Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Dat zeker Glen dit is waarschijnlijk het gevolg van het schoonmaken van de reactor en daarna niet goed afgesteld , nu 1,5 liter per uur en vandaag meten anders gaat er kalkwater bij gr jaap

Persoonlijk vind ik kalkwater erg traag werken. In zulke gevallen zelfs te langzaam. Dit is vanwege de geringe oplosbaarheid van calciumhydoxide (1,85gr/l). Je moet dus heel wat liters toevoegen wil je enig effect hebben. Beter is het om met calcium chloride te werken. Die kan je spot on doseren, de tempo bepaal jij zelf. Kalkwater kan amper het gebruik aanvullen van een sps bak met een stevig verbruik. Wel brengt het relatief veel OH- ionen in je systeem, hiervan gaat je ph iets omhoog.

Laatst bewerkt:
Hey Glen gelukig is hij aan de stijgende hand nu 400 en kh gestegen naar 7 ,laat hem rustig stijgen en over twee dagen weer meten ,oja ik had nog calcium korrels over van zo een witte emmer ,kan ik daar mee ook verhogen ? Als het nodig is gr jaap

Hey Glen gelukig is hij aan de stijgende hand nu 400 en kh gestegen naar 7 ,laat hem rustig stijgen en over twee dagen weer meten ,oja ik had nog calcium korrels over van zo een witte emmer ,kan ik daar mee ook verhogen ? Als het nodig is gr jaap

ik denk dat het grootste deel te danken is aan je kalk reactor.

als dat die calcium chloride dihydraat van ww zijn, kan je die gebruiken. je kan daarvoor de DSR calculator gebruiken ook.

ik denk dat het grootste deel te danken is aan je kalk reactor.

als dat die calcium chloride dihydraat van ww zijn, kan je die gebruiken. je kan daarvoor de DSR calculator gebruiken ook.

Dat denk ik ook Glen , door het schoonmaken dacht ik hij draaidt na 24 uur dichtgestaan te hebben weer goed maar moest hem meer water laten doorlopen 1'5 ltr per uur , dit zakje had ik over van ww zout dus ga ik ook gebruiken maar morgen pas niet alles te snel Nu staat hij 400 en 7 kh morgen wat bijvullen en overmorgen meten dan moet alles goed staan ca 450 kh 8 hoop ik gr jaap

als het eenmaal draai moet het wel weer voor een tijd goed gaan. het is altijd handig om kh, ca en mg in huis te hebben om te corrigeren, voor als de kalkreactor nukken heeft.

Dat denk ik ook Glen , door het schoonmaken dacht ik hij draaidt na 24 uur dichtgestaan te hebben weer goed maar moest hem meer water laten doorlopen 1'5 ltr per uur , dit zakje had ik over van ww zout dus ga ik ook gebruiken maar morgen pas niet alles te snel Nu staat hij 400 en 7 kh morgen wat bijvullen en overmorgen meten dan moet alles goed staan ca 450 kh 8 hoop ik gr jaap

het warme weer van de afgelopen week word hier goed doorstaan, alles blijft zonder extreme hulpmiddelen goed op temperatuur.
het hoogst gemeten temperatuur is 28,2 graden en alle koralen, vissen en garnalen vertonen geen stress symtomen.
Wat doe ik hiervoor (is ook voor de mensen aangenaam):
- de 6x 12volt computer fans in de kap blazen continu op volle toeren over het water oppervlakte.
- er staat een tafel fan op stand 2(van3) te blazen tegen de voorruit als de temp boven de 26,5 graden komt.
- overdag staan de deuren en rolgordijnen dicht om de zon en warme buiten te houden.
- na 19:00 gaan alle deuren en ramen open om de opgebouwde warmte zo snel mogelijk kwijt te raken. De buiten temp. (20-22gr) is dan lager dan de binnen temp (27-28gr). Meestal zakt de binnen temp dan terug naar 25-26gr.
Tot op heden heb ik de twee portable airco's niet hoeven te gebruiken. Als de aqua temp boven de 28gr zou komen gaat er een alarm af, dan pas zet ik de airco's in.

