Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Frank's Skimmerless Reef

Re: Frank's Reef Tank

evavetag.jpg

De middelste lamp is een aquasience blue en de onderste de ati blue plus .

Zijn wel prijzig de aquasience komen al gauw richting de 3 tientjes .

Tijd voor een updateje :)

Ik ben nu anderhalve week bezig met de balling methode. In zoverre denk ik wel de doseerwaardes te hebben bepaald voor mijn KH en CA door dagelijks te meten. Nog even een paar dagen in de gaten houden en dan geloof ik het wel.

Inmiddels heb ik NACI vrij zeezout besteld in Duitsland. Dat scheelt echt stukken met hier, voor slechts 7 euro koop je 1 kg NACI vrij zeezout (farmaceutische kwaliteit). De prijs hier is zo'n 25 euro de kg, dus daarom heb ik maar gelijk 3 kilo besteld, dan heb ik iig de komende maanden/jaren wel even genoeg :). Om verder de verzendkosten te drukken heb ik gelijk nog 2 kg calciumchloride erbij besteld.

Recentelijk heb ik bij GlennF een bestelling geplaatst voor 2 kilo calciumchloride en 1 kg magnesiumchloride, hierbij kreeg ik een flesje nitraat gratis om te proberen. Thanks Glenn!! Met de nitraat oplossing heb ik mijn nitraat opgehoogd naar 0,25. Met het ophogen van mijn nitraat ben ik helaas weer dagelijks belast met het schoonmaken van mijn ruiten. Maargoed, als de koralen het er beter op doen, dan moet dit maar. Ondertussen heb ik een klein beetje van de nitraatoplossing toegevoegd aan mijn vaatje met calciumchloride, daardoor wordt het automatisch aangevuld en zal er nooit een tekortkoming ontstaan.

Even terugkomend op de gekozen balling methode, er zijn verschillende methodes bekend waarvan ik de classic methode ga volgen. Dus een vaatje met calciumchloride, een vaatje natriumbicarbonaat en een vaatje NACI vrij zeezout. Bij de calciumchloride wordt standaard een beetje nitraat toegevoegd, en indien nodig wordt het eerste vaatje nog aangevuld met strontium en magnesium. Maar omdat in NACI vrij zeezout magnesium en strontium zit is het dus een beetje afhankelijk wat er nog extra aangevuld dient te worden (meten is weten).

Naast mijn Grotech tec III doseerpomp ga ik ook nog mijn IKS doseerpomp in gebruik nemen. De IKS doseerpomp zat voorheen aangesloten op mijn kalkreactor en zal nu gebruikt worden om water af te voeren. Op die manier voorkom ik dat mijn zoutgehalte gaat stijgen. Verder had ik al een automatisch bijvul systeem dat het verdampingswater aanvult. Met dit alles hoop ik mijn waardes nog stabieler/stuurbaar te houden.

Ga je nou balling en dsr door elkaar doen ? Balling vereist toch waterwissels en Glen zijn methode juist niet ?

O zit ik er nou langs?

Ga je nou balling en dsr door elkaar doen ? Balling vereist toch waterwissels en Glen zijn methode juist niet ?

O zit ik er nou langs?

Balling draaien en aanvullen met DSR kan prima.
Het verschil is dat je het wisselen niet verplicht steld en dat je het gemak van balling doseren combineert met de controle en het bijsturen van DSR.

Met DSR kunnen eventuele verschillen in verbruik en onbalansen weggewerk worden.

greetings, GlennF

En dan heb je dus balling light ?

Volgens mij was balling light zonder de NaCl vrij zout en is het wisselen verplicht vanwege NaCl opbouw.

Balling classic is met de NaCl vrij zout en er moet steeds wat water verwijderd worden.

Met DSR stuur je alle zouten individueel door meten en corrigeren d.m.v. de DSR calculator. Hierdoor zijn waterwissels vanwege de zout balansen niet meer strikt noodzakelijk. Daarbij worden alle relaties en onderlingen verhoudingen in verbruik los van elkaar gekoppeld en er wordt gestuurd op behoefte. Als daaruit een relatie specifiek voor een bak is vastgesteld kan je dat gebruiken in het verdere onderhoud daarvan.

greetings, GlennF

O zit ik er nou langs?

