Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Bedankt voor de info :)

Ik ben me al een langere tijd aan het orienteren op de verlichting maar door de vele verschillende meningen en het gebrek van eigen ervaring vind ik het een moeilijke keus.
Moet toch een keer kiezen en dan kies ik denk ik voor de mening waar ik van denk dat dat de beste is.
Haha to LED or not to LED.. Misschien ga ik wel gewoon eerst voor T5, scheelt in de aankoop dus is mijn start wat goedkoper.
Als ze dan wat verder zijn over een paar jaar kan ik altijd overstappen op LED.....

Gr, Michael

ik zeg kijk goed rond en kijk wie er langer dan een jaar op led draait, waarbij de (, zo niet alle) acropora's (nog) floreren.
ik zit er niet een standunt te hebben hierover maar constateer alleen feiten, die ik zelf toepast als het mij uitkomt.
ik ga niks vertelen wie wat moet doen, maar maak mensen erop attent wat ze kunnen verwachten.

persoonlijk zeg ik voor "mijn" situatie zeker niet:
- ik heb stabiele en betrouwbare factoren nodig.
-vanwege mijn vele experimenten kan ik het niet permiteren met onzekere factoren te werken. Dit zou de uitkomst van de experimenten verkeerd kunnen beinvloeden en dus ook verkeerde conclusies kunnen genereren.
- T5 is een bewezen lichtbron, maar idd zie ik de kosten van het 8-10 maanden uitwissel periode als een groot struikelblok in de kosten reductie van een zeeaquarium.
- Led heeft de toekomst , maar daar moet er m.b.t. het succesvol houden van Acropora soorten nog veel gebeuren. als je grote delen van de acropora soorten links zou laten liggen zie ik steeds meer een toepassing in kwalitatief goede breed spectrum led verlichtingen. denk daarbij aan orphek , vertex, de nieuweste AIsols, radions.
Echter vind ik de voordelen van deze breed spectum leds niet opwegen tegen de prijs. Zeker als die opweeg tegen de voordelen van T5 die bijna vanzelfsprekend zijn.

- Het watt/liter ratio van led v.s. T5 is ook eentje die naar mijn mening niet automatish in het voordeel van led uitvalt. Zeker niet als je acropora soorten in het verhaal betrekt.

iedereen moet op basis van verzamelde feiten zijn eigen beslissing nemen, en niet alles laten voorkauwen.
ik verzamel feiten en test ze uit op mijn eigen situatie (laat dat net een luxe situatie zijn) en maak het voor anderen makkelijk het op één plek terug te vinden.

Bedankt voor de info :)

Ik ben me al een langere tijd aan het orienteren op de verlichting maar door de vele verschillende meningen en het gebrek van eigen ervaring vind ik het een moeilijke keus.
Moet toch een keer kiezen en dan kies ik denk ik voor de mening waar ik van denk dat dat de beste is.
Haha to LED or not to LED.. Misschien ga ik wel gewoon eerst voor T5, scheelt in de aankoop dus is mijn start wat goedkoper.
Als ze dan wat verder zijn over een paar jaar kan ik altijd overstappen op LED.....

Gr, Michael

Zou zou ik er ook over hebben beslist. Over een jaar zijn ook de betere leds betaalbaar en heb je niks verloren.
Als beginner ben jij ook een onzekere factor... waarom nog meer onzekere factoren introduceren ?

Ik evalueer dit koud en kill zonder emotie en voorkeuren. Alleen dan kan je neutraal zijn en feiten scheiden van fictie.
Parameters en cijfer boeien me niks, totdat ik zie dat het bewijs "reallife" geleverd ziet worden.

Een bak die opgegroeid is met T5 en HQI waar naderhand een Led boven gehangen wordt is geen kunst en geeft zelfs een verkeerd beeld.
De bak zal zelfs de eerste dag/maanden zelfs een "wooow" factor krijgen. Dat is eenmaal de sterke punt van led omdat je die intensiteit van de punt verlichting heb en je met sommige leds kleur "op zicht" kan manipuleren.

Nomaals veel koralen doen het gewoon op led..........
Maar ook een aantal soorten NIET......
Dus de conclusie of led werkt of niet wordt mede bepaald door je koralen keus.

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Helemaal goed, we zijn eruit :)
Thanks!!

Zou zou ik er ook over hebben beslist. Over een jaar zijn ook de betere leds betaalbaar en heb je niks verloren.
Als beginner ben jij ook een onzekere factor... waarom nog meer onzekere factoren introduceren ?

Ik evalueer dit koud en kill zonder emotie en voorkeuren. Alleen dan kan je neutraal zijn en feiten scheiden van fictie.

greetings, GlennF

Een bak die opgegroeid is met T5 en HQI waar naderhand een Led boven gehangen wordt is geen kunst en geeft zelfs een verkeerd beeld.
De bak zal zelfs de eerste dag/maanden zelfs een "wooow" factor krijgen. Dat is eenmaal de sterke punt van led omdat je die intensiteit van de punt verlichting heb en je met sommige leds kleur "op zicht" kan manipuleren.

greetings, GlennF

Koralen die onder T5/HQI/Zonlicht uitkomen en onder led worden gezet zullen idd de eerste weken een wow factor genereren. Dit komt met name door de blauwe leds maar dit zal voor diverse koralen na enige tijd vervagen.

