Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Fytoplankton kweken

Mooi dat je kweek een succes is, maar zou geen aquariumwater gebruiken, 1 brachionus en je kweek gaat om zeep, de voeding is idd wel belangrijk en je hebt de goede keuze gemaakt.

gr. marcel

overleeft een brachionus langs een uv filter?
heb nu 3 kweken bakken en zou graag ook
brachionus willen kweken
helaas kan ik ze niet vinden bij de plaatselijke visboer dus als 1 kweek om zou vallen door
brachionus kan ik deze gelijk gaan kweken
alleen hopen dat ze niet alle 3 tegelijk omvallen

steeds nieuw water aanmaken is voor mij te omslachtig

overleeft een brachionus langs een uv filter?
heb nu 3 kweken bakken en zou graag ook
brachionus willen kweken
helaas kan ik ze niet vinden bij de plaatselijke visboer dus als 1 kweek om zou vallen door
brachionus kan ik deze gelijk gaan kweken
alleen hopen dat ze niet alle 3 tegelijk omvallen

steeds nieuw water aanmaken is voor mij te omslachtig

Denk dat ze het niet overleven na UV, en idd brachionus is lastiger aan te komen, en er zijn meerdere bacterien die plankton lusten, dus als er een crashed, is het nog maar de vraag of dit door brachionus komt.
succes in ieder geval.

ps. de plankton verrijkt hier ook het voedsel aanbod voor de koralen en kleine diertjes.

gr. marcel

mijn kh verbruik is flink toegenomen, ik zal altijd op 200 ml per dag en zit nu op 250 ml per dag (van 25 gram naar 31,25 gram NaCa per dag)
ik gebruik balling van fauna marin
ik heb de laatste tijd geen andere veranderingen doorgevoerd dan alleen het toevoegen van phytonplankton

zijn er meer die deze ervaring hebben ?

mijn kh verbruik is flink toegenomen, ik zal altijd op 200 ml per dag en zit nu op 250 ml per dag (van 25 gram naar 31,25 gram NaCa per dag)
ik gebruik balling van fauna marin
ik heb de laatste tijd geen andere veranderingen doorgevoerd dan alleen het toevoegen van phytonplankton

zijn er meer die deze ervaring hebben ?

wederom verhoogt 280 ml

wanneer het beste moment om plankton te voeren?
ik doe nu 2 liter overdag en 2 liter als het licht uit is, sommige koralen staan naar mijn idee dan beter open s'nachts zo als de acanthastrea

De 'action' meststof lijkt mij op geen enkele manier aan te sluiten bij de voedingsbehoefte van fytoplankton. (Wellicht wel prima om de aardappelen in je moestuin te bemesten)

Zoek even op internet naar Guillard F/2 groeimedium. Is speciaal ontwikkeld voor de kweek van fytoplankton. Met 100gr in poedervorm kun je jaren vooruit.

Guillard F/2 helaas heb ik het gevonden uit Duitsland vandaan, niks anders dan ellende phytonkweek valt 4 keer om achter elkaar, eerst dacht ik dat het kwam omdat ik aquariumwater gebruik wel langs een uv filter, maar met vers aangemaakt zeewater zelfde verhaal.

Even inhaken in dit issue, aquariumwater is uit den boze om de kweek succesvol te krijgen, voeding is niet het probleem, maar hygiene wel , een kweek kan maxsimaal twee maanden volhouden en dan opnieuw beginnen met flessen uit de koelkast, en dan gewoon met kraan water, een hoge nitraat waarde is een must om de kweek op gang te houden, makkelijk te meten met teststrip, 100mg/l is zeker geen overbodige luxe. Je kan dit makkelijk verhogen met calciumnitraat.
Hier gaat het nog altijd prima, heb wel in het verleden problemen gehad maar als je het onder de knie hebt gaat het vanzelf, ook niet te snel plankton weg halen en bijvullen, een dag of vijf zeker.

gr. Marcel

Google even op; f2 fertilizer topjes

Heel gemakkelijk om fyto mee te kweken. Beter als die pokon voeding!!

Even inhaken in dit issue, aquariumwater is uit den boze om de kweek succesvol te krijgen, voeding is niet het probleem, maar hygiene wel , een kweek kan maxsimaal twee maanden volhouden en dan opnieuw beginnen met flessen uit de koelkast, en dan gewoon met kraan water, een hoge nitraat waarde is een must om de kweek op gang te houden, makkelijk te meten met teststrip, 100mg/l is zeker geen overbodige luxe. Je kan dit makkelijk verhogen met calciumnitraat.
Hier gaat het nog altijd prima, heb wel in het verleden problemen gehad maar als je het onder de knie hebt gaat het vanzelf, ook niet te snel plankton weg halen en bijvullen, een dag of vijf zeker.

gr. Marcel

Kweek nu al een paar maanden phytonplankton op aquariumwater wat langs een uvlamp gaat gaat gewoon goed, geen problemen. Ook kweek ik 3 soorten brachionus

Google even op; f2 fertilizer topjes

Heel gemakkelijk om fyto mee te kweken. Beter als die pokon voeding!!

c984dd41bb8359e01289805ae7b98fad.jpg

Mij lukt het er niet mee[emoji17]

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Hoi

Als het een poeder versie is moet je deze eerst mengen met water. De soort die ik heb is 100gram F2 guillard met ongeveer 1 liter water mengen. Ik doe eerst mijn poeder in een maat beker en dan water bijvullen tot 1 liter. Zo is mijn verhouding juist. Als ik het zo zie op de verpakking is het de zelfde verhouding. Ik heb zelf ook de Walne medium deze is beter geschikt voor Rhodomonas, Tetraselmis, Isochrysis enz.

Ben nog wat vergeten. Van die liter die je aan maakt kun je 1ml toevoegen aan je kweek. Dus als je 5 liter algenkweek moet je 5ml toevoegen. Voor Nannochloropsis voeg ik de gewone F2, maar de andere soorten krijgen bij mij de Walne medium.

Ben nog wat vergeten. Van die liter die je aan maakt kun je 1ml toevoegen aan je kweek. Dus als je 5 liter algenkweek moet je 5ml toevoegen. Voor Nannochloropsis voeg ik de gewone F2, maar de andere soorten krijgen bij mij de Walne medium.

Ik voeg net zoveel toe en heb de zelfde dosering en ik ziet het gewoon achteruit gaan binnen een paar dagen tot ik weer pokon toevoeg.

ik heb een zout dat ik nog moet oplossen 1 gram is goed voor 100 liter, en ik had 50 gram opgelost in 500ml dus dan is 1ml goed voor 10 liter voerde dus 10 keer teveel [emoji16]

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

ben blij dat ik er nu achter ben wat het is, het kweken op aquariumwater gaat nog steeds erg goed en is aan te raden,
loopt bij mij wel eerst langs een uv lamp.

mijn doel is voor de vakantie nog alles op doseerpompjes te laten lopen phyto+f2 rotifers en copepoden en bijvullen natuurlijk

Ik ken iemand die kweekt zijn fytoplankton op het vuile water van zijn mysis dat hij zeeft. Ik zelf kweek het gewoon op het afvalwater van de osmose dat ik meng met zout van De Jong en dit gaat perfect. Nu deze methode is wel wat kostelijker dan oud aquarium water, maar ik heb weinig kans van besmetting om dat het water zuiver is van beestjes en dergelijke. Het voordeel van aquarium water is dat het goedkoper is, maar het nadeel is dat een UV soms niet alles dood. De eencellige ben je welk kwijt, maar grotere organismen kunnen het soms nog overleven door een UV. Je kan dan het beste je water nog eens zeven door 11µm. Zo is je water nog iets meer zuiver. En een paar organismen zijn al genoeg om je cultuur in te laten zakken.

Back
Bovenaan