Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Fytoplankton kweken

zoals ik al eerder schreef heeft mi fyto geen of nagenoeg geen effect behoudens toevoegen van no3 en fosfaat en weet ik wat voor zooi meer ,zoöplankton darentegen wel ,ook jonge vissen eten geen fyto

Veel dieren eten fytoplankton zoals Peter al aangaf. Doseerden maar meer mensen diverse soorten plankton in hun aquarium. Het is dan wel belastend, maar het is een belangrijke voedingsbron voor zeer veel lagere dieren. De aquaria van tegenwoordig zijn vrij kaal tussen de gelijmde koralen in, omdat het steriele water te weinig deeltjes bevat.

De reden waarom veel koralen e.d. niet houdbaar zijn is hoofdzakelijk een gebrek aan plankton. Veel gorgonen, zachte koralen, sponzen en zakpijpen eten fytoplankton. Zooplankton wordt bv. gegeten door steenkoralen, haarsterren, bepaalde gorgonen, vislarven.

Volle Acropora-bakken doen het ook zonder plankton, maar dat betekent niet dat ze geen voordeel hebben bij extra planktonvoeding. Koralen groeien een stuk harder bij voldoende plankton, een sterke stroming en voldoende licht. Ze worden wel iets donkerder van kleur (toename zooxanthellen/chlorophyll), maar dit kan deels worden verholpen met een hogere lichtintensiteit (sterkere pigmentvorming koraal). Bleke, felgekleurde koralen zijn de mode, maar deze zijn zeer gevoelig voor schommelingen in waterparameters en bacteriele infectie (denk aan RTN, Rapid Tissue Necrosis, veroorzaakt door o.a. Vibrio-bacterien).

Heb tot nu toe de phytokweek gevoerd met phytofood,zit er geen nadelige gevolgen aan om te voeren met pokon,want hier zit koper in en als je de phyto dan in het aquarium gooit doe je dus ook koper in en dit zou toch zeer slecht zijn?

Mt vr gr Detlev

Als er teveel koper inzit is dat niet goed nee.
Maar in zeewater zit van huisuit ook koper, alleen in hele kleine concentraties ... iets van 0,001 mg/l
Ook in het zout wat we gebruiken voor ons aquariumwater zit koper, althans, volgens Tropic Marin.

Dus als je er voor zorgt dat de concentraties niet te veel de gemiddelde waardes overstijgen, is er niet veel aan de hand.
Dus check de pokon op hoeveel koper het bevat.

Ik ben deze week begonnen met toevoegen van phytoplankton aan mijn aquarium.
Wat onmiddelijk opviel was dat mijn doopvont verder open stond dan ik hem ooit heb zien staan.
ook de acans lieten meteen hun vangtentakels zien.
Het lijkt erop dat ze dit dus wel degelijk lekker vinden en opeten.
Mijn oranje funghia die normaal alleen s'nachts poliepexpansie laat zien deed dit ook na de toevoeging overdag.

Hallo ,ben op zoek naar een branchionus zeef,als iemand via pb een link kan sturen waar ik deze kan halen of bestellen ,hoor ik het graag.

mt vr gr Detlev

Hallo,
even een wat ouder draadje weer terug oppakken....
Zit nu al enkele dagen aandachtig te lezen hier en ben het met behulp van een start-kweekje ook gaan proberen.

Kweekje zit er nu 3 dagen in en ik heb Grotech Phyto-food als voedsel en heb er een lucht slangetje in voor circulatie.
toch even een vraag of dit wel goed gaat:

De kweek is licht-groen van kleur, maar, ik zie dat er in de ochtend ook wat donker-groene soort drap op de bodem ligt en de rest van het water minder groen geworden is. Als ik het bakje dan even opschud, verdwijnt het weer en is het water egaal groen van kleur. Is dit goed, of betekend het dat die drap dood-phyto is?

iemand een idee?

Fythoplankton is niet instaat zicht zelf te verplaatsen, en kan alleen zweven in de waterkolom. Als er dus te minder als minimale waterbeweging is zakt het naar beneden. Zolang het donker groen bezinksel betreft, mag je verwachten dat het in leven is. Heb je te maken met grauw wit bezinksel dan wordt het tijd dit af te hevelen/uit te zeven.

Hallo,
even een wat ouder draadje weer terug oppakken....
Zit nu al enkele dagen aandachtig te lezen hier en ben het met behulp van een start-kweekje ook gaan proberen.

Kweekje zit er nu 3 dagen in en ik heb Grotech Phyto-food als voedsel en heb er een lucht slangetje in voor circulatie.
toch even een vraag of dit wel goed gaat:

De kweek is licht-groen van kleur, maar, ik zie dat er in de ochtend ook wat donker-groene soort drap op de bodem ligt en de rest van het water minder groen geworden is. Als ik het bakje dan even opschud, verdwijnt het weer en is het water egaal groen van kleur. Is dit goed, of betekend het dat die drap dood-phyto is?

Okay, thanks. Het is diep diep donkergroen bezinksel, dus dat zou dan wel goed moeten komen. Moet dus wel voor iets meer stroming gaan zorgen dus!

Hoeveel phytoplankton en zoöplankton moet ik toevoegen in een bak van 400l en normale bezetting koralen?

QUOTE=timwijgerde;637095]Veel dieren eten fytoplankton zoals Peter al aangaf. Doseerden maar meer mensen diverse soorten plankton in hun aquarium. Het is dan wel belastend, maar het is een belangrijke voedingsbron voor zeer veel lagere dieren. De aquaria van tegenwoordig zijn vrij kaal tussen de gelijmde koralen in, omdat het steriele water te weinig deeltjes bevat.

De reden waarom veel koralen e.d. niet houdbaar zijn is hoofdzakelijk een gebrek aan plankton. Veel gorgonen, zachte koralen, sponzen en zakpijpen eten fytoplankton. Zooplankton wordt bv. gegeten door steenkoralen, haarsterren, bepaalde gorgonen, vislarven.

Volle Acropora-bakken doen het ook zonder plankton, maar dat betekent niet dat ze geen voordeel hebben bij extra planktonvoeding. Koralen groeien een stuk harder bij voldoende plankton, een sterke stroming en voldoende licht. Ze worden wel iets donkerder van kleur (toename zooxanthellen/chlorophyll), maar dit kan deels worden verholpen met een hogere lichtintensiteit (sterkere pigmentvorming koraal). Bleke, felgekleurde koralen zijn de mode, maar deze zijn zeer gevoelig voor schommelingen in waterparameters en bacteriele infectie (denk aan RTN, Rapid Tissue Necrosis, veroorzaakt door o.a. Vibrio-bacterien).[/QUOTE]

Interessant topic. Ik heb inmiddels ook een kweek lopen en ben in andere kweekbakjes wat aan het experimenteren met voeding en verlichting.

Er wordt her en der op internet gesteld dat het nitraat ergens rond de 50-70 ppm moet blijven voor goede resultaten (iig niet onder de 20 ppm). In de posts in het begin van dit topic wordt gesproken over het meten met teststrips. Dit lijkt me ook een handige en snelle manier. Ook voldoende nauwkeurig voor de toepassing. Ik kan alleen geen merk vinden die teststrips verkoopt voor zeewater. Of is het zo dat zoetwaterstrips voor NO3 ook voldoen?

bvd,René

Ik wil ook phytoplankton gaan kweken. Ga binnenkort een kastje maken en heb dan ruimte voor een kweek. Ik twijfel alleen nog tussen artemia en phytoplankton. Ik twijfel namelijk of net uitgekomen artemia wel groot genoeg is voor de vissen. Zien ze dat, of niet?

En ik beschik niet over een phyto kweekset of stelling, maar wil het op een DIY manier doen. Heeft iemand hier nog tips voor?

Interessant topic. Ik heb inmiddels ook een kweek lopen en ben in andere kweekbakjes wat aan het experimenteren met voeding en verlichting.

Er wordt her en der op internet gesteld dat het nitraat ergens rond de 50-70 ppm moet blijven voor goede resultaten (iig niet onder de 20 ppm). In de posts in het begin van dit topic wordt gesproken over het meten met teststrips. Dit lijkt me ook een handige en snelle manier. Ook voldoende nauwkeurig voor de toepassing. Ik kan alleen geen merk vinden die teststrips verkoopt voor zeewater. Of is het zo dat zoetwaterstrips voor NO3 ook voldoen?

bvd,René

Ik heb deze ook gehad en dan moest ik voor zeewater gebruik de waarden x 2 doen.
Ik heb ze bij Verloop ( sponsor ) gekocht maar zal vast in meerdere zaken te koop zijn.