Laatst bewerkt:
het warme weer van de afgelopen week word hier goed doorstaan, alles blijft zonder extreme hulpmiddelen goed op temperatuur.
het hoogst gemeten temperatuur is 28,2 graden en alle koralen, vissen en garnalen vertonen geen stress symtomen.
Wat doe ik hiervoor (is ook voor de mensen aangenaam):
- de 6x 12volt computer fans in de kap blazen continu op volle toeren over het water oppervlakte.
- er staat een tafel fan op stand 2(van3) te blazen tegen de voorruit als de temp boven de 26,5 graden komt.
- overdag staan de deuren en rolgordijnen dicht om de zon en warme buiten te houden.
- na 19:00 gaan alle deuren en ramen open om de opgebouwde warmte zo snel mogelijk kwijt te raken. De buiten temp. (20-22gr) is dan lager dan de binnen temp (27-28gr). Meestal zakt de binnen temp dan terug naar 25-26gr.
Tot op heden heb ik de twee portable airco's niet hoeven te gebruiken. Als de aqua temp boven de 28gr zou komen gaat er een alarm af, dan pas zet ik de airco's in.

Ik denk dat de inzet van een tafelventilator gericht op de voorruit, bij een ruimte een temperatuur hoger dan het aquarium, averechts werkt. Het leidt immers niet tot extra verdamping (=warmteontrekking) en voegt alleen extra warmte aan de ruimte toe. Waarschijnlijk is het nuttiger de extra luchtstroom te gebruiken om meer verdamping bereiken door deze aanvullend op het wateroppervlak te richten. (Of op je zelf natuurlijk :))

:cool: Hey Glen ,Bij mij was 4 fannetjes genoeg in de sump voordat het weer de bak in gaat ,Een ventilatoor zet ik op het water bij zonodig hoger dan 28 gr maar was niet nodig gr jaap

Hier stond er een tafelventilator te draaien in de richting de sump. Met links naar rechts draaiende beweging..verplaatste ik de ventilator, liep de temp minimaal met 1c graad op. Rond de 28.5c met ventilator op de sump 27.5c en natuurlijk de kap en ombouwdeurtjes open

Ik denk dat de inzet van een tafelventilator gericht op de voorruit, bij een ruimte een temperatuur hoger dan het aquarium, averechts werkt. Het leidt immers niet tot extra verdamping (=warmteontrekking) en voegt alleen extra warmte aan de ruimte toe. Waarschijnlijk is het nuttiger de extra luchtstroom te gebruiken om meer verdamping bereiken door deze aanvullend op het wateroppervlak te richten. (Of op je zelf natuurlijk :))

daar heb je hemaal gelijk in in het geval de ruimte temp hoger is dan de water temperatuur, daarom gaat de tafel fan pas aan in de avonduren als de deuren open staan en de water temperatuur het hoogst is. (iks temp controller slaat aan bij water temp 27,5)

:cool: Hey Glen ,Bij mij was 4 fannetjes genoeg in de sump voordat het weer de bak in gaat ,Een ventilatoor zet ik op het water bij zonodig hoger dan 28 gr maar was niet nodig gr jaap

altijd goed om de volgende stap al klaar te hebben staan jaap. Hoe meer je vooruit denk, hoe beter je ook kan anticiperen.

