haha oke duidelijk
Ik heb een aantal pagina's terug gelezen, niet over je renovatie (waar ik je overigens uiteraard veel succes mee wens) maar over de discussie T5, HQI en LED.
Was bijna zover om mijn aquarium met LED verlichting te bestellen (TMC tegels) maar nu twijfel ik weer heel erg....

Weet gewoon niet wat verstandig is maar als ik jouw goed begrijp zou jij T5 aanraden?
ik zeg kijk goed rond en kijk wie er langer dan een jaar op led draait, waarbij de (, zo niet alle) acropora's (nog) floreren.
ik zit er niet een standunt te hebben hierover maar constateer alleen feiten, die ik zelf toepast als het mij uitkomt.
ik ga niks vertelen wie wat moet doen, maar maak mensen erop attent wat ze kunnen verwachten.
persoonlijk zeg ik voor "
mijn" situatie zeker niet:
- ik heb stabiele en betrouwbare factoren nodig.
-vanwege mijn vele experimenten kan ik het niet permiteren met onzekere factoren te werken. Dit zou de uitkomst van de experimenten verkeerd kunnen beinvloeden en dus ook verkeerde conclusies kunnen genereren.
- T5 is een bewezen lichtbron, maar idd zie ik de kosten van het 8-10 maanden uitwissel periode als een groot struikelblok in de kosten reductie van een zeeaquarium.
- Led heeft de toekomst , maar daar moet er m.b.t. het succesvol houden van Acropora soorten nog veel gebeuren. als je grote delen van de acropora soorten links zou laten liggen zie ik steeds meer een toepassing in kwalitatief goede breed spectrum led verlichtingen. denk daarbij aan orphek , vertex, de nieuweste AIsols, radions.
Echter vind ik de voordelen van deze breed spectum leds niet opwegen tegen de prijs. Zeker als die opweeg tegen de voordelen van T5 die bijna vanzelfsprekend zijn.
- Het watt/liter ratio van led v.s. T5 is ook eentje die naar mijn mening niet automatish in het voordeel van led uitvalt. Zeker niet als je acropora soorten in het verhaal betrekt.
met een goede constructie is veel winst te behalen in het behalen van meer rendement uit je verlichting.
het toverwoord is spreiding en lager hangen
- kijk maar naar mij lampen opzet t.o.v. vaste armaturen (small en intens)
- kijk maar naar de laniled van triton
wat hebben deze opstellingen gemeen?
iedereen moet op basis van verzamelde feiten zijn eigen beslissing nemen, en niet alles laten voorkauwen.
ik verzamel feiten en test ze uit op mijn eigen situatie (laat dat net een luxe situatie zijn) en maak het voor anderen makkelijk het op één plek terug te vinden.