Nee, ik ga niet alles door elkaar doen. Balling classic vereist in principe geen waterwissels. Alles wordt door gebruik van drie basis oplossingen, namelijk calciumchloride, natriumbicarbonaat en NACI vrij zeezout (mineralen en sporenelementen). Daar waar je dan nog kleine tekorten hebt op bijv. strontium, magnesium, jodium, ijzer vul je verder gewoon aan. Dat wat balling classic wel vereist is het consequent verwijderen van water omdat je zoutgehalte gaat stijgen.

En dan heb je dus balling light ?

Nee, het is net wat Glenn al schreef.

Balling light is met waterwissel, hierbij worden drie oplossingen gebruikt; calciumchloride, natriumbicarbonaat en magnesiumchloride met magnesiumsulfaat.

Classic is in principe zonder wissels, wel met water afvoer, hierbij worden drie oplossingen gebruikt; calciumchloride, natriumbicarbonaat en NACI vrij zeezout (oa. strontium, ijzer, fluor, magnesium, mangaan, aluminium, zink, barium, broom)

Laatst bewerkt:

Bij balling light moet je toch ook elementen toevoegen? Ben hier wel over aan het lezen zelf op reefcentral. Daar zit schijnbaar iemand die daar werkt. En op 1 jerrycan kh verhoger zit je dan ook 25 ml elementen.

Alleen inderdaad moet je verversen.

Bij balling light moet je toch ook elementen toevoegen? Ben hier wel over aan het lezen zelf op reefcentral. Daar zit schijnbaar iemand die daar werkt. En op 1 jerrycan kh verhoger zit je dan ook 25 ml elementen.

Alleen inderdaad moet je verversen.

Aan het vaatje van KH verhoger of natriumbicarbonaat wordt volgens mij niets aan toegevoegd.

Maar zoals al geschreven kan balling op diverse manieren gevolgd worden. Sommige hebben zelfs 7 vaatjes in gebruik, en sturen dus alles afzonderlijk aan. Maar ook hier is het meten en rekenen. Hiervoor kan een tooltje zoals Glenn heeft ontwikkeld enorme uitkomst bieden.

Je moet mij ook niet alles vragen, zoveel weet ik er nog niet vanaf. Iemand die echt veel hierover weet is Jimmy54. Hij heeft zelfs een artikel erover geschreven en zijn uitleg wordt ook gebruikt op bijv. de site van stunning corals.

Het is ook allemaal super ingewikkeld..

Ik probeer te beslissen voor me kubus die over twee weken komt maar zie door de bomen het bos niet meer.
Idd op de site van stunning corals staat dat de tracé elementen aan de jerrycans worden toegevoegd.

Volgens mij is dit precies hetzelfde als red sea foundation. Die gebruik ik nu maar die vloeistof is sterves duur en gaat super snel op.

Glenns methode heeft fantastische resultaten maar lijkt me ook de meest ingewikkelde. Mijn nummer een vraag is wat gebeurt er met de dingen die we niet kunnen meten. Een 10% wissel (5% in mijn geval al een jaar ) balanceert het onmeetbare lijkt me.

Ik zie nu dat ik in je dagboek zit. Ik bied mijn excuses aan ik dacht dat toevoeging het topix was

Kan je beter de kg poederpotten kopen van red sea, ik heb er nog een paar over. Zoek maar ff in het te koop topic. Poedervorm meng je met osmosewater. Ook duur, maar minder duur dan de vloeibare kant en klaar flesjes. Ik heb er een jaar mee gewerkt. Geen poespas gewoon mengen, meten toevoegen via een doseerapparaat.

Ik probeer te beslissen voor me kubus die over twee weken komt maar zie door de bomen het bos niet meer.
Idd op de site van stunning corals staat dat de tracé elementen aan de jerrycans worden toegevoegd.

Volgens mij is dit precies hetzelfde als red sea foundation. Die gebruik ik nu maar die vloeistof is sterves duur en gaat super snel op.

Glenns methode heeft fantastische resultaten maar lijkt me ook de meest ingewikkelde. Mijn nummer een vraag is wat gebeurt er met de dingen die we niet kunnen meten. Een 10% wissel (5% in mijn geval al een jaar ) balanceert het onmeetbare lijkt me.

Ik zie nu dat ik in je dagboek zit. Ik bied mijn excuses aan ik dacht dat toevoeging het topix was

Glenns methode heeft fantastische resultaten maar lijkt me ook de meest ingewikkelde.

Ik kan je zeggen dat ik in eerste instantie ook dacht dat de DSR methode lastig en ingewikkeld zou zijn, maar ik kan je nu zeggen dat het tegenovergestelde waar is. Het is juist een methode die mij meer tijd geeft om met andere zaken bezig te zijn en me minder druk te hoeven maken om de bak; kortom meer genieten dus! Het is even zaak om met regelmaat te meten en daar opvolgend naar te handelen. En met de calculator van Glenn wordt dat ook nog eens makkelijk gemaakt!

Ik zeg dus; gewoon doen! :o ;)

@Frank: op mijn vorige bak heb ik ook balling gebruikt. Sterker nog de spullen die ik toen heb aangeschaft gebruik ik nu in combi met DSR!

Kan je beter de kg poederpotten kopen van red sea, ik heb er nog een paar over. Zoek maar ff in het te koop topic. Poedervorm meng je met osmosewater. Ook duur, maar minder duur dan de vloeibare kant en klaar flesjes. Ik heb er een jaar mee gewerkt. Geen poespas gewoon mengen, meten toevoegen via een doseerapparaat.

Natriumbicarbonaat of zoals jij het noemt kh poeder kost niet zo veel. Glenn biedt het ook aan voor een mooi prijsje als je het vergelijkt met de bekende zeeaquarium merken. Zelf heb ik nog zo'n 5kg van dat spul staan wat ik voor slechts 10 euro (excl verzend) gekocht heb. Uiteraard was dat geen zeeaquarium merk, maar lekker belangrijk het gaat om het spul, en niet de pot of het merk.

En voor wat betreft Red Sea producten, daar pas ik voor (zeker het zout). Sommige vinden de producten van dat merk wel goed, maar ik vindt het matig. Er zijn kwalitatief betere producten voor hetzelfde geld.

Natriumbicarbonaat of zoals jij het noemt kh poeder kost niet zo veel. Glenn biedt het ook aan voor een mooi prijsje als je het vergelijkt met de bekende zeeaquarium merken. Zelf heb ik nog zo'n 5kg van dat spul staan wat ik voor slechts 10 euro (excl verzend) gekocht heb. Uiteraard was dat geen zeeaquarium merk, maar lekker belangrijk het gaat om het spul, en niet de pot of het merk.

En voor wat betreft Red Sea producten, daar pas ik voor (zeker het zout). Sommige vinden de producten van dat merk wel goed, maar ik vindt het matig. Er zijn kwalitatief betere producten voor hetzelfde geld.

Het is inderdaad wel aan de prijzige kant, en met wat speurwerk kan je veel meer krijgen voor dezelfde prijs. Maar het werkt wel zeer handig, plus je hebt wel meteen je sporenelementen. Is dat ook zo met de zuive varianten?

Balling vereist toch waterwissels en Glen zijn methode juist niet ?

Hoewel balling classic in principe geen waterwissels nodig zijn, ben ik wel van plan maandelijkse wissels te doen. Maar dan met natuurlijk zeewater aangevuld met wat synthetisch zout. Ik heb toch gemerkt dat het wel een kleine boost geeft aan de bak.

Is dat ook zo met de zuive varianten?

Niet om het een of ander. Maar hoe bepaal je de zuiverheid dan van bijv. merk spul? Je gaat er vanuit of neemt het aan dat het zuiver is, maar wie zegt dat dit ook zo is, en hoe weet je dat de fabrikant toch niet voor de maximale winst gaat :rolleyes:?

Effin, ik gebruik dit poeder al vanaf het begin om mijn KH wat bij te sturen. Ik heb er nooit geen nadelige gevolgen van ondervonden.

er is ook een een goedkope variant NaHCO3 maar die lost zeer slecht op en het klontert bij initiëel contact met water, deze heb ik geprobeerd en gebruik het nu alleen nog voor mijn vijver. Als je het in een fles zet, flink schudt en daarna een week laat staat is het wel opgelost, maar het is zo een gedoe dat ik de duurdere prijs voor lief neemt.

Hoewel balling classic in principe geen waterwissels nodig zijn, ben ik wel van plan maandelijkse wissels te doen. Maar dan met natuurlijk zeewater aangevuld met wat synthetisch zout. Ik heb toch gemerkt dat het wel een kleine boost geeft aan de bak.

frank doe voor de grap eens afgemeten doseringen nitraat/fosfaat doseren, je weet niet wat je ziet.
natuurlijk alleen doen als je niet met nutrient overschotten zit en al redelijk arm draait. (maar dat hoe ik jou natuurlijk niet te vertellen).

Back
Bovenaan