Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Staat er heel gaaf bij zeg glenn wat een pracht om naar te kijken zeg.
Groetjes wesley

Knappe bak Glenn, je ver gevorderd sinds die ene keer, lang geleden, dat je bij ons op bezoek was:thumbup:

nou michel,
dat moet ergens in 2007/208 zijn geweest, ik had toen een leuk bakkie staan met leders en een aantal lps/sps en, toen dacht ik dat het allemaal wel redelijk goed ging. ik was al blij als ik een kleurtje had op mijn sps en deze groeide.
ik keek toen mijn ogen uit op jou bak vol met sps. ik heb hier zelfs nog een koraal van je staan "de harde gele gorgoon".

Nu terug kijkend vind ik het meer geluk dan wijsheid, dat ik dat resultaat toen al had. Vooral de laatste 2 jaar ben aardig op weg en heb veel kennis en ervaring opgedaan. Deze ervaring deel ik graag, omdat ik vind dat ik een reproduceerbaar resultaat kan neerzetten zonder veel giswerk, dat scheelt veel ergernis bij hobbyisten, die maar geen bevredigend resultaat kunnen behalen. Veel mensen stoppen ermee, omdat ze geen goede resultaat halen door te weinig gedeelde kennis of meerdere mislukte pogingen. Daarnaast spelen de kosten van het onderhoud en het in bedrijf houden van een zeeaquarium veel mensen parten. Zoals het traditioneel gebeurt gebeurt is dat ook zo. De zoutwaterbak lijkt alleen bereikbaar voor de elite. ik vind dat het ook anders kan en doe het ook al jaren zo, nu wil ik het ook reproduceerbaar maken bij anderen.
Toen jan harbers bij mij geweest was voor dat intervieuw van de eerste OZ, was ik nog met de kweek van zeepaardje en anemoonvisjes bezig.
Nu is mijn project de DSR methode op kaart zetten.

Foto met galaxy tab, speeltje herontdekt.

ege8upet.jpg

ajapu4e7.jpg

Verstuurd van mijn GT-P7500 met Tapatalk

Vandaag metingen gedaan en niet een dag te vroeg ook.
Mijn calcium is gevaarlijk laag
Ik kan het zien aan een Monti tak. Die staat schraal.

uploadfromtaptalk1370276907682.jpg
uploadfromtaptalk1370276932432.jpg

Mg, Ca, Sr, NO3 waarden worden allemaal aangevuld volgens schema.
De rest word niks aan gedaan.

groeten van Glenn's "antieke" GalaxyS

Schitterende bak!!!!
Ben zelf bezig met een nieuwe bak
Die binnenkort mijn oude bak moet vervangen
Hoop ooit eens zulke kleuren te kunnen houden
Gr. Hans

Vandaag metingen gedaan en niet een dag te vroeg ook.
Mijn calcium is gevaarlijk laag
Ik kan het zien aan een Monti tak. Die staat schraal.

Bekijk bijlage 340298
Bekijk bijlage 340299

Mg, Ca, Sr, NO3 waarden worden allemaal aangevuld volgens schema.
De rest word niks aan gedaan.

Schitterende bak!!!!
Ben zelf bezig met een nieuwe bak
Die binnenkort mijn oude bak moet vervangen
Hoop ooit eens zulke kleuren te kunnen houden
Gr. Hans

Dank je Hans.
Hoop doet leven..... En waarom zou jij dat niet kunnen? Met DSR wil ik een blauwdruk neerzetten die zo overgenomen kan worden.
Ik doe mijn best .... Nu de rest nog om het een succes te maken.

Hahaja hoezo yippy Glen zat je daar op te wachten ? Gr jaap

Die reactie had ik al zien aankomen Jaap.:p

De yippie was bedoeld voor het feit dat ik nu weet waarom de afgelopen week enkele van mijn acro's van onderaan weefsel verloor terwijl alle andere waarden inmiddels op peil waren.
Ik ga de goeie kant uit en krijg een groeispurt van boven, maar van onder ging het fout bij sommige acro's.
Hiermee heb ik weer een stuk van het koralen puzzel gevonden.
Niet alleen voor dit geval, maar ik was in de veronderstelling dat kalium niet verbruikt werd, omdat ik dit nooit heb hoeven aanvullen. Ik heb alles voor in huis en de laatste jaar heb ik amper toegevoegd. Nu zie ik dat kalium degelijk een effect heeft en ik kan nu dus ook dit gebrek herkennen. Dit is wat ze in het engels uitdrukken als " priceless".
Dit was een eureka moment.

Ik kreeg hiervoor bepaalde kleurtjes zoals roze niet uit de koralen. Nu zie ik een ontwikkeling in roze kleuren en ik zie een verbruik in een bepaald element. Dat wil zeggen dat een bepaald situatie geschept is dat dit tot ontwikkeling komt. Wat dat is moet ik nog gaan analiseren uit mijn historie en verbanden gaan leggen.

Laatst bewerkt:
Er is een bepaalde dynamiek .
De dynamiek is dat, als de omstandigheden er niet voor zijn, ontwikkel een bepaalde aspect van een koraal zich niet.

Omdat ik in de veronderstelling was dat kalium niet verbruikt werd, heb ik de meting opgerekt maar 2-3 weken. De laatste meting van 2 weken terug was een stabiele 395.

Hier benadrukken ik de nut van de wekelijkse meting.

Voordat er voorbarige conclusie getrokken worden dat DSR bewerkelijk is, mag je ook stellen dankzij DSR kan je dit constateren en corrigeren .

Normaliter wordt dit afgedaan met:
" niet alles koralen zijn even houdbaar.".
" iedereen verliest weleens een koraaltje"
" niet alle koralen zijn te combineren".

Het niet meten mag je vergelijken met ogen en oren dicht de kruising oversteken. Vaak genoeg gaat het goed. Als je je ogen en oren dicht houd weet je ook niet dat je bijna aangereden bent.
Op en drukke kruising gaat het sneller fout en op een landweg vaker goed. Waarbij een drukke kruising metafoor staat voor een volgebouwd rifbak.

Back
Bovenaan