Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Deze discussies zul je altijd blijven houden ben ik bang. Weet je waarom? Omdat er nog geen methode uitgevonden is om perfect een zeewateraquarium te kunnen houden. Er is denk ik bewijs genoeg dat je met beide methodes wel of geen waterwissels jarenlang succesvol een zeeaquarium kunt houden. Zonder waterwissels heb je de DSR methode en Triton. Met wissels heb je Balling, ik zal ook maar ff de Tanne methode noemen en allemaal eigen methodes eventueel gecombineerd met anderen.

Wat Frank aangeeft is denk ik dat er een heleboel nieuwe mensen met DSR beginnen en dan ook vrij succesvol kunnen zijn omdat alles is voorgekauwd (niks mis mee) en bij problemen schiet GlennF of een ander ervaren iemand te hulp. Waar Frank op doelt is dat er een heleboel van die nieuwelingen zich in discussies gaan mengen waar ze de ballen verstand van hebben. Er worden dan ook vaak dingen geroepen die niet kloppen. Frank stelt gewoon een aantal basisvragen die je eigenlijk gewoon zou moeten weten als je je bezig houd met deze hobby. Op het moment dat je op deze vragen het antwoordt niet weet moet je jezelf toch eens afvragen of je je kennis niet wat moet verbreden. Het hoeft niet want je hoeft het hoe en waarom niet te begrijpen want je kunt gewoon terugvallen op iemand die wel kennis van zaken heeft en die bij problemen dus kan zeggen waardoor het komt en wat je fout doet en wat je anders moet gaan doen. Maar als je die basiskennis niet op orde hebt en dan in bepaalde discussies tegen mensen die deze kennis en ervaring wel hebben gaat roepen dat ze het niet bij het juiste eind hebben dan krijg je irritaties.

Het zou niet verkeerd zijn dat voordat men met deze hobby begint eens als eerste wat goede boeken aanschaft en een basiskennis opdoet. Ik ben zelf nog niet zo lang bezig met mijn aquarium maar ik ben voordat ik opgestart ben met mijn aquarium wel bij een heleboel mensen op bezoek geweest die 20 jaar plus ervaring hebben met zeeaquariums. Ook heb ik allemaal verschillende wegen die naar Rome leiden gehoord en hier moet je respect voor hebben. Ook heb ik me goed ingelezen en heb verschillende boeken gelezen.

Dat zeewater bakken crashen heeft in de meeste gevallen niks met een bepaalde methode te maken, want het gebeurt bij ze allemaal. Maar meer met het geen kennis van zaken hebben, niet meer meten omdat gedacht wordt dat alles toch wel stabiel blijft, te laat ingrijpen of zo nu en dan gewoon door domme pech.

Om een voorbeeld te noemen. Ik zie dat Robbor zich ook in deze discussie mengt. @Robbor ik bedoel hier niks mee en wil je niet in een kwaad daglicht zetten. Ik noem jou omdat je je mengt in deze discussie en je ook 1 van de eerste was die een reactie in mijn dagboek gaf die in mijn ogen niet klopt. Je gaf namelijk aan zonder dat je wist wat ik in mijn aquarium wilde gaan houden aan dat ik met mijn t5 verlichting boven de bak niet genoeg licht had en ik over moest op led. Nu wist jij niet dat ik bewust voor t5 heb gekozen na mijn gesprek met Eshan (Triton). Hij raadde mij t5 aan terwijl hij wel led verkoopt maar geen t5. Hij heeft ook een jarenlange ervaring met zeeaquaria houden en wil dit door middel van zijn methode ook voor mensen die er niks van snappen bereikbaar maken zodat zij ook een aquarium kunnen houden. Dit doet GlennF nu ook, alleen is hij hier niet zolang mee bezig als Eshan of Balling. In mijn ogen lijken deze methodes ook erg op elkaar kwa basis dan. Ook heb ik nu lps en sps in mijn bak. Het zijn wel makkelijkere soorten maar ze doen het tot nu toe goed onder dit licht.

