Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Chromis viridis,
leuke visje om erbij te hebben. Niet zulke etters al die andere juffers soorten en goed in een groepje te houden.
maar op lange termijn blijft er uiteindelijk eentje over. Hoe ouder ze worden hoe eerder je die kans loopt.
13012002094_789a7f6d02_c.jpg

Laatst bewerkt:
Deze is met een stuk steen gekomen of met een koraal meegelift . Hij zit erin sinds het de formaat van een 20 eurocent was.
Zo ben ik ook aan mijn zee egel gekomen. Ineens dat hij tussen de stenen. Zeer nuttige dieren en tegen heel sterk. Kunnen veel hebben wat menig ander vis of koraal wel fataal is geworden door de jaren heen en die van mij groeit ook nog steeds heel goed. Niet te snel gelukkig

Zo ben ik ook aan mijn zee egel gekomen. Ineens dat hij tussen de stenen. Zeer nuttige dieren en tegen heel sterk. Kunnen veel hebben wat menig ander vis of koraal wel fataal is geworden door de jaren heen en die van mij groeit ook nog steeds heel goed. Niet te snel gelukkig

Kijk en dat zijn van die leuke dingen als je vers steen of een vers koraal uit marine culture haalt.

Hoi Glenn.

Waar ik eens benieuwd naar ben zijn je waterwaardes.

Wanneer laat je weer eens je water meten/testen bij Triton, zodat je weer alle parameters hebt.

Dommer worden we er niet van om dit eens te zien.

groetjes
twan

Dat klopt helemaal. Heb ook nog wat krabjes die zo plotseling uit de stenen komen zelfs nu nog na al die jaren dat het steen in het aquarium draait duikt er ineens weer een nieuwe op allemaal ongevaarlijk tot nu toe

Ik filter wel zoveel mogelijk de stenen op kwalijke zaken voordat ze in de bak gaan.

greetings, GlennF

Ik filter wel zoveel mogelijk de stenen op kwalijke zaken voordat ze in de bak gaan.

greetings, GlennF
De stenen in mijn aquarium liggen er vanaf de opstart in. Tussendoor zijn enkel de stek steentjes waar de koralen aan vast zitten bijgevoegd. Bij eventuele uitbreiding dus groter aquarium zal er weer vers steen geïntroduceerd worden.

Hoi Glenn.

Waar ik eens benieuwd naar ben zijn je waterwaardes.

Wanneer laat je weer eens je water meten/testen bij Triton, zodat je weer alle parameters hebt.

Dommer worden we er niet van om dit eens te zien.

groetjes
twan

Haha.... twan de laatste meting was van een jaar geleden. Ik zie geen aanleiding om geld te stoppen in een test als ik geen gekke dingen ziet die ik niet kan verklaren.
Alles groei en bloeit en ik heb zelf gewaagd om mijn fosfaat en nitraat eens op te laten lopen naar 0.36 ppm en 25ppm om te kunnen signaleren wat er gebeuren zou. Dit heb ik na de constateringen ook weer binnen max twee weken naar 0,08ppm en 5ppm gebracht.
Dit wat gewoon een soort van "firedrill" om te kunnen zien of ik wel zoveel controlle had als ik dacht. Ik moet zeggen ik heb een dikke smile:)

Wel heb ik plannen om een triton test te laten uitvoeren, maar dat is voor iets heel anders. Iets waar iedereen wel concreet wat aan heeft. Als het zover is zal ik het ook laten weten.
Maar ik doe alles op mijn tempo en laat me nergens toe haasten. Dat houd het leuk, anders is het werk.

greetings, GlennF

Ik bedoel dus echt niet je fosfaat en nitraat met mijn vraag.

gr
twan

Ik bedoel dus echt niet je fosfaat en nitraat met mijn vraag.

gr
twan

Dat weet ik twan.:)

Ik haalde ze aan als voorbeeld, dat ik grenzen verkennen belangrijker vind dan het eindeloos nastreven en sturen op ideale waarden die opgelegd worden door mensen die geloven dat alleen NSW waarden kunnen werken.

greetings, GlennF

Na een periode van Fe+ (correctie) 0,15ppm per dag (1 juni-26juni, fosfaat van 0,36ppm naar 0,08ppm gestuurd en nu stabiel op 0,08ppm)
Fe+ is effectiever gebleken in het verlagen van fosfaat en als spore element niet of nauwelijks effectief.
in de situatie waarbij je Fe+ gebruikt als fosfaat verlager is de bak niet meer zo kristal helder als ik zou willen/kunnen.
Bij hoge fosfaat en hoge dosering Fe+ is er altijd een zweempje melkblauw in de bak te zien (mijn bezoekers valt dat nauwelijks op)

Ik ga nu per vandaag 27/jun 23:00 weer dagelijks uitsluitend Fe Trace doseren (0,12ppm). fles gevuld met 300ml Fe trace.
Deze Fe trace dosering ga ik langzaam afbouwen, het is alleen om vast te stellen in hoevere het fosfaat verwijderend capaciteit zich verhoud tot Fe+.
Ik moet vaststellen wanneer Fe+ of juist Fe Trace toepasbaar is.

ik verwacht morgen een kristal helder resultaat.

de waas is stukken minder , dat is te danken aan het feit dat fosfaat nu minimaal aanwezig is (in verhouding tot voorheen)

Laatst bewerkt:
Na een periode van Fe trace 0,15ppm per dag (1 juni-26juni, fosfaat van 0,36ppm naar 0,08ppm gestuurd en nu stabiel op 0,08ppm)
Fe+ is effectiever gebleken in het verlagen van fosfaat en als spore element niet of nauwelijks effectief.
in de situatie waarbij je Fe+ gebruikt als fosfaat velager is de bak niet meer zo kristal helder als ik zou willen/kunnen.
bij hoge fosfaat en hoge dosering Fe+ is altijd een zweempje melkblauw in de bak te zien (mijn bezoekers valt dat nauwelijks op)

Ik ga nu per vandaag 27/jun 23:00 weer dagelijks uitsluitend Fe Trace doseren (0,12ppm). fles gevuld met 300ml Fe trace.
ik verwacht morgen een kristal helder resultaat.

de waas is stukken minder , dat is te danken aan het feit dat fosfaat nu minimaal aanwezig is (in verhouding tot voorheen)

Met andere woorden experiment geslaagd :rolleyes:, mooi werk alweer....

Zelf denk ik eraan om Fe trace alleen toe te passen tot maximaal PO4 0,12ppm, met een dosering van 0,02-0,05ppm Fe trace per dag.
Het nitraat verwijderend aandeel van Fe trace ligt hoger. Dus ook op die vlak lig er een toepassing.
Fe trace kan dus gebruikt worden in de situatie waarbij fosfaat redelijk op peil is maar nitraat te hoog.

Fe+ wordt ingezet vanaf PO4 0,16ppm en hoger, waarbij de dosering en frequentie afhangt van de hoogte van PO4. Dit zal varieren van: 1x 0,1ppm Fe+ (bij ~0,16ppm), tot 2x per dag 0,15ppm Fe+ (bij 0,24ppm en hoger)
Fe+ word ook gebruikt in de situatie waarbij veel fosfaat, maar nauwelijks nitraat aanwezig is.

Bij al de genoemde waarden moet worden uitgegaan van een start situatie waarbij er geen andere PO4 en NO3 verwijderaars reeds actief zijn.

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan