Hoe denk je bijvoorbeeld over het aantal watts vs liters?
........... mij aquarium is 250x80x60cm
De lampen staan op 4-5 cm boven water.
Verder heb ik ipv van refectoren die het licht bundelen juist een spiegelend plaat om het licht te spreiden.
- In een gemiddel opbouw ga ik voor 12x54w T5 = 648 watt op 1200L = 0,54W/L.
- in een volgroeid rif met veel schaduwvorming ga ik 14x54w =756 watt op1200L = 0,63W/L. Mogelijk zelfs 16x 54w als dit verder dichtgroeit.
Welk advies zou jij de mensen willen geven omtrent vervanging bij het gebruik van T5 en/of HQI?
................ afhankelijk van je bezetting bij SPS vanaf 8-10 maanden omdat de buizen dusdanig degeneren dat het effect heeft op de groei en de kleuring. Na 12 maanden begin je koralen te verliezen..... het is een geleidelijk proces dat erin sluipt.
Bij soft koralen maak het niet veel uit.... ik heb in het verleden buizen 2 tot 3 jaar laten staan en verving ze pas als ze ermee ophielden, zwart werden (alslag in de lamp), of de aansluitingen gingen corroderen.
Aan welke verlichting geef jij de voorkeur en waarom?
........ dat zal duidelijk zijn... vooralsnog T5.
En welk verlichtingstype zou jij aanraden voor starters?
...... T5 ....omdat zij het nog moeten leren en elke onzekere factor is eentje teveel.
Maar het is geheel afhankelijk van de wensen want meeste koralen "doen" het onder Led ook. Maar floreren is natuurlijk een ander begrip dan overleven. Acropora soorten zijn met led een verhoogd risico. Hystrix, poccilopora en caliendrum vinden led helemaal niet erg . Sommige Leders, oortjes, en lps vinden led te intens en blijven vaak compact of bleken. Meeste montipora soorten tolereren led, kleuren soms anders, maar "vette" groei blijft uit.