De panoramareef, bijna 6 maanden nadat hij gebouwd is. Nu beginnen de kleuren op te komen! Op de een of andere manier heeft het systeem 6 maanden nodig gehad om zijn potentieel volledig te benutten. Dit is een keerpunt!
SINDS HET BEGIN IS ER NIET ÉÉN KEER WATER VERVERST! Op de een of andere manier krijgen beginnende reefers nog steeds het advies van "experts" om regelmatig water te verversen. Tegenwoordig zijn er moderne en minder verspillende manieren om succesvol te zijn met een rifkoralen aquarium.
The panoramareef, nearly 6 months after it was build. Now the colors are taking off!
Somehow it took the system 6 months to get the most out of it's potential. This is a turning point!
NOT A SINGLE WATERCHANGE WAS DONE SINCE THE START! Somehow novice reefers still get the advice from "experts" to do regular waterchanges. Nowadays there are modern and less wastefull ways to be succesfull with a reeftank. I guess it's all about confidence and following a certain set of rules.
Ik sta er volledig achter om beginnende reefers te adviseren water te wisselen.
Ze kennen immers vaak niet voldoende het belang van alle waterparameters te testen en aan te passen.
Of hebben niet de juiste routine en vergeten het te vaak.
In dat opzicht is water wisselen een goede verzekering die de kans op succes verhoogt.
Daarnaast zijn contaminaties van o.a. metaal in het begin zeker mogelijk.
Niet iedereen gaat zomaar een ICP opsturen om te zien of alles wel juist zit, zeker beginners niet.
Ook daar is water wisselen een goede verzekering.
Ook kan ik me inbeelden dat er niet meetbare zaken zijn, zoals een hoop organische verbindingen die problemen kunnen geven.
Ook daar is een waterwissel een hulp.
5 a 10% per maand gaat het hem ook niet redden, 15% per week zoals WWC aanraadt wel. Dan spoel je alle problemen gewoon weg, evenals de euro'tjes natuurlijk.
Langs de andere kant, als je alles goed meet, geen contaminaties hebt, en weet waarop je moet letten bij het koraal, kan het natuurlijk ook zonder waterwissels.
Als het niet hoeft zou het helemaal gek zijn om water te wisselen.
Maar voor beginnende zeeaquarium liefhebbers? Als ze allemaal 10-15% per week waterwissels zouden doen ben ik ervan overtuigd dat er meer succesvol zouden zijn. En daar gaat het bij beginners toch om? De methode met het meeste kans op succes, ook al wordt er wat te soepel met de voorschriften omgegaan.