Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

hoi addy,
in de fles zal het niet uitmaken omdat het daar zowieso vloeibaar is.
de buitenzijde zou inderdaad vochtig worden, maar eer dat de roest echt schade kan aanrichten dan zou je dit moeten zien en de boel ff moeten behandelen, maar dan zijn we weer enkele tientallen jaren verder ???
volgens mij staan die grote flessen ook in weer en wind.

vandaag wezen shoppen, niks bijzonders te zien.
toch maar twee koraaltje meegenomen.
- een groene lobo met fijne structuur
- een wit/rose/bruin bubble voor mijn rif. het is nog afwachten wat voor kleur de bubble wordt (ik hoop niet te bruin)

Bijlagen

• Herschaalde kopie van bubble night.jpg
    Herschaalde kopie van bubble night.jpg
    118,8 KB · Weergaven: 22
  • Herschaalde kopie van lobo.jpg
    Herschaalde kopie van lobo.jpg
    166 KB · Weergaven: 22
vanmorgen lag mijn gele lipvis dood op de bodem van de specialsbak.
geen aanwijsbare reden, at en zwom altijd vrolijk rond. is net of ie niet meer wakker is geworden uit zijn slaap.
was volledig gaaf en geen sporen van aanvraat of ziekte. ik heb er ~2 maanden van mogen genieten (18dec)

Laatst bewerkt:
vanmorgen 10:00 alles stil, eneco had een stroom uitval.
ff de accu van mijn boot gepakt en een 12v>220v omvormer met een lichte stromingspomp aangehangen in mijn rif.
toen ik in mij auto stapte om 11:45 en onderweg was een generator te halen ging de stroom weer aan.
toch maar ff gaan kijken wat er aan generatoren leverbaar was.
Wat ik zag waren lompe apparaten met 2,8kw bijna 98db aan geluid. toch maar ff laten zitten en weer naar huis gereden.
ik dacht meer aan iets simpels met max 500va alleen om de hoodfzakelijke stromings en opvoerpompen te laten draaien.

Wij komen ook overal en daar staat deze jongen soms wel eens in deze tijd te brommen van 6.45 t/m8.30:biggrin:nog nooit commentaar gehad.

Maar idd heb hem nodig voor mijn werk zou er voor mezelf ook niet zo snel eentje aanschaffen heb hem hier thuis ook nog nooit nodig gehad gelukkig nok nok, ff afkloppen.

ben bezig met en test met de accu 74AH en de 12volt opvormer op mijn OR6500. (110watt)
hij draai nu al een redelijk tijdje op de accu..
mogelijk heb ik die generator helemaal niet nodig.... hang van deze test af

hoe lees je de ACCU capaciteit van 74AH af in ....... hoeveel uren kan je een 110watt pomp hierop op laten werken? (uiteraard met een 12v>220V omvormer)

ik vermoed ~8 uren

Laatst bewerkt:
dit stond in de telegraaf

ROTTERDAM - Delen van Capelle aan den IJssel en Rotterdam hadden maandagochtend ongeveer twee uur lang met een stroomstoring te maken. Dat heeft netwerkbeheerder Stedin gezegd.

Ongeveer vijfduizend huishoudens en bedrijven werden getroffen door de storing, die om tien voor tien begon. Het probleem zat in een defecte kabel in of bij een transformatorstation. Om ongeveer twaalf uur was het probleem verholpen.

heeft in ieder geval het nieuws bereikt

de OR6500 (RIF opvoerpomp) heeft in ieder geval 3 uren kunnen draaien op de accu en hij was nog niet leeg.
dus in principe heb ik voor dit soort uitval geen generator nodig.:)
kost me ook geen centen want ik heb deze al gewoon liggen......

ben bezig met en test met de accu 74AH en de 12volt opvormer op mijn OR6500. (110watt)
hij draai nu al een redelijk tijdje op de accu..
mogelijk heb ik die generator helemaal niet nodig.... hang van deze test af

hoe lees je de ACCU capaciteit van 74AH af in ....... hoeveel uren kan je een 110watt pomp hierop op laten werken? (uiteraard met een 12v>220V omvormer)

ik vermoed ~8 uren

Adviseer je een bepaalde soort voer voor de voederautomaat ?