Dit betekend dat jij dingen roept tegen een beginner die niet kloppen en dat zou eigenlijk niet mogen. Het doel van een forum is van elkaars ervaringen te leren. Ik roep als beginner ook niet tegen anderen zaken waar ik niks vanaf weet.

Met deze post wil ik niemand in een kwaad daglicht zetten. Als ik dit wel heb gedaan dan doe ik dit niet bewust en bied ik bij deze mijn excuses aan. Ik vind het geweldig dat mensen als GlennF, Eshan, Tanne en alle anderen ook degene hier op het forum die met hun kennis en ervaring mensen een handreiking doen om een succesvol zeeaquarium te starten en te houden.

@GlennF sorry dat ik dit in jouw dagboek post. Als dit jou stoort kun je dit vast en zeker door een mod laten verwijderen. Ik heb een enorm respect voor jou. Je hebt een prachtige bak en ga vooral door ook met het plaatsen van al die geweldige foto's. Ook is het super dat jij enorm veel energie en tijd steekt om mensen op weg te helpen in deze geweldig mooie prachtige hobby.

Groetjes Marco

Het is prima dat je een eigen visie hebt en een eigen pad bewandelt. Dit heb ik in het begin ook geprobeerd en gedaan en ben daardoor wijzer geworden. Het is goed dat er deze mensen er zijn anders geloven we maar wat de fabrikanten ons wijs proberen te maken om zo omzet te genereren ;).
........ En toch hebben we de fabrikanten en winkeliers nodig om de hobby te bedrijven... hoe eerder we dat beseffen hoe beter.... het is aan de gebruiker zelf om te bepalen waar hij in gelooft... en of de gekozen partner waar maakt wat ze beloven.....

Persoonlijk vindt ik dat het nogal vroeg is om van grote successen te spreken. E zijn idd bakken die sinds dat ze op DSR draaien beter draaien als dat ze ooit gedaan hebben. Dit gegeven ligt bij de hobby'ist omdat er vele handvaten nodig hebben om deze hobby uit te kunnen oefenen. De DSR methode is daar een goed hulpmiddel bij omdat dit ze sturing geeft topjes. Dat verhoogt uiteindelijk ook de succesratio.
...... de tijd zal het uitwijzen Frank, daarnaast heb ik nooit beweert dat wissels verboden zijn.
Overigens draait mijn bak al 9 jaar zonder wissels en het water waar alle sps/lps afstierf in 2010 is ook nooit verwijderd (m.u.v. 400 liter zelf aangemaakte water in jan 2012). Het systeem bestond destijds uit 1700 liter gekoppelde capaciteit......

Er zijn naast de DSR methode ook andere bakken die al een lange tijd zonder waterwissels draaien. Maar op den duur komen zij wel voor problemen te staan die ze niet volledig kunnen begrijpen. Logisch, want wat je niet meet, wat je niet weet, wat een koraal niet eet ;). Uiteindelijk wordt ze geadviseerd om een uitgebreide meting te gaan doen of een grote wissel uit te voeren. Ik zuig dit niet uit mijn duim, ik heb dit al vaker de revue zien passeren. Het kan een lange tijd goed gaan, maar er zal een moment gaan komen....
..... Daar bent ik me van bewust Frank. het verschil met anderen is dat deze mensen niet zelf in de materie gedoken zijn om zelf naar oplossingen te zoeken, maar zelf vertrouwen op adviezen van anderen die niet hun denk/werkwijze aanhangen, logisch dat het advies dan anders uitvalt dan zij al die tijd mee gewerkt hebben.....

Begrijp me goed, ik probeer je niet af te zeiken, of je methode in een kwaad daglicht te zetten. Ik vindt het goed wat je doet, alle lof daarvoor!!! Al mag het psychologisch gelul en het aantal berichten op het forum van mij wel wat minder :p. Maar ik probeer je alleen te behoeden, snap je? Ik hoop zelfs dat het zeeaquarium houden zo makkelijk kan blijven!!!
........ bedankt Frank ik voel mij niet makkelijk aangevallen, omdat mijn levens houding is positief, dus ik bekijk alles door "roze glazen" zouden sommige wel willen denken (maar verwaar dit niet met naiviteit).......

