x 250 watt.

Als byv alleen dag licht lampen heb zou je meer naar de blauwe kant kunnen gaan de giesemann lampen byv 16000 kelvin dan zijn ze niet eens super blauw is meer wit licht voor je ogen maar wel meer blauw aandeel
En dus meer groei
Maar. zou het eerst proberen met een langere licht periode
Gr Rico

Hej Marc,

Ik zelf draai met 6x80 watt T5, mijn belichtingsduur:

2 x 80 watt (actinic + blue plus): 15:00 tot 00:00 uur (=9 uur)
6x 80 Watt: 16:30 tot 22:30 (=6 uur)

Ik ervaar prima groei, ben rond deze uren ook thuis, en het scheelt behoorlijk in de energierekening.

Zoek eens op reefcentral naar photoperiods, vind je genoeg meningen en argumentatie.

Gr. Luc

Ik heb bijna dezelfde verlichtingstijd als Glenn. Bij mij gaan de lampen ook aan om 9:30 en uit om 23:30 (15 uur). De HQI gaat om 11:30 aan en om 19.30 uit (8 uur).

Dat is veelste kort en zal een koraal niet aanzetten tot groeien. Anders zoek maar eens via google het aantal lichturen in koraalgebieden.

Ik zou de T5 minimaal op 12 uur zetten en de HQI minimaal op 8 uur.

Als byv alleen dag licht lampen heb zou je meer naar de blauwe kant kunnen gaan de giesemann lampen byv 16000 kelvin dan zijn ze niet eens super blauw is meer wit licht voor je ogen maar wel meer blauw aandeel
En dus meer groei
Maar. zou het eerst proberen met een langere licht periode
Gr Rico

Zo makkelijk is het niet. Over het algemeen is het zo dat voor het merendeel van de koralen die wij houden is hoe lager de kelvin waarde dus richting zonlicht 6500k hoe meer groei. Alleen je krijgt dan veel minder kleur af van je koralen.

Stel je hebt een 250w HQI armatuur met een 10.000k lamp en je vervangt die lamp voor een 20.000k lamp. Naar mate je de kelvin waarde verhoogt verlaag je de intensiteit en verschuift het optimale deel van het groeisprectrum wat beide resulteert in minder groei. Dit is dan wel weer te compenseren door de hoeveelheid licht te gaan vermeerderen omdat dan het missende deel van het 650nm tot 700nm weer wordt aangevuld.

Laatst bewerkt:
T8 heeft idd geen waarde in onze hobby.
Je niet alleen te weinig opbrengst, maar ook zeer beperkte keus aan zeewater geschikte lampen.
greetings, GlennF

Dat mensen nog T8 gebruiken :confused:. T5 is vele malen efficienter (meer licht per watt). Ik had de boel allang vervangen :biggrin:.

Luister naar Frank die snap het licht:p

greetings, GlennF

Dat valt wel mee Glenn. Dat is gewoon terug te vinden op internet ;).

Dat mensen nog T8 gebruiken :confused:. T5 is vele malen efficienter (meer licht per watt). Ik had de boel allang vervangen :biggrin:.

Dat valt wel mee Glenn. Dat is gewoon terug te vinden op internet ;).

1) Daarom is het delen en makkelijk toegankelijk maken van kennis belangrijk.

2) Maar het is wel makkelijk dat er mensen zijn de facts van de fictie weten te scheiden.

greetings, GlennF

Als straks de euro's van de hoofdprijs vd Staatsloterij binnen zijn komt er vanzelf t5.

Goed om te leren dat t8 beetje achterhaalt is. Was zo wie zo al aan het rondkijken voor wat anders. Tot die tijd ga ik de hqi brandduur verlengen. Zijn overigens 10000 K. Rustig opbouwen naar 8 a 9 uur.

Goed om te leren dat t8 beetje achterhaalt is. Was zo wie zo al aan het rondkijken voor wat anders. Tot die tijd ga ik de hqi brandduur verlengen. Zijn overigens 10000 K. Rustig opbouwen naar 8 a 9 uur.

Misschien kun je je huidige armatuur wel heel gemakkelijk ombouwen. Dat wat je nodig zult hebben zijn andere connectoren voor de T5's en een andere (E)VSA. Bedrading kun je gewoon blijven gebruiken, maar misschien zul je dit anders moeten leggen/aansluiten. Natuurlijk moet je even overwegen of dat het het geld wel waard is, immers koop je voor een paar tientjes als een andere tweedehands armatuur.

10.000k lamp is goed voor groei en is redelijk voor kleur (rode, roze en gele koralen kleuren er goed onder). Denk als je de T8 omlegt voor T5 dat je dan een mooie mix hebt. De blauwe T5's zorgen voor de additionele kleur aan je koralen en geeft je bak een wat blauwere look.

Zelf heb ik een 12.500k lamp van giesemann, dit wordt aangevuld door 90w led. Dit geeft een mooie natuurlijke uitstraling aan de bak die niet te blauw is als ook niet te geel (zie laatste pagina's van mijn dagboek voor een impressie). Voorheen had ik 10.000k aquamedic lamp, deze gaf iets geler licht maar niet storend. Er zit wel wat verschil tussen de hqi lampen heb ik opgemerkt. Een merk lamp van Aquamedic of Giesemann 10.000k geeft naar mijn ogen witter licht als die low budget lampen waarvan wordt gesteld dat die 10.000k zijn. Raadzaam zou zijn bij de aanschaf van een low budget lamp een iets hogere kelvin waarde aan te houden.

Het gaat goed komen marc.:) experts genoeg hier.

Vergeet niet je hqi en T5 lampen elke 6/8 maanden te vervangen.

greetings, GlennF

Kijk, dat ik dat om kon bouwen was mij ook al niet bekend. Niwitt ben ik op dat gebied. Maar dat wil ik wel verder uitzoeken

Back
Bovenaan