Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Van harte gefeliciteerd Glenn met je verjaardag thumbs up Maak er er mooie dag van samen!!

Gr,

Martin.

Glenn, gefeliciteerd en nog vele en vele jaren.

groet
Adri

Wat zal je een vermogen kwijt zijn bij het vernieuwen van de T5 buizen.

Op dit moment is electra lampen de hoogste kosten post van de aquariums..
Elektra 4 euro p/d (18kwh). ~ 1500 p/j
De lampen 14x 17,50 per 10 maanden. ~300 p/j
Osmose water 4000l/j. ~ 4 euro
Osmose toestel 125 per 3 jaar ~45 p/j
(DSR) Supplementen ~ 450 euro per jaar (winkelprijs)
Voer 100 blister a 1,50 ~ 150 p/j
Ruwe raming = 2500 euro per jaar.
Dat is voor 1500-1700 liter

Ruwweg dus 750-800 euro 500 liter

Besparingen:
zout 10% p/w 170l = 170/600*69= 19,55 *52 = 1016 euro p/j
Besparing water = (170*52)/1000*1= 8,8 euro p/j

Een belangrijk gegeven in het kosten plaatje is dat ik behalve de eigen DSR supplement niks anders gebruikt.
Dus GEEN biopellets, GFO , ABCD supplementen, kalk reactor, wervelbed filters. Allemaal dus besparingen op het aquarium onderhoud.

Door het reken sommetje te doen. Zet je alles in 't juiste perspectief en kom je niet voor verrassingen te staan.

Vergeet in dit kosten plaatje de aankoop van stekken en koralen niet.
Dat kan van 5 euro per week tot 50 euro per week oplopen.
Sommige succevolle aquarianen kunnen met stekken verkoop deze kosten rond nul laten balanceren of zelf negatief maken.

Ben je aan het aanmodderen dan betaal je de volle mep. 50x52 = 2600p/j voor "koraal decoratie"

Conclusie: onwetendheid, gemakzucht en luiheid om te lezen en leren kost "leergeld" in de vorm van dooie koralen en fustratie.

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Hi Glenn,

ik zie dat je de fiji purple, 10K en de giesemann pure actinic weer hebt verwijderd en terug bent gegaan naar de coralplus.

Wat is de reden?

groet
Adri

Gewoon een probeersel om gelijkmatiger te verlichten

Ik ben nu op een stadium gekomen dat ik kan gaan fine tunen.
Zoals ik al eerder heb aangegeven is verlichting samen met water kwaliteit voor een evenredige groot deel verantwoordelijk voor te behalen top resultaten. Water beheerst ik al aardig, dus is het nu tijd om met het andere belangrijk deel van rif aquarium houden te experimenteren.

greetings, GlennF

Gefeliciteerd!
Leuk dat je zoon uit Amsterdam komt.. Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd wat jouw favoriete restaurant is? :p

Dat restaurant is echt super topjes !! wij zijn er met Glenn geweest en als ik weer in Rotterdam kom ga ik er zeker weer naar toe!!

Gr,

Martin.

Ik lees dat je jarig bent, handig zo'n forum.
gefeliciteerd en geniet er van!

Van harte

Back
Bovenaan