Het "phychologisch gelul" is voor sommige een doorn in de oog, voor anderen weer een opsteker. Aangezien ik geen meerdere meesters kan dienen, kies ik mijzelf als meester:)........

....... Wat betref het aantal berichten , hou ik me de laatste al aardig in hoor:D
Ik heb redelijk wat andere hobbies waar ik mijn ei in kwijt kan .........

..... Met "the easy way" hebben we toch een gezamelijk doel, maar andere visies, niks mis mee toch ?.......

Ik zal me met mijn berichten wel weer wat minder populair maken op dit forum omdat er steeds meer DSR gebruikers bij komen ;). Maar ik kan daar eerlijk gezegd niet zo mee zitten. Populariteit is als een velletje wc papier, zo zien ze je hangen en zo wordt je weggespoeld...

Tja.... frank, waar doe je het voor?
Doe je de hobby voor jezelf of doe je het voor een ander?
Ik doe de hobby voor mijzelf en of ik daar populair mee word, of niet zal me een worst wezen.

In de begin periode ben ik zelfs geweerd uit diverse forums, maar nu vragen ze om mijn aanwezigheid.
Ben ik hierdoor de hobby anders gaan beleven(NOT).

Ik kan oprecht zeggen dat ik deze hobby met alle plezier doet/deelt en de waardering die ik krijg voor het helpen van anderen om hun droom te realiseren de extra effort ruimshoots goed maakt.

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Compleet out of my leauge. En in iemand anders z'n dagboek, wil ik toch graag reageren.
Je hebt voor zover ik weet een reactor nodig. Dat is een eenmalige uitgave, maar verre van gratis!!!!!
Daarnaast kost het je ten minste vulling en Co2 patronen. Dat is inderdaad het geld niet, maar ook niet geheel gratis.

Ik heb geen van allen en moet me dus scheel betalen om überhaupt te kunnen beginnen met een reactor.

Dit maakt het voor een nieuwe gebruiker met een simpele doseer computer dus al aardig betaalbaar om DSR te volgen.
Maar als ik het dagboek van Glenn een beetje doorlees is de compleet willekeurige reactor nogal vaak een onzekere factor. Waarom zou je dus niet zonder extreme extra kosten beginnen met hapklare DSR brokken?

De keuze wel of geen reactor ligt vior een ieder anders. Dit hangt geheel van je omstandingheden af.

Je kiest wat voor die situatie de beste oplossing is en blijf niet halsstarrig vasthouden aan 1 principe omdat het de beste manier zou zijn volgens vele anderen.:)

Zelfs dan kan je na een tijd besluiten dat het niet werk voor jou, omdat de omstandigheden anders zijn. Je moet dan ook de keus hebben om dit aan te kunnen passen als het nodig mocht blijken. Ik noem dat flexibel zijn en open staan voor andere manieren van het realiseren van en doelstelling.

greetings, GlennF

Ik reageer normaal nooit in dit soort discussies maar ik wil nu toch even reageren als het mag.

Geen enkele nieuwe ontwikkeling kan een succes worden zonder bekritiserende mensen zoals Frank. Mensen die iets ontwikkelen, in dit geval Glenn hebben juist verschillende meningen nodig om vanuit alle hoeken hun ontwikkeling kracht bij te zetten of juist tot de ontdekking te komen dat er nog bijgestuurd moet worden in de ontwikkeling.
.......Juist.......

Bovendien heeft Frank al in meerdere topics te kennen gegeven dat hij zeker geen tegenstander is van DSR, alleen kritisch en nog niet overtuigd.
.....Juist........

Overigens voordat ik de volle laag krijg, ikzelf ben ook absoluut geen tegenstander van DSR, wat Glenn doet is goed en heeft zich bewezen tot nu toe.
.....geen reden toe.......

Het gaat mij er alleen om dat alle discussie onderwerpen bij de meeste mensen als negatief wordt gezien en dat is jammer want uit discussies komen vaak de beste ideeën !
......Juist.......

Dus wat mij betreft mogen Glenn en Frank nog wel even door discussiëren, ik vind het in elk interessant en leerzaam om te lezen.
..... zolang het geen uitlokking is, ga ik mee. Als ik de nut zie van een additief komt ie er, eerder niet ! Ik heb geen zin om te verklaren, waarom iemand niks ziet gebeurt als ze een stof in de bak mieteren .....

greetings, GlennF

Glenn, na al die lappen tekst en de bijna-kaping van je dagboek ben ik wel toe aan wat mooie foto's van je bak! Heb hem al te lang niet meer kunnen zien!
Lekker de foto's het woord laten doen [emoji106]

Precies de arrogantie die ik bedoelde.
Vraag wat vriendelijk, weet je geen antwoord op, en dan zo reageren.

Het is een hobby, laten we focussen op het eindoel, de rest is ruis........:)

Denk aan die metalen kast van mij...:), voordat je een reactie gaat plaatsen die te persoonlijk wordt.

greetings, GlennF

Kom op Frank je laat jezelf toch niet zo gauw uit het veld slaan ;). Je input op dit forum is zeker wel nuttig (ook al ben ik het op sommige punten niet helemaal met je eens :cool:), maar dit is in mijn ogen niet het juiste topic om deze discussie te hebben. Ik zou deze discussies liever zien in Glenn's eigen DSR topic, niet hier in zijn dagboek.

grtz

Zo is het maar net. We kunnen samen wel tegen een stootje frank.:)

En als je een gevoelig snaar raakt, behoud ik me gewoon het recht om niet te reageren:)

greetings, GlennF

Deze discussies zul je altijd blijven houden ben ik bang. Weet je waarom? Omdat er nog geen methode uitgevonden is om perfect een zeewateraquarium te kunnen houden. Er is denk ik bewijs genoeg dat je met beide methodes wel of geen waterwissels jarenlang succesvol een zeeaquarium kunt houden. Zonder waterwissels heb je de DSR methode en Triton. Met wissels heb je Balling, ik zal ook maar ff de Tanne methode noemen en allemaal eigen methodes eventueel gecombineerd met anderen.

Wat Frank aangeeft is denk ik dat er een heleboel nieuwe mensen met DSR beginnen en dan ook vrij succesvol kunnen zijn omdat alles is voorgekauwd (niks mis mee) en bij problemen schiet GlennF of een ander ervaren iemand te hulp. Waar Frank op doelt is dat er een heleboel van die nieuwelingen zich in discussies gaan mengen waar ze de ballen verstand van hebben. Er worden dan ook vaak dingen geroepen die niet kloppen. Frank stelt gewoon een aantal basisvragen die je eigenlijk gewoon zou moeten weten als je je bezig houd met deze hobby. Op het moment dat je op deze vragen het antwoordt niet weet moet je jezelf toch eens afvragen of je je kennis niet wat moet verbreden. Het hoeft niet want je hoeft het hoe en waarom niet te begrijpen want je kunt gewoon terugvallen op iemand die wel kennis van zaken heeft en die bij problemen dus kan zeggen waardoor het komt en wat je fout doet en wat je anders moet gaan doen. Maar als je die basiskennis niet op orde hebt en dan in bepaalde discussies tegen mensen die deze kennis en ervaring wel hebben gaat roepen dat ze het niet bij het juiste eind hebben dan krijg je irritaties.

Het zou niet verkeerd zijn dat voordat men met deze hobby begint eens als eerste wat goede boeken aanschaft en een basiskennis opdoet. Ik ben zelf nog niet zo lang bezig met mijn aquarium maar ik ben voordat ik opgestart ben met mijn aquarium wel bij een heleboel mensen op bezoek geweest die 20 jaar plus ervaring hebben met zeeaquariums. Ook heb ik allemaal verschillende wegen die naar Rome leiden gehoord en hier moet je respect voor hebben. Ook heb ik me goed ingelezen en heb verschillende boeken gelezen.

Dat zeewater bakken crashen heeft in de meeste gevallen niks met een bepaalde methode te maken, want het gebeurt bij ze allemaal. Maar meer met het geen kennis van zaken hebben, niet meer meten omdat gedacht wordt dat alles toch wel stabiel blijft, te laat ingrijpen of zo nu en dan gewoon door domme pech.