Hier stond er een tafelventilator te draaien in de richting de sump. Met links naar rechts draaiende beweging..verplaatste ik de ventilator, liep de temp minimaal met 1c graad op. Rond de 28.5c met ventilator op de sump 27.5c en natuurlijk de kap en ombouwdeurtjes open

je moet ook wat over hebben voor je bak hé:)

huidige situatie het gebruik van een power filter variant met watten op de opvoerpomp
De watten op de opvoerpomp is bedoeld puur al mechanische filtratie. Hiermee bereik ik kristal helder water.
Tevens zie ik dat als de belangrijkste preventieve maatregel tegen flap. het haal het zweef vuil uit het systeem, waardoor dit zich niet kan ophopen op de dooie plekken op de zandbodem en op de korte algen die op de stenen groeien.
je gaat als volgt te werk:
je maakt een geperforeerde buis op de aanzuig van de opvoerpomp. Hieromheen rol je vrij compact de uitgespoelde watten.
Nieuwe watten altijd uitspoelen met heet water, anders gaat de afschuimer uit z'n dak. (er komt een soort zeepsop uit de watten).
De watten zullen afhankelijk van de aanwezige zweefvuil tussen de 2-5 dagen komen te verstoppen. Op dat moment gaat de opvoerpomp fijne bellen uit stoten, dit is het caviteren van de rotor, doordat er een vacuum gecreeërd word.
Dat is een signaal dat de watten moeten worden verwijderd en vervangen word voor nieuwe.
Als dit verschijnsel zich binnen 2 dagen voor doet, blijven de watten erin. Doet dit verschijnsel zich pas na 5 dagen voor dan wil ik ze wel eens een tijd weglaten (3-4 weken).

:rolleyes: leuk gemaakt Glen , bij mij heb ik een vakje gemaakt voor watten die na de gafzak komt en voor de opvoerpomp dat werkt ook goed dan kun je zien dat er toch nog veel door komt gr jaap

Hey Glenn, trekt een aardige buil met vuil aan! Ik kan me nog herinneren dat je destijds een stromingspomp ik je aquarium had waar je het zelfde bij had gedaan. Werkt dit beter?

Gr. Jeroen

Hey Glenn, trekt een aardige buil met vuil aan! Ik kan me nog herinneren dat je destijds een stromingspomp ik je aquarium had waar je het zelfde bij had gedaan. Werkt dit beter?

Gr. Jeroen

in de bak werk het beter en sneller, maar staat niet zo mooi hé. ik doe dit in de bak wanneer er echte problemen zijn, anders doe ik het voortaan in de sump.

Hoi glenn,

Heb je geen bang dat je zo de levensduur van je pomp wel wat achteruit haalt?
Cavitatie is nooit gezond. Pompen zijn trouwens gemaakt om te "duwen" en niet om te "zuigen". De weerstand die jij opbouwt heeft is niet echt de correcte manier van werken voor een pomp. Doe je dit al lang?

Mvg

Tim

Sent from my iPad using Tapatalk HD

cavitatie is niks anders dan koken van water door onderdruk.
duwen/trekken, als je naar de constructie kijk van een centrifugaal, dan maak het niet uit of het duwt of trek. de krachten op de axiale as zijn in dezelfde richting. Natuurlijk zal een hogere belasting meer slijtage veroorzaken.
maar dat geld ook voor een hogere opvoerhoogte en dunnere aan en afvoer leidingen.
slijtage is aan de pomprad zal er zowieso zijn, als ze herrie gaan maken is het tijd om het te vervangen.
ook zal het electra gebruik door een hogere belasting een fractie meer zijn, maar daar word je niet arm van en electonisch zal het ook geen probleem zijn.

het is wel de bedoeling dat je de watten vervangt bij het optreden van cavitatie, anders krijg je al die bellen in je rif, wat ook niet fraai is.

mijn OR6500 draaide al 8 jaar op deze manier. nu staat er een red devil 6500l/u op. (omdat deze stiller is)

Hoi glenn,

Heb je geen bang dat je zo de levensduur van je pomp wel wat achteruit haalt?
Cavitatie is nooit gezond. Pompen zijn trouwens gemaakt om te "duwen" en niet om te "zuigen". De weerstand die jij opbouwt heeft is niet echt de correcte manier van werken voor een pomp. Doe je dit al lang?

Mvg

Tim

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Back
Bovenaan