Gr .Thom

Ola!

Meteen even een oud draadje bumpen met mijn eerste post :)

Ik heb een aantal jaar een zoetwater bak maar wil op termijn naar zout toe. Een hobby moet je wel bezig houden dus uiteraard gaan we zoveel mogelijk DIY proberen te doen! Nu ben ik bezig om te beginnen om een phytocultuurtje in stand te gaan houden. Leek me handig om bij het eten voor het zoutwater systeem te beginnen ipv met de koralen zelf.

Nu heb ik een setup in gedachten om te maken, maar nu kan ik eigenlijk nergens (online in ieder geval en de lokale aquariumspeciaalzaken) 'rigid airline' vinden. Ik weet even niet hoe het in het nederlands anders te vertalen dan luchtpijpje. Luchtslang kun je gebruiken hoor ik iedereen zeggen. Klopt, maar ik wil echt OP de bodem gaan zitten met die luchtslang. Een silecone slang krult daar teveel voor omhoog. Ik heb een site gevonden van een buitenlandse firma, maar dan wordt het kalf duurder dan de koe. Lijkt me ook niet helemaal de insteek van DIY ;-).

Iemand tips waar ze in NL dat spul verkopen? Uiteraard zal tegenover deze informatie een foto verslag komen te staan van de vorderingen!

nu een paar weken aan het kweken van de phytoplankton en kan echt verschil zien
aan mijn koralen, acanthastrea meer kleur madelief koraal, stylo langere tentakels doopvont staat verder open.

ik maak geen vers water aan maar gebruik gewoon aquarium water wat ik door een koffie filter laat lopen voor dat ik het weer terug stop bij de phyto kweek

ik voeg momenteel als voeding phytofood toe van grotech ik vind het nog al duur en ben op zoek naar alternatieven
tips zijn welkom,

mijn vriendin kwam thuis met Organic plantfood van de action :rolleyes:

samengestelde organische meststof NK 4-6
vinassekali
4% organisch gebonden stikstof (N) totaal 6% kliumoxide (k2O) oplosbaar in water

deze mestsof is toegestaan voor gebruik in de biologische landbouw

staat niks in over koper, is dit het proberen waard?

ik maak geen vers water aan maar gebruik gewoon aquarium water wat ik door een koffie filter laat lopen voor dat ik het weer terug stop bij de phyto kweek

ik voeg momenteel als voeding phytofood toe van grotech ik vind het nog al duur en ben op zoek naar alternatieven
tips zijn welkom,mijn vriendin kwam thuis met Organic plantfood van de action :rolleyes:

samengestelde organische meststof NK 4-6
vinassekali
4% organisch gebonden stikstof (N) totaal 6% kliumoxide (k2O) oplosbaar in water

deze mestsof is toegestaan voor gebruik in de biologische landbouw

staat niks in over koper, is dit het proberen waard?

De 'action' meststof lijkt mij op geen enkele manier aan te sluiten bij de voedingsbehoefte van fytoplankton. (Wellicht wel prima om de aardappelen in je moestuin te bemesten)

Zoek even op internet naar Guillard F/2 groeimedium. Is speciaal ontwikkeld voor de kweek van fytoplankton. Met 100gr in poedervorm kun je jaren vooruit.

De 'action' meststof lijkt mij op geen enkele manier aan te sluiten bij de voedingsbehoefte van fytoplankton. (Wellicht wel prima om de aardappelen in je moestuin te bemesten)

Zoek even op internet naar Guillard F/2 groeimedium. Is speciaal ontwikkeld voor de kweek van fytoplankton. Met 100gr in poedervorm kun je jaren vooruit.

ik had niet verwacht dat er zoveel verschil tussen verschillende soorten plantenvoeding zit en aangezien er ook orchideeën en cactus pokon wordt gebruikt,
heb in elk geval een kilo tje Guillard F/2 groeimedium gekocht ;)

wat betreft het hergebruiken van aquarium water eerst langs een uv, of een ozon filter?

Mooi dat je kweek een succes is, maar zou geen aquariumwater gebruiken, 1 brachionus en je kweek gaat om zeep, de voeding is idd wel belangrijk en je hebt de goede keuze gemaakt.
En een reserve fles in de koelkast voor als de kweek crashed.

gr. marcel

Back
Bovenaan