Om een voorbeeld te noemen. Ik zie dat Robbor zich ook in deze discussie mengt. @Robbor ik bedoel hier niks mee en wil je niet in een kwaad daglicht zetten. Ik noem jou omdat je je mengt in deze discussie en je ook 1 van de eerste was die een reactie in mijn dagboek gaf die in mijn ogen niet klopt. Je gaf namelijk aan zonder dat je wist wat ik in mijn aquarium wilde gaan houden aan dat ik met mijn t5 verlichting boven de bak niet genoeg licht had en ik over moest op led. Nu wist jij niet dat ik bewust voor t5 heb gekozen na mijn gesprek met Eshan (Triton). Hij raadde mij t5 aan terwijl hij wel led verkoopt maar geen t5. Hij heeft ook een jarenlange ervaring met zeeaquaria houden en wil dit door middel van zijn methode ook voor mensen die er niks van snappen bereikbaar maken zodat zij ook een aquarium kunnen houden. Dit doet GlennF nu ook, alleen is hij hier niet zolang mee bezig als Eshan of Balling. In mijn ogen lijken deze methodes ook erg op elkaar kwa basis dan. Ook heb ik nu lps en sps in mijn bak. Het zijn wel makkelijkere soorten maar ze doen het tot nu toe goed onder dit licht.

Dit betekend dat jij dingen roept tegen een beginner die niet kloppen en dat zou eigenlijk niet mogen. Het doel van een forum is van elkaars ervaringen te leren. Ik roep als beginner ook niet tegen anderen zaken waar ik niks vanaf weet.

Met deze post wil ik niemand in een kwaad daglicht zetten. Als ik dit wel heb gedaan dan doe ik dit niet bewust en bied ik bij deze mijn excuses aan. Ik vind het geweldig dat mensen als GlennF, Eshan, Tanne en alle anderen ook degene hier op het forum die met hun kennis en ervaring mensen een handreiking doen om een succesvol zeeaquarium te starten en te houden.

@GlennF sorry dat ik dit in jouw dagboek post. Als dit jou stoort kun je dit vast en zeker door een mod laten verwijderen. Ik heb een enorm respect voor jou. Je hebt een prachtige bak en ga vooral door ook met het plaatsen van al die geweldige foto's. Ook is het super dat jij enorm veel energie en tijd steekt om mensen op weg te helpen in deze geweldig mooie prachtige hobby.

Groetjes Marco

Ik kan me met het meest wel goed vinden hoor, tenslotte is een mening vaak ook persoonlijk.

ja, iedereen praat weleens een ander na.

M.b.t led is het laatste woord nog niet geschreven, omdat de eene persoon een koraal na 3 maanden overleven houdbaar noemt en de ander het pas houdbaar noemt als je elke maand een kilo stekken kan trekken.:)

greetings, GlennF

Misschien moet jij mensen helpen op een goedkope manier een "verzadigings reactor" te realiseren:)
Dan kunnen meer mensen genieten van de voordelen. (I.p.v the happy few)

Ik weet dat ik het geld ervoor heb, maar dat er niet voor over heb. Ook dat is een persoonlijk beleving die velen niet zullen delen.

greetings, GlennF

Denk dat Aissa van deserts ocean dat niet zal gaan waarderen ;).

Ik had het geld ook niet (arme sloeber ;-)) en ben daarom zelf gaan bouwen. Zo moeilijk is het bouwen van zo'n reactor niet. En het maken van een simpele aansturing ook niet. Op google staan zat voorbeelden. En anders ga je bij iemand langs die zo'n ding heeft, dat heb ik destijds ook gedaan, dan weet je hoe het zit. Zo simpel, ja zo simpel ;).

Tja.... frank, waar doe je het voor?
Doe je de hobby voor jezelf of doe je het voor een ander?
Ik doe de hobby voor mijzelf en of ik daar populair mee word, of niet zal me een worst wezen.

greetings, GlennF

Hier haal je wel een belangrijk punt aan... Misschien moet ik het wel wat meer voor mezelf doen en vaker de andere kant op kijken. Denk dat dat ook verstandiger is en uiteindelijk ook beter voor mijn geestelijke en lichamelijke gesteldheid :p

Zo is het maar net. We kunnen samen wel tegen een stootje frank.

En als je een gevoelig snaar raakt, behoud ik me gewoon het recht om niet te reageren

greetings, GlennF

Weet je wat het is, ik probeer een discussie met je aan te gaan omdat ik toch wat zorgen heb. Ik snap wel dat dit in het verkeerde keelgat schiet van je volgelingen omdat ze jou als hun "meester" zien en de methode als "heilig" beschouwen en die graag willen beschermen. Dat is een natuurlijk gedrag van de mens. Maar in plaats dat ze zich op de achtergrond houden en wat proberen te leren doen ze het tegenovergestelde en gaan ze zich in de discussie mengen waar ze te weinig vanaf weten. Dan vervolgens verwachten ze ook nog dat ik een zinnig antwoord ga geven na belachelijke opmerkingen en betichtingen. Dan ben ik er wel klaar mee...

Owja, dat recht mag jij je best toe eigenen ;). Maar als ik een antwoord zoek in toekomstige discussies dan zal ik dat toch uit je gaan trekken, linksom als dan rechtsom :p.

Ik kan me met het meest wel goed vinden hoor, tenslotte is een mening vaak ook persoonlijk.

ja, iedereen praat weleens een ander na.

greetings, GlennF

Wat dat betreft hebben we genoeg papegaaien en apen op dit forum idd...

M.b.t led is het laatste woord nog niet geschreven, omdat de eene persoon een koraal na 3 maanden overleven houdbaar noemt en de ander het pas houdbaar noemt als je elke maand een kilo stekken kan trekken.:)

greetings, GlennF

Hahaha... ;)

Tis ook soms maar net wat je van plan bent om te gaan houden en hoe je wilt dat je bak eruit komt te zien.

Weet je wat het is, ik probeer een discussie met je aan te gaan omdat ik toch wat zorgen heb. Ik snap wel dat dit in het verkeerde keelgat schiet van je volgelingen omdat ze jou als hun "meester" zien en de methode als "heilig" beschouwen en die graag willen beschermen. Dat is een natuurlijk gedrag van de mens. Maar in plaats dat ze zich op de achtergrond houden en wat proberen te leren doen ze het tegenovergestelde en gaan ze zich in de discussie mengen waar ze te weinig vanaf weten. Dan vervolgens verwachten ze ook nog dat ik een zinnig antwoord ga geven na belachelijke opmerkingen en betichtingen. Dan ben ik er wel klaar mee...
Toch sla je naar mening de plank hier mis. Je doet jezelf nu voorkomen of je jezelf verheven voelt
Boven een ander. En dat op een manier van jij mag roepen maar een ander moet zijn mond houden want die snapt er niks van.
Jij geeft aan te willen discussiëren, maar onthoud wel dat discussiëren van 2 kanten komt.
Prima dat je vraagtekens zet bij bepaalde dingen, maar sta dan op zijn minst open voor een antwoord van de andere kant. Mensen direct uitmaken voor onwetend en simpele volgelingen is erg makkelijk.

Voor mensen die denken "niet" nodig te hebben, ga naar http://mens-en-samenleving.infonu.nl/filosofie/25270-positief-denken.html :p

Nog een fijne zondag allemaal! :rolleyes:. Gr Filip

Waar Frank op doelt is dat er een heleboel van die nieuwelingen zich in discussies gaan mengen waar ze de ballen verstand van hebben. Er worden dan ook vaak dingen geroepen die niet kloppen.

Groetjes Marco

Het feit dat ik junior ben is dat ik niet zo veel post op dit form.
Maar hield al aquarium toen jij nog niet eens geboren was, dus laat je niet misleiden door een titel..

Zoals ik al eerder geschreven heb, zitten hier helaas veel vastgeroeste personen die iets nieuws niet kunnen verwerken.
En dan gaan ze interessant lopen doen.

Ik had kunnen antwoorden, ben namelijk afgestudeerd bioloog en toxicoloog, maar laat mensen wel in hun waarde door niet zo brallerig te doen en een discussie te maken die niemand meer kan volgen.