Hoi Glenn,

bij dergelijke filterende dieren gaat het er eigenlijk om dat er constant voedsel beschikbaar is, net als in de natuur. Enkele malen per dag voeren, en dan vaak heel veel om te compenseren voor het geringe aantal voederbeurten, werkt niet voor veel soorten. Inderdaad verspil je veel voedsel, en de dieren kunnen maar een beperkte hoeveelheid voer in een bepaald tijdsbestek opnemen. Een voederautomaat kan dus mooi dienst doen als basismethode, waarbij om het uur, of elke twee uur (dit is afhankelijk van de verblijftijd van het voer), gevoerd kan worden. Dit kan worden gecombineerd met handmatig bijvoeren, zoals met jouw diepvriesmix, maar ook met levend plankton of diepvriesvoer.

Gebruik een voederautomaat beslist in combinatie met een cylinder, zodat het droogvoer water op kan nemen en kan zinken. Bepaalde droogvoeders hebben een redelijk neutraal drijfvermogen en blijven lang in de bak rondzweven. Zonder cylinder wordt het meeste snel in de overloop geblazen zoals je al aangaf.

Als droogvoer zijn er diverse merken in de handel, zoals zeer fijn garnaal/visvoeder (vanaf 5 micrometer) en gevriesdroogde copepoden. Ik ben ook onder de indruk van levend plankton zoals dat van Reef Nutrition. Dit bedrijf levert ook eierstokweefsel van oesters, met zeer fijne partikelgrootte.

Vooral haarsterren (gretige zooplanktoneters), zakpijpen (bacterien, fytoplankton), sponzen (DOC) en octokoralen zoals Dendronephthya spp. (gretige fytoplanktoneters) zijn erg lastig en moeten eigenlijk continu voedsel tot hun beschikking hebben. Ik ben op dit moment gestart met een zijproject om o.a. het voedergedrag van dergelijke dieren te kunnen bestuderen.

Laatst bewerkt:
vandaag de de potfilter met nieuwe kool gevuld. ik vond het water van de rif smerig.
veel zweefvuil doordat ik veel meer ben gaan voeren en de powerfilter een week of 2 niet gebruikt heb.
ik had de watten bij de opvoerpomp gewikkeld en deze is niet afdoende.
ik heb een tijd geleden de kool verwijder omdat xenia het niet meer deed, maar dat hielp dus niet. xenia groeit nog steeds niet. Vandaag voeren met mix overgeslagen.
mogelijk is mijn water te belast geraakt door het te enthousiaste voeren , want ik zie bij een calendrium en en aantal acro's bleekplekken vanaf de toppen.
vandaag de specialsbak met druppelmethode de hele dag door gevoerd met 2L geconcentreerd fyto en met en voering aan de oppervlakte 1x reefpeals gevoerd (er blijft de hele dag wat zinken vanaf de oppervakte)

na inzetten powerfilter en koolfilter en voorzichtiger voeren, is water in RIF vandaag weer helder.
alle dokters,lipvis, en baarsen zijn MODDERVET, antiasen zijn gezond. aleen de bodem bewoners/grondels/zandhappers blijven mager:mad:. ik heb het gehad met die bodem bewoners en gobies....ik krijg ze niet gezond terwijl ik idioot veel voert, ga het voeren weer matigen zodat de dokters weer wat gezond slank zijn. De antiasen ga ik als referentie aanhouden, als die gezond zijn dan is het goed voor mij.
SG gemeten RIF = 1021,75 / fishonly = 1202,5

Laatst bewerkt:
vanmorgen vond ik het water van de rif kraakhelder, een hele verbetering t.o.v. 2 dagen hiervoor.
ik vermoed dat door het zweefvuil de lichtopbrengst ook verminder wordt waardoor sommige koralen daar problemen me hebben. de bak is vandaag duidelijk transparant en oogt lichter.

Back
Bovenaan