Bijna vergeten te vermelden... Sinds begin van de week heb ik een Bubble King Mini 160 in de sump staan. Deze heb ik voor een goede prijs over kunnen nemen van Robertus.

Waarom heb ik nu een BBK,? nou ik wou gewoon wat uitproberen, ik kon voor een goede prijs aan een BBK komen, hoorde hierover goede verhalen dus nam ik even de proef op de som

.
Het bijzondere is dat als je beide afschuimers gaat vergelijken dan kom je tot een paar eigenaardige fabrieksopgaven;
De deltec sc1455 heeft een luchtopname van 600 ltr/u, trekt 600 ltr water, geschikt voor aquariums van 800~1000 ltr, met een verbruik van 11 watt.
De BBK 160 mini heeft een luchtopname van 600 ltr/u, trekt 1000 liter water, geschikt voor aquariums van 200~500 ltr, met een verbruik van 18 watt.
Op basis van de bovenstaande gegevens hoe kan het dat de deltec een hogere opgave heeft? Is de deltec overgewaardeerd of is de BBK ondergewaardeerd?
Inmiddels draait de BBK al enkele dagen, en wat me wel al is opgevallen is dat de BBK toch nog iets stiller is als de Deltec. En de Deltec is al behoorlijk stil als je deze weer vergelijkt met de Bubble Magus 150pro.
Als het gaat om afschuiming vindt ik persoonlijk dat de BBK iets betere schuim maakt. Een mooi romig papje om het zo maar even uit te drukken. Niet dat de Deltec het slecht doet, absoluut niet. Maar ik heb toch het idee, dat de BBK wat sneller geconcentreerde afvalstoffen uit de bak trekt. Dit heeft wss te maken met de iets wat krachtigere pomp (red dragon) en de dikkere luchtslang die erop zit waardoor er toch wat meer of gemakkelijker lucht aangezogen kan worden.
Het schoonmaken van een BBK gaat ook vele malen makkelijker als de deltec. De BBK is echt volledig demonteerbaar, zelfs de opvangbeker kun je de binnenste buis eruit halen. Kortom de BBK is ideaal als het gaat om het grondig reinigen van je afschuimer. Wat me verder opviel is dat de opvangbeker van de BBK ook makkelijker te verwijderen is als die van de deltec. De deltec gebruikt een schoefverbinding en bij de BBK kun je de opvangbeker er gewoon vanaf pakken.
Als ik beide afschuimers naast elkaar zou zetten en deze vergelijken op de prijs, dan heb je zeker een hele goede afschuimer aan de Deltec voor dat geld. Een absolute aanrader!! De BBK is wat dat betreft wel prijzig, bijna het dubbele tov de Deltec.
Als het gaat om kwaliteit dan kies ik toch voor de BBK, het is net allemaal wat steviger en duurzamer gebouwd. Daarnaast is de pomp (red dragon) is ook een degelijkere pomp en wat krachtiger. De deltec daarin tegen is net alles iets fragieler (met name het spruitstuk op de pomp).
Mijn conclusie;
Mocht je voor kwaliteit gaan, echt waar voor je geld en prijs is geen issue, dan zou ik gaan voor een BBK.
Mocht je voor wat minder kwaliteit gaan, maar wel een hele goede afschuimer willen hebben voor een mooie prijs, dan zou ik voor de Deltec gaan.
Als laatst wil ik even kwijt dat de rating van de deltec voor aquariums van 800-1000 ltr een beetje overtrokken is, voor een bak van 500 liter met gemiddelde bezetting zou deze afschuimer goed zijn.