Dit is gelijk het laatste wat ik in deze discussie schrijf.

Laatst bewerkt:
Ey Glenn,

heb net ff wat terug gelezen, je formosa zit aardig in de groei 👍 heb je ook overzicht foto van je bak hoe die er nu bij staat?

Gr. Jeroen

Toch sla je naar mening de plank hier mis. Je doet jezelf nu voorkomen of je jezelf verheven voelt
Boven een ander. En dat op een manier van jij mag roepen maar een ander moet zijn mond houden want die snapt er niks van.
Jij geeft aan te willen discussiëren, maar onthoud wel dat discussiëren van 2 kanten komt.
Prima dat je vraagtekens zet bij bepaalde dingen, maar sta dan op zijn minst open voor een antwoord van de andere kant. Mensen direct uitmaken voor onwetend en simpele volgelingen is erg makkelijk.

Ik voel me helemaal niet verheven, maar ik laat me ook niet kleineren en onderwaarderen. Een discussie komt idd van twee kanten waar wederzijds respect voor elkaar is, en dat was er vanaf het begin al niet naar mij toe.

Maar het is mij allemaal wel best Chris. Ik heb deze gehele discussie net als Hartenheer wel gehad. Ik heb er ook weer wat van geleerd. Bij toekomstige berichten zal ik de naam erbij zetten naar wie ik reageer. En het is wijs dat ik me als vastgeroest persoon wat meer op de achtergrond ga begeven (zoals meerdere seniorleden dat ook doen).

Ik heb forumlid Hartenheer ook onderschat en moet zelfs mijn meerdere erkennen :o. Hij houdt immers al langer aquariums en is daarbij bioloog en toxicoloog, daar kan ik niet tegenop. Ik ben ook pas iets meer als 4 jaar actief in het zeewater gebeuren en heb maar een economische achtergrond... Ik ga me wel bezig houden met het economisch verantwoord aquarium houden ;)

Laatst bewerkt:
Een filmpje zou ook heel mooi zijn.

groetjes
twan

Ey Glenn,

heb net ff wat terug gelezen, je formosa zit aardig in de groei 👍 heb je ook overzicht foto van je bak hoe die er nu bij staat?

Gr. Jeroen

Het feit dat ik junior ben is dat ik niet zo veel post op dit form.
Maar hield al aquarium toen jij nog niet eens geboren was, dus laat je niet misleiden door een titel..

Zoals ik al eerder geschreven heb, zitten hier helaas veel vastgeroeste personen die iets nieuws niet kunnen verwerken.
En dan gaan ze interessant lopen doen.

Ik had kunnen antwoorden, ben namelijk afgestudeerd bioloog en toxicoloog, maar laat mensen wel in hun waarde door niet zo brallerig te doen en een discussie te maken die niemand meer kan volgen.

Dit is gelijk het laatste wat ik in deze discussie schrijf.

Assumptions............

Hetzelfde ervaar ik of reefcentral, omdat daar een paar entiteiten rondlopen die alles te vertellen hebben en geen nieuwe inbreng dulden, terwijl op ander forums ze mij met open armen ontvangen.:)

Zit ik daarmee ? nee ........ jammer voor hun, maar ik slaap geen seconde minder om...:)

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Hallo Glenn,

Wat een mooie plaatjes weer en wat staat het toch nog steeds perfect bij door hoe en wat zal mij een zorg zijn maar het werkt en bewijzen zijn er.
Ik ben blij dat ik je, raad en daad heb op gevolgd en nu eindelijk alles onder controle heb en hij stabiel staat, tegen over waar ik vandaan ben gekomen en dan heb ik het nog niet eens over de kosten verschil.
Daar ik je al langer kan en weet hoe je over alles denkt, wil ik je toch bedanken voor alles en zeker je vrij-tijd wat je er in heb gestoken, enkel jammer dat het in je dagboek wordt gedaan want daar is het niet voor.
Het zou fijn zijn om weer een gesprek of een ontmoeting met je aan te gaan, heb nog diverse vragen voor e.v.t verbeteringen of aanpassingen in mijn bak.

V.gr. Karel....topjes

Back
Bovenaan