Als ik een winkel binnen loop en boven de stekkenbakken hangt te veel of alleen maar blauwe led verlichting vindt ik dat niet aantrekkelijk om daar mijn aankopen te doen. Veel mensen (met name beginners) zijn dan onder de indruk, maar ik niet!! Dit omdat je niet weet wat je nu daadwerkelijk koopt. Ik vraag daarom altijd om het koraal onder de T5 te houden, dan zie je ook de daadwerkelijke kleur en of het koraal nog goed op kleur is. Anders kom je thuis met zo'n verlept koraal.

Koralen die onder T5/HQI/Zonlicht uitkomen en onder led worden gezet zullen idd de eerste weken een wow factor genereren. Dit komt met name door de blauwe leds maar dit zal voor diverse koralen na enige tijd vervagen.

Als ik een winkel binnen loop en boven de stekkenbakken hangt te veel of alleen maar blauwe led verlichting vindt ik dat niet aantrekkelijk om daar mijn aankopen te doen. Veel mensen (met name beginners) zijn dan onder de indruk, maar ik niet!! Dit omdat je niet weet wat je nu daadwerkelijk koopt. Ik vraag daarom altijd om het koraal onder de T5 te houden, dan zie je ook de daadwerkelijke kleur en of het koraal nog goed op kleur is. Anders kom je thuis met zo'n verlept koraal.

ik kijk naar de potentie van een koraal, ze kleuren toch altijd anders in je eigen bak.

ik kijk naar de potentie van een koraal, ze kleuren toch altijd anders in je eigen bak.

Dat is ook zo, maar die potentie moet er wel meer dan voldoende in zitten onder normaal licht. En ik weet dat als het onder T5 goed kleurt, het onder mijn verlichting ook goed zal kleuren.

Loripes overdag

Bekijk bijlage 410470

Ik ben benieuwd hoe deze "bleke" koralen zich onder "iets verhoogde" nutrients gaan houden.

greetings, GlennF

Dus jij denkt dat deze "witte" onder lage nutrients is gekweekt? Is dat witte niet een teken dat deze heel veel licht heeft gekregen? Of is dat niet juist gedacht?

lijkt op een licht schok
maar vertel eens waar heb je hem vandaan en wrlke verlichting stond er boven

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Dus jij denkt dat deze "witte" onder lage nutrients is gekweekt? Is dat witte niet een teken dat deze heel veel licht heeft gekregen? Of is dat niet juist gedacht?

3 mogelijkheden zooxanthellen minder door natuurlijk habitat, afstoten door lichtshock, of zelfs verloren door te donker te staan.

de komen weken zullen we het weten wat het word.

3 mogelijkheden zooxanthellen minder door natuurlijk habitat, afstoten door lichtshock, of zelfs verloren door te donker te staan.

de komen weken zullen we het weten wat het word.

Nog een aanvulling; spectrum deficient (tekortkomingen in het aangeboden licht)

Nog een aanvulling; spectrum deficient (tekortkomingen in het aangeboden licht)

Dit soort kleuren heb ik voor het led tijdperk ook wel vaker gezien. Dat was in de tijd dat het blijkbaar hip was om koralen bleek of "kleur gemodificeerd" te verkopen. Destijds waren deze koralen te hoog gegrepen voor mij.

greetings, GlennF

Dit soort kleuren heb ik voor het led tijdperk ook wel vaker gezien. Dat was in de tijd dat het blijkbaar hip was om koralen bleek of "kleur gemodificeerd" te verkopen. Destijds waren deze koralen te hoog gegrepen voor mij.

greetings, GlennF

Hahaha, hip was koralen bleek te kopen? ;)

Ik wil wel eens een bruin koraal kopen als ik weet wat het is.

Vandaag had ik een drukke dag.

12:00u naar makelaar om contract te tekenen voor mij aanstaande project.
Nu kan het naar de notaris gestuurd worden ter pasering.

13:00 -14:00 op bezoek bij een vriend en bijkletsen over onroerende zaken.

15:30 op bezoek karel (platax) en de onwikkelingen in zijn bak evalueren.

17:00 op bezoek bij adri (A3LXK) 2e bak bezoek om te evalueren hoe zijn bak zich ontwikkeld.

18:00 bij "officieuze" opening van seaflower en een koraal meegenomen.

19:30 bij Jaap (jaapk) langs geweest om het een en ander besproken.

21:30 thuis en eindelijk dinner.

22:30 koraaltje uitgepakt en gemonteerd op een draadje...

greetings, GlennF

Hallo Glenn,

Zo te zien een volle bezetting aan bezoeken geweest dus zal je diner wel gesmaakt hebben en zeker verdiend, ben benieuwd hoe je nieuwe koraaltje het gaat doen.
Bedankt voor je bezoek was zeer vereerd, leuke gesprekken gehad en een hoop weer bij geleerd, zeker de toelichting die je gegeven heb om te verbeteren, zal ik zeker gaan doen.

gr. karel

Hahaha, hip was koralen bleek te kopen? ;)

Ik wil wel eens een bruin koraal kopen als ik weet wat het is.

voorbeelden waren knal gele tubinaria's en tapijt anemonen, die na een maand in de bak langzaam afsterven, volledig bleek, of juist bruin werden.
spier witte anemonen die toch toch bruin werden bij iedereen. dit heb ik zo vaak gezien de afgelopen jaren.

bruine koralen is makkelijk te komen, die zie je vaak genoeg in de winkel staan als ze langer dan 2 weken gestaan hebben.

Back
Bovenaan